2022-10-25, 15:17
Medlem
Vill också fråga mer specifict ang HDR på Windows 11. Är HDR "bättre" på Windows 11 för att det finns en "auto HDR" funktion som kan göra att non-hdr material (spel) kan visas med HDR? Eller blir även riktigt HDR content bättre på Windows 11?

För att göra frågan mer simpel. Säg att du har en HDR display och HDR content (ett spel som stöder HDR med HDR settings ingame etc) Skulle bilden då bli bättre med HDR på windows 11 vs 10. Eller är det bara en fråga om att det är smidigare på 11 med "auto hdr"?
Citera
2022-10-25, 15:44
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dendarborta
Hur smidigt är det att uppgradera till Windows 11?

Jag har Windows 10 på min dator men är lite sugen på att uppgradera till Windows 11. Huvudsakligen (eller egentligen enda anledningen) är att jag hört att HDR blir bättre i Windows 11 jämfört med 10 (?)

Men min fråga är huvudsakligen hur smidigt det är att uppgradera? Kan det gå fel och hur stor är chansen att det går fel? Finns det någon uppskattning? Är verkligen inte sugen på att behöva installera om hela datorn om något skulle hända.

Eller är det riskfritt? Jag har kört health check och jag behöver också enabla något som heter TPM 2.0, men jag antar att det är relativt simpelt?

Med uppgraderingar till W10 kunde det krångla men till W11 var det inte så. Ett nätsök kan bekräfta att det vanligen gick smidigt.

Windows skapar en återställningsmöjlighet så om det går fel, gå tillbaka. Sedan kan du ju skapa din egna backup för återgång.
Citera
2022-10-25, 16:49
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dendarborta
Hur smidigt är det att uppgradera till Windows 11?

Jag har Windows 10 på min dator men är lite sugen på att uppgradera till Windows 11. Huvudsakligen (eller egentligen enda anledningen) är att jag hört att HDR blir bättre i Windows 11 jämfört med 10 (?)

Men min fråga är huvudsakligen hur smidigt det är att uppgradera? Kan det gå fel och hur stor är chansen att det går fel? Finns det någon uppskattning? Är verkligen inte sugen på att behöva installera om hela datorn om något skulle hända.

Eller är det riskfritt? Jag har kört health check och jag behöver också enabla något som heter TPM 2.0, men jag antar att det är relativt simpelt?
Aktivera TPM 2.0 gör du i bios. Var enkelt på min dator. Förutsätter förstås att du har en dator som har TPM 2.0. Det har alla nya datorer idag men är den en äldre dator så är det inte säkert.
Citera
2022-11-06, 10:32
Medlem
1FFs avatar
Ms-läcka om kommande W11 uppdatering - https://www.windowslatest.com/2022/10/31/microsoft-accidentally-teases-moment-2-windows-11-22h2-feature-update/
Citera
2022-11-06, 15:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Ms-läcka om kommande W11 uppdatering - https://www.windowslatest.com/2022/10/31/microsoft-accidentally-teases-moment-2-windows-11-22h2-feature-update/
22H2. Versionerna liknar Win 10.
Citera
2022-11-09, 10:44
Medlem
Fummys avatar
Såg ingen stor tråd för windows 11

Men om någon vänlig själ kan hjälpa mig är jag tacksam.
Det var något som hände i natt och jag tror den påtvingade att installera någon uppgradering av windows 11 fast jag hade redan 11 . (minns ej vad de kallade den)
Men windows verkar inte ta ett nej tack som ett nej tack utan installerar av sig själv efter tjatat några veckor.

Förut så kunde man dra filer till program och liknande vid aktivitetsfältet, detta går inte längre varför?
Det visas en symbol (tillträde förbjudet) 🚫.
Varför blir detta så? Kan man göra något åt detta?

Även ikoner för program visas som ett tomt blad för program i aktivitetsfältet.

// Löste de själv

Installerade startallback och nu fungerar alla funktioner igen.
Senast redigerad av Fummy 2022-11-09 kl. 11:15.
Citera
2022-11-11, 18:49
Avslutad
Uppgradera till Windows 11

Min dator erbjuder mig att uppgradera från Windows 10 till 11. Finns det någon fördel med att göra det?
Citera
2022-11-11, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konservburk
Min dator erbjuder mig att uppgradera från Windows 10 till 11. Finns det någon fördel med att göra det?
En del annorlunda men inget revolutionerande. Väntar man för länge så kan det börja kosta.
Citera
2022-11-11, 18:58
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konservburk

Det bästa svaret får du nog om du söker på nätet.

Med det sagt, du kommer få alternativet skapat att kunna återgå till så som det var innan så en uppgradering är inte slutgiltig. Du kan alltså ändra dig och gå tillbaka.

W11 är i stort W10, men med vissa fördelar, men även nackdelar. Beror lite på vad du gör på datorn.
Citera
2022-11-11, 19:18
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Det bästa svaret får du nog om du söker på nätet.

Med det sagt, du kommer få alternativet skapat att kunna återgå till så som det var innan så en uppgradering är inte slutgiltig. Du kan alltså ändra dig och gå tillbaka.

W11 är i stort W10, men med vissa fördelar, men även nackdelar. Beror lite på vad du gör på datorn.
Berätta gärna mer om fördelarna och särskilt nackdelarna! Går i valet och kvalet om jag skall köpa nytt nu eller uppgradera (min nuvarande klarar inte 11)
Citera
2022-11-11, 19:26
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Berätta gärna mer om fördelarna och särskilt nackdelarna! Går i valet och kvalet om jag skall köpa nytt nu eller uppgradera (min nuvarande klarar inte 11)

Det beror som sagt på vad man gör på datorn. Det jag tycker är bra kanske du tycker är dåligt, och tvärtom. Så du får bättre svar på nätet.

Har man Android så ger W11 ett bra stöd för det vilket är smidigt.

Det går att köra W11 även på en inkompatibel dator.
Citera
2022-11-11, 21:53
Medlem
SomaliSwimmers avatar
Citat:
Det beror som sagt på vad man gör på datorn. Det jag tycker är bra kanske du tycker är dåligt, och tvärtom. Så du får bättre svar på nätet.

Har man Android så ger W11 ett bra stöd för det vilket är smidigt.

Det går att köra W11 även på en inkompatibel dator.

Klart det går, men hur mycket mer resurser drar 11 än 10?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in