Citat:
Ursprungligen postat av
ccnut
Häggas i A-laget lämnar plats för nån i Team Bauhaus är min tanke. Bygghuset borde utvidgas något dessutom. Ser också följande åkare i Tour de Ski:
1989 Calle Halfvarsson * (om de är topp 20 i sprintcupen då, t ex)
1992 Johan Häggström *
1994 Jonna Sundling
1994 Jens Burman
1994 Anna Dyvik *
1995 Björn Sandström
1994 Maja Dahlqvist *
1995 Oskar Svensson *
1997 Ebba Andersson
1998 Fredrik Andersson
1997 Emma Ribom *
1997 Moa Olsson
1998 Eric Rosjö
1999 Linn Svahn *
1999 Leo Johansson
1999 Frida Karlsson
2000 William Poromaa
2001 Louise Lindström
2002 Märta Rosenberg
2002 Edvin Anger *
Reserver:
1997 Jonas Eriksson
1998 Moa Lundgren
1998 Johanna Hagström *
Ovanstående kan utgöra A-laget + Team Bauhaus. Med undantag av nolltvåorna.
Fredrik Andersson, Rosjö och Gustav Berglund kommer mycket snart i den åldern där man kan anta ett kliv framåt. Födda 90-96 etc. som är extra väl representerade i Världscupplaceringar högre upp.
Jag tror inte alla de planerar att köra tour de ski, även om jag gärna skulle se hela landslaget köre.
Louise Lindström är för övrigt född 00 (Moa Hansson är bästa 01:a).
Det är ju otroligt märkligt att man får plats med fler i team Bauhaus om Häggas kör i A-laget istället för team Bauhaus. De två lagen kör lägren tillsammans så om det finns nån begränsning i antalet så är det väl i totala antalet åkare. En åkare i A-laget kostar dock mer eftersom de får större ekonomisk ersättning från förbundet. Så det borde snarare vara så att om Häggas kör i A-laget så har man inte råd med en extra åkare i team Bauhaus (men är ju verkligheten kontraintuitiv så det kan vara tvärtom). Men framförallt tycker jag Häggas är för dålig för ett svenskt A-landslag.
Jag har även svårt att se att årgången 97 (i allmänhet på herrsidan, enstaka åkare lär dock ta ett steg framåt) skulle utvecklas bara för att de nu fyller 25. De står i skuggan av 1996 som kan vara den starkaste herrårgången genom tiderna: Ryska Guldlaget i OS-stafetten inledde med tre 96

r, lägg till Kläbo så har man en fruktansvärt stark kvartett 96

r. Även påtagligt att just Ryssland har svagare årgång 97-99. Visst finns det ”late bloomers”, men min bild är att numera så slår även de flesta herrar igenom senast när de fyller 23, även om får är som Klaebo och Bolshunov som slog sig in i den absoluta toppen på en gång.