Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-05-07, 19:46
  #1
Medlem
JustZlatans avatar
Funderar på att göra granatäpplevin. Om man använder granatäppeljuice av enbart pressade granatäpplen och inget tillsatt socker så finns det 13 gram socker naturligt i juicen.

Räcker det att bara tillsätta vinjäst på det?

Alltså 13 gram socker per 100 ml juice. Så 1 liter innehåller då 130 gram naturligt juicesocker.
__________________
Senast redigerad av JustZlatan 2021-05-07 kl. 20:05.
Citera
2021-05-07, 19:50
  #2
Medlem
ost-e-knarks avatar
Mät med hydrometer och räkna ut hur mycket socker som behövs.
Citera
2021-05-07, 20:04
  #3
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ost-e-knark
Mät med hydrometer och räkna ut hur mycket socker som behövs.

Vad är en hydrometer?
Citera
2021-05-07, 20:44
  #4
Medlem
https://vinboken-online.com
Citera
2021-05-08, 00:51
  #5
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nodman
https://vinboken-online.com

Varför göra allt så krångligt med hundratals sidor?
Citera
2021-05-09, 13:53
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Varför göra allt så krångligt med hundratals sidor?

Vad är det som är krångligt med kunskap?

17g socker i 1l vätska ger 1% alkohol vid jäsning.
Så din juice kan ge 130/17=7,6% alkohol om den jäser ut helt.
Citera
2021-05-09, 17:18
  #7
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balalajkan
Vad är det som är krångligt med kunskap?

17g socker i 1l vätska ger 1% alkohol vid jäsning.
Så din juice kan ge 130/17=7,6% alkohol om den jäser ut helt.

7,6% räcker gott och väl!

Det är alltså så enkelt att bara tillsätta vinjäst i mitt exempel?
Citera
2021-05-09, 20:18
  #8
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
7,6% räcker gott och väl!

Det är alltså så enkelt att bara tillsätta vinjäst i mitt exempel?

I teorin är det så enkelt, men i praktiken beror det lite på vad du vill göra med det.

Allt socker kommer inte jäsa ut. Hur mycket som blir kvar beror på ett flertal faktorer, ex jäststam, jäsförhållanden, etc. Det finns egentligen ingen bra tumregel för det där, men du får nog räkna bort någon procent från din uppskattning.

Anledningen till att jag blandar mig i är att i princip alla fruktviner vinner stort på att lagras. Man brukar snacka om att sådant med alkoholhalt under 7% inte är riktigt lämpligt för det. Ju högre alkoholhalt desto bättre, med förbehållet att högre alkoholhalt ofta innebär längre lagringstid innan vinet kommer till sin rätt. Tänkte du lagra det kan det vara en idé att knocka upp sockerhalten något innan jäsning.

Hade du tänkt dricka det så snart det är klart är det alltså bara att köra, utan att tillsätta något socker. Finns ju om inte annat en charm i att helt undvika alla former av tillsatser också
Citera
2021-05-09, 20:53
  #9
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
I teorin är det så enkelt, men i praktiken beror det lite på vad du vill göra med det.

Allt socker kommer inte jäsa ut. Hur mycket som blir kvar beror på ett flertal faktorer, ex jäststam, jäsförhållanden, etc. Det finns egentligen ingen bra tumregel för det där, men du får nog räkna bort någon procent från din uppskattning.

Anledningen till att jag blandar mig i är att i princip alla fruktviner vinner stort på att lagras. Man brukar snacka om att sådant med alkoholhalt under 7% inte är riktigt lämpligt för det. Ju högre alkoholhalt desto bättre, med förbehållet att högre alkoholhalt ofta innebär längre lagringstid innan vinet kommer till sin rätt. Tänkte du lagra det kan det vara en idé att knocka upp sockerhalten något innan jäsning.

Hade du tänkt dricka det så snart det är klart är det alltså bara att köra, utan att tillsätta något socker. Finns ju om inte annat en charm i att helt undvika alla former av tillsatser också

Less is more är mitt motto. Ska man kanske lagra granatäpplejuicen med vinjästen i ca 40 grader de första dygnen och sen ställa ut och lagra i rumstemperatur eller kanske i källaren?

Om det blir bra om man tillsätter russin eller nåt naturligt med mycket socker i kan jag tänka mig göra det under lagringen för att få upp alkoholhalten.
Citera
2021-05-09, 21:59
  #10
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Less is more är mitt motto. Ska man kanske lagra granatäpplejuicen med vinjästen i ca 40 grader de första dygnen och sen ställa ut och lagra i rumstemperatur eller kanske i källaren?

Om det blir bra om man tillsätter russin eller nåt naturligt med mycket socker i kan jag tänka mig göra det under lagringen för att få upp alkoholhalten.

Nej, värm absolut inte upp det. Det blir bäst kring rumstemperatur, gärna lite lägre när du jäser sådant som granatäpple, som ju inte har någon jättedominant smak. Lägre jästemp lyfter smakbidragen från frukten. Återigen beroende av jäststam etc, men kommer du över låt säga 25 grader, så bildas det något förenklat ämnen som ger upphov till "felsmaker".

En sval källare är klockrent att jäsa i, bara det inte är för kallt såhär års. Mörkt, jämn temperatur över dygnet, etc. Du kan räkna med att en 25-litersjäsning blir ett par grader varmare än omgivningen, jäsprocessen är exoterm. I och med att du jäser juice (som motsats till fruktmassa) hade jag siktat på så låg jästemp som möjligt, där jäshastigheten fortfarande är rimlig.

Det är ju högeligen subjektivt, men tror inte russin skulle gå så värst bra ihop med granatäpplen. Det kanske är bäst att bara låta det vara som det är och acceptera att vinet måste drickas ungt om man inte vill söta med raffinerat socker
Citera
2021-05-09, 22:12
  #11
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Nej, värm absolut inte upp det. Det blir bäst kring rumstemperatur, gärna lite lägre när du jäser sådant som granatäpple, som ju inte har någon jättedominant smak. Lägre jästemp lyfter smakbidragen från frukten. Återigen beroende av jäststam etc, men kommer du över låt säga 25 grader, så bildas det något förenklat ämnen som ger upphov till "felsmaker".

En sval källare är klockrent att jäsa i, bara det inte är för kallt såhär års. Mörkt, jämn temperatur över dygnet, etc. Du kan räkna med att en 25-litersjäsning blir ett par grader varmare än omgivningen, jäsprocessen är exoterm. I och med att du jäser juice (som motsats till fruktmassa) hade jag siktat på så låg jästemp som möjligt, där jäshastigheten fortfarande är rimlig.

Det är ju högeligen subjektivt, men tror inte russin skulle gå så värst bra ihop med granatäpplen. Det kanske är bäst att bara låta det vara som det är och acceptera att vinet måste drickas ungt om man inte vill söta med raffinerat socker

Källaren får det bli då. Jag har gjort surkål förut, jag antar att det är liknande tillvägagångssätt, förutom saltet.

Det går också att köpa frysta granatäpplekärnor och då kanske man kan krossa dom och låta de jäsa som fruktmassa?

Är två veckors lagring ett minimum?
Citera
2021-05-09, 22:26
  #12
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Källaren får det bli då. Jag har gjort surkål förut, jag antar att det är liknande tillvägagångssätt, förutom saltet.

Det går också att köpa frysta granatäpplekärnor och då kanske man kan krossa dom och låta de jäsa som fruktmassa?

Är två veckors lagring ett minimum?

Haha, ja, nu har jag ju förstås inte gjort surkål, men ja, blanda ihop juicen och jästen, och låt det stå tills det jäst ut. Du skulle kunna börja vid rumstemp, och flytta ner till källaren när det börjar bubbla i jäsröret. Öppna inte jäskärlet förrän du bestämmer dig för att det är färdigjäst och redo för omtappning, hur frestande det än må vara att kolla läget.

Ett par veckor är nog absolut minimum i en sval källare ja, låt det gärna stå längre. I slutet av jäsningen går det så långsamt att det kan vara svårt att se att det fortfarande jäser. I och med att det inte blir så alkoholstarkt bör du inte låta det stå mer än ett par-tre månader.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback