2022-05-30, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jag ser inget anmärkningsvärt i det som sägs i artikeln. Och att de skulle vilja ha fler dagar hemma förstår jag inte riktigt, så många dagar är man inte på läger under försäsongen.

Bir ju ett enormt störningsmoment att tvingas avbryta sitt träningsprogram och träna på ett sätt man inte tror på under flera veckor på försäsongen. Att landslaget hamnar i konflikt med åkarna om hur de lägger upp sin träning visar på att det är något allvarligt fel på landslaget. De ska hjälpa åkarna, inte tvinga dem att träna på ett speciellt sätt.
Citera
2022-05-30, 22:38
Medlem
bcdefgs avatar
Undrar om inte Ebba och Jonna är två stora vinnare när Linn och Frida hoppar av landslaget. För Linn tror jag beslutet var helt rätt men mycket tveksam till Fridas och Majas beslut.Det märkliga är ju att samtidigt som Anna Dyvik är tacksam för att man anpassar upplägget för henne så tycker Frida att de inte fick tillräcklig anpassning. Framtiden lär utvisa, men jag tror faktiskt landslaget vinner på det som nu hänt.
Citera
2022-05-30, 22:39
Medlem
katws avatar
Citat:
Du kommenterade det jag skrev med att fråga om det blev enklare när Kalla lämnade landslaget. Och jag kommenterade det en annan användare skrev att man borde försöka få fler sponsorer så att man kunde öka träningsbidraget för de aktiva i Team Bauhaus med att det inte blir enklare att göra just det när Frida och Maja hoppar av. Till dig skrev jag då att jag inte såg vad situationen med Kalla hade med detta att göra.

Så jag har inte avsiktligt missförstått något, däremot tyckte jag inte att Kalla-jämförelsen som du gjorde var så relevant för det jag kommenterade. Det är väl snarare du som inte såg kontexten för min kommentar.

Jag ställde en retorisk fråga angående Kalla. Jag avsåg inte specifikt träningsbidragen, men vi lämnar det där.
Citera
2022-05-30, 22:51
Medlem
katws avatar
Citat:
Maja och Frida vill ha fler dagar hemma men kan tänka sig att vara med på läger utan att få något träningsbidrag. Känns lite motsägelsefullt.

Citera gärna.
Citera
2022-05-30, 22:54
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Undrar om inte Ebba och Jonna är två stora vinnare när Linn och Frida hoppar av landslaget. För Linn tror jag beslutet var helt rätt men mycket tveksam till Fridas och Majas beslut.Det märkliga är ju att samtidigt som Anna Dyvik är tacksam för att man anpassar upplägget för henne så tycker Frida att de inte fick tillräcklig anpassning. Framtiden lär utvisa, men jag tror faktiskt landslaget vinner på det som nu hänt.

Det är väl troligen enklare att anpassa upplägget för Dyvik. Hon verkar väl lite mer i balans som person nu än tidigare (hunden verkar ha haft stort inverkan på måendet)
Citera
2022-05-30, 22:56
Medlem
Citat:
Ja, någon i landslaget kanske får mer plats, och gillar och mår bra av det och utvecklas mer...
Blir landslaget två personer färre nu eller får några från b-laget ta dessa "lediga" platser?
Citera
2022-05-30, 23:00
Medlem
bax88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Lägg till Linn Svahn i ekvationen. Det är nog lite Maja, Frida, Linn vs Piteågänget i landslagssammanhang (om vi pratar om de största namnen)

Så om man kokar ner det. I toppen sitter Thomson. Piteå-knuten. F.d fystränare till Skellefteå AIK? Lagidrott. Är det där.de skär sig? Eller är de.pengarna?
Citera
2022-05-30, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Det är väl troligen enklare att anpassa upplägget för Dyvik. Hon verkar väl lite mer i balans som person nu än tidigare (hunden verkar ha haft stort inverkan på måendet)

Dyvik hade väl inget val mer eller mindre. Kommer man knappast till final i världscupen är det nog svårt att få egna sponsorer att finanserna en helt egen satsning.
Citera
2022-05-30, 23:06
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abbe446
Dyvik hade väl inget val mer eller mindre. Kommer man knappast till final i världscupen är det nog svårt att få egna sponsorer att finanserna en helt egen satsning.

Så är det givetvis. Förra säsongen gjorde hon väl en specifik OS-satsning med privata sponsorer men det går ju inte att göra under flera år om resultaten uteblir.
Citera
2022-05-30, 23:10
Medlem
Angående eventuella spänningar och falanger i laget så gjorde podden "skidsnack" från aftonbladet i april i år en granskning som byggde på vilka som lajkade vilkas inlägg på instagram. Jag minns inte exakt hur det var men det mest anmärkningsvärda var att Linn inte hade lajkat ett enda inlägg från Ebba efter Ruka-incidenten.
https://open.spotify.com/episode/7yW4wyXLvyMPE6QKAFsVHK?si=e94a51639a054202
Citera
2022-05-30, 23:12
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanHunters
Bir ju ett enormt störningsmoment att tvingas avbryta sitt träningsprogram och träna på ett sätt man inte tror på under flera veckor på försäsongen. Att landslaget hamnar i konflikt med åkarna om hur de lägger upp sin träning visar på att det är något allvarligt fel på landslaget. De ska hjälpa åkarna, inte tvinga dem att träna på ett speciellt sätt.

Nej, det är inte något allvarligt fel på landslaget. Jag tycker det är rimligt att man inom landslaget har en viss (eller en gemensam) träningsfilosofi, annars är det väl ingen idé alls att ha ett landslag (i form av träningsgrupper). Har man då valt att ha en personlig tränare utanför landslagsorganisationen då får man nog till viss del vara beredd att köpa situationen att träningen på landslaglägrena sker efter denna träningsfilosofi. Frida och Maja har inte varit beredd att köpa detta och därför står de nu utanför landslaget.
Citera
2022-05-30, 23:14
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:

Fast Dyvik vill ha en anpassning inom ramen för lägrena. Frida däremot vill ha en anpassning i form av att inte behöva vara med på alla lägerdagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in