2025-10-06, 19:14
Medlem
Krapulants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood
Både ja och nej. Att plocka, "tillaga" och förtära flugsvamp kommer inte innebära någon risk för en annan, det stämmer. Men problemet är att det hos många skapar en subtil oro pga att vi är programmerade att följa lagen, vilket i sin tur kan orsaka problematiska trippar (då särskilt toppisar).

Folk drar sig dessutom för att kontakta sjukvård om dom skulle få i sig för mycket och må dåligt, när det är olagligt att inta det. Det förlänger med andra ord redan den existerande problematiken i Sverige vad gäller missbruk...
Sant. Jag kanske lite för lätt utgick från att just detta är ett ickeproblem för svampanvändare men jag kan såklart ha fel.

Annars är väl statens problem med det hela att svampar inte kan beskattas. Till skillnad mot alkohol. Staten brukar inte tillåta sånt som inte kan beskattas.
Citera
2025-10-06, 23:55
Medlem
Det komiska med muscimol är ju att det egentligen är en ickefråga.

Molekylen är nästan enbart uppmärksammad pga ”rc - fejk-svamp”. Producenter o h försäljare lurar myndigheterna att de säljer muscimol @magic mushrooms”.
Citera
2025-10-09, 19:41
Medlem
Det blev några kilo röda idag.
Citera
2025-10-09, 22:56
Medlem
Tfvhts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Tack för bilderna. Hittade liknande gulaktiga själv och kände mig lite osäker på om det var röd flugsvamp eller någon annan sort.

Äldre exemplar kan bli delvis gula tillsammans med att hatten börjar bli som en parabol.
Citera
2025-10-10, 03:30
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tfvht
Äldre exemplar kan bli delvis gula tillsammans med att hatten börjar bli som en parabol.
Exakt så såg den ut. Tack.
Citera
2025-10-10, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krapulant
Sant. Jag kanske lite för lätt utgick från att just detta är ett ickeproblem för svampanvändare men jag kan såklart ha fel.

Annars är väl statens problem med det hela att svampar inte kan beskattas. Till skillnad mot alkohol. Staten brukar inte tillåta sånt som inte kan beskattas.

Fast att argumentet faller ju lite på sig självt. Rödflugsvamp har ju aldrig varit en speciellt stor grej i Sverige, förrens det började marknadsföras flitigt för sins hälsofrämjande och naturliga egenskaper genom diverse olika nätshoppar. Folk börjar helt plötsligt beställa torkad röd flugsvamp, staten får således in skatt på röd flugsvamp för första gången i historien. Men väljer(Med största sannolikhet) ändå att förbjuda.

Nej detta problem går långt tillbaka. Nils Bejerot genom RNS, som fick med sig hela det politiska etablissemanget, från vänster till höger, ja till och med liberaler, att knark är det absolut värsta som kan hända ett samhälle. Hur litet eller obefintligt problemet ens är. Så dom förbjuder. Allt allt allt.
Senast redigerad av K277 2025-10-10 kl. 15:59.
Citera
2025-10-11, 11:10
Medlem
trueforgoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Alla säger olika verkar det som. Ja säger torka hattarna till knastertorra, sen förvara torrt mörkt och svalt i 2-3 månader. Sen är medicinen färdig att ätas, eller göra te på.

Ut och plocka mer nu medan det finns. Har du bråttom att komma igång och äta så beställ från litauen. Det är 100% lagligt och dom kommer hem på ca en vecka. Då får du svamp som är av hög kvalitet och som är torkad och beredd efter alla konstens regler.

Eller så provar du dig fram i små mängder tills du vet om du får ont i magen eller inte. Men det rekommenderar ja inte!! Fy fan vilken äcklig obehaglig magknip det blev, med huvudvärk också, som jag hatar. Magen blev uppblåst av gas men det gick inte att prutta ut den, och jag kunde inte gå på toa heller. Det gick visserligen över efter en dag, men jag vill aldrig mer riskera att få samma magknip. Och jag fick det när jag bara åt ca ett halvt gram eller så.

Ja bröt sönder hattarna i mindre bitar och sköljde ner med vatten. Ville inte pulvrisera för det försämrar hållbarheten på svamp rent generellt.

Fick du så mycket problem med mqgen efter att du torkat dom?

Har aldrig provat tidigare och har två plåtar färdigtorkad svamp (ca 70 grader i 6 timmar) men det tar emot alltså. Särskilt efter att jag fick extrema magproblem (kaskadspya och vattnig diarré) i 4-5 dagar efter att ha tagit ett enda brtt av en Tegelsopp för 5 år sen (visserligen rå).

Behåller förresten svamparna potensen om man råkar bränna hattarna något? Min ugn är gammal som gatan och håller inte jämn värme, så dom är brända här och där.
Citera
2025-10-14, 10:01
Medlem
Japalawangas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lur3faxen
Är det någon som har testat kapslarna från Amanitaskogen?

30 st 400 mg kapslar för 400 kr. Värt?

Dom är riktigt behagliga tycker jag. Sen är det ju mycket, mycket billigare att bara gå ut och plocka själv. Men svårt att hitta och långt att åka om man bor i en stor stad. Kan voucha för dem iallafall och säga att de är ganska dospotenta och hjälpt mig med ångest. Men horbäng kommer du inte direkt bli på flugisar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in