2023-02-01, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Jag har kört Windows 11 sedan 2021 och har inte märkt något sådant. Nu kör jag visserligen stationär dator och det kan ju vara annorlunda om man kör bärbart men detta borde vara en inställning som borde gå att ändra. Kör du bärbart och W11 är installerar vid köpet så kan det ju vara datortillverkaren som mixtrat med inställningarna.

Nej gjorde uppdatering till 11 från 10 det som skiljer är snabbåtkomst även till ljusinställning via ljudsymbolen ändrar jag ljudet där så håller den det men inte ljusinställning utan där sänks den.. Gick in för att kolla och mycket riktigt är den sänkt till 34% igen inte alltid man märker det i daxljuset men utan lampa tänd och nu när det börjar bli mörkt ute märks det tydligt. Om det är kopplat till batterisparfunktionen borde den ändra upp igen när man sätter i laddaren. Ok kollade och den har läge för anpassad ljusstyrka men det är märkligt att den bara anpassar till lägre och inte uppåt. Får väl helt enkelt stänga av skitfunktionen.

Tack för svaret och slött av mig att inte gått in i inställningar.
Citera
2023-02-12, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
För att Pyttemjuks affärsmodell är att varannan release är skräp.

95 - Skräp
98 - Bra
Me - Skräp
XP - Bra
Vista - Skräp
7 - Bra
8 - Skräp
10 - Bra

Ja, alla som inte begriper så väldigt mycket och vill göra sig märkvärdiga brukar säga så, även att använda namnet Pyttemjuk är populärt bland finniga nördar, synd du bara fick med en tredjedel av alla releaser
Citera
2023-02-12, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Jag får minst en gång om dagen blåskärm och felkoden - Stop Code Memory Management.
Eftersom jag har de nyaste prylarna som hårdvara och att Linux flyter smärtfritt, så underkänner jag Windows 11.
Jag har försökt fixa detta nu sedan Oktober, mina IT-kunskaper ligger högre än de flesta outbildade hemmaanvändare. Alla möjliga drivrutiner har prövats samt att jag även testat Insider Preview i ett sista desperat försök. Minnena är det inga fel på.

Jag köpte till och med ett nytt moderkort på Black Friday fast den gamla bara var ett år gammalt.

Får ni andra blåskärmar ofta? Jag har gett upp allt gällande felsökning av Windows.

Du värderar nog dina kunskaper lite högt, vanliga användare som inte skruvar på allt har inte haft blåskärm på 10 år
Citera
2023-02-14, 16:39
Medlem
Pusts avatar
Det verkar som att Microsoft planerar att börja med vattenmärke för dem som kör Windows 11 på osupportade datorer:
As part of the January 2023 update, Microsoft has now started showing the “System requirements not met” watermark on desktops of unsupported PCs running Windows 11 22H2 (production, not Insider preview).

This appears to be an A/B test, and only some users are seeing it after they installed the January 2023 Patch Tuesday update, as per posts on the Feedback Hub:

[...]

This message was one of the experimental “features” tested by the tech giant last year, and it looks like it’s finally rolling out to the general public in stages.
https://www.windowslatest.com/2023/02/14/windows-11-system-requirements-not-met-watermark-is-reportedly-rolling-out/
Citera
2023-02-15, 08:58
Medlem
Min nya dator har windows 11 och jag har sett på linus tech tips att W11 skickar information online till andra företag än Microsoft. Jag är inte helt bekväm med det.
  1. Går de företagen att blockera?
  2. Finns det ett obegränsat antal med företag som kan hämta data?
  3. Beror insamlingen på vilka program jag har installerat?
Citera
2023-02-15, 10:14
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manneniburen
Min nya dator har windows 11 och jag har sett på linus tech tips att W11 skickar information online till andra företag än Microsoft. Jag är inte helt bekväm med det.

De flesta program man har installerade på datorn skickar info/telemetri Hem. D.v.s till konstruktören. Det mesta är helt ofarlig info, men ibland, tveksam. Det görs för att kunna förbättra produkten då telemetrin visar hur den fungerar.

För att stänga av denna telemetri finns det ett stort antal program, många gratis, att hämta via nätet. O&O Shut up - är ett populärt. För att förenkla hanteringen av anslutningarna via brandväggen finns program likt - Simplewall som ger en ett lättöverskådligare användargränsnitt. Alternativ till dessa finns i stort antal på nätet. Vissa förslag ges på sidan AlternativeTo - https://alternativeto.net/

1. I många program kan man stänga av detta utflöde, annars går det med hjälp av brandväggen.

2. De som får data från ens dator är de som finns på densamma, samt de som Ms väljer att dela till.

3. Se 2 ovan.
Citera
2023-02-15, 11:31
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JimmyAbbekos
Ja, alla som inte begriper så väldigt mycket och vill göra sig märkvärdiga brukar säga så, även att använda namnet Pyttemjuk är populärt bland finniga nördar, synd du bara fick med en tredjedel av alla releaser
Jag som var med på 90-talet kan dessutom inte fatta hur W95 skulle kunna betraktas som skräp. Var ju en av dom mest banbrytande Windowsversionerna som skapade den skrivbordsmiljö som används än idag. Var ju även den Windowsversion som först introducerade Plug and Play. Misstänker att dom satt W95 till skräp bara för att få sin varannanteori att stämma. Undrar om dom som skapade listan ens var med på W95-tiden?
Senast redigerad av Jonas1968 2023-02-15 kl. 11:34.
Citera
2023-02-15, 11:53
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:

Svar JA! Detta sker i praktiken i 4 steg..

1: Du avgör allt detta genom de sekretess-inställningar du gör från det att du installerar din dator..
Då börjar du med att ange sekretess-inställningar för datorsystemet i sig..
2: Sedan får du ange sekretess-inställningar för Administratörs-kontot (om du installerar datorn på rätt sätt)
3: För att till sist ange sekretess-inställningar för ditt eget användarkonto..
4: Du anger sekretess-inställningar i Edge (och/eller i annan webbläsare)

Så OM du håller ögonen öppna och faktiskt LÄSER det som anges på bildskärmen redan från det att du startar din datorinstallation tills att du ser vad din webbläsare frågar om så har du tydligt chansen att välja bort att skicka data till "företagen" (vilket oftast är reklam-företag, dom gör precis som Google, de samlar in information om vad du surfar på, vad du söker efter på internet, vilka sidor du besöker osv. så att de kan skapa en "kund-profil" för just dig.. och den profilen styr sedan vilken reklam dessa ser till att visa för dig på din dator...)

Så om du t.ex. på din PC har sökt efter "barnvagnar" i google och sedan när du surfar så ser du massor av reklam för just barnvagnar, då vet du att google har skickat all din surfhistorik till deras underleverantörer så att dessa kan rikta "rätt" reklam mot just din dator...

Och detta sker just för att du inte granskat och själv angett vilka sekretess-inställningar som finns i din webbläsare.. (och så klart i Windows, enligt ovan steg)..

Så du behöver alltså inga "magiska 3-parts program" som skall lösa detta åt dig, du väljer bara rätt inställningar i datorn och i webbläsaren! Kombinera detta med en korrekt konfigurerad Ad-blocker så ser du inte ens framslumpad reklam..
(Obs! Adblockers hindrar endast VISNING av reklam, men de hindrar inte den datainsamling som reklam-företagen ägnar sig åt, denna insamling är hundratals gånger större än vad t.ex. telemetrin ifrån Windows/program/appar skickar)

Kort sagt! Allt finns inbyggt i Windows och i din webbläsare!
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2023-02-15 kl. 11:58.
Citera
2023-02-15, 12:43
Medlem
sackblabbaths avatar
"Jag som var med på 90-talet kan dessutom inte fatta hur W95 skulle kunna betraktas som skräp. Var ju en av dom mest banbrytande Windowsversionerna som skapade den skrivbordsmiljö som används än idag. Var ju även den Windowsversion som först introducerade Plug and Play. Misstänker att dom satt W95 till skräp bara för att få sin varannanteori att stämma. Undrar om dom som skapade listan ens var med på W95-tiden?"

Jo då...jag var med redan på Windows 3.0 tiden...gamla DOS och allt det där. Banbrytande vet jag inte för Microsoft hade ju jobbat med IBM på OS/2 rätt länge och sedan hoppade de av och OS/2 Warp kom ju ungefär samtidigt som Windows 95 och Warp var just banbrytande. Windows 95 var ett nytt gränssnbitt över det gamla DOS, nothing more. OS/2 Warp var något helt annat. Microsoft fick en hel del ideer från OS/2 när man började bygga Windows NT. Men jämfört med Windows 3.0 var ju Win 95 definivt banbrytande men bara på ytan. Man kunde fortfarande växla till DOS.
Windows 3.0 har väl typ åtta rader i configgen och den där autoexec.bat....configger på OS/2 var ju som en hel j**** roman typ 70-80 rader. Där fick man editera med hjärtat i halsgropen men va f** - man kunde ju inte låta bli!
För övrvigt kom ju Linux i den eran, minns jag installerade Mandrake 2.0 runt 1995 men den var inte speciellt grafisk men unix var det...försvann sedan runt version 10,11 tror jag. Numera är det Windows 11 och hundratals Linux distar och OS/2...ja den finns ju men är oerhört marginell med nytt namn. Blev inte så mycket av Merlin, uppföljaren till Warp. Byte namn till ecomm sedan.
Jaja, nu har man blivit konservativ och envisas med att forfarande köra Mate (läs gamla gnome)
så kan det gå!
Citera
2023-02-15, 13:25
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Det som uppges i inlägg #1220 stämmer inte, vilket lite nätsökande bekräftar, det går INTE, att helt stänga av Ms telemetri i Windows utan fristående program. Det, Windows, skickar ALLTID, minst, s.k grundläggande d.o.
Citera
2023-02-15, 14:17
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sackblabbath
"Jag som var med på 90-talet kan dessutom inte fatta hur W95 skulle kunna betraktas som skräp. Var ju en av dom mest banbrytande Windowsversionerna som skapade den skrivbordsmiljö som används än idag. Var ju även den Windowsversion som först introducerade Plug and Play. Misstänker att dom satt W95 till skräp bara för att få sin varannanteori att stämma. Undrar om dom som skapade listan ens var med på W95-tiden?"

Jo då...jag var med redan på Windows 3.0 tiden...gamla DOS och allt det där. Banbrytande vet jag inte för Microsoft hade ju jobbat med IBM på OS/2 rätt länge och sedan hoppade de av och OS/2 Warp kom ju ungefär samtidigt som Windows 95 och Warp var just banbrytande. Windows 95 var ett nytt gränssnbitt över det gamla DOS, nothing more. OS/2 Warp var något helt annat. Microsoft fick en hel del ideer från OS/2 när man började bygga Windows NT. Men jämfört med Windows 3.0 var ju Win 95 definivt banbrytande men bara på ytan. Man kunde fortfarande växla till DOS.
Windows 3.0 har väl typ åtta rader i configgen och den där autoexec.bat....configger på OS/2 var ju som en hel j**** roman typ 70-80 rader. Där fick man editera med hjärtat i halsgropen men va f** - man kunde ju inte låta bli!
För övrvigt kom ju Linux i den eran, minns jag installerade Mandrake 2.0 runt 1995 men den var inte speciellt grafisk men unix var det...försvann sedan runt version 10,11 tror jag. Numera är det Windows 11 och hundratals Linux distar och OS/2...ja den finns ju men är oerhört marginell med nytt namn. Blev inte så mycket av Merlin, uppföljaren till Warp. Byte namn till ecomm sedan.
Jaja, nu har man blivit konservativ och envisas med att forfarande köra Mate (läs gamla gnome)
så kan det gå!
Jo Windows NT var ju egentligen mer banbrytande om man ser till systemet under huven. Däremot så var ju layouten precis som Windows 3.0/3.1/3.11. Windows98 och WindowsME var ju precis samma med DOS i botten som Windows95. Layouten var ju däremot banbrytande och samma layout med startknappen och startmenyn lever ju kvar i alla Windows från 95 till W11 om man bortser från den fasansfulla smartphonegränssnittet i windows8. Det jag undrar över är ju dock vad som anses ha varit skräp med Windows95? Finns det något konkret som var skräp eller har det satts till skräp bara för att passa varannanWindowsteorin?
Citera
2023-02-15, 14:44
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Det som uppges i inlägg #1220 stämmer inte, vilket lite nätsökande bekräftar, det går INTE, att helt stänga av Ms telemetri i Windows utan fristående program. Det, Windows, skickar ALLTID, minst, s.k grundläggande d.o.

Ja! Precis.. GRUND-läggande info..
Info som endast används till att hitta buggar osv. och åtgärda dessa...
Du slipper med andra ord att rapportera in vilka problem du upplever, då din dator skickar in detekterade problem och Microsoft kan agera och reparera...
Inget av detta är något som är negativt för dig eller din dator!

se gärna: https://support.microsoft.com/sv-se/windows/diagnostik-feedback-och-sekretess-i-windows-28808a2b-a31b-dd73-dcd3-4559a5199319

"Obligatoriska diagnostikdata är information om enheten, inställningar och funktioner, och om den fungerar korrekt. Den här är den lägsta nivån av diagnostiska data som behövs för att en enhet ska fungera normalt och vara tillförlitlig och säker"

"Vissa av de data som beskrivs ovan kanske inte samlas in från din enhet även om du väljer att skicka valfria diagnostikdata. Microsoft minimerar datavolymen för Valfria diagnostikdata som samlas in från alla enheter genom att endast samla in vissa data från en liten procentandel av enheterna (urval)"

"Vi använder Obligatoriska diagnostikdata för att hålla Windows-enheter uppdaterade. Microsoft använder:

Grundläggande felinformation för att fastställa om problemen med din enhet kan lösas av uppdateringsprocessen.

Information om enheten, inställningar och funktioner som program och drivrutiner som är installerade på enheten för att ta reda på om enheten är redo för och kompatibel med nästa operativsystem- eller appversion och redo för uppdateringen.

Logginformation från uppdateringsprocessen för att få veta hur uppdateringarna för din enhet fungerar vid hämtning, före installation, efter installation, efter omstart och vid konfiguration.

Data om uppdateringars prestanda på alla Windows-enheter för att bedöma resultatet av distributionen av en uppdatering och få veta enhetsegenskaper (till exempel maskinvara, kringutrustning, inställningar och program) som är associerade med hur en uppdatering fungerar eller inte fungerar.

Information om vilka enheter som haft problem med uppgraderingar och varför, för att fastställa om samma uppgradering ska erbjudas igen.

Vi använder både Obligatoriska diagnostikdata och Valfria diagnostikdata till att felsöka problem och hålla Windows och relaterade produkter och tjänster tillförlitliga och säkra.

Microsoft använder Obligatoriska diagnostikdata till att:

Få kunskap om de enormt många kombinationer av maskinvara, system och programvara som kunder använder.

Analysera problem baserat på specifika kombinationer av maskinvara, system- och programvara och identifiera var frågor eller problem uppstår med en viss eller en begränsad uppsättning enheter.

Avgöra om en app eller process har prestandaproblem (till exempel kraschar eller låser sig) och när en kraschdumpfil skapas på enheten (kraschdumpar samlas inte in utan ytterligare tillstånd, till exempel genom att du väljer att skicka Valfria diagnostikdata).

Få kunskap om det diagnostiska överföringssystemets effektivitet och åtgärda problem med det."

Som ni ser är det ingenting som identifierar dig som användare etc. liknande som många på internet försöker lura i dig så att du skall ladda ned div. suspekta programvaror (som mycket väl kan spionera på dig)..
Telemetrin samlar endast in data om ev. problem, buggar och info som visar OM din dator kan uppdateras till nästkommande Windows-version osv.

Inget av detta är något som är negativt för dig eller din dator!

Och tom. det ovanstående kan du minska ännu mer genom korrekta sekretess-inställningar för datorn och alla datorns användarkonton.

- Och allt detta får du UTAN att du behöver ha en foliehatt på din dator, Inte ens om du själv brukar gå omkring i en sådan

- Allt detta helt utan att du behöver installera några suspekta 3-e parts (spionerande) programvaror..
- Att installera dessa 3:e parts programvaror förstör endast datorns användarvänlighet, funktion, säkerhet och du tvingas slösa tid på meningslösa kontroller och manuella installationer av enstaka uppdateringar..

Telemetrin är en stor anledning till varför ev. problem plötsligt "försvinner", helt utan att du behövt samla loggar, felmeddelanden och behövt skicka in dessa tillsammans med beskrivning av de problem du upplevt..

Och telemetrin är det som gör att Windows talar om för dig att din dator är redo att uppgraderas från t.ex. Windows 10 till Windows 11 osv..
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2023-02-15 kl. 15:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in