Citat:
Ursprungligen postat av
TigerKid2
Men de flesta föräldrarna är nog inte insatta i filosofin bakom med reinkarnation och det andliga... utan väljer Waldorf utifrån vad de tror att den står för. Och många gånger är det kanske att man väljer bort kommunala skolan och tänker att Waldorf är tvärtemot allt man själv var missnöjd med.
Man kanske tänker att det står för något slags kvalitet i form av "enkel, äkta, naturlig, oförstörd". Ungefär som att ren ull och silke är ju mer kvalitativt än akryl. Linoljefärg med "äkta" naturliga färgpigment i motsats till plastfärg. Att det ska vara lugnt, inga mobiler, ingen mobbning (vi vet att det finns mobbning men Waldorf påstår att det inte gör det och många föräldrar tror väl på det.
Man tänker att barnen ska få mer av kreativitet och självständighet kanske. Äta nyttig vegetarisk mat lagad från grunden i stället för halvfabrikat som fiskpinnar. Typ skydda barnen från det man upplever som negativt med det moderna samhället kanske? Inte bli distraherade av mobiler hela dagarna etc.
Om jag ska spekulera.
Exakt det där tror jag lockar med antroposoferna i Järna och att föräldrar testar waldorf.
Jag gillar själv mycket av det där, så med min stil så smälter jag typ in med mycket av det där med utseendet ekomaterial, jag älskar ylle och naturmaterial. Jag tycker om stilen med ylletröjor osv (men yllelångkalsonger sticks ju

) iallafall på mig.
Den där stilen du beskriver har ju blivit oerhört populär i samhället nu.
Second hand modet har slagit igenom stort (särskilt second hand:ig är jag inte själv men unga älskar ju stilen). Greta Tunberg-epoken har ju verkligen gjort att fler än antroposoferna har "antroposofisk stil".
Jag gillar det där med äkta, från grunden, det naturliga osv till en viss gräns,
när det blir för mycket tygblöjor, jämt kånka omkring på ungar i sjal, back to nature, föda under en gran så backar jag.
Men just nu, är det extremt trendigt med "antropsofisk stil".
Jag har min smärtgräns, när jag stött på antroposoferna från Järna irl.
Sluta att skälla på vår barnvagn, tyckte jag när en antroposof (från Järna) predikade om hur farligt det var att ha barnet i barnvagn.
Man måste bära barnet intill sig i sjal hela tiden, annars skadas utvecklingen.
Själv hade hon inte barnvagn alls.
Men sådär kan ju vissa "nära-föräldrar" vara också i o f s. Utan att de är antroposofer. "Back to nature" är en stil som lockar många.