2022-03-13, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Wille visar vägen och SM-respekt genom tidig anmälan till samtliga individuella löp.
Bra! Det får inte bli så att SM förlorar status!
Citera
2022-03-13, 19:02
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Märkligt resonemang att sprintstafett skulle ha mer lag som kämpar om det än vanlig stafett. På herrsidan har väl Norge vunnit 4 raka och det kunde varit 6 raka aom inte Iversen klantat sig i Lahtis.

På damsidan har det blivit mer spridning i mästerskap men där är ju normalt Sverige tokdominanta.
Trots detta hade det inte gjort mig något om sprintstafett togs bort från mästerskap.
Citera
2022-03-13, 19:46
Medlem
Vilken fantastisk (halv) säsong av Jonna. Hon har verkligen lyckats få pusselbitar på plats som gjort henne ännu bättre och säkrare i sprint och även i distansloppen. Hoppas att hennes sommarträning går bra och att hon kan hålla denna nivå hela nästa säsong, eller i bästa fall ta ännu ett steg framåt när det gäller distans. Då hon är så komplett har hon nog bra förutsättningar att konkurrera om tätplatser i världscupen.
Har även hopp om att Ebba och Frida kan få till lite fler och bättre resultat nästa säsong.
Citera
2022-03-13, 19:52
Medlem
Damerna fixade första- och tredjeplats i sprintcupen, andraplats i distanscupen och tredjeplats i totalcupen samt vann nationscupen överlägset. Men ändå kan jag tycka att flera bitar varit sådär och att mycket kan bli bättre också.

Ebba har för första gången i karriären stagnerat fast hon fått vara frisk och skadefri. Här lägger jag ingen värdering, bara konstaterar.

Att Ribom varit sjuk inte mindre än tre gånger, bara under tävlingssäsong(missade läger under hösten också), är helt underkänt.

Lundgren har hamnat i nån slags loop att hon byter ett elände mot något annat. Hon får bara ut en fraktion av talangen just nu.

Hagström har minst sagt haft en stökig säsong i heaten, behöver rensa upp det träsket till nästa säsong.

Det här skiktet med 23-24 åringar(Moa O ingår där - stark säsong) närmar sig sina bästa år snart så det vore fint om vi får full ordning på det gänget att lägga till Linn, Frida, Jonna och Maja där jag känner mig ganska trygg i prestationer på hög nivå så länge dom håller sig friska.
Citera
2022-03-13, 19:54
Medlem
Neofytens avatar
Jaja nu vet jag att det inte är på tapeten, men tänk tanken om man bestämde att från och med nu är alla stafetter mixade. Jonna i det här slaget, solklar avslutare, oslagbar. Linn tillbaks i form fixar första, ingen hänger av henne, ingen risk att stafetten sumpas på första. Ebba och Frida platsar helt plötsligt inte i ett stafettlag, vem hade trott det!?
Citera
2022-03-13, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Damerna fixade första- och tredjeplats i sprintcupen, andraplats i distanscupen och tredjeplats i totalcupen samt vann nationscupen överlägset. Men ändå kan jag tycka att flera bitar varit sådär och att mycket kan bli bättre också.

Ebba har för första gången i karriären stagnerat fast hon fått vara frisk och skadefri. Här lägger jag ingen värdering, bara konstaterar.

Att Ribom varit sjuk inte mindre än tre gånger, bara under tävlingssäsong(missade läger under hösten också), är helt underkänt.

Lundgren har hamnat i nån slags loop att hon byter ett elände mot något annat. Hon får bara ut en fraktion av talangen just nu.

Hagström har minst sagt haft en stökig säsong i heaten, behöver rensa upp det träsket till nästa säsong.

Det här skiktet med 23-24 åringar(Moa O ingår där - stark säsong) närmar sig sina bästa år snart så det vore fint om vi får full ordning på det gänget att lägga till Linn, Frida, Jonna och Maja där jag känner mig ganska trygg i prestationer på hög nivå så länge dom håller sig friska.
Håller med dig i det mesta.

En fundering eller känsla jag haft under senare delen av säsongen:
Är det så att jakten på OS-form(och medaljer) har gjort att Ebba och Frida "gått över gränsen" (om än med bara lite marginal)?

Jakten på att "hinna ikapp" Johaug inbillar jag mig gjort att Frida har försökt gå för fort fram både vad gäller träningsmängd och i intensitet på träningarna.
Eftersom jag inte har en aning om hur Fridas träning har genomförts så är detta bara en mer eller mindre vild gissning! :-)
Citera
2022-03-13, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife

Är det så att jakten på OS-form(och medaljer) har gjort att Ebba och Frida "gått över gränsen" (om än med bara lite marginal)?

Jakten på att "hinna ikapp" Johaug inbillar jag mig gjort att Frida har försökt gå för fort fram både vad gäller träningsmängd och i intensitet på träningarna.
Eftersom jag inte har en aning om hur Fridas träning har genomförts så är detta bara en mer eller mindre vild gissning! :-)

Säkert var det så även om jag inte har några synpunkter på att spänna bågen inför ett OS, men deras relativa ungdom spelade nog in i bommen. Vet inte riktigt vad man ska göra för svensk del för att komma runt höghöjdsproblematiken överlag, den är beständig. Nu kommer det dröja innan man kör mästerskapslopp i liknande förhållanden igen, kanske aldrig igen för denna generation, så kanske ska man skita i överanalysen och bara gå vidare.
Citera
2022-03-13, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camelot
Vilken fantastisk (halv) säsong av Jonna. Hon har verkligen lyckats få pusselbitar på plats som gjort henne ännu bättre och säkrare i sprint och även i distansloppen. Hoppas att hennes sommarträning går bra och att hon kan hålla denna nivå hela nästa säsong, eller i bästa fall ta ännu ett steg framåt när det gäller distans. Då hon är så komplett har hon nog bra förutsättningar att konkurrera om tätplatser i världscupen.
Har även hopp om att Ebba och Frida kan få till lite fler och bättre resultat nästa säsong.
Alla kommer få bättre resultat nästa säsong nu när den bästa genom alla tider slutar. Jonna kan nog slåss om totalen nästa år. Jag håller henne som en av favoriterna om hon åker TDS.
Citera
2022-03-14, 07:21
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk

Att säga att Ebba stagnerat tycker jag är gränsfall till för snällt (möjligt vi har olika tolkning av stagnerat), för som Johan O och Teodor sa igår - Ebba 2022 skulle troligen få stryk av Ebba 2021.
Sen borde väl Frida med i din uppräkning.
Ribom däremot är lite hård bedömning av då hon gjort sin bästa sprintsäsong i karriären. Men hon behöver lära sig att hålla sig frisk för att bli bättre på distans där hon bara gjort ett bra lopp.

Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife

Frida har väl redan konstaterat att det är för hård och för mycket träning under höghöjdsuppladdningen som är orsaken. Jag uppfattar henne redan som ödmjukare. Ebba är vad jag förstår precis som Kalla, bättre testvärden men sämre resultat. Ebba behöver jobba med teknik och fart.
Citera
2022-03-14, 07:23
Medlem
bcdefgs avatar
I intervjun med Ebba som visades igår så sa hon att hon ledde med 15 sekunder på toppen (dvs efter sista mellantiden). Fick hon helt enkelt felaktiga tidsangivelser och ingen vågar berätta för henne att hennes ledning inte alls var så stor?
Citera
2022-03-14, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
I intervjun med Ebba som visades igår så sa hon att hon ledde med 15 sekunder på toppen (dvs efter sista mellantiden). Fick hon helt enkelt felaktiga tidsangivelser och ingen vågar berätta för henne att hennes ledning inte alls var så stor?
Är det OS igen hon ältar?
Citera
2022-03-14, 07:57
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Är det OS igen hon ältar?

Nu var det väl att hon skulle beskriva hur hennes säsong varit och då bör hon väl rimligen också redogöra för OS. Jag skulle inte kalla det för älta när hon, precis som de övriga svenska toppåkarna, får i uppgift att beskriva sin säsong.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in