2022-03-08, 23:34
Medlem
MrsEjPKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Någon som brukar följa världscupen via yle med svensk kommentator? Klart kunnigare och fångar upp vad som händer. Vill nån se om tremilen från Holmenkollen:
https://www.youtube.com/watch?v=Pf-g-NFiaBk
Går bland annat att tydligt se när Ebbas stav går sönder efter att hon satt den innanför Hennigs skida - men mest fascinerande hur mycket snabbare yles kommentator fångar upp att det hänt. Även mycket rakare i synen på FIS och hanteringen av inställda tävlingar.

Japp!
Hittade den mitt i allt denna av misstag denba skidsäsongoch kollat på Yle sen dess.Saknar Blomman & Jakob så det blev mitt andra alternativ.Riktigt kunniga och bra .
Citera
2022-03-09, 07:24
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Svahn brukar ha full koll på vad hon gör och säger så var nog rimligt att skjuta på Ebba som förmodligen också hade lucka fram till Sorina. Jag tror inte hon sagt att det varit Ebbas fel om det inte varit så. Men visst inget hade kanske inte hänt om inte Svahn skjutit på staven, men då kan man lika gärna sagt att inget hänt om Diggins flyttat på sig innan Frida körde över henne senast.

Och vad gäller Frida under VM så är det precis som vanligt hennes fel. Jag gillar Frida men hon är otroligt vårdslös. Tillskillnad från Ebba kan hon åka skidor utför men hon kör många gånger på ett sätt som kräver att motståndarna flyttar på sig. På VM så tryckte hon till Johaugs skida så den fick ett slag och fällde båda.
Intervjun efter Ruka (liksom en del andra händelser) bevisar väl motsatsen? Linn ångrar nog rätt rejält vad hon sa.
Sen har jag väldigt svårt att tro att nån åkare har full koll på vad som hände exakt eller att nån kan reda ut det. Att man tycker sig ha en tydlig uppfattning är ju inte samma sak som att man faktiskt uppfattade allt. Det är en helt annan sak om man kan sitta och titta på händelsen efteråt, men inte ens då är det särskilt enkelt:
Att händelsen i VM var Fridas fel har jag också svårt att förstå - visst hade hon kunnat åka med större marginal till Johaug, men man kan lika gärna se det som att det är Johaugs fel som glider ut och därmed kör in i Frida (om nån ska anses vara skyldig lägger jag min röst på Johaug, men hellre ser jag det som just en ”race incident”)
Citera
2022-03-09, 08:47
Medlem
Metallharrys avatar
Om det nu är Frida och Ebba som är orsaken till var och varannan incident, hur kommer det sig att dom inte blir bestraffade mer än vad dom har blivit då? Är vi möjligen ytterligare en konspiration på spåren..
Citera
2022-03-09, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Om det nu är Frida och Ebba som är orsaken till var och varannan incident, hur kommer det sig att dom inte blir bestraffade mer än vad dom har blivit då? Är vi möjligen ytterligare en konspiration på spåren..
Frida har ju blivit bestraffad för sin vårdslösa körning flera gånger. Ebba är väl mer en klumpeduns som mest ställt till det för sig själv och de gånger hon fällt andra har det ju mer varit av misstag som inte kunnat straffas. Hade Svahn ramlat i Falun så väl Ebba kunnat straffas dock.
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Intervjun efter Ruka (liksom en del andra händelser) bevisar väl motsatsen? Linn ångrar nog rätt rejält vad hon sa.
Svahn är ingen politiker och har väl sagt saker från hjärtat som kanske inte varit så strategiskt. Det jag menar är att hon har full koll i loppen och det hon säger stämmer överens med vad som faktiskt skett.
Citera
2022-03-09, 11:20
Medlem
Alldeles oavsett vad som exakt händer efteråt så är alla överens om att Linn, som nummer tre, skjuter på staven på Ebba, nummer två.

Även om det är det optimala så gör Linn här ett kardinalfel - hon tror sig veta exakt hur Ebba ska reagera. Hon räknar med att Ebba ska hinna skjuta på Sorina. Hon förutsätter att Ebba ska tankeläsa sig fram till exakt rätt reaktion, den som Linn tänkt sig. Ebba kanske var fullt fokuserad på något annat när hon plötsligt blir påskjuten - det KAN inte Linn veta. Ebba valde att byta spår istället, något hon ser som det bästa valet, och då råkar Maja vara där. Linn startar en händelsekedja som hon inte har kontroll över.

Sen kanske åtta gånger av tio så reagerar Ebba annorlunda och gör som Linn tänkte sig men det är inte fel det Ebba gör från hennes synvinkel, om inte Ebba tacklar ut Maja då men alla har beskrivit det som att Maja kom bakifrån med högre fart och blev överrumplad när Ebba klev ut - så vi är uppe i aktion tre som startar från Linns påskjut. Om Maja reagerat annorlunda kanske det inte HELLER blivit nån olycka?

Det går alldeles utmärkt att ha en olycka där det ingen fattar fel beslut utifrån den input de har men där olyckan kunnat undvikas om någon fattat ett annat beslut. Det är därför det är helt fel av Linn att peka ut Ebba som ensamt ansvarig. Hade t.ex. Linn inte gjort det hon gjorde hade händelsekedjan sett annorlunda ut, och hon styr inte över Ebbas reaktion på Linns aktion.
Citera
2022-03-09, 11:54
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskebein
Alldeles oavsett vad som exakt händer efteråt så är alla överens om att Linn, som nummer tre, skjuter på staven på Ebba, nummer två.

Om det gick till så som du beskriver det finns det egentligen inget mer att diskutera. Dessutom hände det inte under längdskidsäsongen 2021/2022
Citera
2022-03-09, 12:42
Medlem
Alkibiadess avatar
Ingen Kläbo i Falun.
Citera
2022-03-09, 12:52
Medlem
14ccKemiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Ingen Kläbo i Falun.

Jouve ligger 95 poäng bakom Kläbo i sprintcupen och går då bara om Kläbo ifall han vinner i Falun. Men om Jouve kommer tvåa samt vinner kvalet så får han exakt 95 poäng. Vem vinner då sprintcupen?
Citera
2022-03-09, 13:00
Medlem
patrik-wids avatar
Den här mixade teamsprinten kan ju bli stor komik. FIS har alltså tänkt sig att ha tjugo lag i finalen, där de två sista blir utslagna vartannat varv. Det kommer ju bli fullständigt kaos om sju-åtta åkare skall spurta för att undvika att bli bland de två sista, för att fem meter senare försöka växla till nästa sträcka. Jag tippar på världsrekord i brutna stavar på en enskild tävling. Om nu inte FIS för en gångs skull har tagit att vettigt beslut och lagt spurten för att bli utslagen någonstans ute på banan, och inte i växlingsområdet.
Citera
2022-03-09, 13:45
Medlem
FNLSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14ccKemiskt
Jouve ligger 95 poäng bakom Kläbo i sprintcupen och går då bara om Kläbo ifall han vinner i Falun. Men om Jouve kommer tvåa samt vinner kvalet så får han exakt 95 poäng. Vem vinner då sprintcupen?
Den med flest segrar, alltså Kläbo.
Citera
2022-03-09, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Svahn brukar ha full koll på vad hon gör och säger så var nog rimligt att skjuta på Ebba som förmodligen också hade lucka fram till Sorina. Jag tror inte hon sagt att det varit Ebbas fel om det inte varit så. Men visst inget hade kanske inte hänt om inte Svahn skjutit på staven, men då kan man lika gärna sagt att inget hänt om Diggins flyttat på sig innan Frida körde över henne senast.

Och vad gäller Frida under VM så är det precis som vanligt hennes fel. Jag gillar Frida men hon är otroligt vårdslös. Tillskillnad från Ebba kan hon åka skidor utför men hon kör många gånger på ett sätt som kräver att motståndarna flyttar på sig. På VM så tryckte hon till Johaugs skida så den fick ett slag och fällde båda.
Du får ta och släppa det där i Ruka nu.
Linn brukar ha koll men icke i detta fallet.
Varför tror du Maja bytte spår? För att hon gled snabbare än Linn, Ebba och Sorina.
Linn svarade med att putta på Ebba som då höll på att åka in i Sorina och hade inget annat val än att kliva ur spåret där ju Maja redan var på väg.........................

Linn orsakade detta och jag är säker på att hon "halvt som halvt" "erkänt" det i någon intervju/reportage.
Citera
2022-03-09, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Du får ta och släppa det där i Ruka nu.
Linn brukar ha koll men icke i detta fallet.
Varför tror du Maja bytte spår? För att hon gled snabbare än Linn, Ebba och Sorina.
Linn svarade med att putta på Ebba som då höll på att åka in i Sorina och hade inget annat val än att kliva ur spåret där ju Maja redan var på väg.........................

Linn orsakade detta och jag är säker på att hon "halvt som halvt" "erkänt" det i någon intervju/reportage.
Jag har aldrig hört talas om att någon ramlat av blivit påskjuten av staven så låter snarast som någon vanlig Ebba-bortförklaring som hon alltid kör med likt att det var vindens fel att hon missade medalj. Jag tror helt enkelt Svahn när hon lugnat ned sig beslutat sig för att sluta bråka om detta då det uppenbart inte går att resonera med Ebba om att hon gjort något fel. (Förmodligen därför att alla ALLTID gullar med henne).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in