2021-06-19, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Om man nu ville göra någon nytta, har aldrig sett en trafikkoll utanför ett dagis eller skola, där det är (och bör vara) 30... varför jävlas med folk på 70-väg, och ännu mer absurt, på motorvägar.

För att den stora majoriteten av döda och allvarligt skadade sker på vägar som är 70+. Som sagt, fart dödar.
Allting under är mer trygghetsskapande kontroller.
Trafikarbetet grundar sig ändå på nollvisionen.
Citera
2021-06-19, 12:36
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
För att den stora majoriteten av döda och allvarligt skadade sker på vägar som är 70+. Som sagt, fart dödar.
Allting under är mer trygghetsskapande kontroller.
Trafikarbetet grundar sig ändå på nollvisionen.

Sant - därför är "nollvisionen" så typiskt svenskt korkad. Ska du säkerställa att ingen dör på vägarna måste hastigheten ner till 15... en "vision" måste väl ändå vara uppnåbar? Annars är det ju bara snömos.
Citera
2021-06-19, 13:31
Bannlyst
Citat:
Sant... Ang OT alltså - vi får runda av här... (Ang Strandvägen (hur många röstar Sd där? 2-3 % kanske) så är det alltid lika skadeglatt när multikulti kommer på besök till "öppna era hjärtan"-borgerligheten..).

Det är härligt när överklass-svin drabbas av sitt eget hyckleri
Citera
2021-06-19, 13:34
Bannlyst
Citat:
Sant - därför är "nollvisionen" så typiskt svenskt korkad. Ska du säkerställa att ingen dör på vägarna måste hastigheten ner till 15... en "vision" måste väl ändå vara uppnåbar? Annars är det ju bara snömos.

Precis. Som det mesta i Sverige är det helt orealistiskt och missriktat.
Citera
2021-06-19, 14:46
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Jag tycker att när Sveriges förenade poliser går ut i en storskalig ”hastighetsvecka” med stort fokus även på låga överträdelser så fattas förståelse för tänket runt Orsak & Verkan.

Vad vållar, en bilist som håller 6 km/h högre fart, än vad 70 skylten visar? Förlegat polisarbete.
Om du stoppar in detta i rätt kontext.
Jag anser självklart att en bestämd hastighet skall följas. Men inte slaviskt övervakas till priset av att så otroligt många vårdslöshet kommer undan.

Sveriges förenade poliskår som ägnar sig åt denna typen av hastighetsbrott, se till att skifta regelbundet trafikfokus. Nu.

Gör samma sak, i samma omfattning, men med fullt fokus på trafik-kultur.
Rikta blicken mot alla de tusentals om dagen, om natten, som inte alltid kör väldigt fort, men som kör på ett sätt som om att alla regler i trafiken gäller inte dom.

Med ljuddämpare som brölar som ett hot om krig. Med en basutrustning inne i bilen som skakar slukhål och som överröstar ljuddämparen.
Och som, sedan kör, som kulturen påbjuder, som GTA. Ger fan i övergångsställen, heldraget, rödljus, lämnar svarta däckspår i rondeller, omkörningar som medtrafikanter får säkra upp, sick-sack vid tvåfiligt. Riktiga idioter och potentiella mordvapenpiloter.

Rejsar vid rödljus. Bränner gummi. Totaltonat runt hela bilen. Bilen som är BMW eller Merca. Såklart.
Som knullar trafikpoliser i munnen då dom tillåts härja som dom vill.

Om dom inte fastnar i en hastighetskontroll.
Bland honom och henne, och mig som i sin Skoda, VW Polo o Volvo fastnat för hastighetsöverträdelse på 5-8 km/h.

Jag föraktar dessa trafikinsatser av Polis så länge man inte också regelbundet går ut och bedriver Trafik-Kulturskontroller.
Och att han, hon och jag i Skodor och Polos märker av att polisen verkligen jobbar mot denna livsfarliga avart i trafiken.
Tätt, intensivt, överallt i hela landet !!

En självklar kampanj likt den jag beskriver har jag aldrig hört talas om. Aldrig!
Skämmes.

EXAKT DETTA!
Jag skulle gärna se att det finns betydligt fler civila polisbilar som cirkulerar lite överallt. Dess uppgift skall i i första hand vara att övervaka beteendet i trafiken.

Jag kör mycket bil och man ser ju extremt mycket tokigheter i trafiken, dels för att misstag sker men mestadels för att många skiter i trafikreglerna. Jag skulle önska mycket mer civilpoliser i trafiken med uppgift att bevaka beteendet i trafiken.

Nedan följer lite så som jag skulle önska att det förhöll sig i trafiken:
-Betydligt fler civilpoliser med uppgift att övervaka/ingripa vid dumheter.

-Ett tre-stegs straffsystem. En lite snällare bot vid första förseelsen, en betydligt saftigare vid andra, vid tredje en mycket dyr bot plus att körkortet dras in med spärrtid på fem år och att man därefter får ta om kortet från början med allt det innebär. Dessutom skall det inte finnas ens en möjlighet att få tillbaka sitt KK i förtid för att man t ex behöver det i jobbet. (detta skulle aldrig bli ett problem för de som sköter sig)

Trestegssystemet skulle kunna ha följande tariffsystem:
- Första förseelse 3000 kr + en prick
- Andra förseelse 15.000 kr + två prickar
- Tredje förseelse 30.000 kr + att KK ryker, en spärrtid om fem år och därefter får man ta om det från början.

Sen när det är hastighetsöverträdelse så kanske bötessystemet även får ha koppling till hur fort det har gått, men det skall ändå räknas in i trestegssystemet såvida inte kortet åker direkt för stor hastighetsöverträdelse.

När vi ändå är inne på hastighet kan jag ju tycka att 30 km/h utöver satt hastighet är lite väl generöst för att bara få böter. Kan tycka att 15-20 km/h är mer rimligt för att mista kortet. Om hastigheten är nedsatt för t ex vägarbete kan jag tycka över 7 km/h skall räcka för att kortet skall åka.

Men även att inte blinka vid filbyte eller när man skall lämna vägen, att dra spärrområden, vårdslös körning mm skulle räknas in trestegssystemet. Det är verkligen dags att sluta dalta.
Citera
2021-06-19, 18:33
Avslutad
Tog en MC-tur idag på ca 8 mil. Inte en polis så långt ögat såg.
Citera
2021-06-19, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Jag tycker att när Sveriges förenade poliser går ut i en storskalig ”hastighetsvecka” med stort fokus även på låga överträdelser så fattas förståelse för tänket runt Orsak & Verkan.

Detta förutsätter att alla hastighetsgränser är satta exakt rätt och genomtänkta och det blir
en oerhörd olycksrisk om man kör 10-15 km/över - dvs innebär direkt livsfara för övriga trafikanter
oavsett vilka det är som kör 10-15 för fort.

Men är det så - är inte fartgränserna satta av politruker som tror dom kan allt men i själva verket kan de inte ett jävla skit.

Maria Leissner är en sån - men köra bil när det är halt kan hon famimej inte - ha ha.

O John-Olle han lät sig flygas av någon som inte kunde flyga - han var m a o omdömeslös
likt många politruker

Ankdammspolisen i Malmö satsade nyligen mot peddopervobögar o var hemma hos en
man o knackade bög - lyckat för ankdammspoliserna men misslyckat för den knackade bögen
Citera
2021-06-19, 20:48
Medlem
wfzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Det är alltså dags att inhandla en laserstörare. Tur att någon har gjort jobbet med att testa sådana.

https://www.vortexradar.com/best-laser-jammer-reviews/
Synd bara att det varit olagligt att nyttja sådana med just det ändamålet sedan ganska länge.

Lag (1988:15) om förbud mot vissa radar- och laservarnare
1 § Med radarvarnare förstås i denna lag varje anordning som är konstruerad för att ta emot elektromagnetiska vågor från en radarhastighetsmätare för vägtrafik.

Med laservarnare förstås i denna lag varje anordning som är konstruerad för att ta emot elektromagnetiska vågor från en laserhastighetsmätare för vägtrafik.

Med laserstörare förstås i denna lag varje anordning som är konstruerad för att med elektromagnetiska vågor störa funktionen hos en laserhastighetsmätare för vägtrafik.
Lag (1998:1622).

2 § Radarvarnare, laservarnare eller laserstörare får inte tillverkas, innehas, överlåtas eller användas. Ej heller får en annan anordning som är så konstruerad att den kan ta emot elektromagnetiska vågor från en radarhastighetsmätare eller en laserhastighetsmätare eller sända elektromagnetiska vågor till en laserhastighetsmätare användas i ett fordon för detta ändamål. Lag (1998:1622).

3 § Den som uppsåtligen bryter mot 2 § skall dömas till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (1998:1622).

4 § En radarvarnare, en laservarnare, en laserstörare eller annan anordning som varit föremål för brott enligt denna lag skall förklaras förverkad. Lag (1998:1622).
Citera
2021-06-19, 23:56
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Tog en MC-tur idag på ca 8 mil. Inte en polis så långt ögat såg.

35 mil igår fredags och 24 mil idag. Ingen polis syntes.
Citera
2021-06-20, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
Har sett snutar köra vårdslöst så många gånger och aldrig blir det några konsekvenser för deras del så de kan dra åt helvete. Enda yrkesgruppen som tillåts köra ihjäl folk (ja, det händer titt som tätt) och dessutom får betalt för det.

Du har nog dålig koll…
Polisen får köra ”lite som de vill” om de behöver. De är inte alltid tvungna att följa alla trafikregler.

Så vad menar du med det du skrev…?
Att det är människor som är poliser gör att det är naturligt att även de, liksom du och jag, kan råka göra misstag i trafiken även om vi alla inte borde göra det.

Och gör polisen fel och t ex skadar någon i trafiken, så kan det såklart få konsekvenser för aktuell polis.
Citera
2021-06-20, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slush-puppie
Bara att neka om snuten vill bötfälla dig, utnyttja din demokratiska rättighet om snutarna bara vill jävlas.
Finns ingen anledning att låta snuten både agera domare och bödel.

Det kostar inget extra att ta det till tingsrätten men det innebär en jävla massa extra byråkrati som snutarna kan syssla med om de nu inte vill lösa riktiga brott istället för att jaga "billiga pinnar", varför göra det enkelt för dem?

Nu kommer säkert någon dumsosse att replikera med att det är slöseri med skattepengar att obstruera, men det är det inte, det riktiga slöseriet är att vi har en pk-genus-skadad poliskår som knappast duger till annat än jaga hederliga svenssons för bagatellbrott.

Det är sådana där inlägg sin gör att man undrar hur det står till med IQ-nivån hos svenska folket, men vi får hoppas du representerar en minoritet…

Polisen är medborgarnas vän (de laglydiga då) och polisen behövs. Ingen vinner något på att folk jävlas med polisen myndigheter och samhället bara för att, när de ändå vet att de faktiskt gjort fel och polisen har rätt.
Citera
2021-06-20, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Om jag skulle åka dit för en överträdelse med 5-9 km/h på vägar med 70 eller högre skulle jag utan tvekan låta det gå vidare till tingsrätten.

Varför det, om du vet att du faktiskt körde minst 8-12kmh för fort…? På vilket sätt menar du att du ska vara undantagen från att följa trafikregler och hastighetsbegränsningar…?

Som medborgare i samhället, och när du tog körkortet, så är det meningen att du ska förstår och förbinda dig att följa våra lagar och regler.

Det är liksom inte meningen att vi medborgare ska välja vilka lagar vi personligen tycker vi kan skita eller inte, men gör man det så får man vara beredd på att ta konsekvenserna, oavsett om det handlar om en mindre trafikförseelse eller ett mord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in