2021-06-26, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MurderOne
Nu var frågan om någon upplevt att en hastighetsöverträdelse på 5 km/h hade skapat en farlig situation och i så fall en beskrivning på den situationen.
Du beskriver inte vad det är för situationer där 5 km/h skapar en farlig situation. Du verkar mest referera till att något jävla pucko som inte har i trafiken att göra överhuvudtaget som kör över i motsatta körbanan och frontar med någon stackare och då skulle den där stackaren klara sig bättre om denne kört 5 km/h långsammare.
Det är självklart bättre att hålla 10 km/h när man frontalkrockar än 100 km/h.

Men nu handlar inte trafiken om att köra så långsamt att en frontalkrock är att räkna som en liten obetydlig missbedömning som man ska räkna med att råka ut för. Trafiken handlar om att ta sig fram snabbt och smidigt, och det utan att behöva frontalkrocka med någon som kör i mötande körbana. Punkt. Och då handlar det om att dels själv ha koll på sin framfart dels att man måste få möjlighet att hinna upptäcka andra trafikanter vid t.ex. korsningar och filbyten. Detta är enkelt och kräver inte mycket mer än grundläggande färdigheter i att köra bil och att man är uppmärksam, framförallt när man ska korsa andra fordons körfält.
Och då är frågan när skyltad fart alt. skyltad fart + 5 km/h gör någon skillnad?

Jag skulle säga, bötfäll alla som inte använder blinkers så kommer vi få trafikanter som är mer uppmärksamma och därför även köra bättre och vi får en säkrare trafik.

Så om det av en händelse råkar skita sig , nästan, med en hårsmån, om du håller en fart på skyltat 70, så kan du inte en tänka dig det då inte skulle ha klarat sig om du hade hållit 75…? Eller det omvända, att det nästan sket sig på F-håret och du höll 75, att det skulle ha klarat sig med större marginal om du hållit 70…?

Har inte vi alla, inkl du och jag, haft upplevelser där det faktiskt varit närmast ren tur att det inte sket sig med nåt i trafiken, alltså väldigt nära kollision etc, och vad hade hänt om vi då hållit 5 kmh högre fart…?

Ynka 5kmh skillnad kan få stora, kanske katastrofala följder, men det har du alltså inte kapacitet att förstå och ta in…? Fråga som sagt forskare inom krockvåld, och trafik etc etc
Citera
2021-06-26, 20:07
Medlem
Byssans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
jo det är riktigt bra med en kampanj. Inte varje dag, men under en kort period en massiv insats som åtföljs av mer regelbundenhet. Polisen måste kunna göra fler saker än en. Trafiken dödar och skadar ju betydligt fler än gängskjutningarna (som ju dessutom innebär att idioterna för det mesta skjuter ihjäl varandra).
Dessutom tar man samtidigt massa kriminella, olovliga förare, knarkare, rattfyllerister och andra svin.
Själv är jag betydligt mer rädd för övermodiga/vårdslösa trafikmarodörer i svarta sänkta Audi:s än för att en knarkhandlare skall skjuta skallen av mig eller min familj.
Ta många vid 30-skyltar. Där kan man ta körkortet direkt vid 21 km/h+ också så svinen får gå hem och cykla några månader.
Dessa "övermodiga/vårdslösa trafikmarodörer i svarta sänkta Audi:s" är oftast knarkare och kriminella. Det går väldigt ofta hand i hand.
Citera
2021-06-26, 23:26
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Så om det av en händelse råkar skita sig , nästan, med en hårsmån, om du håller en fart på skyltat 70, så kan du inte en tänka dig det då inte skulle ha klarat sig om du hade hållit 75…? Eller det omvända, att det nästan sket sig på F-håret och du höll 75, att det skulle ha klarat sig med större marginal om du hållit 70…?

Har inte vi alla, inkl du och jag, haft upplevelser där det faktiskt varit närmast ren tur att det inte sket sig med nåt i trafiken, alltså väldigt nära kollision etc, och vad hade hänt om vi då hållit 5 kmh högre fart…?

Ynka 5kmh skillnad kan få stora, kanske katastrofala följder, men det har du alltså inte kapacitet att förstå och ta in…? Fråga som sagt forskare inom krockvåld, och trafik etc etc
Du pratar om krockvåld ungefär som om det är närmast oundvikligt att man krockar ute på landsvägarna. Att det råkar skita sig bara så där. Jag undrar hur fan du kör egentligen?

Nå väl, du kan ju börja med att beskriva en sådan situation om du nu varit med om det där 5 km/h över skyltat hade gjort någon skillnad.
Jag får för mig att omständigheterna lär ha varit extraordinära.

Jag har inga problem med att hitta vägavsnitt där 5 km/h över skyltad fart är högst olämpligt. Men gemensamt med dessa vägavsnitt är att även skyltad fart är olämplig.
Som exemplet kan jag ta grusvägar med 70-begränsning. 70 och säkert lite drygt det kan man åka på någon enstaka raka om man inte bryr sig om blästringen men när det kommer kurvor är kanske 35 mer lämpligt?
Om polisen skulle stå i en kurva på nämda grusväg och ta alla som kör 75 km/h så har jag inga problem med det.

Men nu pratar vi 5 km/h över skyltat på landsvägar och motorvägar, och då är det bara skrattretande eftersom de gränserna verkar vara satta med tanke på vinterväglag och mörker.
Citera
2021-06-27, 08:46
Medlem
Citat:
Du pratar om krockvåld ungefär som om det är närmast oundvikligt att man krockar ute på landsvägarna. Att det råkar skita sig bara så där. Jag undrar hur fan du kör egentligen?

Nå väl, du kan ju börja med att beskriva en sådan situation om du nu varit med om det där 5 km/h över skyltat hade gjort någon skillnad.
Jag får för mig att omständigheterna lär ha varit extraordinära.

Jag har inga problem med att hitta vägavsnitt där 5 km/h över skyltad fart är högst olämpligt. Men gemensamt med dessa vägavsnitt är att även skyltad fart är olämplig.
Som exemplet kan jag ta grusvägar med 70-begränsning. 70 och säkert lite drygt det kan man åka på någon enstaka raka om man inte bryr sig om blästringen men när det kommer kurvor är kanske 35 mer lämpligt?
Om polisen skulle stå i en kurva på nämda grusväg och ta alla som kör 75 km/h så har jag inga problem med det.

Men nu pratar vi 5 km/h över skyltat på landsvägar och motorvägar, och då är det bara skrattretande eftersom de gränserna verkar vara satta med tanke på vinterväglag och mörker.

Tja, kör på med dina korkade halmgubbar du om du vill….

Jag körde några biltrippar på bra många mil sista veckan, och inte fan krockade jag nej, och de flesta bilar jag såg verkade inte heller ha krockat nej. Men dock såg jag ett par olyckor, en singelolycka och en olycka mellan ett par bilar i utkanten av en stad. Och dessutom så kom det säkert 30 trafikmeddelanden på radion om att det skett olyckor av olika slag ute på vägarna runt omkring i landet.

Så du, tro det eller ej, olyckor sker faktiskt, och folk blir skadade och dör. Ofta är det små marginaler som är med och påverkar att olyckorna sker, och/eller hur allvarlig utgången blir.

Du kan väl ta upp detta med sakkunniga forskare på t ex Volvos krocklabb, eller de som forskar om trafik och trafiksäkerhet för landets myndigheter. Jag tror de kommer att himla med ögonen åt din tro och påståenden…..

Kanske du tror att 5kmh skillnad inte skulle kunna påverka resultaten i ett krockprov påtagligt…?
Citera
2021-06-27, 13:55
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Tja, kör på med dina korkade halmgubbar du om du vill….

Jag körde några biltrippar på bra många mil sista veckan, och inte fan krockade jag nej, och de flesta bilar jag såg verkade inte heller ha krockat nej. Men dock såg jag ett par olyckor, en singelolycka och en olycka mellan ett par bilar i utkanten av en stad. Och dessutom så kom det säkert 30 trafikmeddelanden på radion om att det skett olyckor av olika slag ute på vägarna runt omkring i landet.

Så du, tro det eller ej, olyckor sker faktiskt, och folk blir skadade och dör. Ofta är det små marginaler som är med och påverkar att olyckorna sker, och/eller hur allvarlig utgången blir.

Du kan väl ta upp detta med sakkunniga forskare på t ex Volvos krocklabb, eller de som forskar om trafik och trafiksäkerhet för landets myndigheter. Jag tror de kommer att himla med ögonen åt din tro och påståenden…..

Kanske du tror att 5kmh skillnad inte skulle kunna påverka resultaten i ett krockprov påtagligt…?
Det är din retorik som är korkad, tröttsam och bakåtsträvande.
Ditt resonemang verkar nämligen gå ut på att alla ska köra så långsamt att frontalkrockar endast renderar i plåtskador. Eller har jag feltolkat dig?

Om du vill köra långsamt så gör det, men håll till höger och ha koll i backspegeln.
Jag ser till att du har tid att upptäcka mig. Vad är problemet?

Sluta med dina pekpinnar om hur långsamt du anser att andra ska köra när det inte ens är de som orsakar olyckor. Fokusera på de som faktiskt orsakar olyckor.
En person som kör fort och på fel sida vägen är ingen fortkörare, det är en idiot som råkar köra fort.
Citera
2021-06-27, 16:07
Medlem
Citat:
Ditt resonemang verkar nämligen gå ut på att alla ska köra så långsamt att frontalkrockar endast renderar i plåtskador. Eller har jag feltolkat dig?

Om du vill köra långsamt så gör det, men håll till höger och ha koll i backspegeln.

Sluta med dina pekpinnar om hur långsamt du anser att andra ska köra när det inte ens är de som orsakar olyckor. Fokusera på de som faktiskt orsakar olyckor.
En person som kör fort och på fel sida vägen är ingen fortkörare, det är en idiot som råkar köra fort.

Det är inte så att du feltolkat mig, du verkar tyvärr inte begripa nåt alls vad gäller trafiksäkerhet….

Jag säger bara att vi alla ska försöka hålla oss till de regler som faktiskt finns och därmed inte köra fortare än vi man stanna på den den delen av vägen vi kan överblicka och/eller de faror eller hinder vi kan förutse, och inte över skyltad hastighet.

Om alla skulle följa trafiklagar/regler konsekvent, så skulle olycksstatistiken högst sannolikt gå ner, eller hur…?
Och om då vissa skiter i lagar och regler, är chansen större att de kan vara de som orsakar elände..
Citera
2021-06-27, 16:12
Bannlyst
Citat:

I hans trånga hjärna är det så att snutar och andra myndighetspersoner är ofelbara, så vad de har bestämt är heligt, även om det uppenbart strider mot förnuftet.
Citera
2021-06-27, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
I hans trånga hjärna är det så att snutar och andra myndighetspersoner är ofelbara, så vad de har bestämt är heligt, även om det uppenbart strider mot förnuftet.

Pinsam halmgubbe från dig där…

Jag har aldrig påstått att myndigheter eller deras representanter alltid skulle vara ofelbara, eller vad de bestämt alltid är rätt och aldrig kan behöva ändras. Men, rätt väg att gå är inte att skita i lagar och regler och bara få för sig att bryta dessa för man tycker de är dumma.
Citera
2021-06-28, 00:10
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Det är inte så att du feltolkat mig, du verkar tyvärr inte begripa nåt alls vad gäller trafiksäkerhet….

Jag säger bara att vi alla ska försöka hålla oss till de regler som faktiskt finns och därmed inte köra fortare än vi man stanna på den den delen av vägen vi kan överblicka och/eller de faror eller hinder vi kan förutse, och inte över skyltad hastighet.

Om alla skulle följa trafiklagar/regler konsekvent, så skulle olycksstatistiken högst sannolikt gå ner, eller hur…?
Och om då vissa skiter i lagar och regler, är chansen större att de kan vara de som orsakar elände..
Det där med att i alla lägen hinna stanna på den delen av vägen du kan överblicka kan du ju bara glömma. Tänk lite själv för en gångs skull istället för att låta som en bot utskickad av Trafikvärket.

Om alla var uppmärksamma på omgivningen i samband med att de ska köra ut i korsningar, byta fil etc. så skulle väldigt mycket vara vunnet. Att farten ska anpassas efter omständigheterna är självklart men jag lägger mig inte i vad folk har för hastighet så länge de har sitt fordon rätt placerat och jag har chansen att hinna upptäcka dom om jag ska ut från en korsning t.ex. Varför skulle jag ha synpunkter på någon som verkar ha koll på sin framfart och ligger rätt placerad i vägbanan?

Förutom problemet med påtända dårar som jag tror vi alla vill få bort så är det synd att polisen inte fokuserar på att plocka bort dom som inte har koll på trafiken runt omkring. Jag kommer då och då ifatt både unga och gamla som ligger och fiser i ytterfil trots att det är tomt på trafik framför. Bara att rycka lappen för sådana då de varken kan placera bilen i rätt körfält eller har koll på vad som händer bakom. Eller vad säger du?
Citera
2021-06-28, 00:49
Bannlyst
Citat:
Det där med att i alla lägen hinna stanna på den delen av vägen du kan överblicka kan du ju bara glömma. Tänk lite själv för en gångs skull istället för att låta som en bot utskickad av Trafikvärket.

Om alla var uppmärksamma på omgivningen i samband med att de ska köra ut i korsningar, byta fil etc. så skulle väldigt mycket vara vunnet. Att farten ska anpassas efter omständigheterna är självklart men jag lägger mig inte i vad folk har för hastighet så länge de har sitt fordon rätt placerat och jag har chansen att hinna upptäcka dom om jag ska ut från en korsning t.ex. Varför skulle jag ha synpunkter på någon som verkar ha koll på sin framfart och ligger rätt placerad i vägbanan?

Förutom problemet med påtända dårar som jag tror vi alla vill få bort så är det synd att polisen inte fokuserar på att plocka bort dom som inte har koll på trafiken runt omkring. Jag kommer då och då ifatt både unga och gamla som ligger och fiser i ytterfil trots att det är tomt på trafik framför. Bara att rycka lappen för sådana då de varken kan placera bilen i rätt körfält eller har koll på vad som händer bakom. Eller vad säger du?

Menar du vänsterfil?

Det är väl bara i idiotlandet Sverige som omkörningsfilen går långsammare.
Citera
2021-06-28, 12:25
Medlem
Citat:

Ok… så du klarar alltså inte ens av att förstå lagtext utan bara viftar bort det och slår dig för bröstet….?

Men det är ju faktiskt så jäkla enkelt att klarar du eller nån annan inte att stanna på den del av vägen ni kan överblicka, och de faror eller hinder ni kan förutse, så har ni kört för fort och inte anpassat din hastighet till rådande förhållanden (som du ju själv säger är självklart att man ska göra). Det är i grunden inte svårare än så.

Men, tyvärr är det ju mycket vanligt att (särskilt yngre) har enorma brister i riskanalys (alltså kunna identifiera risker och hur man kontrollerar dessa) samt konsekvensanalys. Så antingen är du ung och dum/korkad, eller så är du äldre men har inte lärt dig nåt eller mognat på vägen….

Synnerligen graverade i negativ riktning för dig att du inte har kapacitet att förstå hur viktig hastigheten är för risken för att olyckor ska ske, och hur allvarligt utfallet blir. Det är liksom en fet röd tråd genom all trafiksäkerhetsforskning, och även krocktester hos t ex biltillverkarna. Men vad alla dessa sakkunniga vet och kan styrka, det viftar du bara bort som korkat och onödigt och slår dig så där ”moget” på bröstet med en massa svammel som de sakkunniga skulle i bästa fall le överseende åt…
Citera
2021-06-28, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Menar du vänsterfil?

Det är väl bara i idiotlandet Sverige som omkörningsfilen går långsammare.

Det är något jag extremt sällan upplever, och det sker i princip enbart under extraordinära förhållanden, typ tät rusningstrafik etc på vissa ställen i landet.
I övrigt så är det generellt sett inga problem att tala om vad gäller vänsterfil på våra vägar. Alla ska kunna samsas och visa gott omdöme och hänsyn till varandra, och det är inte någon rättighet att komma bakifrån och alla ska vika undan och ge ”röd matta” så fort det kommer någon bakifrån. Väldigt ofta får man helt enkelt vänta på sin tur när man kommer bakifrån
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in