2022-04-04, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Men än så länge har de ju inte sagt något av värde.
Att de pratar om att bristerna är begränsade till ”smala skidor” (= längd och skidskytte) är en rätt kass analys eftersom det är de enda konditionssporterna som avgjordes på hög höjd. Så än så länge vet vi inte om de faktiskt kommer fram till något intressant eller om det bara är sånt som många såg redan under pågående OS. Intressant blir det ju först när de kan komma med en analys över varför Jonna presterade på topp medan Ebba var ungefär som säsongen i stort och flertalet övriga damer underpresterade (lägg till att Wille var i slag, Elvira varierade, Hanna njae, och så vidare - där blir det intressant. Jag har ingen förklaring, men inte heller tillgång till alla fakta som SOK borde ha - så det borde finnas mycket intressanta slutsatser,

Nä, det är sant, men man sopar inte allt under mattan iaf, åtminstone en bra början..
Citera
2022-04-04, 23:42
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Att de pratar om att bristerna är begränsade till ”smala skidor” (= längd och skidskytte) är en rätt kass analys eftersom det är de enda konditionssporterna som avgjordes på hög höjd. Så än så länge vet vi inte om de faktiskt kommer fram till något intressant eller om det bara är sånt som många såg redan under pågående OS. Intressant blir det ju först när de kan komma med en analys över varför Jonna presterade på topp medan Ebba var ungefär som säsongen i stort och flertalet övriga damer underpresterade (lägg till att Wille var i slag, Elvira varierade, Hanna njae, och så vidare - där blir det intressant. Jag har ingen förklaring, men inte heller tillgång till alla fakta som SOK borde ha - så det borde finnas mycket intressanta slutsatser,

Tror du verkligen att de kommer att gå ner på enskilda åkares prestationer?

Det som sagts i nuläget är egentligen att de misslyckats med det som är grundförutsättningarna. Det är ingen analys det är i stil med »vi såg det inte komma«, fast i detta fall kom ingenting. Det var det självklara som alla visste/borde ha vetat: hög höjd, speciella snöförhållanden och kyla.

Man kan ju fråga sig varför Frida Karlsson behöver en tränare om hon, enligt uppgift, fortsatte att pressa sig på träning efter första tävlingen i stället för att återhämta sig?
Citera
2022-04-04, 23:49
Medlem
Neofytens avatar
Arrogans från ledningens sida tror jag är största orsaken. Snacket gick ju ungefär så här: "Vi behöver inte skicka vallare att reka nära inpå för snö är snö, vi har nog med erfarenhet från snö på hög höjd i alperna, hur stor skillnad kan det vara liksom?" ... "Typ halva laget har missat hälften av alla höghöjdsläger men dessa åkare har tränat på bra hemma istället, det är ingen fara..."

Endast lätt parafraserat...
Citera
2022-04-04, 23:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neofyten
Arrogans från ledningens sida tror jag är största orsaken. Snacket gick ju ungefär så här: "Vi behöver inte skicka vallare att reka nära inpå för snö är snö, vi har nog med erfarenhet från snö på hög höjd i alperna, hur stor skillnad kan det vara liksom?" ... "Typ halva laget har missat hälften av alla höghöjdsläger men dessa åkare har tränat på bra hemma istället, det är ingen fara..."

Endast lätt parafraserat...

Byt ut det fetmarkerade arrogans mot inkompetens så är jag med dig.
Citera
2022-04-05, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det som sagts i nuläget är egentligen att de misslyckats med det som är grundförutsättningarna. Det är ingen analys det är i stil med »vi såg det inte komma«, fast i detta fall kom ingenting. Det var det självklara som alla visste/borde ha vetat: hög höjd, speciella snöförhållanden och kyla.

Precis, alla visste förutsättningarna och det är inte att man missat i förberedelserna inför helgens VC-tävlingar, utan detta var ett olympiskt spel, att det skulle avgöras i Kina har man vetat sedan sommaren 2015, så man har haft god tid på att förbereda sig..

Dåliga skidor känns lite som att van der Poel skulle behöva åka med oslipade skridskor, hög höjd och återhämtning måste man förstås ha stenkoll på när det handlar om uthållighetsidrotter, dessutom när Sverige är bäst i världen på damsidan..
Senast redigerad av sportnorden12345 2022-04-05 kl. 00:09.
Citera
2022-04-05, 00:23
Medlem
Citat:

Man kan ju fråga sig varför Frida Karlsson behöver en tränare om hon, enligt uppgift, fortsatte att pressa sig på träning efter första tävlingen i stället för att återhämta sig?

"......enligt uppgift....."

Vad är det för uppgifter? Var kommer dom ifrån?
Citera
2022-04-05, 02:42
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Svenska Skidförbundet skapar en sommartour på rullskidor. Körs i Falun, Linköping (SM) och Trollhättan

och Maja Dahlqvist kanske missar första helgen för att hon bokat resa till USA...

SSF har ju arrangerat en rullskidcup tidigare men den har varit ganska lågprioriterad från både förbunds- och åkarehåll är känslan. Nu när det inte blivit av på ett par säsonger pga. pandemien har man väl haft tid att fundera på utveckling och förnyelse och med tävlingarna i Trollhättan i åtanke känns detta som ett naturligt steg att ta.

Att landslaget ska samlas samtidigt borde borga för bra deltagarantal tycker man. Får se hur det faller ut men kul med fler rullskidtävlingar. Sista helgen i Trollhättan krockar förresten med både V-cupen och Toppidrettsveka ser jag nu.
Citera
2022-04-05, 06:16
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:

Jag tror ingenting kring vad de kommer att göra - men de borde göra analysen åkare för åkare.
Håller med till fullo om att det som sagt än så länge är att man misslyckats med grundförutsättningarna - vilket jag tycker är en alldeles för förenklad analys eftersom Jonna presterade oerhört bra och Wille presterade också riktigt bra. I skidskyttet presterade flera åkare rätt ojämnt vilket också motsäger att det är grundförutsättningarna som missats.
Vad gäller Frida, så är min bild att såväl hon som Linn Svahn är väldigt svårcoachade.
Citera
2022-04-05, 06:49
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Förstår inte din fråga. Om jag vänder på den i stället. Blir resultatet bättre för att de kommer med floskler och plattityder? Det de borde ha börjat med är att berätta för dem som inte skött sitt jobb och sedan sett till att de förpassas från de uppgifter de inte klarade.

Jag förstår inte den här negativa inställningen. Jag tycker det är bra att man har identifierat områden som inte fungerat på topp och att man nu skall gå djupare med utvärderingen och försöka dra av lärdomar av detta så att man inte upprepar dessa misstag till kommande olympiska spel.

Att du avfärdar det bara som foskler och plattityder när du inte vet ett dugg om hur utvärderingen går till säger väl mer om dig än om SOK.
Citera
2022-04-05, 06:54
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:

Som sagt, jag förstår inte denna negativa inställning. Eller menar du att man missat i fler idrotter än i längd och skidskytte? Jag tycker det är rimligt att man först identifierar vilka områden som inte fungerat på topp för att sedan fördjupa analysen och försöka ta reda på varför det inte fungerat
Citera
2022-04-05, 07:13
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Som sagt, jag förstår inte denna negativa inställning. Eller menar du att man missat i fler idrotter än i längd och skidskytte? Jag tycker det är rimligt att man först identifierar vilka områden som inte fungerat på topp för att sedan fördjupa analysen och försöka ta reda på varför det inte fungerat
Jag förstår helt enkelt inte varför man behöver gå ut med en så ytlig analys. Processen är inget konstig, men det man sagt än så länge är som jag ser det relativt substanslöst (eller möjligen är det hur media skriver om det som gör det substanslöst).
Citera
2022-04-05, 07:26
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Jag förstår helt enkelt inte varför man behöver gå ut med en så ytlig analys. Processen är inget konstig, men det man sagt än så länge är som jag ser det relativt substanslöst (eller möjligen är det hur media skriver om det som gör det substanslöst).

Man har väl fått frågor från SVT och då har man svarat på dem. Konstigare än så behöver det inte vara. Med tanke på hur framgångsrikt OS som helhet var hade man kunnat nöja sig med det. Jag tycker det är bra att man inte är nöjd och SOK har väl tidigare visat sig vara dukttiga att lära sig av de lärdomar man dragit av vad som fungerat bra och mindre bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in