2021-06-13, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Fast grejen är väl att Toyota håller bättre än många dyrare bilmärken? Du får alltså mer kvalitet, men betalar mindre. Jag tror förklaringen är sk. stordriftsfördelar. Toyota är störst eller näst störst och kan därmed sänka kostnaden per tillverkad enhet. Detta gäller även deras marknadsföring och overheadkostnader etc.
Materialkvaliteten är inte högre men däremot byggkvaliteteten.
Det gör att de blir mer driftsäkra än genomsnittet av tillverkare.
Citera
2021-06-13, 11:57
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanjohan71
Materialkvaliteten är inte högre men däremot byggkvaliteteten.
Det gör att de blir mer driftsäkra än genomsnittet av tillverkare.
Ja, det stämmer nog. Toyota kan det här med att bygga bilar helt enkelt.
Citera
2021-06-13, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
Jupp. De har en filosofi som bygger på Kaizen eller constant improvement på mgm-amerikanska.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kaizen
Det intressanta är att de lyckats implementera sin kvalitetsfilosofi oavsett var fabriken ligger; Thailand, Östeuropa eller t.o.m USA.
Citera
2021-06-13, 12:01
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Fast grejen är väl att Toyota håller bättre än många dyrare bilmärken? Du får alltså mer kvalitet, men betalar mindre. Jag tror förklaringen är sk. stordriftsfördelar. Toyota är störst eller näst störst och kan därmed sänka kostnaden per tillverkad enhet. Detta gäller även deras marknadsföring och overheadkostnader etc.
Jo, statistiken talar ju sitt tydliga språk, men vi som vet att statistik inte är att lita på tar det med en nypa salt.

När Skoda återuppstod som bilmärke så låg dom i topp i allt, besiktningsstatistik, fel i övrigt med mera. Jag jobbade nära bilmetropolen då och var ofta på verkstad och hos säljsidan, dom visste vad det berodde på, nämligen vad det var för kunder som köpte Skoda. Det var gamla och snåla, alla körde försiktigt och vårdade sina bilar, dom hade kunnat göra bra statistik om dom så hade köpt en Trabant. Sen blev skoda populärt bland "normala" bilägare och den positiva statistiken började genast sjunka, skodakunderna har nog gått över till Kia m fl idag.

Tillbaka till toyota. Kolla supra, celica m fl modeller som inte köps av de som bara behöver frakta arselet, dom är inte ett under av driftsäkerhet. Visst är toyota bra bilar, tveklöst, troligen det bästa japanska märket, men att predika som en handfull flashbackare som sett Jesus i toyota säger mer om flashback än toyota(det finns 2-3 st som predikar lika enkelspårigt för franska bilar, just sayin), dom är ihärdiga och med tiden har dom fått till en forumsanning. Det är dom och afrikanerna som håller igång hypen.
Citera
2021-06-13, 12:04
Medlem
Citat:
Ja, det stämmer nog. Toyota kan det här med att bygga bilar helt enkelt.
Ja t.o.m. i USA där byggkvaliteten på inhemska bilar är usel.
Inte ens tyskarna lyckas producera lika bra kvalitet i USA som på hemmaplan.
Citera
2021-06-13, 12:13
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Så om jag tolkar det rätt är det alltså en stabil bil, om man inte bryr sig om vad andra tycker eller om man bara ska från A till B?
Citera
2021-06-13, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Så om jag tolkar det rätt är det alltså en stabil bil, om man inte bryr sig om vad andra tycker eller om man bara ska från A till B?
Mycket bra sammanfattat!
Citera
2021-06-13, 12:38
Medlem
kyrkstockens avatar
Landcruiser (antagligen världens bästa bil) är knappast billig. Just landcruise är ett exempel på att vill du ha kvalite måste du betala för det. I alla fall om du vill ha hållbar kvalite.

Volkswagen har lite samma modell. Golf är förhållandevis billiga, men en transporter (deras buss) är svindyr jämfört med konkurrenterna (och bättre).

Att man skulle få vad man betalar för i bilvärden håller jag inte alls med om. Om du köpte en dyr bil på 60- och 70-talet fick du kraftigare plåt, tjockare läder osv. Men det har inte varit så på länge.
Det syns främst på mercedes som konkurrerar med teknik (ibland otestad) och design.

Där andra har konkurrerat med teknik och design har japanerna prioriterat att bygga felfria bilar som håller.

Kunderna som köper nya bilar har i mångt och mycket satsat på teknik och design. Inte så konstigt då problemen i regel hamnar hos de som senare köper dessa som begagnat.

Varför finns det ens bilar med kamrem när kedja håller så mycket bättre tex. Det borde fan inte ens gå att sälja om ventilerna krossas om remmen går av.
Senast redigerad av kyrkstocken 2021-06-13 kl. 12:41.
Citera
2021-06-13, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Jo, statistiken talar ju sitt tydliga språk, men vi som vet att statistik inte är att lita på tar det med en nypa salt.

När Skoda återuppstod som bilmärke så låg dom i topp i allt, besiktningsstatistik, fel i övrigt med mera. Jag jobbade nära bilmetropolen då och var ofta på verkstad och hos säljsidan, dom visste vad det berodde på, nämligen vad det var för kunder som köpte Skoda. Det var gamla och snåla, alla körde försiktigt och vårdade sina bilar, dom hade kunnat göra bra statistik om dom så hade köpt en Trabant. Sen blev skoda populärt bland "normala" bilägare och den positiva statistiken började genast sjunka, skodakunderna har nog gått över till Kia m fl idag.

Tillbaka till toyota. Kolla supra, celica m fl modeller som inte köps av de som bara behöver frakta arselet, dom är inte ett under av driftsäkerhet. Visst är toyota bra bilar, tveklöst, troligen det bästa japanska märket, men att predika som en handfull flashbackare som sett Jesus i toyota säger mer om flashback än toyota(det finns 2-3 st som predikar lika enkelspårigt för franska bilar, just sayin), dom är ihärdiga och med tiden har dom fått till en forumsanning. Det är dom och afrikanerna som håller igång hypen.

Har ägt tre celica genom mina 30 bilburna år och samtliga har varit driftsäkrare än allt annat jag ägt däremellan, inklusive Volvo. Att celicor skruvas och körs sönder av finniga tonåringar är dock säkert en annan anledning, men kvalitetsmässigt är de snäppet högre än en standard-toyota.
Citera
2021-06-13, 13:06
Medlem
godboys avatar
Toyota är enormt driftspålitliga. När jag för ett antal år sen jobbade som bilansvarig i en kommundel inom hemsjukvården. Vi hade ca 70 bilar. När jag började så hade vi flest VW och fan vad problem vi hade med dessa. Vi hade ett fåtal Toyota men dessa krånglade aldrig. När jag några år senare slutade så hade vi 90% Toyota och knappast några driftstopp alls.

Så ja, visst kan Toyota ses som tråkiga, men de är faktiskt väldigt pålitliga. Så jag förstår varför folk gärna köper dessa. De vill att bilen skall funka, frakta arslet från A till B. Sen finns det ju trendkänsliga idioter som tycker det är viktigare att ha "rätt" märke på huven, och att bilen faktiskt fungerar inte är så viktigt.
Citera
2021-06-13, 13:09
Medlem
Knallade in hos bilhandlaren utan den minsta kunskap och köpte en Yaris 2018 års bensinmodell för 116 000 medkörd 3500 mil. Får hoppas att den håller och att det var ett bra köp.

För oss som inte har den minsta koll på bilar och pris är det här med bilköp ungefär som att spela på Lotto. Man skall ha tur fastän man betalar ett extrapris hos den auktoriserade bilhandlaren.
Citera
2021-06-13, 13:37
Medlem
Deckard-Cains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Fast Toyota är ju kvalitet.

Nej
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto