2021-07-11, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Det kan inte vara riktigt friskt att skylla allt som inte är eller varit bra i livet på att man som barn spelat Pippi Långstrump som Inger Nilsson verkar göra.
Exakt! Att det inte gått bra för henne på kärleksfronten beror väl för fasen inte på att hon spelade Pippi som liten. Vilket oerhört korkat uttalande.
Citera
2021-07-11, 11:41
Medlem
Var det ens något av dessa barn som fick betalt? Inte direkt de blev en McCulkin rik som barnskådespelare.
Citera
2021-07-11, 13:19
Medlem
Drozds avatar
Pär Sundberg skäms definitivt inte för sin insats som Tommy i Pippi, tvärtom.

Han bor i ett Shurgardförråd vid den hårt trafikerade infartsleden till Torremolinos. Om man går upp på taket och ställer sig på tå kan man skymta Medelhavet mellan några fabriksbyggnader. "Inte alla svenskar som har bostad med havsutsikt på spanska Solkusten", som Tommy säger.

Tommy brukar hänga på Viking Bar, en sunkpub med billig öl i Torremolinos prisvärdare kvarter. "Vet ni vem jag är egentligen?" brukar han gorma åt personalen när ölen dröjer eller glaset inte är fyllt upp till randen.

Samma i lokalbutiken när Tommy ska köpa öl, cigg och energidryck och tränger sig förbi kassakön. "Ur spår, här kommer Tommy från Pippi Calzaslares, Sveriges största filmstjärna!". Självklart förväntar han sig en saftig rabatt på varorna, en världskändis drar ju folk till butiken.

När någon turist råkar förirra sig in i baren brukar Tommy högljutt förklara vem han är och ge dem chansen att bjuda Sveriges största filmstjärna på en öl. Funkar ibland att någon starstruck tysk köper honom en bira.

Han är alltid på fnasken också som tittar in för en drink mellan kunderna. Tommy frågar dem om de haft en filmstjärna som kund någon gång, om inte erbjuder han dem att få prova helt gratis.
Citera
2021-07-11, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoYouShark
Köpte en DVD-box med alla filmer för ett tag sedan. När man ser filmerna igen får man verkligen en annan uppfattning nu som vuxen. De är ju nakna i varenda film! Rumpor överallt!

Det är väl bara i Madicken när systrarna springer nakna på en äng och klättrar upp i ett träd.
Citera
2021-07-11, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midnightcami
Ja varför är det så? Man får nästan intrycket av att de ångrade sin medverkan.
Jag förstår att det kanske är tjatigt att ständigt bli påmind om en roll man gjorde som barn men dom verkar dessutom sky skådespelaryrket som pesten.
Det finns ju massvis med barnskådisar som fortsatt karriären som vuxna, vad tror ni har gjort att de känner sån stark aversion mot det hela?
Jag läste någonstans att de fått väldigt dåliga kontrakt, att det var stor skillnad mot den futtiga ersättning dom fick kontra vad filmerna drog in, då kan man ju undra hur Astrid Lindgren som sades vara på barnens sida kan ha tillåtit det? Känns ju inte särskilt schysst.

Tankar om detta?

Det mesta blir negativt, sentimentalt. Man vill bara släppa loss, gå vidare helt enkelt!
Citera
2021-07-11, 23:28
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Jag förstår att det kanske är tjatigt att ständigt bli påmind om en roll man gjorde som barn men dom verkar dessutom sky skådespelaryrket som pesten.
/---/
Tankar om detta?

Det har också tidigare skapats trådar om filmatiseringarna av Astrids böcker, och de personer som medverkade i dem. Kanske du får fler svar på dina frågor i de diskussionerna?

(FB) Skådespelare i Astrid Lindgrens filmer- Vad hände sen?
(FB) Astrid Lindgren filmer som ingen inblandad vill tala om!?
(FB) Är Astrid lindgrens skådisar rika?
(FB) Tråden om Astrid Lindgren-filmerna
Senast redigerad av Ördög 2021-07-11 kl. 23:41.
Citera
2021-07-12, 00:56
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeanAvery
Här berättar Dan Håfström som spelade Birk Borkason lite om hur det är när journalister undrar vad som hände sen

https://sverigesradio.se/artikel/6440161
Där förklarar han på några minuter att exploateringen (mitt ord) inte inte bara sker när man är barn utan att den fortsätter decennium efter decennium, inte bara för att produktioner visar i repris utan för att "tidningsvikarier" söker upp barnskådespelarna gång på gång och ställer samma frågor.

Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Det har också tidigare skapats trådar om filmatiseringarna av Astrids böcker, och de personer som medverkade i dem. Kanske du får fler svar på dina frågor i de diskussionerna?

(FB) Skådespelare i Astrid Lindgrens filmer- Vad hände sen?
(FB) Astrid Lindgren filmer som ingen inblandad vill tala om!?
(FB) Är Astrid lindgrens skådisar rika?
(FB) Tråden om Astrid Lindgren-filmerna
...och flashbackanvändarna kör samma vikariegrej tydligen.
Citera
2021-07-12, 01:13
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Där förklarar han på några minuter att exploateringen (mitt ord) inte inte bara sker när man är barn utan att den fortsätter decennium efter decennium, inte bara för att produktioner visar i repris utan för att "tidningsvikarier" söker upp barnskådespelarna gång på gång och ställer samma frågor.

...och flashbackanvändarna kör samma vikariegrej tydligen.

Kalle Lind gjorde det också, i sin betraktelse från 2007 om Torsten Lilliecrona, a.k.a. farbror Melker.

http://kulturarbete.blogspot.com/200...m-torsten.html
Detta innebar vidare att hela svenska folket var ärligt engagerade i dom rafflande intrigerna om Melkers översaltade fiskkok, Westermans tjärade brygga och en vild jakt på en räv.

Detta innebar dessutom att seriens skådespelare inte kunde gå ut på stan utan att antastas av folk. Dom stackars barnen fick snällt finna sej i att några gånger om året under resten av sitt liv bli uppringda av nybakta journalistpraktikanter som ska skriva artikeln "Vad hände med barnen på Saltkråkan?" i samband med den trehundrade reprisomgången av serien.
https://www.youtube.com/watch?v=pXwdu-mom4M
Citera
2021-07-12, 01:21
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Kalle Lind gjorde det också, i sin betraktelse från 2007 om Torsten Lilliecrona, a.k.a. farbror Melker.

http://kulturarbete.blogspot.com/200...m-torsten.html
Detta innebar vidare att hela svenska folket var ärligt engagerade i dom rafflande intrigerna om Melkers översaltade fiskkok, Westermans tjärade brygga och en vild jakt på en räv.

Detta innebar dessutom att seriens skådespelare inte kunde gå ut på stan utan att antastas av folk. Dom stackars barnen fick snällt finna sej i att några gånger om året under resten av sitt liv bli uppringda av nybakta journalistpraktikanter som ska skriva artikeln "Vad hände med barnen på Saltkråkan?" i samband med den trehundrade reprisomgången av serien.
https://www.youtube.com/watch?v=pXwdu-mom4M
Undra om inte Kallelind tagit det där från SR P3 och Dan Håfström.

Med detta sagt tycker jag många barnskådespelare borde fått omförhandlade kontrakt när det blev succéer. De får betala för att återexploateras om och om igen, och pengarna går väl till barnbarnen Nyman och Lindgren?
Citera
2021-07-12, 01:34
Medlem
GHZHJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cowboyhatten
Nej, baserat på passepartous inlägg i den här tråden. Hans utseende är endast en pikant detalj i sammanhanget.

Minst sagt pikant. Jag googlade hans namn och hittade genast en del suspekta bilder på Pippi och Madicken och lite till. Jag behövde alltså inte söka utan bilderna kom upp direkt.
Så kom det foton på Olle. Kolla här:
https://alchetron.com/cdn/olle-hellb...resize-750.jpg
och här trivs han med Annika, Pippi och Tommy:
https://www.sjobergbildbyra.se/fotow...iPxtsCnfpQ.jpg
Usch.

Jag förstår Inger Nilsson, hon har aldrig fått vara sin egen person utan hennes identitet hela livet var en fiktiv karaktärs. Var hon än gått har folk sett Pippi i henne och inte Inger.
Bara det är ju ett övergrepp på ett barn, att aldrig få bli sin egen person och dessutom på det vara ett helt folks person, en påhittad person.
Stört.
Citera
2021-07-12, 06:18
Medlem
Fickludds avatar
Hur många av dem blev barnskådespelare för att de själva ville och hur många blev det på grund av föräldrarnas heta önskan att få berömda barn? Det gick nog fel från början för många av barnen.
Citera
2021-07-12, 07:15
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Det finns ju massvis med barnskådisar som fortsatt karriären som vuxna, vad tror ni har gjort att de känner sån stark aversion mot det hela?
Jag läste någonstans att de fått väldigt dåliga kontrakt, att det var stor skillnad mot den futtiga ersättning dom fick kontra vad filmerna drog in, då kan man ju undra hur Astrid Lindgren som sades vara på barnens sida kan ha tillåtit det? Känns ju inte särskilt schysst.

Tankar om detta?

Astrid själv blev blåst på pengarna av filmbolad och bokförlag, dessutom överbeskattad.. Mins någon skrift om att hon skulle betala 110% i skatt eller liknande.. dvs 10% MER än vad hon fått in. Så att skådisarna även blev grundlurade av Judeförläggarna och SF förvånar mig inte.
Även Georg Ridel och Olle Hellbom har figurerat i samanhang där de beskrivit hur illa betalty de fått för sin musik eller insatser som producent/regisör osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in