2022-04-12, 20:40
Medlem
Är det inte dags för Sandström att lägga av och satsa på en karriär som miljöexpert?
Citera
2022-04-13, 08:58
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thax21
Mitt herrlandslag inför kommande träningssäsong:
Som alltid en bra genomgång - som många andra tycker jag Sandström kanske förtjänar att behålla sin plats i Team Bauhaus och jag är rädd för att även lillebror får vara med där. Jag misstänker att Gustaf Berglund också är aktuell för Team Bauhaus, han är väl nu där Anton Persson var innan den här säsongen?
Hur man ska hantera Anger jämfört 01rna är en svår fråga, men jag tycker nog det är rätt med Nager i Team Bauhaus.
Det som är glädjande på herrsidan är att det för en gångs skull finns en bredd av yngre åkare som har potential att utvecklas till bra världscupåkare (i sprint stabilt i semifinal, på distans stabilt topp 20) och de har Wille och även Leo som visat vägen att det går. Sen får gärna även npn av de äldre ta ett oväntat steg in i den kategorin, men jag har svårt att se att nån av dem kommer göra det med möjligt undantag av Sandström.
Citera
2022-04-13, 11:36
Medlem
https://assets.fis-ski.com/image/upload/v1649836615/fis-prod/assets/draft-WC-NC_Calendar_22-23Men.pdf

Utgående från det nyligen publicerade preliminära världscupprogrammet för NOK ser det ut som att man tävlar i Lillehammer 3-5.12. Då skulle man enligt den ursprungliga planen ha en tävlingshelg i Sverige. Sedan har man tävlingar i Oslo 11-12.3 och i Lahtis 25-26.3. Detta borde med största sannolikhet betyda att Svenska Skidspelen äger rum 17-19.3 i Falun. Förstås talar vi fortfarande endast om preliminära planer, allt kan förändras.
Citera
2022-04-13, 13:03
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuokkonen
https://assets.fis-ski.com/image/upload/v1649836615/fis-prod/assets/draft-WC-NC_Calendar_22-23Men.pdf

Utgående från det nyligen publicerade preliminära världscupprogrammet för NOK ser det ut som att man tävlar i Lillehammer 3-5.12. Då skulle man enligt den ursprungliga planen ha en tävlingshelg i Sverige. Sedan har man tävlingar i Oslo 11-12.3 och i Lahtis 25-26.3. Detta borde med största sannolikhet betyda att Svenska Skidspelen äger rum 17-19.3 i Falun. Förstås talar vi fortfarande endast om preliminära planer, allt kan förändras.
Kör NOK och längdåkningen alltid samma helg på samma ort?
Min okunskap om NOK är rätt monumental, därav frågan
Citera
2022-04-13, 13:05
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Kör NOK och längdåkningen alltid samma helg på samma ort?
Min okunskap om NOK är rätt monumental, därav frågan

Nej, men i Ruka och Lillehammar gör man det. Oslo har jag inte riktigt koll på.
Citera
2022-04-13, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Nej, men i Ruka och Lillehammar gör man det. Oslo har jag inte riktigt koll på.

Under de senaste åren har det också varit så i Oslo och Lahtis. Åtminstone i Finland är det för dyrt att ha NOK, längdskidor och backhoppning skilt. NOK går på minus, längd är kring nollan och backhoppning skapar vinsten.
Citera
2022-04-15, 10:00
Moderator
Hjv9s avatar
Från Sågmyra SK´s Facebooksida:

Citat:
Calle har fått elitsällskap i Sågmyra SK.
Skidlöftet Alvar Myhlback tänker testa möjligheten att tävla för SSK framöver, närmast SM i teamsprint och Fjälltopphelgen i Bruksvallarna.
Kommande vinter är Junior-SM och JVM stora målen för Alvar, lycka till och välkommen till
Sågmyra SK hälsar vi i SSK
Citera
2022-04-15, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Från Sågmyra SK´s Facebooksida:

Då börjar det bli lite "alvar" i det hela, när vi pratar om SM-sprintstafett och JVM..

Sågmyra siktar högt..
Citera
2022-04-15, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krebs
Jag tror inte att dom släpper Sandström. Han har inte haft en chans att visa nåt den här säsongen, på grund av skadan, men visade tydligt i Sollefteå att han är värdig sin Bauhausplats. A-laget tror jag dock inte att han räcker till än.

Nä, A-laget blir nog detsamma med Häggström som trots allt var nära semi i OS och gjort nåt bra distanslopp.
Citera
2022-04-15, 13:08
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ccnut
Nä, A-laget blir nog detsamma med Häggström som trots allt var nära semi i OS och gjort nåt bra distanslopp.
Häggas insatser senaste åren imponerar inte direkt.
Hans klart bästa distanslopp var väl scan cup i Falun, men även med hänsyn till det så är ju Wille, Calle, Burman och Leo bättre som rena distansare, men även Oskar är ju bättre i klassiskt. Björn Sandström är nog också bättre om han är frisk. Häggas har passerat 30 så det är ju svårt att tro på nån större utveckling.
I sprint tog han sig aldrig till semifinal i vinter. Fast han var bäst när det gäller i OS, det ska erkännas, även om hans stafettsträcka var lite väl mycket mellanmjölk (men det hade varit orimligt att förvänta sig något mer av honom).
Men i sprint har vi en uppsjö yngre talanger jag hellre satsar på. Så Häggas i B-landslaget kan jag förstå, men jag är rädd att du kan få rätt och han får A-lagsstöttning istället för att ge Anger de förutsättningarna (eller på annat sätt ser till att de pengarna gör mer nytta, jag är inte övertygad om att A-laget är det rätta för Anger).
Häggas är väl annars en åkare som naturligt skulle kunna ta steget över till långlopp?
Citera
2022-04-15, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Häggas insatser senaste åren imponerar inte direkt.
Hans klart bästa distanslopp var väl scan cup i Falun, men även med hänsyn till det så är ju Wille, Calle, Burman och Leo bättre som rena distansare, men även Oskar är ju bättre i klassiskt. Björn Sandström är nog också bättre om han är frisk. Häggas har passerat 30 så det är ju svårt att tro på nån större utveckling.

Häggas i A-laget lämnar plats för nån i Team Bauhaus är min tanke. Bygghuset borde utvidgas något dessutom. Ser också följande åkare i Tour de Ski:

1989 Calle Halfvarsson * (om de är topp 20 i sprintcupen då, t ex)
1992 Johan Häggström *
1994 Jonna Sundling
1994 Jens Burman
1994 Anna Dyvik *
1995 Björn Sandström
1994 Maja Dahlqvist *
1995 Oskar Svensson *
1997 Ebba Andersson
1998 Fredrik Andersson
1997 Emma Ribom *
1997 Moa Olsson
1998 Eric Rosjö
1999 Linn Svahn *
1999 Leo Johansson
1999 Frida Karlsson
2000 William Poromaa
2001 Louise Lindström
2002 Märta Rosenberg
2002 Edvin Anger *

Reserver:

1997 Jonas Eriksson
1998 Moa Lundgren
1998 Johanna Hagström *

Ovanstående kan utgöra A-laget + Team Bauhaus. Med undantag av nolltvåorna.

Fredrik Andersson, Rosjö och Gustav Berglund kommer mycket snart i den åldern där man kan anta ett kliv framåt. Födda 90-96 etc. som är extra väl representerade i Världscupplaceringar högre upp.
Senast redigerad av ccnut 2022-04-15 kl. 15:18.
Citera
2022-04-15, 17:19
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ccnut
Häggas i A-laget lämnar plats för nån i Team Bauhaus är min tanke. Bygghuset borde utvidgas något dessutom. Ser också följande åkare i Tour de Ski:

1989 Calle Halfvarsson * (om de är topp 20 i sprintcupen då, t ex)
1992 Johan Häggström *
1994 Jonna Sundling
1994 Jens Burman
1994 Anna Dyvik *
1995 Björn Sandström
1994 Maja Dahlqvist *
1995 Oskar Svensson *
1997 Ebba Andersson
1998 Fredrik Andersson
1997 Emma Ribom *
1997 Moa Olsson
1998 Eric Rosjö
1999 Linn Svahn *
1999 Leo Johansson
1999 Frida Karlsson
2000 William Poromaa
2001 Louise Lindström
2002 Märta Rosenberg
2002 Edvin Anger *

Reserver:

1997 Jonas Eriksson
1998 Moa Lundgren
1998 Johanna Hagström *

Ovanstående kan utgöra A-laget + Team Bauhaus. Med undantag av nolltvåorna.

Fredrik Andersson, Rosjö och Gustav Berglund kommer mycket snart i den åldern där man kan anta ett kliv framåt. Födda 90-96 etc. som är extra väl representerade i Världscupplaceringar högre upp.
Jag tror inte alla de planerar att köra tour de ski, även om jag gärna skulle se hela landslaget köre.
Louise Lindström är för övrigt född 00 (Moa Hansson är bästa 01:a).
Det är ju otroligt märkligt att man får plats med fler i team Bauhaus om Häggas kör i A-laget istället för team Bauhaus. De två lagen kör lägren tillsammans så om det finns nån begränsning i antalet så är det väl i totala antalet åkare. En åkare i A-laget kostar dock mer eftersom de får större ekonomisk ersättning från förbundet. Så det borde snarare vara så att om Häggas kör i A-laget så har man inte råd med en extra åkare i team Bauhaus (men är ju verkligheten kontraintuitiv så det kan vara tvärtom). Men framförallt tycker jag Häggas är för dålig för ett svenskt A-landslag.
Jag har även svårt att se att årgången 97 (i allmänhet på herrsidan, enstaka åkare lär dock ta ett steg framåt) skulle utvecklas bara för att de nu fyller 25. De står i skuggan av 1996 som kan vara den starkaste herrårgången genom tiderna: Ryska Guldlaget i OS-stafetten inledde med tre 96r, lägg till Kläbo så har man en fruktansvärt stark kvartett 96r. Även påtagligt att just Ryssland har svagare årgång 97-99. Visst finns det ”late bloomers”, men min bild är att numera så slår även de flesta herrar igenom senast när de fyller 23, även om får är som Klaebo och Bolshunov som slog sig in i den absoluta toppen på en gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in