2021-07-10, 21:25
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThomeThome
Att du inte direkt stänger öronen för mina argument visar väl att du inte är dum alls, jag borde kanske inte ha dömt dig i förväg. Men visst, självklart har man själv tittat på gubbar med det utseendet och skojat om deras troliga böjelse.

Vilka frågor har jag undvikit?
Jag är inte upprörd å någons vägar, jag tycker att dina resonemang saknar logik. Att göra en scen med barn som åker ner för ett trappräcke är inte att utnyttja ett barn, det är helt normalt barnbeteende som skildras i en film om barn. Att anta att det måste vara en scen som är skapad i sexuellt syfte bara för att man kan se underkläderna under en kort tid är så korkat att jag faktiskt inte tror att du har den mentala kapaciteten att förstå något annat än dina egna efterblivna argument.

Jag skrev att det beror på HUR man väljer att visa en scen, du väljer att medvetet inte förstå. Därför ger jag upp nu, du är bara oförskämd och kommer med personangrepp.
Citera
2021-07-10, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Jag skrev att det beror på HUR man väljer att visa en scen, du väljer att medvetet inte förstå. Därför ger jag upp nu, du är bara oförskämd och kommer med personangrepp.
Då får du förklara närmare hur scenen visades, och på vilket sätt det visar att regissören gjorde scenen i sexuellt syfte. Det räcker inte att påstå att "sättet han gjorde det var pedoaktigt", du måste kunna utveckla ditt resonemang. Annars är det inget annat än ett efterblivet påstående av en efterbliven person.
Citera
2021-07-10, 21:45
Medlem
Coolvid19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThomeThome
Att du inte direkt stänger öronen för mina argument visar väl att du inte är dum alls, jag borde kanske inte ha dömt dig i förväg. Men visst, självklart har man själv tittat på gubbar med det utseendet och skojat om deras troliga böjelse.

Vilka frågor har jag undvikit?
Jag är inte upprörd å någons vägar, jag tycker att dina resonemang saknar logik. Att göra en scen med barn som åker ner för ett trappräcke är inte att utnyttja ett barn, det är helt normalt barnbeteende som skildras i en film om barn. Att anta att det måste vara en scen som är skapad i sexuellt syfte bara för att man kan se underkläderna under en kort tid är så korkat att jag faktiskt inte tror att du har den mentala kapaciteten att förstå något annat än dina egna efterblivna argument.

Hade TV:n på i bakgrunden igår em och de visade gamla goa Mästerdetektiven Blomquist. Den är av Hellbom från 57. I en scen vaknar går Eva-Lotta runt i bara tröja och trosor innan hon tar på sig ett byxor. Då kommer mamma in och ger henne en kjol istället. Eva Lotta byter från byxa till kjol. Jag blev lite generad först. Flickan är väl 11-12 kanske och är helt ogenerad. Idag hade nog barnen vägrat bli filmade i underkläder. Men det fanns ingenting sexuellt i scenen. Hon klädde på sig och det var det. Jag tänkte ju så där att moralen var mycket hårdare på den tiden och att man kanske sov med fotsid nattlinne och bytte om bakom skärmar även om man var ensam i rummet. Men tydligen inte då.
Citera
2021-07-10, 22:23
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coolvid19
Hade TV:n på i bakgrunden igår em och de visade gamla goa Mästerdetektiven Blomquist. Den är av Hellbom från 57. I en scen vaknar går Eva-Lotta runt i bara tröja och trosor innan hon tar på sig ett byxor. Då kommer mamma in och ger henne en kjol istället. Eva Lotta byter från byxa till kjol. Jag blev lite generad först. Flickan är väl 11-12 kanske och är helt ogenerad. Idag hade nog barnen vägrat bli filmade i underkläder. Men det fanns ingenting sexuellt i scenen. Hon klädde på sig och det var det. Jag tänkte ju så där att moralen var mycket hårdare på den tiden och att man kanske sov med fotsid nattlinne och bytte om bakom skärmar även om man var ensam i rummet. Men tydligen inte då.
Mästerdetektiven Blomkvist lever farligt (som jag tror att du menar) spelades in sommaren 1957, och Birgitta Hörnblad som spelade Eva-Lotta fyllde 13 år senare i september det året.

På vilken kanal gick den filmen?
Citera
2021-07-10, 23:43
Medlem
Coolvid19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Mästerdetektiven Blomkvist lever farligt (som jag tror att du menar) spelades in sommaren 1957, och Birgitta Hörnblad som spelade Eva-Lotta fyllde 13 år senare i september det året.

På vilken kanal gick den filmen?
Jag blev tvungen att skaffa Cmore för EM och de har en rad kanaler. Kan ha varit SF?
Citera
2021-07-11, 00:41
Medlem
DoYouSharks avatar
Köpte en DVD-box med alla filmer för ett tag sedan. När man ser filmerna igen får man verkligen en annan uppfattning nu som vuxen. De är ju nakna i varenda film! Rumpor överallt!
Citera
2021-07-11, 01:14
Medlem
feemaxxxs avatar
Det diskuteras här angående nakenhet/filmsekvenser/pedofili. Kanske barnskådespelarna blev utnyttjade på något sätt bakom kamerorna? Just inom kultureliten/teater/media finns det väl rätt mycket människor med vissa böjelser?
Citera
2021-07-11, 09:02
Medlem
Idag sommarpratar ju Pippi om sina upplevelser.
Citera
2021-07-11, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
De blir förknippade med sina roller resten av livet. Till exempel Inger Nilsson/Pippi och Maria Johansson/Hjördis.

Problemet för Inger är att hon ser i stort sett har samma ansikte som den 10-åring som hon var när hon spelade Pippi även nu 60 år senare

Maria Johansson som spelade Tjorven förändrade sitt utseende att hon inte såg ut som Tjorven när hon spelade in Tuppen med Magnus Härenstam.
Citera
2021-07-11, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Idag sommarpratar ju Pippi om sina upplevelser.

Finns även en artikel om det
https://www.expressen.se/noje/inger-...familjens-liv/
Citera
2021-07-11, 10:21
Medlem
Det kan inte vara riktigt friskt att skylla allt som inte är eller varit bra i livet på att man som barn spelat Pippi Långstrump som Inger Nilsson verkar göra.
Citera
2021-07-11, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag har aldrig upplevt Hellboms Lindgren-filmer som sexuella.

Det var så att barn var nakna på stranden upp i god ålder. Nakenhet var en mer naturlig sak i Sverige innan vi blev mångkulturella. Nu är vi lika nojiga som amerikaner snart.
Vistades på kollo några gånger som 6-7-8 åring. När vi badade så var det näck som gällde..pojkar som flickor tillsammans. Inget konstigt med det. 40-tal och 50-tal ska tilläggas.
.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in