2021-07-12, 08:57
Medlem
men nästan alla barn i Astrid filmerna var bra skådespelare om man jämför med dagens skådis ungar som inte är trovärdiga alls.

Kan de ha med att barnen själva inte ville spela så det blev naturliga ist för barnen i dagens samhälle som är jätte medvetna? Eller var det bra regi som gjorde de?
Citera
2021-07-12, 10:35
Medlem
Paris24s avatar
Den som skriver "sexualisering" är färgad av dagens sexualskräck som man ser överallt. men på 1960/70talet så t.ex duschade man alla åtminstone upp i högstadiet, och 10-åringar gick nakna på stranden. Det var helt enkelt mycket mer naivt på den tiden och allt var inte fokuserat på sex. Ni får sluta sex-swipa på nätet.

Här en typisk affisch till en Pippi-film 1970. Den är gjord av SFs mest kända affisch-konstnär, han hade inte minsta baktanke. Skott rakt upp i Pippis vulva.
http://www.svenskfilmdatabas.se/wp-c...e/ABA_2264.jpg
Senast redigerad av Paris24 2021-07-12 kl. 11:22.
Citera
2021-07-12, 10:43
Medlem
Paris24s avatar
Svaret på TS är ganska enkelt och stava SF Svensk Filmindustri. De betalade peanuts, några 1000-lappar till alla barn inklusive Inger Nilsson som var Pippi. Det var en engångsbetalning så hon fick inte en krona för alla miljoner omvisningar, VHS, DVD osv. Alla barnskådisar blev uttagna inte för att de var fantastiska skådisar utan för att de var lugna och naturliga och snygga framför kameran. Sedan manipulerade Olle Hellbom dem så de såg ut som skådisar, typ när han la ut korvbitar så hunden Båtsman såg ut att gå mellan barnen. De kunde alltså inte leva på sin talang när de blev vuxna, och fick alltså helt vanliga Svensson-liv fast de var kända av alla svenskar.

SF har tjänat miljarder på Astrid-böckerna. Någon som vet hur mycket Astrid själv fick oss av dessa pengar? I övrigt har Astrid-filmernas enorma vinster gått rakt in i Bonnier-familjens fickor.

SF gjorde likadant med t.ex Ingmar Bergman. Han är den genom tiderna mest kända och vinstgivande svenska regissören. Hans filmer från Sjunde inseglet 1957 och framåt drog in miljoner till SF. 1963 när Bergman ville göra en ny film med SF så visade det sig att han var luspank. SFs kontrakt gav honom, ingenting. Bonnier-familjen tog allt.
Senast redigerad av Paris24 2021-07-12 kl. 10:45.
Citera
2021-07-12, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
SF har tjänat miljarder på Astrid-böckerna. Någon som vet hur mycket Astrid själv fick oss av dessa pengar? I övrigt har Astrid-filmernas enorma vinster gått rakt in i Bonnier-familjens fickor.

SF gjorde likadant med t.ex Ingmar Bergman. Han är den genom tiderna mest kända och vinstgivande svenska regissören. Hans filmer från Sjunde inseglet 1957 och framåt drog in miljoner till SF. 1963 när Bergman ville göra en ny film med SF så visade det sig att han var luspank. SFs kontrakt gav honom, ingenting. Bonnier-familjen tog allt.

Samtidigt missade väl Bonnier att signera Astrid Lindgren? Var väl Raben och Sjögren som tog hem det?

Är nog Astrid Lindgren och hennes ättlingar som tjänar multum på alla böcker, filmer osv som gjorts än just Bonnier. Saltkråkan AB som hennes ättlingar styr hade en vinst på 40 mkr för 2019. Kanske att dessa skulle kunna tänka att dela med sig till fattiga exbarnskådespelare?
Citera
2021-07-12, 11:14
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Samtidigt missade väl Bonnier att signera Astrid Lindgren? Var väl Raben och Sjögren som tog hem det?

Är nog Astrid Lindgren och hennes ättlingar som tjänar multum på alla böcker, filmer osv som gjorts än just Bonnier. Saltkråkan AB som hennes ättlingar styr hade en vinst på 40 mkr för 2019. Kanske att dessa skulle kunna tänka att dela med sig till fattiga exbarnskådespelare?
Jo, Bonniers sa nej till Astrids första bok om Pippi och hon förlät dem aldrig. Vet inte hur hon tog emot att SF ägdes av Bonniers, men det var en lång kedja ägare och den som gjorde filmerna hette ju t.ex artfilm så hon kanske inte brydde sig eller inte visste.
Senast redigerad av Paris24 2021-07-12 kl. 11:17.
Citera
2021-07-12, 12:01
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midnightcami
Ja varför är det så? Man får nästan intrycket av att de ångrade sin medverkan.
Jag förstår att det kanske är tjatigt att ständigt bli påmind om en roll man gjorde som barn men dom verkar dessutom sky skådespelaryrket som pesten.
Det finns ju massvis med barnskådisar som fortsatt karriären som vuxna, vad tror ni har gjort att de känner sån stark aversion mot det hela?
Jag läste någonstans att de fått väldigt dåliga kontrakt, att det var stor skillnad mot den futtiga ersättning dom fick kontra vad filmerna drog in, då kan man ju undra hur Astrid Lindgren som sades vara på barnens sida kan ha tillåtit det? Känns ju inte särskilt schysst.

Tankar om detta?

Om det är så så beror de på att de är trötta på att enbart kommenteras och fokuseras på något de gjorde en begränsad tid i sin barndom, det måste vara tröttsamt att deras insatser några veckor i deras barndom ska ältas om och om igen år ut och år in!

Tänk själva om det enda folk talade med dig om eller tisslade och tasslade om bakom ryggen på dig var din insats i skolpjäsen när du gick i trean i grundskolan och spelade någon banal roll.
Citera
2021-07-12, 12:12
Medlem
LaffanStings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Astrid själv blev blåst på pengarna av filmbolad och bokförlag, dessutom överbeskattad.. Mins någon skrift om att hon skulle betala 110% i skatt eller liknande.. dvs 10% MER än vad hon fått in. Så att skådisarna även blev grundlurade av Judeförläggarna och SF förvånar mig inte.
Även Georg Ridel och Olle Hellbom har figurerat i samanhang där de beskrivit hur illa betalty de fått för sin musik eller insatser som producent/regisör osv.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Pomper..._i_Monismanien

"Lindgren skrev texten då hon hade upptäckt att hon hade 102 procent i marginalskatt det året på grund av en marginalskatteffekt. Den höga marginalskatten var ett resultat av Haga-överläggningarna mellan Socialdemokraterna, Folkpartiet och Centerpartiet den 4 mars 1975 där man sänkte inkomstskatten bland annat genom att ta bort taket på 7,5 gånger basbeloppet för egenavgifter i socialförsäkringen.

I en tydlig allegori berättas historien om Pomperipossa som i ett rike långt borta skriver böcker för barn, men trots att hon jobbar och sliter får hon bara 5 000 kronor om året kvar att leva på. I förbifarten nämner Lindgren att man kan sänka sin skatt genom att köpa hus med stora skulder. Det var ett nålstick mot Sveriges dåvarande finansminister Gunnar Sträng som just hade gjort detta och därför – trots att han var höginkomsttagare – kunde betala en låg summa i skatt. I riksdagen läste moderaternas partiledare Gösta Bohman upp sagan i talarstolen. På det svarade Sträng att Lindgrens inlägg i skattedebatten röjde "djup osakkunskap" om skattesystemet. "Men det begär vi ju inte att Astrid Lindgren ska klara". Lindgren svarade i radio dagen efter: "Men jag begär att Gunnar Sträng ska klara det. Om det är någon som har räknat fel så är det Riksskatteverket, för det är från dem jag fått siffrorna. Sträng kan berätta sagor, men räkna kan han tydligen inte. Vi borde nog byta jobb han och jag."[2]

Lindgrens text blev ett uppmärksammat inlägg i debatten och sägs vara en bidragande orsak till att Socialdemokraterna förlorade makten vid riksdagsvalet 1976, för första gången på 40 år."
Citera
2021-07-12, 13:42
Medlem
Raglefants avatar
Man ska vara bra överspänd om man ser någon sexualisering av barn i Astrid Lindgren-filmerna. Som småbarnspappa har jag sett merparten av dem upprepade gånger och det är väl två eller tre nakenscener i hela filmserien + tv-serierna, alltså spridda över tiotals timmar film. I samtliga fall fullt berättigat då det helt enkelt är ett naturligt tillstånd för barn att ibland vara näck. Särskilt på landet förr i tiden. Jisses.

Håller med om att Olle Hellbom ser ut som en pedofil, men det är mig veterligen det enda indiciet för att han skulle ha varit det.

Jag hade lätt själv kunnat lägga in exempelvis badscenen i Bullerbyn ifall jag hade varit regissör, därför att bad i en sommarsjö är bland det vackraste och svenskaste som finns, och barn på den tiden badade nakna. Naturligtvis hade en pedofil regissör kunnat passa på att sexualisera scenen genom att zooma in på genitalier eller vad vet jag, men det är ju inte så scenen filmats.

Det är orimligt att man som kulturskapare ska ta hänsyn till vad ett litet antal perversa typer kan tänkas tända på. Och det säger jag som uttalad hatare av både det vänstervridna Kultursverige och av pedofiler. Finns säkerligen fot-fetisch-pedofiler som tänder på scenerna med Pippis fötter på kudden också, men det blir bara bisarrt om man ska bry sig om sådant.

Att barnskådisarna blev blåsta av Bonniers är trist att höra. Det kan förstås inverka på deras inställning.

För övrigt är det direkt plågsamt att se Louise Edlind Friberg (Malin i Saltkråkan) uttala sitt stöd för utrotningen av den svenska folkstammen. Liksom Astrids barnbarn Olle Nyman. Men i detta är de tyvärr ganska representativa för Kultursverige.
Citera
2021-07-12, 13:52
Medlem
Snöjs avatar
Alltså, ta hon som spelade Pippi. Hade hon inte hela tiden gått ut och sagt att det var hon som var Pippi hade ju inte en jävel känt igen henne? Känns lite som ett självskapat problem. Jag skulle inte känna igen en enda barnskådis idag om dom så stod precis framför mig i likadana kläder.
Citera
2021-07-12, 15:14
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Svaret på TS är ganska enkelt och stava SF Svensk Filmindustri. De betalade peanuts, några 1000-lappar till alla barn inklusive Inger Nilsson som var Pippi. Det var en engångsbetalning så hon fick inte en krona för alla miljoner omvisningar, VHS, DVD osv. Alla barnskådisar blev uttagna inte för att de var fantastiska skådisar utan för att de var lugna och naturliga och snygga framför kameran. Sedan manipulerade Olle Hellbom dem så de såg ut som skådisar, typ när han la ut korvbitar så hunden Båtsman såg ut att gå mellan barnen. De kunde alltså inte leva på sin talang när de blev vuxna, och fick alltså helt vanliga Svensson-liv fast de var kända av alla svenskar.

Citat:
Jo, Bonniers sa nej till Astrids första bok om Pippi och hon förlät dem aldrig. Vet inte hur hon tog emot att SF ägdes av Bonniers, men det var en lång kedja ägare och den som gjorde filmerna hette ju t.ex artfilm så hon kanske inte brydde sig eller inte visste.
Rabén & Sjögren är ett Norstedtsförlag. Inte Bonniers.
Bonniers hade heller ingenting med Svensk Filmindustri att göra 1963.

Astrid skrev väl manus till varenda film? Hon gick nog in i samarbetena med någorlunda medvetenhet. Lite annorlunda för barnskådespelarna.

Med tanke på hur bra Lindgrenimperiet Saltkråkan klarat sig fram till nu så tror jag Astrid generellt hade hyggliga avtal för egen del.
Senast redigerad av Schlesien 2021-07-12 kl. 15:17.
Citera
2021-07-12, 15:36
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snöj
Alltså, ta hon som spelade Pippi. Hade hon inte hela tiden gått ut och sagt att det var hon som var Pippi hade ju inte en jävel känt igen henne? Känns lite som ett självskapat problem. Jag skulle inte känna igen en enda barnskådis idag om dom så stod precis framför mig i likadana kläder.

Du lyckades välja den enda av barnskådisarna som verkligen är superlätt att känna igen idag. Ingen av de andra jag sett i nutida intervjuer skulle jag känt igen om jag mött dem på gatan.

Förutom Inger "Pippi" Nilsson, henne skulle jag känna igen direkt.
Citera
2021-07-12, 18:52
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Med tanke på hur bra Lindgrenimperiet Saltkråkan klarat sig fram till nu så tror jag Astrid generellt hade hyggliga avtal för egen del.
Ändå rätt klent med 70 mkr i årsintäkter? Drar inte Nalle Puh in en miljard eller så? Här står att Mumin säljer varor (inte omsätter) för 2 miljarder per år, borde vara minst 10-20% av detta till Tove Jansson?
https://www.expressen.se/nyheter/inl...m-ett-troll-9/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in