2021-06-13, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
För att deras inredningar är i princip oförändrade sedan 90-talet.Säten är gjorda för kortväxta japaner och man sitter som på en pall.Väldigt torftiga i jämförelse med en tysk bil i motsvarande klass
Ja de är plastiga, fula och tråkiga.
Citera
2021-06-13, 10:30
Medlem
Varför köper folk ekologiska apelsinernär vanliga apelsiner är billigare och bättre?

Toyota tar dig från a till b i ur och skur

Andra änden på skalan är som bilar som är roliga att köra, funkar oftast och kostar halva lönen
Citera
2021-06-13, 10:32
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Den Välsituerade Mede klassen, tycker allt är lågt prissatt.

Toyon, är en högt prissatt automobil om den resurssvage och den privatekonomiskt utmanade tittar på stickern.
Citera
2021-06-13, 11:08
Medlem
Citat:
För att deras inredningar är i princip oförändrade sedan 90-talet.Säten är gjorda för kortväxta japaner och man sitter som på en pall.Väldigt torftiga i jämförelse med en tysk bil i motsvarande klass
Så är det. Toyota är nog ett av de alla bilmärken jag testat som har minst ”körglädje”. Ihåliga dörrar, enkel inredning och allmänt tråkiga. Ligger dåligt på vägen, otrevlig motorkarakteristik och hiskeligt tråkiga att köra.

Dock måste jag säga att för de personer som inte bryr sig om bilägande så är Toyota mycket bra. Allmänt pålitliga och lite bekymmer. Har själv mycket bra erfarenhet av Toyota sett till kvaliteten. Har haft flera Toyota som andrabil.

Toyota har i flera decennier jobbat med att effektivisera tillverkningensprocessen. Med enkla komponenter, simpel utrustning och en föråldrad och välbeprövad design kan de trycka ned priset och ändå hålla hög kvalitet.

Dock har de börjat tappa denna status som den billiga kvalitetsbilen, andra märken kommer ikapp typ koreanska.
Senast redigerad av baltazr 2021-06-13 kl. 11:11.
Citera
2021-06-13, 11:19
Medlem
Citat:

Tror du får ta och besöka en Toyotahandlare och provsitta någon bil.
De nya Corollan är snygg invändigt!

Inte så plastiga som de var förr!
Citera
2021-06-13, 11:22
Medlem
Enligt mig är svaret effektiv produktion och företagsfilosofi. Toyota har ju bland annat skapat "Lean" filosofin och är grundaren till 5s som lärs ut på många företag idag, vilket japanerna höll på med i slutet av 60talet redan. Att arbeta bort slöserimoment och effektivisera gör mer skillnad än man tror. Även om Toyota är enklare bilar så har ju väldigt låg fel intervall, samt Lexus som har minst fel per antal producerade bilar de senaste tio åren.

Rekomenderar "The Lean way" av Jeffery Liker, väldigt intressant bok.

Youtubeklipp om grunden i filosofin https://www.youtube.com/watch?v=F5vtCRFRAK0
Citera
2021-06-13, 11:25
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deckard-Cain
Du får det du betalar för. Vill du handla på Ali express är det billigt. Vill du köra Toyota är det billigt. Så världen fungerar!

Vissa betalar för kvalitet och det kostar mer.

Fast Toyota är ju kvalitet.
Citera
2021-06-13, 11:26
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billy5
Tror du får ta och besöka en Toyotahandlare och provsitta någon bil.
De nya Corollan är snygg invändigt!

Inte så plastiga som de var förr!
Så har japsägarna sagt i säkert 30 år. Dom uppfattas inte så plastiga jämfört med tidigare modeller men om du jämför med andra nya bilar så är de "plastiga".
Citera
2021-06-13, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Anser du att en Lexus är kvalitet ?

Lexus är ju Toyotas egna premium-märke.
Båda håller väldigt hög kvalitet, men på Lexus har dom lagt mer krut på komfort, inredning etc därav det högre priset.
Toyota är extremt pålitliga bilar.
Citera
2021-06-13, 11:34
Medlem
När jag kollade på bil senast tyckte jag Toyota var relativt dyrt kontra standard. Det finns många bilmärken om man inte tittar på sk. premium. Toyota hade också märkbart sämre komfort än många andra bilar i liknande klass. Jag brydde mig inte ens om att provköra Toyota, räckte med att provsitta en bil i hallen för att inse att det inte var något för mig.
Citera
2021-06-13, 11:37
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Du missförstår nog frågan. Frågan var inte vilken som var den bästa bilen utan hur Toyota kan bygga så pass bra bilar för ett så pass lågt pris.

Just Toyota har mycket kvalitet för pengarna. Tyska premiummärken i jämförelse har litet kvalitet för pengarna (de är betydligt dyrare och går sönder oftare). Där betalar man för image och körglädje (vilka Toyota saknar).

Hur kan Toyota ha mer kvalitet för pengarna? Höga ambitioner och japansk disciplin.

Citat:
Ursprungligen postat av johanjohan71
De massproduceras i lågkostnadsländer.
Svårare än så är det inte. De har lyckats behålla japansk byggkvalitet till stor del men är faktiskt inte helt felfria.
Jupp. De har en filosofi som bygger på Kaizen eller constant improvement på mgm-amerikanska.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kaizen
Citera
2021-06-13, 11:40
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deckard-Cain
Du får det du betalar för. Vill du handla på Ali express är det billigt. Vill du köra Toyota är det billigt. Så världen fungerar!

Vissa betalar för kvalitet och det kostar mer.
Fast grejen är väl att Toyota håller bättre än många dyrare bilmärken? Du får alltså mer kvalitet, men betalar mindre. Jag tror förklaringen är sk. stordriftsfördelar. Toyota är störst eller näst störst och kan därmed sänka kostnaden per tillverkad enhet. Detta gäller även deras marknadsföring och overheadkostnader etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in