2021-07-29, 16:34
Medlem
Mina föräldrar sparade inte en krona till mig, jag fick extrajobba på matbutik under gymnasiet för att få pengar till att äta ute och köpa märkeskläder. Jag har lärt mig värdet av pengar , har legat på noll på kontot flera gånger under min vuxna tid. Nu är jag utbildad civilingenjör och sparar en väsentlig del av min lön varje månad. Mina kompisar är också civilingenjörer, men har alltid haft pengar. De slösar pengar till höger och vänster på enligt mig onödiga saker, det verkar som att de inte värderar pengar på samma sätt som mig och vet inte vad det innebär att vara fattig.

Kan någon motivera varför jag ska spara pengar till mina barn, varför ska jag inte låta de gå samma 'skola' som mig vilket lärde mig självständighet och att man måste jobba för att få pengar att spendera?
Citera
2021-07-29, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlaytanicShredder
När jag och min fru flyttade ihop till en tvåa studerade hon och jag var den enda som drog in pengar. Vi fick leva väldigt snålt i nästan 3 år. Eftersom kurslitteratur är svindyrt och CSN inte räcker till så hade vi det väldigt dåligt ekonomiskt med min lön på knappt 15000. Vi hade bestämt oss att inte ta studielån eftersom det är helt jävla värdelöst och man har det hängande efter sig hela livet typ. Vi kunde inte unna oss nånting och fick kämpa och lära oss den som du kallar hårda vägen så innan du yttrar dig om något innan du vet något om den personen så tänk efter först.

Stort grattis till dig att du blivit så framgångsrik. Förrästen så nu har jag mer än 30000 ut och min fru tjänar drygt 40000 i månaden. Och håll käften att yttra dig angående mina barn eller hur du tror dom kommer bli av min uppfostran.

Att din fru tar det korkade beslutet och inte ansöka om CSN lån är helt och hållet ert eget fel. CSN lån har en förmånlig ränta och med aktieköp av pengarna så kan man rentav tjäna på ett CSN lån. Jag har mer än 30 000k ut efter skatt och har inte nått 30 ännu så jo dina barn kommer att bli medelmåttiga ungar med tanke på hur mycket du har curlat för dom. Hade jag haft lika mycket pengar som vad dina barn har vid det här laget så hade jag varit den nye Jeff Bezos.
Citera
2021-07-29, 16:37
Medlem
in2lads avatar
Mina barn är inte små längre, de är i 20-års åldern. Men jag sparar åt dem via mitt ISK som har en avkastning på 17-23% på årsbasis. Jag tror inte på att överösa barn med pengar, de måste förstå hur man generar pengar. Jag har naturligtvis skrivit testamente där mina barn ärver mig, och allt de ärver är "enskild egendom". Det är viktigt!
Citera
2021-07-29, 16:49
Medlem
Citat:
När jag och min fru flyttade ihop till en tvåa studerade hon och jag var den enda som drog in pengar. Vi fick leva väldigt snålt i nästan 3 år. Eftersom kurslitteratur är svindyrt och CSN inte räcker till så hade vi det väldigt dåligt ekonomiskt med min lön på knappt 15000. Vi hade bestämt oss att inte ta studielån eftersom det är helt jävla värdelöst och man har det hängande efter sig hela livet typ. Vi kunde inte unna oss nånting och fick kämpa och lära oss den som du kallar hårda vägen så innan du yttrar dig om något innan du vet något om den personen så tänk efter först.

Stort grattis till dig att du blivit så framgångsrik. Förrästen så nu har jag mer än 30000 ut och min fru tjänar drygt 40000 i månaden. Och håll käften att yttra dig angående mina barn eller hur du tror dom kommer bli av min uppfostran.

Snåjävel ni skulle ha tagit csn o levt bättre men placerat halva csn
Citera
2021-07-29, 16:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Att din fru tar det korkade beslutet och inte ansöka om CSN lån är helt och hållet ert eget fel. CSN lån har en förmånlig ränta och med aktieköp av pengarna så kan man rentav tjäna på ett CSN lån. Jag har mer än 30 000k ut efter skatt och har inte nått 30 ännu så jo dina barn kommer att bli medelmåttiga ungar med tanke på hur mycket du har curlat för dom. Hade jag haft lika mycket pengar som vad dina barn har vid det här laget så hade jag varit den nye Jeff Bezos.

Detta var för 10 år sedan. Nu är det andra villkor och hjälpmedel i och med corona. Jag känner inte till allt nu men då valde vi att göra så för det kändes rätt och vi ville inte ta några lån när vi kunde klara oss utan. Och nu handlade det om att vi inte hade en aning om hur det är att leva med lite pengar och det vet vi som sagt och det var det du inte trodde.

Bra att veta att du hade varit den enda 2 åringen alternativt 4 åringen som hade varit världens rikaste då, skumt du inte tog tag i ekonomin när du var i den åldern hemma om du nu påstår dig vara sånt jävla underbarn.
Senast redigerad av SlaytanicShredder 2021-07-29 kl. 16:52.
Citera
2021-07-29, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
En 9-åring som har mer pengar än jag nånsin haft eller kommer ha. Nåt har gått fel när folk har så att de kan spara så mycket till sina barn. Jag hade sparat så min dotter hade råd med körkort, och det var vad jag hade råd med.

Sossegnällspik - du har lön - dubbla inkomster köpebostad o sommarställe - du fattar inte hur jävla
bra du har det - men du kanske samtidigt varit för snåål för barn
Citera
2021-07-29, 16:56
Medlem
TattooedFuckers avatar
Min dotter fick ca 300.000 när hon fyllde 18 . 15000 gick till till körkort och 100.000 sen kanske 3-40000 till nöjen.

Sen när hon skaffade jobb så insåg hon att hennes 100k inte räckte nånstans när hon skulle flytta hemifrån och hon ville ha en bostadsrätt . Så jag betalade mellanskillnaden och hon betalar mig 3500 i månaden på lägenheten.

Curlad nä . Men men grabben kommer även han få samma peng ungefär men de är ju inte så svårt o lägga undan en tusenlapp i månaden . Sen hur han tänker vet ja ej men han har bara epor i huvudet nu .

Barn idag har noll koll på ekonomi . 100.000 är en del pengar självklart men de är ju fan ingenting när de väl ska tas körkort och bil inhandlas o flytta hemifrån samma sak där . De har ingen koll på vad allt kostar
Citera
2021-07-29, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naturochkultur
Mina föräldrar sparade inte en krona till mig, jag fick extrajobba på matbutik under gymnasiet för att få pengar till att äta ute och köpa märkeskläder. Jag har lärt mig värdet av pengar , har legat på noll på kontot flera gånger under min vuxna tid. Nu är jag utbildad civilingenjör och sparar en väsentlig del av min lön varje månad. Mina kompisar är också civilingenjörer, men har alltid haft pengar. De slösar pengar till höger och vänster på enligt mig onödiga saker, det verkar som att de inte värderar pengar på samma sätt som mig och vet inte vad det innebär att vara fattig.

Kan någon motivera varför jag ska spara pengar till mina barn, varför ska jag inte låta de gå samma 'skola' som mig vilket lärde mig självständighet och att man måste jobba för att få pengar att spendera?

Därför att du har gott ställt o dina kompisar kastar bort sina pengar på skit - sparar dom till barnen
eller är det en del av skiten enligt dig
Citera
2021-07-29, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mecanicus
Håller med dig.. förlegat och borde behovsprövas! Tror inte att tanken med det när det infördes var att det skulle sättas in på ett sparande?

De som har möjlighet att göra det hade klarat sig lika bra utan det bidraget!

Missunnar inga barn en bra uppväxt eller en bra start i livet ekonomiskt men det stör mig när de som får det är de som hade fått det ändå!

För många är barnbidraget det som gör att ekonomin går runt och att sätta av det i ett sparande finns inte på kartan?

Jag är själv "gammal", har inga egna barn och kommer från just en sån bakgrund vad gäller barnbidraget. Det sticker i ögat att nån tar emot ett bidrag som de inte behöver!

Trams. Har man inga pengar får man jobba hårdare, mer, smartare. Bort med skitbidraget helt och hållet, sänk skatten så arbetare får mer i plånboken och kan spara till sina barn.

Föräldraledighet ska också bort. Jävla trött på att arbeta för att sopiga slampor och negresser ska ploppa fram en massa sopiga barn.

Var föräldraledig hur länge du vill men inte en spänn ska man få. Det är jag som arbetat ihop mina pengar och jag vill inte dela med mig till arbetsskygga latmaskar.
Senast redigerad av IloveUhonungskanin 2021-07-29 kl. 17:02.
Citera
2021-07-29, 17:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Snåjävel ni skulle ha tagit csn o levt bättre men placerat halva csn

Varför ta lån när man inte behöver?
Citera
2021-07-29, 17:02
Medlem
Jo det behöver man för att leva vettigt - hade du juste bil under tiden du studerade?

Det hade jag om än hälften betald av papzen (men det hade ett pris - fick inte bestämma
bilmodell ensam)

Det är tamejfan det värsta som finns att räkna pengar o tänka på vad som är billigt.
Räkna sparande vinster o överskott är roligare.

Den där VILL jag ha men den där är billigare så jag köper den billigare - fy fan vilket
jävla sjukt samhällssystem vi lever i där alla är snåla o letar efter det billigare/billigaste
köper mat med kort eller utgånget datum (har själv gjort men då talar vi om läsk
eller socker - som har evig livslängd o inte några jävla färskvaror)

Vad jag menar är att man skall behöva tänka så o att det går att sälja kvitton o
luftfakturor (o där även lyfta moms) - visar ju att hela ekonomi- o bokföringsupplägget/samhällssystemet o momssystemet sinnesrubbat
är sjukt
Senast redigerad av SisterJones 2021-07-29 kl. 17:07.
Citera
2021-07-29, 17:03
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Barnbidraget som jag inte exakt vet vad ligger på nu åker i alla fall rakt in på barnens konton varje månad. Sen när det är födelsedagar/julafton och sånt så om de får pengar då åker det också in på kontona. Det är pengar vi planerat att använda när de t.ex. vill ta mopedkörkort, körkort, köpa bil, skaffa lägenhet och liknande.

Låter som en smart idé... Vi har samma tanke med deras fondsparande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in