2022-03-14, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Nu var det väl att hon skulle beskriva hur hennes säsong varit och då bör hon väl rimligen också redogöra för OS. Jag skulle inte kalla det för älta när hon, precis som de övriga svenska toppåkarna, får i uppgift att beskriva sin säsong.
Det framgick inte i inlägget vilken tävling det var så därför jag frågade. Dessutom hade hon 14 sekunder till Niskanen vid sista mellantiden (som iofs inte var på toppen av sista backen)
Senast redigerad av Ahmed945 2022-03-14 kl. 08:02.
Citera
2022-03-14, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Alla kommer få bättre resultat nästa säsong nu när den bästa genom alla tider slutar. Jonna kan nog slåss om totalen nästa år. Jag håller henne som en av favoriterna om hon åker TDS.

Beror på vad Jonna vill lägga prio.
Antingen så satsar hon på att vinna flera medaljer i VM..varav försvara sitt VM Guld i individuell sprint eller också så satsar hon emot totalen i VC.
Båda sakerna kommer inte att gå att genomföra på ett bra sätt.
Själv så tycker jag tvivelsutan att Jonna bör satsa på VM.
Rätt upplägg här och hon har möjligheten att bli VMs drottning.Fyra-fem medaljer..varav tre stycken individuella ligger inom det möjligas gräns..men det går bara om hon till exempel väljer bort att åka TdS.

Totalen i VC kan hon ju satsa på 2024 istället,då denna säsong är mästerskapsfri.
Senast redigerad av Lookalike 2022-03-14 kl. 08:18.
Citera
2022-03-14, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Beror på vad Jonna vill lägga prio.
Antingen så satsar hon på att vinna flera medaljer i VM..varav försvara sitt VM Guld i individuell sprint eller också så satsar hon emot totalen i VC.
Båda sakerna kommer inte att gå att genomföra på ett bra sätt.
Själv så tycker jag tvivelsutan att Jonna bör satsa på VM.
Rätt upplägg här och hon har möjligheten att bli VMs drottning.Fyra-fem medaljer..varav tre stycken individuella ligger inom det möjligas gräns..men det går bara om hon till exempel väljer bort att åka TdS.

Totalen i VC kan hon ju satsa på 2024 istället,då denna säsong är mästerskapsfri.
Åkte inte både Kläbo och Bolshunov TDS I år?
Citera
2022-03-14, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Åkte inte både Kläbo och Bolshunov TDS I år?

Vad har det med Jonna att göra?
Citera
2022-03-14, 08:56
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:

Hans poäng är att man kan åka TDS (och därmed satsa på totalen) och ändå presetara bra på VM/OS.
Citera
2022-03-14, 11:56
Medlem
FNLSs avatar
18 svenska herrar och 15 damer tog vc poäng i vinter. Mest anmärkningsvärt är att brännmark tog poäng i totalen men varken i sprint eller distans.
Citera
2022-03-14, 12:03
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Det framgick inte i inlägget vilken tävling det var så därför jag frågade. Dessutom hade hon 14 sekunder till Niskanen vid sista mellantiden (som iofs inte var på toppen av sista backen)
Sorry - jag som var otydlig / för kortfattad.
Det var absolut inget ältande utan mer rätt saklig utvikning från Ebba på frågan om hur den gångna säsongen ser ut.
Det jag reagerar på är att hon fortfarande tror att hon hade en ledning på 15 sekunder på toppen, vilket hon ju inte hade. Det var inget magiskt som hände utan konkurrenterna hade klart högre fart mot slutet av loppet - såväl uppför som utför. Men jag tror hon behöver dra rätt lärdomar av det loppet för sin framtida utveckling. Exakt vilka de är vet jag inte, men att hon är fast i bilden att det var tillfälliga stormbyar som var ensamt avgörande tror jag inte hjälper henne att dra rätt lärdomar.
Citera
2022-03-14, 12:16
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Damerna fixade första- och tredjeplats i sprintcupen, andraplats i distanscupen och tredjeplats i totalcupen samt vann nationscupen överlägset. Men ändå kan jag tycka att flera bitar varit sådär och att mycket kan bli bättre också.

Ebba har för första gången i karriären stagnerat fast hon fått vara frisk och skadefri. Här lägger jag ingen värdering, bara konstaterar.

Att Ribom varit sjuk inte mindre än tre gånger, bara under tävlingssäsong(missade läger under hösten också), är helt underkänt.

Lundgren har hamnat i nån slags loop att hon byter ett elände mot något annat. Hon får bara ut en fraktion av talangen just nu.

Hagström har minst sagt haft en stökig säsong i heaten, behöver rensa upp det träsket till nästa säsong.

Det här skiktet med 23-24 åringar(Moa O ingår där - stark säsong) närmar sig sina bästa år snart så det vore fint om vi får full ordning på det gänget att lägga till Linn, Frida, Jonna och Maja där jag känner mig ganska trygg i prestationer på hög nivå så länge dom håller sig friska.
För att fylla på:
Om man bara tittar på distanslopp på distanser som dyker upp i mästerskap så har Sverige totalt bara nio pallplatser den här vintern: Frida 4, Jonna 2, Ebba, William och Calle 1 var. Utdelningen i november-december var ungefär som väntat men utvecklingen efter nyår hade nog ingen kunnat förutse (Williams pallplats är väl det minst överraskande)
Citera
2022-03-14, 12:22
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Sorry - jag som var otydlig / för kortfattad.
Det var absolut inget ältande utan mer rätt saklig utvikning från Ebba på frågan om hur den gångna säsongen ser ut.
Det jag reagerar på är att hon fortfarande tror att hon hade en ledning på 15 sekunder på toppen, vilket hon ju inte hade. Det var inget magiskt som hände utan konkurrenterna hade klart högre fart mot slutet av loppet - såväl uppför som utför. Men jag tror hon behöver dra rätt lärdomar av det loppet för sin framtida utveckling. Exakt vilka de är vet jag inte, men att hon är fast i bilden att det var tillfälliga stormbyar som var ensamt avgörande tror jag inte hjälper henne att dra rätt lärdomar.

Johan Olsson var ju inne på att hon skulle behöva lite mera styrketräning så att hon blir starkare och därmed kunna åka bättre tekniskt. Detta då i jämförelse med Jonna. Men sedan beror det ju på vilken analys Ebba själv gör. Uthålligheten och hennes starka motor har ju varit hennes starka sidor men det har ju inte riktigt hjälpt henne denna säsong och frågan är ju varför. Sedan finns det ju detaljer hon förbättra som åkning utför och åkning i stora fält.
Citera
2022-03-14, 12:29
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Johan Olsson var ju inne på att hon skulle behöva lite mera styrketräning så att hon blir starkare och därmed kunna åka bättre tekniskt. Detta då i jämförelse med Jonna. Men sedan beror det ju på vilken analys Ebba själv gör. Uthålligheten och hennes starka motor har ju varit hennes starka sidor men det har ju inte riktigt hjälpt henne denna säsong och frågan är ju varför. Sedan finns det ju detaljer hon förbättra som åkning utför och åkning i stora fält.
Det fetmarkerade är nog det jag försöker säga. Alternativt får hon hitta en tränare som hon litar blint på som gör rätt analys.
Citera
2022-03-14, 12:40
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
För att fylla på:
Om man bara tittar på distanslopp på distanser som dyker upp i mästerskap så har Sverige totalt bara nio pallplatser den här vintern: Frida 4, Jonna 2, Ebba, William och Calle 1 var. Utdelningen i november-december var ungefär som väntat men utvecklingen efter nyår hade nog ingen kunnat förutse (Williams pallplats är väl det minst överraskande)

Nu verkar du ha glömt Touren. Frida har fem pallplatser och Ebba två.
Citera
2022-03-14, 13:14
Medlem
Citat:
Du skrev att hon inte kunde ta VM guld om hon kör TDS.
Men Kläbo och Bolshunov delade väl i princip på alla medaljer på OS OCH körde TDS. Hur kunde det vara så svårt att förstå att jag menade det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in