2023-04-27, 17:39
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
W.update säger inget sådant som att den vill reparera Edge.

Var står detta om "some settings"?

Ursäkta mig, det blev lite fel här..

Win update har inget nämnt om edge, utan jag funderade på om det är därför man inte kan ta bort edge, har även fifflat med registern.

https://www.makeuseof.com/some-settings-managed-by-organization-error-windows-11/

Är nog alternativet nr 3.

You have installed third-party programs that interfere with Windows settings.

Edit: Avinstallerade en del program med hjälp av, 0%0 AppBuster.
Senast redigerad av EastClintfood 2023-04-27 kl. 17:43.
Citera
2023-04-27, 17:43
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Ursäkta mig, det blev lite fel här..

Win update har inget nämnt om edge, utan jag funderade på om det är därför man inte kan ta bort edge, har även fifflat med registern.

https://www.makeuseof.com/some-settings-managed-by-organization-error-windows-11/

Är nog alternativet nr 3.

You have installed third-party programs that interfere with Windows settings.

Edit: Avinstallerade en del program med hjälp av, 0%0 Appbuster.

Vad gör du när får du detta meddelande?
Citera
2023-04-27, 17:46
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Vad gör du när får du detta meddelande?

Ingenting idag, fått vara så i över halvår. Gav upp helt enkelt.

(tog bort en del onödiga program som cortana, xbox nåt, hello osv)
Citera
2023-04-27, 17:47
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ingenting idag, fått vara så i över halvår. Gav upp helt enkelt.

Ok, men vid vilka tillfällen kommer det upp?
Citera
2023-04-27, 17:51
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ok, men vid vilka tillfällen kommer det upp?

Det är mest på win update sidan man ser varningen.
Minns jag försökte komma åt vissa filer genom PowerShell, då stod det jag inte har adminsrättigheter.

Så blir det väl att köpa ny nyckel och sikta sig på ren enterprise skiva.

Inte så pigg på det, har fifflat med windows sen innan win95.. Tröttsamt..

Det här får man upp om man googlar om problemet.. Måste ha köpt fel nyckel..

Citat:
If you are receiving the "some settings are managed by your organization" error, the first step is to restart your computer.0 If that doesn't work, you may want to try installing a third-party antivirus.3 Additionally, it could be your System Administrator disabled Windows Update manually which should not cause any issues or limitations.2 Finally, if none of these solutions work you can disconnect the associated account from your work or school.

Ja just det, jag stängde av så att windows inte skulle byta ut ens amd drivrutiner och använda nåt skit istället.
Senast redigerad av EastClintfood 2023-04-27 kl. 17:58.
Citera
2023-04-27, 18:11
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Det är mest på win update sidan man ser varningen.
Minns jag försökte komma åt vissa filer genom PowerShell, då stod det jag inte har adminsrättigheter.

Så blir det väl att köpa ny nyckel och sikta sig på ren enterprise skiva.

Inte så pigg på det, har fifflat med windows sen innan win95.. Tröttsamt..

Det här får man upp om man googlar om problemet.. Måste ha köpt fel nyckel..

Ja just det, jag stängde av så att windows inte skulle byta ut ens amd drivrutiner och använda nåt skit istället.

Då du inte ger ett rakt svar så antar jag följande:
det är när du försöker ändra i registret så att Edge inte ska återinstalleras som du får dessa meddelanden, själva avinstalleringen fungerar. Det kan ju bero på att du ändrat något via ett 3:dje parts program eller så är det så det är med det gällande Edge. Något jag inte vet något om så det är möjligt det fungerar så. Men inte troligt.

Hursom, det går att ta bort Edge på ISO-nivå, förutom det redan beskrivna, och därmed slippa det helt. Då tar man bort uppdateringsmekanismen.

Du kan ju reparationsinstallera Windows för att bli av med dessa restriktioner, om de nu är fel, och vara försiktig framöver med användandet av privatlivsverktyg. En del av dem ställer till det utan att ge en väg tillbaka. Blackbird är ett sådant, sist jag provade det.
Citera
2023-04-27, 18:16
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Då du inte ger ett rakt svar så antar jag följande:
det är när du försöker ändra i registret så att Edge inte ska återinstalleras som du får dessa meddelanden, själva avinstalleringen fungerar. Det kan ju bero på att du ändrat något via ett 3:dje parts program eller så är det så det är med det gällande Edge. Något jag inte vet något om så det är möjligt det fungerar så. Men inte troligt.

Hursom, det går att ta bort Edge på ISO-nivå, förutom det redan beskrivna, och därmed slippa det helt. Då tar man bort uppdateringsmekanismen.

Du kan ju reparationsinstallera Windows för att bli av med dessa restriktioner, om de nu är fel, och vara försiktig framöver med användandet av privatlivsverktyg. En del av dem ställer till det utan att ge en väg tillbaka. Blackbird är ett sådant, sist jag provade det.

Ja, svårt ge riktig svar.

Har ibland på fyllan fått för sig att fiffla med registret tex, blackbird testade jag förrgår. Gick inte göra nåt, mycket som var rött.. Gav upp..

Enklast är att köpa ny nyckel, en sån där ISO som du pratade om. Visst är det Enterprise versionen?

Sen göra om allt rätt.

Ja, alltså sån där nedbantad windows version, innerligt trött på all bloatwares.
Senast redigerad av EastClintfood 2023-04-27 kl. 18:29.
Citera
2023-04-27, 18:41
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ja, svårt ge riktig svar.

Har ibland på fyllan fått för sig att fiffla med registret tex, blackbird testade jag förrgår. Gick inte göra nåt, mycket som var rött.. Gav upp..

Enklast är att köpa ny nyckel, en sån där ISO som du pratade om. Visst är det Enterprise versionen?

Sen göra om allt rätt.

Ja, alltså sån där nedbantad windows version, innerligt trött på all bloatwares.

ISO laddar man ned gratis från Ms, med vilken man kan installera valfri version av W11. Efter att ha lagt till en viss fil för detta val. Sedan behöver man ha rätt licens för aktiverande, hittas billigt på nätet.

Nedbantade versioner gjorda av andra har ju sina risker men är oftast ok. Men även på dessa Os återinstalleras en del, t.ex. Edge. Jag har sysslat med mycket modifierande av Windows över tid, men har tröttnat på allt jobb det innebär. En grundläggande Windows-installation är gott nog efter att ha tagit bort allt man inte vill ha (=s.k bloat), på det sedvanliga viset. D.v.s vanlig avinstallering. Eller med hjälp av något bra men enkelt avinstallationsprogram.

Detta bör utföras nyktert för bäst resultat.
Citera
2023-04-27, 18:47
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
ISO laddar man ned gratis från Ms, med vilken man kan installera valfri version av W11. Efter att ha lagt till en viss fil för detta val. Sedan behöver man ha rätt licens för aktiverande, hittas billigt på nätet.

Nedbantade versioner gjorda av andra har ju sina risker men är oftast ok. Men även på dessa Os återinstalleras en del, t.ex. Edge. Jag har sysslat med mycket modifierande av Windows över tid, men har tröttnat på allt jobb det innebär. En grundläggande Windows-installation är gott nog efter att ha tagit bort allt man inte vill ha (=s.k bloat), på det sedvanliga viset. D.v.s vanlig avinstallering. Eller med hjälp av något bra men enkelt avinstallationsprogram.

Låter som man får testa linux istället, förvirrad över vilket som är ok. Kunna spela med på steam..
Citera
2023-04-27, 19:11
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Låter som man får testa linux istället, förvirrad över vilket som är ok. Kunna spela med på steam..

Ok.
Linux-användarna här vet. Lycka till.
Citera
2023-04-28, 09:25
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:

För en gångs skull så håller jag med 1FF!

Men notera de av mig fetmarkerade områdena..

Windows har jobbat hårt på att GE bra prestanda och använda allt mindre RAM, så sådant behöver man sällan "trimma" bort...

Och följer det med olika "extra program" (som vissa kallar "bloatware") så finns det några extra program som Microsoft lägger med och ett par appar som endast är placeholders (dvs. icke installerade appar) och köper du en märkes dator så har de ett ofta antal program som följer med (t.ex. ett antivirus etc.) och alla dessa går oftast alldeles utmärkt att avinstallera via Windows inbyggda funktioner för detta..

Den ofta missförstådda telemetrin justerar du till minimi-nivå redan genom att studera SEKRETESS-inställningarna när de dyker upp under installationen och 1:a inloggningen (Jepp! Det är likadana inställningar för "datorn i sig" och för dig som användare!)

Så allt svammel om att du måste "banta" windows, att du måste "avbloata" Windows och att du måste installera hundratals olika telemetri-dödare kommer från sk. "foliehattar" som tror att OM de inte gör det de gör (som att ha en hatt av aluminiumfolie) så kommer staten/Microsoft att kunna läsa deras tankar..

JA.. Du hör själv att det är samma stollar som tror att vaccin är ett sätt för staten att TA kontroll över dig som person.. Och om du tror att deras svammel är realistiskt, ja! Då följer du deras "råd"..

Annars installerar och använder du din dator precis som normala människor..
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2023-04-28 kl. 09:33.
Citera
2023-04-28, 12:28
Medlem
Citat:
Haha ja lycka till med det där du. Det är rätt 50/50 om spelen på Linux fungerar lika bra som på Windows. Har med stor del vilken hårdvara du har också.

Jag hade bara kört på Windows 10/11 om jag var du.

Om du vill ha Windows gratis finns det activators.
https://github.com/massgravel/Microsoft-Activation-Scripts
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in