Citat:
Ursprungligen postat av
MurderOne
1) Är det någon som ens orkar prata med dig i verkliga livet? Med drygt 32.000 inlägg så lutar jag åt att svaret är nej.
Vad menar du detta har för relevans för det vi diskuterar…? Blir argumenten annorlunda beroende på om den som skrev argumenten har fler eller färre inlägg….? Nä, såklart inte, så din inledning är irrelevant trams.
Citat:
Ursprungligen postat av
MurderOne
Hur lång siktsträcka har du när du har möte en regning novemberkväll?
Det anses inte som att man ska förutse att bilar ska styra över mot mötande bilar, det anses osannolikt, även om så sker i sällsynta fall. Likaså anses det inte att man ska kunna förutse eller förvänta sig att ett flygplan dimper ner eller landar på vägen, men även det händer ju i sällsynta fall.
Citat:
Ursprungligen postat av
MurderOne
Hur långsamt ska du köra för att vara säker på att hinna stanna på den del av vägen du kan överblicka? 30 km/h?
Så sakta som det krävs, det är grundtanken med den lagtexten.
Citat:
Ursprungligen postat av
MurderOne
Nä, du gör nog som alla andra, man tar det lugnt och hoppas att inget ska hoppa upp på vägen innan man fått på helljuset igen.
Jag har aldrig i dessa frågor eller trådar om trafiksäkerhet hävdat att jag alltid gör rätt eller följer alla lagar. Jag bara förmedlar och förklarar vad lagarna säger, och varför det är viktigt att följa dessa.
Citat:
Ursprungligen postat av
MurderOne
2) Jag vet inte varför någon som har enorma brister i sin riskanalys har med saken att göra?
Du menar att det skulle vara irrelevant för trafiksäkerheten om man har dålig eller bra riskanalys…? Nä, så korkad är du väl inte, får man hoppas…?
Citat:
Ursprungligen postat av
MurderOne
För du menar någon som kör om på backkrön eller kurvor utan sikt?
Det finns många exempel på vad som är dumt farligt korkat att göra i trafiken.
Citat:
Ursprungligen postat av
MurderOne
Jag har haft körkort i snart 29 år om du nu tycker det är av intresse. Har alltid pendlat med bil så jag skulle säga att jag är en rutinerad bilförare.
Ca 43 år själv med körkort, kört det mesta i alla väglag etc. innehar alla behörigheter.
För att utnämna dig till att vara en rutinerad bilförare så uppvisar du tyvärr en hel hög med pinsamma åsikter om trafik och trafiksäkerhet.
Citat:
Ursprungligen postat av
MurderOne
3) Nu är du där igen. Självklart är farten avgörande för hur hård smällen blir. Det är en icke fråga. Frågan är varför man inte jobbar med att ta bort folk från vägarna som kör uselt?
Jaha… så hastigheten är avgörande, ändå en ”ickefråga”…? Hur tänkte du där…? Det är väl för tusan en högst relevant fråga att diskutera, och en av de absolut viktigaste faktorerna för vilka konsekvensen en kollision får.
Så, du tror alltså att man inte skulle jobba med att få bort usla förare från vägarna….? Vakna nu… det har man hållit på med konstant så länge trafikövervakning existerat. Att man inte kan eller hinner hitta och plocka alla är en annan sak….
Citat:
Ursprungligen postat av
MurderOne
Dåren som kör om på backkrön plockas väl redan idag får man hoppas men zombien som varken har koll på placering eller vad som händer runt omkring är absolut inte heller ok att ha på vägarna även om de inte är lika illa som just nämnda dåre.
Ertappas de båda varianterna så kan det få konsekvenser för dem båda.
Dock så kan det ju handla om en bedömningsfråga då trafikmiljön inte ska vara till enkom för ”eliten” utan även de som inte är förarproffs ska få vistas i trafiken. Och de som tillhör den bättre skaran ska kunna visa hänsyn och samsas med Dagny och Bertil, pensionärerna som stilla kör till stugan då och då, även om de inte kör perfekt eller som du tycker de ska köra.
Citat:
Ursprungligen postat av
MurderOne
Men vi kommer nog inte längre.
Antagligen inte då du har både skygglappar på och är enögd, och är egoistisk. Du ska får köra som du vill, och andra ska köra som du vill…. Och trafiklagarna skiter du i så länge de inte gynnar dig.
Citat:
Ursprungligen postat av
MurderOne
Du har inget emot bestraffa folk som kör bra om de inte samtidigt kör i löjligt låga hastigheter för att ge utrymme åt folk som inte ens har på vägarna att göra.
Halmgubbe, jag har aldrig påstått nåt sådant.
Citat:
Ursprungligen postat av
MurderOne
Du har inget intresse av att plocka bort folk som varken kan placera sitt fordon rätt eller har uppsikt bakåt när de är ute och kör.
Halmgubbe, jag har aldrig påstått nåt sådant.
Citat:
Ursprungligen postat av
MurderOne
Jag vill å andra sidan få bort folk som saknar grundläggande kunskaper i fordonsplacering, blinkers och backspeglar.
Till grundläggande kunskaper hör även att förstå vikten av att inte bryta hastighetsreglerna, så få bort dig själv….
Citat:
Ursprungligen postat av
MurderOne
Men ändå är det du som förstår detta med trafiksäkerhet. Enligt dig. Briljant.
Jag förstår uppenbart betydligt mer än dig av detta