2023-02-15, 19:43
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Jo Windows NT var ju egentligen mer banbrytande om man ser till systemet under huven. Däremot så var ju layouten precis som Windows 3.0/3.1/3.11. Windows98 och WindowsME var ju precis samma med DOS i botten som Windows95. Layouten var ju däremot banbrytande och samma layout med startknappen och startmenyn lever ju kvar i alla Windows från 95 till W11 om man bortser från den fasansfulla smartphonegränssnittet i windows8. Det jag undrar över är ju dock vad som anses ha varit skräp med Windows95? Finns det något konkret som var skräp eller har det satts till skräp bara för att passa varannanWindowsteorin?

Jag tycker i alla fall att Windows 9x är skräp jämfört med NT av en rad olika anledningar.

1. Installationen kan vara en riktig huvudvärk som gör en helt galen.
2. Blåskärmar/instabilitet.
3. Program som ghostar och stör varandra när man kör flera samtidigt. Höll man på att bränna en CD-skiva och någon skrev till en på chatten som man hade glömt stänga ner kunde man vara helt rökt.

Jag använder Windows 98SE på riktig hårdvara i PCEm/86Box, så jag har nog färskare minnen av hur det var än de flesta.
Citera
2023-02-16, 04:21
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Jag tycker i alla fall att Windows 9x är skräp jämfört med NT av en rad olika anledningar.

1. Installationen kan vara en riktig huvudvärk som gör en helt galen.
2. Blåskärmar/instabilitet.
3. Program som ghostar och stör varandra när man kör flera samtidigt. Höll man på att bränna en CD-skiva och någon skrev till en på chatten som man hade glömt stänga ner kunde man vara helt rökt.

Jag använder Windows 98SE på riktig hårdvara i PCEm/86Box, så jag har nog färskare minnen av hur det var än de flesta.
Fast nu var det ju listan med varannan vi diskuterade och där var ju Windows95 = skräp och 98 = bra. Att win9X hade sämre stabilitet än NT är ju ingen större nyhet. Dock var ju NT relativt oanvändbart för dom som ville spela då det stödet var dåligt i NT.
Citera
2023-02-16, 05:10
Medlem
R5As avatar
Finns det nya prestandatester nu med windows 11 på och gaming? Minns att de var en del fps man förlorade vid launch.

-

Btw, varannan teorin stämmer ej och är bs. Flesta som pratar om de var bara tekniskt handikappade och kunde inte använda vista eller windows 8. Windows XP sög däremot och var en jävla svamp för skadlig programvara.
Citera
2023-02-16, 08:41
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Fast nu var det ju listan med varannan vi diskuterade och där var ju Windows95 = skräp och 98 = bra. Att win9X hade sämre stabilitet än NT är ju ingen större nyhet. Dock var ju NT relativt oanvändbart för dom som ville spela då det stödet var dåligt i NT.

Ja, vad jag menade var att jag inte tycker att något Win9x var bra. Så där håller jag inte med om att varannat var bra respektive dåligt. Vidare tycker jag inte att varannat NT var dåligt heller. Sedan XP har jag aldrig haft några problem. Vista som alla älskar att hata krånglade inte för mig, inte tillräckligt för att jag skulle nedgradera tillbaka till XP i alla fall. 8 gjorde mig inte arg heller. Där var problemet den borttagna startmenyn, men den använder jag i regel inte. Man kunde använda Classic Shell i vilket fall som.
Citera
2023-02-17, 12:32
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ja, vad jag menade var att jag inte tycker att något Win9x var bra. Så där håller jag inte med om att varannat var bra respektive dåligt. Vidare tycker jag inte att varannat NT var dåligt heller. Sedan XP har jag aldrig haft några problem. Vista som alla älskar att hata krånglade inte för mig, inte tillräckligt för att jag skulle nedgradera tillbaka till XP i alla fall. 8 gjorde mig inte arg heller. Där var problemet den borttagna startmenyn, men den använder jag i regel inte. Man kunde använda Classic Shell i vilket fall som.

En stor skillnad mellan dagens Windows (10/11) mot Win9X, NT 3.*/4 etc. är att på Win9X, NT 3.*/4-tiden så var det ofta drivrutiner som krånglade, då dessa tillhandahölls av hårdvarans tillverkare och detta helt utan certifiering mot Windows.

I dagen nya Windows-versioner så krävs det att drivrutinerna är både certifierade för Win10/11 och att dessa är signerade av tillverkaren.

Detta har minskat antalet blåskärmar och krascher och annat strul radikalt..
- Denna aspekt är det tyvärr otroligt många som glömmer bort när de talar om hur "bra" eller "dåliga" de upplevde olika Windows-versioner..
Krascher som orsakades av drivrutiner ansågs ofta vara "windows" som kraschade.. Problem som krånglande drivrutiner orsakade ansågs även dessa vara "windows som krånglar" osv..

Liknande problem kan du faktiskt få även i dag, om du använder olika "superduper-program" som påstås uppdatera dina drivrutiner.. Då dess allförofta laddar ned och installerar nästan rätt drivrutin..
Citera
2023-02-21, 12:55
Moderator
Psilosophers avatar
Jag verkar ha kommit åt nån inställning för Pg Up/Pg Dn-pilarna så de inte funkar som de ska. Osäker på om det är inställningar för os (w11) eller specifikt för laptopen (Samsung Galaxy Book), men vi försöker här.

Går inte att bläddra helt enkelt, och håller man nedpil nedtryckt länge öppnar den ibland submenyer, som t.ex. den under pilen i övre högra hörnet här på flashback (kontrollpanel, min profil, mina inlägg etc). Detta gäller browser-bläddring, pilarna funkar bra för att bläddra filer i mappar t.ex.

Felet uppstod när jag torkade av tangentbordet utan att stänga av datorn

Inget fel på tangentbordet, problemet kvarstår när jag kopplar in externt.

Någon?
Citera
2023-02-21, 14:03
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Jag verkar ha kommit åt nån inställning för Pg Up/Pg Dn-pilarna så de inte funkar som de ska. Osäker på om det är inställningar för os (w11) eller specifikt för laptopen (Samsung Galaxy Book), men vi försöker här.

Går inte att bläddra helt enkelt, och håller man nedpil nedtryckt länge öppnar den ibland submenyer, som t.ex. den under pilen i övre högra hörnet här på flashback (kontrollpanel, min profil, mina inlägg etc). Detta gäller browser-bläddring, pilarna funkar bra för att bläddra filer i mappar t.ex.

Felet uppstod när jag torkade av tangentbordet utan att stänga av datorn

Inget fel på tangentbordet, problemet kvarstår när jag kopplar in externt.

Någon?

Inget jag kan men detta hjälper, nog. Svensk manual > Tangentbord - https://www.samsung.com/se/support/model/NP750XDA-KD6SE/
Citera
2023-02-21, 14:55
Medlem
Tammers avatar
Windows 95 var det första riktiga operativsystemet som kunde konkurrera med MacOS. 98 var bara en liten uppgradering.
Windows XP var en sensation, och förmodligen det bästa Microsoft gjort. Litet, lätt, stabilt och säkert. Alla drivrutiner fanns redan installerade, mus och tangentbord fungerade utan att man behövde installera drivrutiner, helt underbart.
Windows 10 är ok, 11 känns bara onödig.
Citera
2023-02-21, 19:22
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Inget jag kan men detta hjälper, nog. Svensk manual > Tangentbord - https://www.samsung.com/se/support/model/NP750XDA-KD6SE/
Tack för tips, provade installera om drivrutinen för att återställa men det lyckades inte.

Under arbetets gång upptäckte jag att bläddringen funkade i Edge (default för problemskjutning i min maskin) så jag måste ha lyckats ändra inställningarna för Chrome, som jag normalt använder
Citera
2023-02-22, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Windows 95 var det första riktiga operativsystemet som kunde konkurrera med MacOS. 98 var bara en liten uppgradering.
Windows XP var en sensation, och förmodligen det bästa Microsoft gjort. Litet, lätt, stabilt och säkert. Alla drivrutiner fanns redan installerade, mus och tangentbord fungerade utan att man behövde installera drivrutiner, helt underbart.
Windows 10 är ok, 11 känns bara onödig.

Nja, 98 var inte bara en liten uppdatering, det var 98 som gjorde 95 användbart på riktigt. På samma sätt som XP via diverse service pack gjorde den nya versionen användbar efter haveriet med att försöka förena 98/millenium med NT.
Citera
2023-02-22, 16:08
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kLFFiVfTFba9Huz
Nja, 98 var inte bara en liten uppdatering, det var 98 som gjorde 95 användbart på riktigt. På samma sätt som XP via diverse service pack gjorde den nya versionen användbar efter haveriet med att försöka förena 98/millenium med NT.

Det är väl inte riktigt jämförbart då Service Packs till XP var gratis medan i fallet 98 så var användarna tvungna att betala för att uppgradera. 98 borde i mitt tycke ha varit ett gratis Service Pack för alla som hade 95 egentligen. Ännu mer 98SE från 98FE borde inte ha varit kostnaden av en hel uppgradering.
Citera
2023-02-22, 16:20
Medlem
Citat:
Det är väl inte riktigt jämförbart då Service Packs till XP var gratis medan i fallet 98 så var användarna tvungna att betala för att uppgradera. 98 borde i mitt tycke ha varit ett gratis Service Pack för alla som hade 95 egentligen. Ännu mer 98SE från 98FE borde inte ha varit kostnaden av en hel uppgradering.

I det håller jag helt med dig. Där ju utvecklingen ändrat sig när det kommer till hur de deibiterar kunden.

Men nu tänkte jag mest på den tekniska utvecklingen av systemen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in