2022-04-04, 18:51
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det återstår att se. Det Ebba behöver jobba med är det tekniska. Hon lägger väldigt mycket energi i sin åkning, men får inte ut det på samma sätt. Hon påminner en del om Sven-Åke Lundbäck därvid, men hans motor var så stark att han ändå kunde vinna. Även han passade bättre på långlopp visade det sig. Han var ju i det närmaste oslagbar i långlopp när han valde att satsa på det en säsong.

Så är det. Det är inget fel på energin i hennes åkning men rent tekniskt har hon gått bakåt.

Citat:
I övrigt förstår jag inte inställningen hos vissa i forumet som verkar ha väldigt svårt med nyanser. Om man inte hävdar att Ebba skulle ha vunnit senast, även om Johaug varit med, så anser man tydligen enligt dessa att Ebba varit värdelös. Att Ebba skulle ha slagit Johaug är ju i realiteten så osannolikt att det knappast finns. Vad skulle tala för det?

Absolut ingenting. Frida hade också tänkt åka loppet, men covid satte stopp. Hon hade heller inte vunnit om Johaug varit med.
Citera
2022-04-04, 21:08
Medlem
Alkibiadess avatar
Eftersom OS-forumet har arkiverats så tar jag det i denna tråd istället; SOK har i sin utvärdering av OS som pågår just nu kommit fram till tre områden där Sverige inte presterade på topp: höghöjdsuppladdningen, skidorna och återhämtningen. Under OS var jag själv ganska ofta inne på att man missat rejält med höghöjdsuppladdningen och det stärks nu av det Reinebo säger till SVT.
Citera
2022-04-04, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Eftersom OS-forumet har arkiverats så tar jag det i denna tråd istället; SOK har i sin utvärdering av OS som pågår just nu kommit fram till tre områden där Sverige inte presterade på topp: höghöjdsuppladdningen, skidorna och återhämtningen. Under OS var jag själv ganska ofta inne på att man missat rejält med höghöjdsuppladdningen och det stärks nu av det Reinebo säger till SVT.
Framkommer det VAD som var fel med höghöjdsuppladdningen?

för lite, för sent, för hård träning ??
Citera
2022-04-04, 21:28
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Framkommer det VAD som var fel med höghöjdsuppladdningen?

för lite, för sent, för hård träning ??

Nej, jag tolkar det som att de inte är färdiga med utvärderingen, mer att de har identifierat de områden som inte fungerade på topp.
Citera
2022-04-04, 21:32
Medlem
Citat:
Nej, jag tolkar det som att de inte är färdiga med utvärderingen, mer att de har identifierat de områden som inte fungerade på topp.
OK, tack för info!
Citera
2022-04-04, 21:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Låter som SOK landat i självklara rubriker som vem som helst redan fattat. De skulle lika gärna kunnat sammanfattat det som att de misslyckats med förberedelserna, alternativ totalt misslyckats med det de hade till uppgift att lyckas med för att ge bästa förutsättningar att lyckas.
Citera
2022-04-04, 22:05
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Låter som SOK landat i självklara rubriker som vem som helst redan fattat. De skulle lika gärna kunnat sammanfattat det som att de misslyckats med förberedelserna, alternativ totalt misslyckats med det de hade till uppgift att lyckas med för att ge bästa förutsättningar att lyckas.

Hade det varit bättre om de hade sagt att allt var på topp?
Citera
2022-04-04, 22:18
Medlem
Citat:

Förberedelser är a och o, att man trots stora resurser missar på flera vitala punkter är rätt bedrövligt faktiskt..

Mästerskapet går på höjd och det är Vinter-OS vart fjärde år, man kan inte bli överraskad över vad som väntar.. Spelar ingen roll hur bra man är om man missar i höghöjdsuppladdningen, inte får till skidorna och dessutom har dålig koll på återhämtningen..

Det är inte Kalle Anka Cup, återigen, förberedelser är a och o, det är detaljer som avgör på den allra högsta nivån..
Citera
2022-04-04, 22:41
Medlem
Citat:

Nej, det är cred till att de vänder på alla stenar och drar lärdomar av sina misstag..

Vinter-OS är bara vart fjärde år, så tycker ändå det är för dåligt..

Man missar i höghöjdsuppladdningen, har inte koll på återhämtningen, samt sämre skidor än konkurrenterna, vad lyckades man med?

Det där är tre helt avgörande punkter för att ens kunna konkurrera på ett olympiskt spel, när tävlingarna går på hög höjd..
Senast redigerad av sportnorden12345 2022-04-04 kl. 22:44.
Citera
2022-04-04, 23:09
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Förstår inte din fråga. Om jag vänder på den i stället. Blir resultatet bättre för att de kommer med floskler och plattityder? Det de borde ha börjat med är att berätta för dem som inte skött sitt jobb och sedan sett till att de förpassas från de uppgifter de inte klarade.
Citera
2022-04-04, 23:24
Medlem
Citat:
Blir resultatet bättre för att de kommer med floskler och plattityder? Det de borde ha börjat med är att berätta för dem som inte skött sitt jobb och sedan sett till att de förpassas från de uppgifter de inte klarade.

Jag tycker också man måste kunna vara hårdare i kritiken, det här är precis som om Duplantis (Sommar-OS), van der Poel (Vinter-OS) eller Fotbollslandslaget (Fotbolls-VM) skulle komma dåligt förberedd till det största mästerskapet som går vart fjärde år..

Dessutom delas det ut en herrans massa medaljer i längdskidor och skidskytte under ett Vinter-OS, så det är inte bara en medalj som ryker ifall man går bom i sina förberedelser, man har inte råd att göra sådana misstag helt enkelt..
Citera
2022-04-04, 23:34
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Nej, det är cred till att de vänder på alla stenar och drar lärdomar av sina misstag..

Vinter-OS är bara vart fjärde år, så tycker ändå det är för dåligt..

Man missar i höghöjdsuppladdningen, har inte koll på återhämtningen, samt sämre skidor än konkurrenterna, vad lyckades man med?

Det där är tre helt avgörande punkter för att ens kunna konkurrera på ett olympiskt spel, när tävlingarna går på hög höjd..
Men än så länge har de ju inte sagt något av värde.
Att de pratar om att bristerna är begränsade till ”smala skidor” (= längd och skidskytte) är en rätt kass analys eftersom det är de enda konditionssporterna som avgjordes på hög höjd. Så än så länge vet vi inte om de faktiskt kommer fram till något intressant eller om det bara är sånt som många såg redan under pågående OS. Intressant blir det ju först när de kan komma med en analys över varför Jonna presterade på topp medan Ebba var ungefär som säsongen i stort och flertalet övriga damer underpresterade (lägg till att Wille var i slag, Elvira varierade, Hanna njae, och så vidare - där blir det intressant. Jag har ingen förklaring, men inte heller tillgång till alla fakta som SOK borde ha - så det borde finnas mycket intressanta slutsatser,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in