Citat:
Ursprungligen postat av
1FF
ISO laddar man ned gratis från Ms, med vilken man kan installera valfri version av W11. Efter att ha lagt till en viss fil för detta val. Sedan behöver man ha rätt licens för aktiverande, hittas billigt på nätet.
Nedbantade versioner gjorda av andra har ju sina risker men är oftast ok. Men även på dessa Os återinstalleras en del, t.ex. Edge. Jag har sysslat med mycket modifierande av Windows över tid,
men har tröttnat på allt jobb det innebär.
En grundläggande Windows-installation är gott nog efter att ha tagit bort allt man inte vill ha (=s.k bloat), på det sedvanliga viset. D.v.s vanlig avinstallering. Eller med hjälp av något bra men enkelt avinstallationsprogram.
Detta bör utföras nyktert

för bäst resultat.
För en gångs skull så håller jag med 1FF!
Men notera de av mig fetmarkerade områdena..
Windows har jobbat hårt på att GE bra prestanda och använda allt mindre RAM, så sådant behöver man sällan "trimma" bort...
Och följer det med olika "extra program" (som vissa kallar "bloatware") så finns det några extra program som Microsoft lägger med och ett par appar som endast är placeholders (dvs. icke installerade appar) och köper du en märkes dator så har de ett ofta antal program som följer med (t.ex. ett antivirus etc.) och alla dessa går oftast alldeles utmärkt att avinstallera via Windows inbyggda funktioner för detta..
Den ofta missförstådda telemetrin justerar du till minimi-nivå redan genom att studera SEKRETESS-inställningarna när de dyker upp under installationen och 1:a inloggningen (Jepp! Det är likadana inställningar för "datorn i sig" och för dig som användare!)
Så allt svammel om att du måste "banta" windows, att du måste "avbloata" Windows och att du måste installera hundratals olika telemetri-dödare kommer från sk. "foliehattar" som tror att OM de inte gör det de gör (som att ha en hatt av aluminiumfolie) så kommer staten/Microsoft att kunna läsa deras tankar..
JA.. Du hör själv att det är samma stollar som tror att vaccin är ett sätt för staten att TA kontroll över dig som person..
Och om du tror att deras svammel är realistiskt, ja! Då följer du deras "råd"..
Annars installerar och använder du din dator precis som normala människor..