Citat:
Ursprungligen postat av
Pust
Ja, vad jag menade var att jag inte tycker att något Win9x var bra. Så där håller jag inte med om att varannat var bra respektive dåligt. Vidare tycker jag inte att varannat NT var dåligt heller. Sedan XP har jag aldrig haft några problem. Vista som alla älskar att hata krånglade inte för mig, inte tillräckligt för att jag skulle nedgradera tillbaka till XP i alla fall. 8 gjorde mig inte arg heller. Där var problemet den borttagna startmenyn, men den använder jag i regel inte. Man kunde använda Classic Shell i vilket fall som.
En stor skillnad mellan dagens Windows (10/11) mot Win9X, NT 3.*/4 etc. är att på Win9X, NT 3.*/4-tiden så var det ofta drivrutiner som krånglade, då dessa tillhandahölls av hårdvarans tillverkare och detta helt utan certifiering mot Windows.
I dagen nya Windows-versioner så krävs det att drivrutinerna är både certifierade för Win10/11 och att dessa är signerade av tillverkaren.
Detta har minskat antalet blåskärmar och krascher och annat strul radikalt..
-
Denna aspekt är det tyvärr otroligt många som glömmer bort när de talar om hur "bra" eller "dåliga" de upplevde olika Windows-versioner..
Krascher som orsakades av drivrutiner ansågs ofta vara "windows" som kraschade.. Problem som krånglande drivrutiner orsakade ansågs även dessa vara "windows som krånglar" osv..
Liknande problem kan du faktiskt få även i dag, om du använder olika "superduper-program" som påstås uppdatera dina drivrutiner.. Då dess allförofta laddar ned och installerar nästan rätt drivrutin..