2021-10-10, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av creepyone
Tänkte mest kolla om det är nån som kan ge svar på vad skillnaden är mellan stöd och matchning (STOM)
Och det nya som nu införs i 53 kommuner tror jag det va etapp 1 rusta och matcha (KROM) vet att det har funnits sen mars 2020 tror jag men det är väl nu som dom börjar köra igång med det ordentligt.

Och om det finns nån som går just rusta och matcha som kan ge svar på vilken skillnad det är gentimot stöd och matchning. Jag har fått den uppfattningen att dom är ganska lika?

Nytt namn med samma innehåll i klassisk Såsseanda !
Skattebetalarna fattar noll som vanligt men får stå för en gigantisk nota på 70-80 MILJARDER per år !
Citera
2021-10-10, 13:44
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creepyone
Tänkte mest kolla om det är nån som kan ge svar på vad skillnaden är mellan stöd och matchning (STOM)
Och det nya som nu införs i 53 kommuner tror jag det va etapp 1 rusta och matcha (KROM) vet att det har funnits sen mars 2020 tror jag men det är väl nu som dom börjar köra igång med det ordentligt.

Och om det finns nån som går just rusta och matcha som kan ge svar på vilken skillnad det är gentimot stöd och matchning. Jag har fått den uppfattningen att dom är ganska lika?
För dom som grå programmen så är det nog ingen skillnad. det som skiljer mest är upphandlingen från af av den externa leverantören där kraven höjts på att dom skall leverera det dom lovar. Möjligtvis att det spiller över på deltagarna som nu får mer hjälp i sitt sökande.
Citera
2021-11-17, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
En arbetslös får idag ut ca 22.000:-/mån i bidrag utan att göra någonting för att förbättra sin situation, en extern KRoM aktör får ca 3000:- för att sysselsätta denna så att han/hon blir motiverad att hitta ett jobb där han/hon kan försörja sig själv. Jag skulle vilja påstå att det är bra investerade pengar om man lyckas i 15% av fallen...

Varje jobbcoach har ~25-30 arbetslösa att stötta och det veckovisa personliga samtalet tar ~1 timme så inte så mycket att beklaga sig över...

Vart får jag 22000 som arbetslös...? har jobbat sen ja var 18 och får 10000 tusen i stöd max och då går 5000 till hyra, vad har du fått 22000 ifrån?
Citera
2021-11-17, 21:49
Citat:
Det gäller att aktivera inte att passivisera som det är nu. Visst jag kan hålla med om att mycket kan kännas meningslöst för den som deltar men allt är bättre än passivitet hemma.
Har du varit med om detta helvete själv?
Citera
2021-11-17, 21:51
Citat:
Ursprungligen postat av Idioten1
Vart får jag 22000 som arbetslös...? har jobbat sen ja var 18 och får 10000 tusen i stöd max och då går 5000 till hyra, vad har du fått 22000 ifrån?
Ungefär samma här, har jag tur så får jag ut 8000 per månad...
Citera
2021-11-18, 09:36
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idioten1
Ett deltagande i Jobb- och utvecklingsgarantin beslutas av arbetsförmedlingen och ger rätt till aktivitetsstöd från Försäkringskassan. Aktivitetsstödet betalas liksom arbetslöshetsersättning ut i en dagersättning (max 1 000 kronor) och motsvarar 65 procent av din tidigare genomsnittliga inkomst. Normalt sett är det 22 ersättningsdagar på en månad vilket ger 22*1000 = 22000 kr (sedan måste du givetvis betala skatt på det) så runt 15265:- netto per månad bör man få ut om man haft en normal inkomst innan man blev arbetslös.
Citera
2021-11-18, 09:41
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Har du varit med om detta helvete själv?
Om du upplever det som ett helvete så har du ju delvis skapat det själv. Ditt deltagande bygger ju på frivillighet du behöver inte vara med om du inte vill. Innehållet bestämmer du också delvis själv då du och din handledare skall komma överens om vilket stöd du behöver.

Vissa saker är givetvis obligatoriska som att se till att du har ett presentabelt och översiktligt CV och personligt brev. Att du kontinuerligt söker och rapporterar de arbeten du sökt samt hjälpa till med spontanansökningar. I dessa Corona tider sker ju allt digitalt så du behöver inte mer än en dator och telefon för att deltaga.

Vad upplever du so ett helvete? Ett coachsamtal i veckan du måste passa?
Citera
2021-11-18, 11:05
Medlem
Juristchefens avatar
Citat:
Ett deltagande i Jobb- och utvecklingsgarantin beslutas av arbetsförmedlingen och ger rätt till aktivitetsstöd från Försäkringskassan. Aktivitetsstödet betalas liksom arbetslöshetsersättning ut i en dagersättning (max 1 000 kronor) och motsvarar 65 procent av din tidigare genomsnittliga inkomst. Normalt sett är det 22 ersättningsdagar på en månad vilket ger 22*1000 = 22000 kr (sedan måste du givetvis betala skatt på det) så runt 15265:- netto per månad bör man få ut om man haft en normal inkomst innan man blev arbetslös.

Jag är inskriven på jobb- och utvecklingsgarantin, medlem i a-kassan och uppbär aktivitetsersättning.
Jag har verkligen inte sett röken av någon höjning.
Citera
2021-11-18, 11:29
Medlem
Finns det något datum när stöd och matchning skall övergå i rusta och matcha?
Viken är skillnaden samt om man har gått stöd och matchning kan man då även delta i rusta och matcha?
Citera
2021-11-18, 11:52
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inbrottstjuv
Finns det något datum när stöd och matchning skall övergå i rusta och matcha?
Viken är skillnaden samt om man har gått stöd och matchning kan man då även delta i rusta och matcha?
Kundval Rusta o Matcha är uppdelat i tjugonio (29) leveransområden över hela Sverige så det beror på vart du bor om du flyttats över från Stöd o Matcha (StoM) till Kundval Rusta o Matcha (KRoM)
Den stora skillnaden är att det ställs högre krav på leverantören i KRoM än i StoM för den som går programmet märks nog ingen större skillnad än att man ännu mer skall sätta deltagaren i focus och utgå från hans/hennes behov. Ja du kan få gå KRoM även om du avslutat StoM det bestämmer du och din handledare på AF tillsammans.
Citera
2021-11-18, 11:56
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristchefen
Jag är inskriven på jobb- och utvecklingsgarantin, medlem i a-kassan och uppbär aktivitetsersättning.
Jag har verkligen inte sett röken av någon höjning.
Du får ut 65% av din tidigare lön men max 1000 kr/dag innan Corona var det max 760 kr/dag

1000 kr/dag * 22 dagar = 22000 kr/mån (före skatt)
760 kr/dag * 22 dagar = 16720 kr/mån (före skatt)

Så en ökning på 5280 kr/mån (före skatt) p.g.a Corona
Senast redigerad av kimdah2002 2021-11-18 kl. 11:59.
Citera
2021-11-18, 12:03
Medlem
Juristchefens avatar
Citat:
Du får ut 65% av din tidigare lön men max 1000 kr/dag innan Corona var det max 760 kr/dag

1000 kr/dag * 22 dagar = 22000 kr/mån (före skatt)
760 kr/dag * 22 dagar = 16720 kr/mån (före skatt)

Så en ökning på 5280 kr/mån (före skatt) p.g.a Corona

Så dom har knullat mig i röven med en kaktus än en gång...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in