2022-04-03, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Konstigt svar. Vem har ifrågasatt Ebbas prestation och vad har den med Riboms prestation att göra?

Ribom var drygt fem minuter efter Ebba på 30 km och nästan två minuter efter på 10 km under SM. Hon låg alltså något bättre till i senaste loppet över 50 km, men är ju långt ifrån vad hon borde vara.

Tänk på att man inte kan korsjämföra tider från enstaka lopp…
Citat:
korsjämföra tider från enstaka lopp på olika banor med olika förutsättningar vid olika tillfällen i längdskidåkning och tro att det skulle ge någon vägledning är verkligen att vara ute i ogjort väder.
Citera
2022-04-03, 17:45
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abbe446
Tänk på att man inte kan korsjämföra tider från enstaka lopp…

Du förstod inte vad korsjämförelse betyder, vilket du tydligt visar på. Det är uppenbarligen viktigare att försöka hitta på något dåligt underbyggt och felaktigt för att bemöta just mig.

Det jag kommenterade var att den som skrev det jämförde hur mycket Smedaas var efter Johaug i ett annat lopp på en annan bana över en annan distans och utifrån det försökte påvisa vilken prestation Ebba gjort. Det är att korsjämföra, dvs ta en annan åkare som korsreferens mellan två andra.

Jag gör en rak jämförelse mellan Andersson och Ribom där de startat i samma lopp.

Så vad var det du ville säga med ditt inlägg?
Citera
2022-04-03, 23:22
Medlem
Cramer till Italien är nog inte osannolikt.

https://www.fondoitalia.it/2022/04/03/notizie/argomenti/sci-di-fondo/articolo/sci-di-fondo-markus-cramer-ammette-di-essere-stato-contattato-dallitalia-parleremo-piu-approfon.html

Citat:
Detta är orden från Cramer till Fondo Italia: «Om jag skulle vilja träna Italien? Självklart är vädret alltid bra här (skratt). Seriöst, vi får se. Jag har en bra dialog med Freddy Stauder, men inget är bestämt för tillfället, vi pratar mer på djupet nästa vecka eller kanske om två veckor. Sedan bestämmer vi vad vi ska göra. Är det möjligt att han kan träna Italien? Ja, men för tillfället är det inte säkert, först måste vi prata lite mer och först då bestämmer vi vad vi ska göra » .
Citera
2022-04-04, 10:41
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Vem skriver att det var en värdelös prestation? Hon vann, men hon slog inte Björgen med jättemycket och tappade på slutet. Det var en bana som passade Ebba som hand i handsken. Om man skriver att Johaug skulle vunnit med mellan 30 och 90 sekunder har man inte för den skull påstått att Ebbas prestation var värdelös. Om någon tycker det så har ju alla som Johaug slagit i så fall varit värdelösa.
Nu vet vi inte ens om Johaug skulle ha vunnit. Men visst, vi vet hur bra hon är.

Sedan tycker jag att man undervärderar Björgen nu. Hon satsar på långlopp och tränar väl på som alla andra. Det är precis som om hon blivit en amatör plötsligt som kör lite för att det är kul. Nej, såklart satsar även hon hyfsat mycket och bra har hon alltid varit.
Citera
2022-04-04, 11:01
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Nu vet vi inte ens om Johaug skulle ha vunnit. Men visst, vi vet hur bra hon är.

Med tanke på Johaugs resultathistorik så finns det ju inget som talar för att hon inte skulle ha vunnit.

Citat:
Sedan tycker jag att man undervärderar Björgen nu. Hon satsar på långlopp och tränar väl på som alla andra. Det är precis som om hon blivit en amatör plötsligt som kör lite för att det är kul. Nej, såklart satsar även hon hyfsat mycket och bra har hon alltid varit.

Det jag skrev om henne, och som är ett faktum, är att hennes säsong inte blivit vad hennes avsikt var. Hon har inte vare sig kunnat träna eller tävla enligt plan.
Citera
2022-04-04, 11:10
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Med tanke på Johaugs resultathistorik så finns det ju inget som talar för att hon inte skulle ha vunnit.

Det jag skrev om henne, och som är ett faktum, är att hennes säsong inte blivit vad hennes avsikt var. Hon har inte vare sig kunnat träna eller tävla enligt plan.
Och jag tycker att du, och ett par andra, är onödigt negativ.
Citera
2022-04-04, 11:14
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Och jag tycker att du, och ett par andra, är onödigt negativ.

Hur kan det vara negativt att konstatera att Johaug i princip vunnit allt sedan flera år tillbaka och att hon vid de ytterst få tillfällen hon förlorat gjort det knappt? Ebba Andersson har aldrig slagit Johaug. Det innebär ju inte per definition att den som Johaug slagit varit värdelös.
Senast redigerad av HerrGickhan 2022-04-04 kl. 11:28.
Citera
2022-04-04, 17:28
Medlem
FNLSs avatar
Svenska Skidförbundet skapar en sommartour på rullskidor. Körs i Falun, Linköping (SM) och Trollhättan
Citera
2022-04-04, 17:49
Medlem
katws avatar
Citat:
Hur kan det vara negativt att konstatera att Johaug i princip vunnit allt sedan flera år tillbaka och att hon vid de ytterst få tillfällen hon förlorat gjort det knappt? Ebba Andersson har aldrig slagit Johaug. Det innebär ju inte per definition att den som Johaug slagit varit värdelös.

De gånger Ebba har vunnit så är det i nationella tävlingar eller långlopp. Det blir intressant att se om det blir ändring på det till nästa säsong utan Johaug.
Citera
2022-04-04, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Svenska Skidförbundet skapar en sommartour på rullskidor. Körs i Falun, Linköping (SM) och Trollhättan

”Efter vinters framgångar med Smart Energy Cup tar nu Svenska Skidförbundet konceptet vidare in i sommarsäsongen” skriver SSF. Det har väl inte varit någon framgång för de här tävlingarna. Nästan helt avsaknad av A-lagsåkare och bara B- och C-lagsåkare. Till den kommande tävlingen i Sollefteå har i alla fall några A-lagsåkare anmält sig. Utöver Frida som förväntas åka på hemmaplan är det dock bara Ebba och Emma Ribom som är anmälda. Övriga i A-laget deltar inte. Ribom blir den enda av sprintåkarna som deltar. Inte mycket att titta på med andra ord.

Däremot är det naturligtvis positivt att det blir lite fler tävlingar i sommar. Vintersjukan blir annars för svår.
Citera
2022-04-04, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
De gånger Ebba har vunnit så är det i nationella tävlingar eller långlopp. Det blir intressant att se om det blir ändring på det till nästa säsong utan Johaug.

Men nu när Johaug har slutat har t.ex. Krista Pärmäkoski ångrat sitt beslut att lägga av med elidskidåkningen. Hon fortsätter nu även nästa säsong. Så även utan Johaug och alla ryskor tror jag Ebba får svårt att vinna några världscuplopp.
Citera
2022-04-04, 18:23
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw

Det återstår att se. Det Ebba behöver jobba med är det tekniska. Hon lägger väldigt mycket energi i sin åkning, men får inte ut det på samma sätt. Hon påminner en del om Sven-Åke Lundbäck därvid, men hans motor var så stark att han ändå kunde vinna. Även han passade bättre på långlopp visade det sig. Han var ju i det närmaste oslagbar i långlopp när han valde att satsa på det en säsong.

I övrigt förstår jag inte inställningen hos vissa i forumet som verkar ha väldigt svårt med nyanser. Om man inte hävdar att Ebba skulle ha vunnit senast, även om Johaug varit med, så anser man tydligen enligt dessa att Ebba varit värdelös. Att Ebba skulle ha slagit Johaug är ju i realiteten så osannolikt att det knappast finns. Vad skulle tala för det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in