2021-06-13, 13:39
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deckard-Cain
Nej

Jo, du har bara dålig koll, eller så blandar du ihop med ordet "komfort", där såklart premium-märkena ligger lite före.
Citera
2021-06-13, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Många trådar här verkar vara av uppfattningen att Toyotabilar är att lita på, och är ett bra val. Även vänner jag mött säger att Toyota är bra, sällan går sönder och är lätta att serva.

Varför är de då så pass billiga jämfört med många andra märken? Jag är ju inte superintresserad av bilar, så jag missar nog massor, men borde inte de ligga något över snittet i pris, om det som sägs om dem stämmer?

Då de är rätt tråkiga och opersonliga så skulle jag själv inte skaffa en Toyota även om de sålts för halva nuvarande priser.

Min pappa och syster, som är hur trevliga som helst, men är totalt ointresserade av bilar än annat än som transportmedel från A-B, kör dock bägge Toyota och är hur nöjda som helst.

Så visst finns det en god orsak till att Toyota är #1 i världen. Idag.

Inom 10 år så kommer de dock att totalt tappat greppet som #1, och rasat i global försäljning. Men det är kanske en annan aspekt som är OT för denna tråden.
Citera
2021-06-13, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skalpellen
Den lilla besparing man tjänar in på elrutor,knappar som skjuter sätet/stolen fram osv är helt försumbar. Det handlar om maximalt några minuters arbete per år. Det blir en skyhög timpeng.
Inte ens i fall där folk är miljardärer är det försvarbart. Endast om man sitter som Stephen Hawking typ och inte kan röra en fena.

Det är nog inte främst tid, men mer en praktisk och smidig funktion.

I vår elbil så låses bilen upp automatiskt med telefonen när man närmar sig bilen, larmas av och backspeglar fälls ut. Sedan när man sätter sig ned i förarsätet så ställer den automatiskt in den förarprofil som är kopplad till mobilen. Då ställs stolen (inklusive ländryggsstöd), ratten (höjd och djup) och sidospeglar rätt in, värmen man valt i klimatanläggning och eventuell stols/rattvärme, och rätt låt eller podcasts man sist spelade på någon enhet (oavsett bil, mobil eller annan enhet) laddas i Spotify och startar automatiskt.

Grymt smidigt att varken behöva låsa upp/låsa bilen, eller att behöva pilla med inställningar av stolar, ratt, speglar, klimatanläggning, och radio/streaming.
Senast redigerad av mtflash 2021-06-13 kl. 13:50.
Citera
2021-06-13, 13:51
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Det är nog inte främst tid, men mer en praktisk och smidig funktion.

I vår elbil så låses den upp automatiskt med telefonen när man närmar sig bilen, och sedan när man sätter sig ned i förarsätet så ställer den automatiskt in den förarprofil som är kopplad till mobilen. Då ställs stol och sidospeglar rätt in, värmen man valt i klimatanläggning och eventuell stols/rattvärme, och rätt låt eller podcasts man sist spelade på någon enhet (oavsett bil, mobil eller annan enhet) laddas i Spotify och startar automatiskt.

Grymt smidigt att varken behöva låsa upp/låsa bilen, eller att behöva pilla med inställningar av stolar, speglar, klimatanläggning, och radio/streaming.
Och vad hindrar någon från att sätta sig i och stjäla din bil medan du tankar? Den stänger väl inte av om den kommer för långt från telefonen för då vore det öken att få betteritorsk i luren?

Jag tycker nyckellösa bilar verkar vara en dålig idé från början till slut men jag har aldrig haft någon själv.
Citera
2021-06-13, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snivlem
De har tidigare varit ganska högt prissatta, men nu efter corona har de blivit väldigt säljdesperata...gled in på en toyotahandlare och fick dels ett väldigt bra pra pris på ett provexemplar nån hybridmodell och så fick jag på stående fot samma pris för min egen bil i inbyte som jag hade fått om jag sålt den privat.

Problemet för Toyota är att de helt missat utvecklingen av batteribilar. Det är den enda grupp bilar som ökat sin försäljning nu under Covid19. Toyota har gjort strategiska felsatsningar på hybrider och vätgas som framtidens drivmedel, och nu kommer de att få betala för att de missat övergången till BEV.

Därav att de måste sänka priset på sina bilar när kundefterfrågan minskar. Det leder till sämre vinstmarginaler, och till att Toyotas investerare och ägare är missnöjda med hur Toyotas ledning driver bolaget.

Detta är bara början på Toyota fall som #1 som jag ser det.
Citera
2021-06-13, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deckard-Cain
Nej

Jo. Bara du som inte vet vad ordet kvalite betyder.
En snygg yta är inte kvalite om inte resten är i topp.
Åker själv BMW, gryma bilar på många sätt, men kvaliten är lite halvdan.
Citera
2021-06-13, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Och vad hindrar någon från att sätta sig i och stjäla din bil medan du tankar? Den stänger väl inte av om den kommer för långt från telefonen för då vore det öken att få betteritorsk i luren?

Jag tycker nyckellösa bilar verkar vara en dålig idé från början till slut men jag har aldrig haft någon själv.

Bilen låses automatiskt om jag lämnar bilen med telefonen mer än 1-2 meter. Sedan har jag även en PIN-kod för att kunna lägga bilen i D-läge och köra iväg. Så skulle jag glömma mobilen i bilen så kan de länsa bilen, men dock inte köra iväg med den.

Vilket är en förbättring jämfört med vår Merca (glömmer jag nyckeln i den så kan vem som helst köra iväg med den utan problem).
Citera
2021-06-13, 14:06
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Problemet för Toyota är att de helt missat utvecklingen av batteribilar. Det är den enda grupp bilar som ökat sin försäljning nu under Covid19. Toyota har gjort strategiska felsatsningar på hybrider och vätgas som framtidens drivmedel, och nu kommer de att få betala för att de missat övergången till BEV.

Därav att de måste sänka priset på sina bilar när kundefterfrågan minskar. Det leder till sämre vinstmarginaler, och till att Toyotas investerare och ägare är missnöjda med hur Toyotas ledning driver bolaget.

Detta är bara början på Toyota fall som #1 som jag ser det.

jag tror lite annorlunda...Toyota inser nämligen att dagens dåliga batterikapacitet är problemet..batterier måsta bli bättre innan elbilar kan fungera riktigt bra..

skulle inte förvåna om toyota i skymundan lägger rätt rediga summor på just batteriutveckling. den med bäst batterilösning i framtiden vinner
Citera
2021-06-13, 14:07
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Bilen låses automatiskt om jag lämnar bilen med telefonen mer än 1-2 meter. Sedan har jag även en PIN-kod för att kunna lägga bilen i D-läge och köra iväg.
Jösses så krångligt det låter, fick familjen gå utbildning när ni köpte bilen?

Det väcker flera funderingar, kanske borde ha en egen tråd men jag chansar och frågar här, med risk att låta näbbig men jag är så gammaldags att jag tycker vanlig hederlig nyckel är tryggare. Om familjen packar bilen inför en resa och ni går fram och tillbaka med grejer låser den alltså bilen om inte du lägger telefonen i den? Och när du ska iväg ska du upp med telefonen och slå in en pin-kod. Måste du lägga till nya användare och få dom att installera appen om du ska låna ut bilen? Det låter onekligen krångligt, nyckellöst var väl menat att göra det smidigt från början? Speciellt säkert verkar det heller inte vara eftersom så många stjäls utan "nyckel"/telefon, snart kanske du måste identifiera dig med bank-id innan appen startar.
Citera
2021-06-13, 14:08
Medlem
Toyota är ingen direkt billig bil, skulle säga att den kostar en hel del. Däremot har den betydligt bättre kvalitét än andra bilar som kostar lika mycket.
Citera
2021-06-13, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baltazr
Så är det. Toyota är nog ett av de alla bilmärken jag testat som har minst ”körglädje”. Ihåliga dörrar, enkel inredning och allmänt tråkiga. Ligger dåligt på vägen, otrevlig motorkarakteristik och hiskeligt tråkiga att köra.

Dock måste jag säga att för de personer som inte bryr sig om bilägande så är Toyota mycket bra. Allmänt pålitliga och lite bekymmer. Har själv mycket bra erfarenhet av Toyota sett till kvaliteten. Har haft flera Toyota som andrabil.

Toyota har i flera decennier jobbat med att effektivisera tillverkningensprocessen. Med enkla komponenter, simpel utrustning och en föråldrad och välbeprövad design kan de trycka ned priset och ändå hålla hög kvalitet.

Dock har de börjat tappa denna status som den billiga kvalitetsbilen, andra märken kommer ikapp typ koreanska.

Håller med helt.

Toyota har varit grymt duktiga på sina produktionsprocesser och idoga förbättrande av sin tillverkningskvalitet.

Nu håller de dock på att bli efter i den tekniska utvecklingen, och tippar att Toyota inom tio år kommer bli omkörda av både tyska VAG och koreanska Hyundai/KIA i global försäljning. Koreanerna har avancerat mycket snabbt på kort tid.
Citera
2021-06-13, 14:15
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Håller med helt.

Toyota har varit grymt duktiga på sina produktionsprocesser och idoga förbättrande av sin tillverkningskvalitet.

Nu håller de dock på att bli efter i den tekniska utvecklingen, och tippar att Toyota inom tio år kommer bli omkörda av både tyska VAG och koreanska Hyundai/KIA i global försäljning. Koreanerna har avancerat mycket snabbt på kort tid.
Jag tror toyota har lika mycket disciplin i ledningen som på produktionsbandet, dom har nog en räv i skjortärmen och några äss bakom örat. Jag tror inte dom missat elbilståget, dom har säkert en plan utarbetad i minsta detalj. Jag litar mer på dom som inte gått all in på el innan elbilarna fungerar och har en framtid annat än i miljötalibanernas fantasier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in