• 1
  • 2
2021-06-13, 08:55
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Många trådar här verkar vara av uppfattningen att Toyotabilar är att lita på, och är ett bra val. Även vänner jag mött säger att Toyota är bra, sällan går sönder och är lätta att serva.

Varför är de då så pass billiga jämfört med många andra märken? Jag är ju inte superintresserad av bilar, så jag missar nog massor, men borde inte de ligga något över snittet i pris, om det som sägs om dem stämmer?
Citera
2021-06-13, 09:05
Medlem
Deckard-Cains avatar
Du får det du betalar för. Vill du handla på Ali express är det billigt. Vill du köra Toyota är det billigt. Så världen fungerar!

Vissa betalar för kvalitet och det kostar mer.
Senast redigerad av Deckard-Cain 2021-06-13 kl. 09:08.
Citera
2021-06-13, 09:13
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deckard-Cain
Du får det du betalar för. Vill du handla på Ali express är det billigt. Vill du köra Toyota är det billigt. Så världen fungerar!

Anser du att en Lexus är kvalitet ?
Citera
2021-06-13, 09:14
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deckard-Cain

Du missförstår nog frågan. Frågan var inte vilken som var den bästa bilen utan hur Toyota kan bygga så pass bra bilar för ett så pass lågt pris.

Just Toyota har mycket kvalitet för pengarna. Tyska premiummärken i jämförelse har litet kvalitet för pengarna (de är betydligt dyrare och går sönder oftare). Där betalar man för image och körglädje (vilka Toyota saknar).

Hur kan Toyota ha mer kvalitet för pengarna? Höga ambitioner och japansk disciplin.
Citera
2021-06-13, 09:16
Medlem
De massproduceras i lågkostnadsländer.
Svårare än så är det inte. De har lyckats behålla japansk byggkvalitet till stor del men är faktiskt inte helt felfria.
Citera
2021-06-13, 09:18
Ju mindre finesser en bil har desto billigare och pålitligare blir den. Jag kan tänka mig att Toyota satsat på en minimalistisk approach. Vem behöver elrutor när man på vanligt vis kan rulla ner fönsterna. Folk är inte invalider.

Den lilla besparing man tjänar in på elrutor,knappar som skjuter sätet/stolen fram osv är helt försumbar. Det handlar om maximalt några minuters arbete per år. Det blir en skyhög timpeng.
Inte ens i fall där folk är miljardärer är det försvarbart. Endast om man sitter som Stephen Hawking typ och inte kan röra en fena.
Citera
2021-06-13, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skalpellen
Ju mindre finesser en bil har desto billigare och pålitligare blir den. Jag kan tänka mig att Toyota satsat på en minimalistisk approach. Vem behöver elrutor när man på vanligt vis kan rulla ner fönsterna. Folk är inte invalider.

Den lilla besparing man tjänar in på elrutor,knappar som skjuter sätet/stolen fram osv är helt försumbar. Det handlar om maximalt några minuters arbete per år. Det blir en skyhög timpeng.
Inte ens i fall där folk är miljardärer är det försvarbart. Endast om man sitter som Stephen Hawking typ och inte kan röra en fena.
Ser inte det som något bra exempel, den nivån av utrustning, eller "finesser" om man kallar det så, lär finnas även på alla nya Toyota. Dessutom är manuella fönsterhissar nog så ofta föremål för defekter, dessa kan misshandlas av någon som skall "bryta ned" ett fastfruset fönster exempelvis, elmotorn, stannar vid för hög belastning. Hur många äldre bilar har du inte sett där åtminstone förarsidans ruta fixerats med en mejsel?
Citera
2021-06-13, 09:30
Medlem
maxatdunders avatar
Snarare många bilar som är dyrare än vad de bör vara bara för att de går på märket, typ som när man köper designmärken på kläder så är vissa totalt överprisade. Mercedes och Audi har modeller som är totalt överprisade och det är inte ovanligt att en flashig bil av sådant märke går sönder vid 10kmil
Citera
2021-06-13, 09:35
Medlem
VoktorDodkas avatar
Det är bara nypriset som är billigt sen blir dom snabbt övervärderade, i synnerhet runt 20 år gamla toyotor är dyra eftersom folk tror dom är så bra plus att afrikanerna rensar landet på gamla toyotor.
Citera
2021-06-13, 09:41
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Många trådar här verkar vara av uppfattningen att Toyotabilar är att lita på, och är ett bra val. Även vänner jag mött säger att Toyota är bra, sällan går sönder och är lätta att serva.

Varför är de då så pass billiga jämfört med många andra märken? Jag är ju inte superintresserad av bilar, så jag missar nog massor, men borde inte de ligga något över snittet i pris, om det som sägs om dem stämmer?

De har tidigare varit ganska högt prissatta, men nu efter corona har de blivit väldigt säljdesperata...gled in på en toyotahandlare och fick dels ett väldigt bra pra pris på ett provexemplar nån hybridmodell och så fick jag på stående fot samma pris för min egen bil i inbyte som jag hade fått om jag sålt den privat.

toyota har alltsdå inte varit särskilt billiga tidigare ... för det är ju helt klart pålitliga bilar ... vissa modeller bara går och går i decennier. därav priset ... ganska dålig ekonomi i att sälja grejer håller !
Senast redigerad av snivlem 2021-06-13 kl. 09:44.
Citera
2021-06-13, 09:44
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalpellen

Förutom det Nordiad sade så är faktiskt fönsterhissar rätt bra när man kör ensam och vill veva ner något annat fönster än det som sitter på förardörren. Visst kan jag sträcka mig till passagerarsidan, men det är rätt drygt och ingenting man kan göra utan att stanna om man ska behålla någon form av trafiksäkerhet.

Och vadå försvarbart? Varför skulle man behöva något försvar?
Citera
2021-06-13, 09:49
Medlem
För att deras inredningar är i princip oförändrade sedan 90-talet.Säten är gjorda för kortväxta japaner och man sitter som på en pall.Väldigt torftiga i jämförelse med en tysk bil i motsvarande klass
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in