2024-08-27, 14:48
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Har du 60% av din tidigare lön förmodar jag att du har 1000kr/dag i ersättning vilket blir 22000kr/månad och 15000kr efter skatt. Om du är fortsatt arbetslös 2025-26 kommer det att gradvis minska till 365kr/dag vilket blir 8000kr/mån och 5625kr efter skatt. Du kan då ansöka om försörjningsstöd och ev få ut ytterligare 4000/mån (lite beroende på dina övriga tillgångar) Så visst förstår jag att få ut 5000kr mindre per månad känns i plånboken men det är många som har det värre (vilket är en klen tröst)

Jag håller med om att Stockholm borde förstöras.
Citera
2024-08-27, 15:01
Medlem
Citat:

3. Största förändringen blir nog 2025 när ersättningen till långtidsarbetslösa sänks 10% var 100 dag. Innan har man kunnat få ut 65% max 1000kr/dag i aktivitetsstöd hur länge som helst, fr.o.m 2025 kommer aktivitetsstödet att trappas ner ytterligare 10% var 100 dag till som lägst 365kr/dag

Jag tror detta blir kortlivat. Man vältrar över kostnader på kommunernas försörjningsstöd.
Kommuner som redan i dag har svårt att få budget att gå ihop.
Vet redan folk som planerat att skriva över boende på barnen eller barn som skriver över boende
till föräldrar inkl andra tillgångar för att anpassa sig till ett liv på försörjningsstöd.
Citera
2024-08-27, 17:38
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Jag tror detta blir kortlivat. Man vältrar över kostnader på kommunernas försörjningsstöd.
Kommuner som redan i dag har svårt att få budget att gå ihop.
Vet redan folk som planerat att skriva över boende på barnen eller barn som skriver över boende
till föräldrar inkl andra tillgångar för att anpassa sig till ett liv på försörjningsstöd.
I så fall får staten skjuta till pengar till kommunernas försörjningsstöd. Det är ju inte meningen att aktivitetsstöd skall vara någon medborgarlön utan det skall endast ses som en tillfällig lösning när man är mellan arbeten.
Citera
2024-08-28, 10:38
Medlem
Citat:
I så fall får staten skjuta till pengar till kommunernas försörjningsstöd. Det är ju inte meningen att aktivitetsstöd skall vara någon medborgarlön utan det skall endast ses som en tillfällig lösning när man är mellan arbeten.

I praktiken har det ju blivit så att man inte kan "stapla" aktivitetsstödsperioder på varandra.
Max två brukar det ju vara men de flesta efter a-kassa + 12 mån aktivitetsstöd förs över till
någon form av statligt finansierad sysselsättning som Samhall m.m.

Annat var det när FAS 3 avvecklades 2016-2017. Då vet jag många som var inskrivna på
program men " internt placerade" dvs dom var hemma och kunde stapla flera perioder på
varandra.

Samhall anno 2024 har ju blivit en anstalt för långtidsarbetslösa, inte som det var tänkt att ge
sysselsättning till dom med olika handikapp.
Citera
2024-08-28, 15:55
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
I praktiken har det ju blivit så att man inte kan "stapla" aktivitetsstödsperioder på varandra.
Max två brukar det ju vara men de flesta efter a-kassa + 12 mån aktivitetsstöd förs över till
någon form av statligt finansierad sysselsättning som Samhall m.m.

Annat var det när FAS 3 avvecklades 2016-2017. Då vet jag många som var inskrivna på
program men " internt placerade" dvs dom var hemma och kunde stapla flera perioder på
varandra.

Samhall anno 2024 har ju blivit en anstalt för långtidsarbetslösa, inte som det var tänkt att ge
sysselsättning till dom med olika handikapp.
Jag vet inte om det finns någon regel som säger att man inte kan stapla hur många som helst efter varandra. Jag känner flera som "utnyttjat" möjligheten att "gå i pension" vid 60 och tagit ut aktivitetsstöd tills dom fyllt 65 och sedan blivit utsparkade...
Med den nya reglerna som införs 2025 med -10% var 100dag så är det inte längre lönsamt.
Senast redigerad av kimdah2002 2024-08-28 kl. 15:57.
Citera
2024-08-28, 16:02
Medlem
Citat:
Jag vet inte om det finns någon regel som säger att man inte kan stapla hur många som helst efter varandra. Jag känner flera som "utnyttjat" möjligheten att "gå i pension" vid 60 och tagit ut aktivitetsstöd tills dom fyllt 65 och sedan blivit utsparkade...
Med den nya reglerna som införs 2025 med -10% var 100dag så är det inte längre lönsamt.

Ok, där har du en poäng. + 60 år är nog en grupp som kan få "stapla" aktivitetsstöd
Citera
2024-09-06, 14:20
Medlem
populopiduss avatar
Ett tips om ni vill slippa Rusta och matcha är att ni (innan ni blir arbetslösa och ska börja med a-kassa) startar en enskild firma. Ni ska absolut inte göra något med firman utan bara ha den så att säga.

Om ni har ett företag kan inte Arbetsförmedlingen ställa er på Rusta och matcha, vilket måste ses som ett hack i sammanhanget. Jag visste inte själv om detta och när jag hade mitt andra samtal med handläggaren berättade hon att jag måste sättas på Rusta och matcha för att fortsätta få pengar, vilket hade inneburit att jag varit tvungen att få pengarna från Arbetsförmedlingen istället - och därmed förlorat min tilläggsförsäkring på a-kassan (vilket är sjukt). Men, sen såg hon att jag har ett företag och sa att hon därför "tyvärr" inte kan sätta över mig hos dom.

Så, jag har sedan dess fortsatt med a-kassan och sökt jobb som vanligt utan massa krångel. Det funkar så klart inte när a-kassan tagit slut om man då fortfarande är arbetslös, för då måste man få pengarna från Arbetsförmedlingen (och därmed avsluta företaget). Men fram tills dess är det fritt fram.

I mitt fall hade jag haft detta företag vilande i flera år och jag vet inte hur det funkar om man startar det precis innan man ska få a-kassa, men a-kassan brydde sig inte om att jag hade företaget eftersom det var vilande och jag inte haft någon verksamhet i det på länge.

Lycka till vänner!
Citera
2024-09-06, 17:00
Medlem
grekkoz1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Ett tips om ni vill slippa Rusta och matcha är att ni (innan ni blir arbetslösa och ska börja med a-kassa) startar en enskild firma. Ni ska absolut inte göra något med firman utan bara ha den så att säga.

Om ni har ett företag kan inte Arbetsförmedlingen ställa er på Rusta och matcha, vilket måste ses som ett hack i sammanhanget. Jag visste inte själv om detta och när jag hade mitt andra samtal med handläggaren berättade hon att jag måste sättas på Rusta och matcha för att fortsätta få pengar, vilket hade inneburit att jag varit tvungen att få pengarna från Arbetsförmedlingen istället - och därmed förlorat min tilläggsförsäkring på a-kassan (vilket är sjukt). Men, sen såg hon att jag har ett företag och sa att hon därför "tyvärr" inte kan sätta över mig hos dom.

Så, jag har sedan dess fortsatt med a-kassan och sökt jobb som vanligt utan massa krångel. Det funkar så klart inte när a-kassan tagit slut om man då fortfarande är arbetslös, för då måste man få pengarna från Arbetsförmedlingen (och därmed avsluta företaget). Men fram tills dess är det fritt fram.

I mitt fall hade jag haft detta företag vilande i flera år och jag vet inte hur det funkar om man startar det precis innan man ska få a-kassa, men a-kassan brydde sig inte om att jag hade företaget eftersom det var vilande och jag inte haft någon verksamhet i det på länge.

Lycka till vänner!

Arbetsförmedlingen betalar inte ut pengar, menar du försäkringskassan?
Självaste aktivitetsstödet då.

Och som jag förstod det: nekar du rusta&match kan det noteras av handläggare att du inte gör ditt yttersta för att få ett arbete och det i sin tur kan påverka din ersättning.
Citera
2024-09-06, 18:15
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus

Lycka till vänner!
Tack för det tipset min vän.
Nu är jag ute och företaget går bra men tänk om man hade vetat detta innan.
Och man vet ju inte i framtiden.
Citera
2024-09-06, 18:37
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grekkoz1
Arbetsförmedlingen betalar inte ut pengar, menar du försäkringskassan?
Självaste aktivitetsstödet då.

Och som jag förstod det: nekar du rusta&match kan det noteras av handläggare att du inte gör ditt yttersta för att få ett arbete och det i sin tur kan påverka din ersättning.

My bad, menar från Försäkringskassan men det är ändå via Arbetsförmedlingen.

Som sagt, jag nekade inte Rusta & Matcha utan fick inte ha det pga företaget. Så om man skaffar ett företag (och har det vilande) kommer dom så vitt jag förstod det inte ens kunna lägga in en på Rusta & Matcha. Du behöver alltså inte vägra något.

Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Tack för det tipset min vän.
Nu är jag ute och företaget går bra men tänk om man hade vetat detta innan.
Och man vet ju inte i framtiden.

Fantastiskt att höra att det går bra för dig! Som sagt, om det i framtiden blir aktuellt så vet du nu detta iaf
Citera
2024-09-07, 01:26
Medlem
Smarree88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pushedray
Har sökt i tråden men inte hittat svar, frågan är hur länge man kan ha rusta och matcha. Kan man få någon mer hjälp så som praktik eller liknande? Har just nu rusta matcha tills årskiftet.

Man får ha rusta och matcha i 2 perioder.
6 månder + 6 Månader.
Citera
2024-09-08, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smarree88
Man får ha rusta och matcha i 2 perioder.
6 månder + 6 Månader.

Det stämmer, men vissa verkar kunna få nya perioder om och om igen vilket jag inte förstår.
AF går inte efter sina egna regler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in