2021-05-23, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mybrotherolof
Hej!

Kul att du så generöst berättar om din bakgrund och dina erfarenheter!

Jag undrar om begrepp som "källkritik", "vetenskapsteori" eller "kritiskt tänkande" fanns med i din gedigna utbildning. Jag har så svårt att fatta att människor med lång livserfarenhet och god utbildning fastnar i antroposofi.
Ja det är ju förundransvärt att 80% av waldorfföräldrarna i Sverige är högskole och universitetsutbildade. Ellerhur! Förunderligt märkligt faktiskt! Många av föräldrarna är läkare och advokater och annat intellektuellt.
Citera
2021-05-24, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiesta76
Ja det är ju förundransvärt att 80% av waldorfföräldrarna i Sverige är högskole och universitetsutbildade. Ellerhur! Förunderligt märkligt faktiskt! Många av föräldrarna är läkare och advokater och annat intellektuellt.

Tveksamt om den siffran gäller för Järna men i stort är det mycket möjligt. Och den äldsta och största Kristofferskolan i Sthlm ligger i Bromma.
Men de flesta föräldrarna är nog inte insatta i filosofin bakom med reinkarnation och det andliga... utan väljer Waldorf utifrån vad de tror att den står för. Och många gånger är det kanske att man väljer bort kommunala skolan och tänker att Waldorf är tvärtemot allt man själv var missnöjd med.
Man kanske tänker att det står för något slags kvalitet i form av "enkel, äkta, naturlig, oförstörd". Ungefär som att ren ull och silke är ju mer kvalitativt än akryl. Linoljefärg med "äkta" naturliga färgpigment i motsats till plastfärg. Att det ska vara lugnt, inga mobiler, ingen mobbning (vi vet att det finns mobbning men Waldorf påstår att det inte gör det och många föräldrar tror väl på det.
Man tänker att barnen ska få mer av kreativitet och självständighet kanske. Äta nyttig vegetarisk mat lagad från grunden i stället för halvfabrikat som fiskpinnar. Typ skydda barnen från det man upplever som negativt med det moderna samhället kanske? Inte bli distraherade av mobiler hela dagarna etc.
Om jag ska spekulera.
Citera
2021-05-24, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid2
Tveksamt om den siffran gäller för Järna men i stort är det mycket möjligt. Och den äldsta och största Kristofferskolan i Sthlm ligger i Bromma.
Men de flesta föräldrarna är nog inte insatta i filosofin bakom med reinkarnation och det andliga... utan väljer Waldorf utifrån vad de tror att den står för. Och många gånger är det kanske att man väljer bort kommunala skolan och tänker att Waldorf är tvärtemot allt man själv var missnöjd med.
Man kanske tänker att det står för något slags kvalitet i form av "enkel, äkta, naturlig, oförstörd". Ungefär som att ren ull och silke är ju mer kvalitativt än akryl. Linoljefärg med "äkta" naturliga färgpigment i motsats till plastfärg. Att det ska vara lugnt, inga mobiler, ingen mobbning (vi vet att det finns mobbning men Waldorf påstår att det inte gör det och många föräldrar tror väl på det.
Man tänker att barnen ska få mer av kreativitet och självständighet kanske. Äta nyttig vegetarisk mat lagad från grunden i stället för halvfabrikat som fiskpinnar. Typ skydda barnen från det man upplever som negativt med det moderna samhället kanske? Inte bli distraherade av mobiler hela dagarna etc.
Om jag ska spekulera.
Absolut så kan det också vara för många av de som sätter sina barn på Waldorfskola- en del sätter sina barn där för att de har en diagnos av nått slag och saker inte fungerar i vanliga skolan, andra sätter barnet där för de tror på antroposofin, andra för att de tänker det är nått fint med allt ”naturligt” osv. Många olika orsaker. Förövrigt baserade jag mina siffror på forskningsrapporten från Karlstad Universitet, 80% är högre utbildade av föräldrarna på svenska Waldorfskolor. Exakta siffror för Järna vet jag inte. Problemet i verkligheten är att det är inte bra att ”skydda sitt barn från vanliga samhället ”, det är inte en bra förberedelse för senare fungering ute i arbetsliv och samhälle. Motsatt, även om det går väldigt bra för många, går det nog väldigt dåligt för många också. Det är nått som skurrar med hela Waldorf och dess Antroposofi.
Senast redigerad av Fiesta76 2021-05-24 kl. 10:21.
Citera
2021-05-24, 10:21
Medlem
Citat:
Absolut så kan det också vara för många av de som sätter sina barn på Waldorfskola- en del sätter sina barn där för att de har en diagnos av nått slag och saker inte fungerar i vanliga skolan, andra sätter barnet där för de tror på antroposofin, andra för att de tänker det är nått fint med allt ”naturligt” osv. Många olika orsaker. Förövrigt baserade jag mina siffror på forskningsrapporten ?från Karlsson Universitet, 80% är högre utbildade av föräldrarna på svenska Waldorfskolor. Exakta siffror för Järna vet jag inte. Problemet i verkligheten är att det är inte bra att ”skydda sitt barn från vanliga samhället ”, det är inte en bra förberedelse för senare fungering ute i arbetsliv och samhälle. Motsatt, även om det går väldigt bra för många, går det nog väldigt dåligt för många också. Det är nått som skurrar med hela Waldorf och dess Antroposofi.

Är det så enkelt att välja en Waldorfskola till barn med diagnos? Umgicks i många år med en person som en period jobbade som sekreterare i en sådan skola. När någon anmälde sitt barn till skolan var hen skyldig att på alla tänkbara sätt luska ut om det var en elev med diagnos. I så fall meddelades vårdnadshavaren att skolan inte hade några lediga platser. För att skolpengen är lika stor oavsett elevens ”skick”?

Det finns även Waldorfskolor för barn med svåra funktionsvariationer. Dessa skolor får betydligt större bidrag för varje elev. I vissa fall bor eleverna som i internat anordnade av antroposofer. Solbergahemmet som nämnts i tråden var/är? ett sådant ställe.
Citera
2021-05-24, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Är det så enkelt att välja en Waldorfskola till barn med diagnos? Umgicks i många år med en person som en period jobbade som sekreterare i en sådan skola. När någon anmälde sitt barn till skolan var hen skyldig att på alla tänkbara sätt luska ut om det var en elev med diagnos. I så fall meddelades vårdnadshavaren att skolan inte hade några lediga platser. För att skolpengen är lika stor oavsett elevens ”skick”?

Det finns även Waldorfskolor för barn med svåra funktionsvariationer. Dessa skolor får betydligt större bidrag för varje elev. I vissa fall bor eleverna som i internat anordnade av antroposofer. Solbergahemmet som nämnts i tråden var/är? ett sådant ställe.
Jag vet inte exakt. Jag vet bara vad jag iakttagit dels som elev själv under 12 år och dels vad jag sett i Norge när jag bott där under senare år och båda mina föräldrar varit lärare där nu de sista 20 åren. Jag vet skolorna tar in många sånna elever, särskilt i Norge. Kanske får de mer pengar där. Jag menar det är problematiskt då jag tycker synd om de ”normala ” barnen utan problem som får in bråkiga stökiga barn i sina klasser. Särskilt om det blir många sånna barn. Jag upplevde själv när jag gick i 2:a klass på Waldorf i Sverige att vi fick in en ”lärarunge” som nog hade stora uppförandeproblem även i vanliga skolan. Han var som en psykopat och förstörde stämningen i klassen de kommande 8 åren. Han bedrev konstant mobbing av många barn på hela skolan och han klarade alltid manipulera med sig ett gäng av killarna i vår klass. Tragiskt. Skolan gjorde ingenting mer än att de hade möten ibland med föräldrar som krävde det.
Citera
2021-05-24, 11:28
Medlem
Citat:

Dels fick dessa Waldorfskolor som var internatskolor typ Solbergahemmets Läkepedagogiska Institut,, Solåkrabyns Läkepedagogiska Institut , Mikaelgårdens läkepedagogiska institut,Saltå Arbetsskola&yrkesskola som numera heter Saltå Särskolegymnasiet i Järna och andra liknande internat i hela Sverige där barn och ungdomar med olika former av funktionsvariationer är inskrivna på som får högre statliga bidrag samt att de får in inkomster från de skolavgifter de tar ut för varje elev som hemkommunen och hemlandstinget beslutar om att placera där .

Sen får de så kallade externatskolor som drivs av Waldorfrörelsen och antroposoferna där elever går där på dagtid och pendlar mellan hemmet och skolan, då är det Solvikskolan som lär få mycket kraftig kritik efter avslöjande om missförhållanden som gjordes via TV-serien "De utvalda barnen" , samt Enebyskolan, och andra liknande externatskolor i hela Sverige som drivs av Antroposoferna måndag-fredag statliga bidrag typ skolpeng för varje elev som skrivs in där .
Citera
2021-05-24, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonKnorrhane
Vet vi vilka personer som avskedades från Mikaelgården och varför?
https://www.skolinspektionen.se/om-oss/kontakta-oss/ Här bjuder jag på lite kontaktuppgifter som går till Skolinspektionen för att anmäla missförhållanden på Waldorfskolor samt rekommendera dem att göra en stor inspektion så att Waldorfskolorna uppfyller dagens krav på hur skolverksamhet ska bedrivas och att dessa skolor ska uppfylla de krav på kvalite i utbildningsupplägget och deras skyldighet att se till att barn och ungdomar som pluggar på dessa skolor ska ha rätt till en trygg studiemiljö och rätt till bra bemötande med mera. Solvikskolan borde bli föremål för anmälan till Skolinspektionen och grundlig utredning.
Senast redigerad av Positronbomben81 2021-05-24 kl. 12:06.
Citera
2021-05-24, 12:20
Medlem
Citat:

https://overklass.wordpress.com/2010...min-synvinkel/ Här ett utdrag om hör höga skolavgifter som dessa Waldorfskolor tar ut och skribenten till det inlägget jag länkar till berättar om att skolavgiften som Mikaelgården tog ut läsåret 2008-2009 låg på mellan 260000 kronor och upp till 455000 kronor per elev .Sen tar även skribenten upp missförhållandena som var på Mikaelgården som rullads upp år 2011 för 10 år sedan. och det inlägget är exakt 10 år gammalt.
Har dessa Waldorfskolor som drivs i internatform höjt skolavgifterna för varje elev som hemkommuner och Landstingen får betala för varje elev som blir placerad och inskriven hos dem?
Citera
2021-05-24, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Precis, sanningen ska göra eder fria
En annan skola som drivs av antroposoferna Mikaelgården som är ett HVB-skolhem som drivs i Waldorfform som var ute i blåsväder 2011. Det handlar om Mikaelgården där det förekom saker som inte var okej alls."Kritik mot antroposofiska hem Denna artikel har jag saxat ur Svenska Dagbladet från 2011
Publicerad 2011-01-27 14:57

""Socialstyrelsen kritiserar två ungdomshem som antroposoferna driver i Järna eftersom de rutinmässigt använder förbjudna metoder som nedläggning och fasthållning för att lugna ner de boende.
När inspektionerna gjordes framkom att man ibland använder ”fysisk teknik” för att lugna ner ungdomarna. På hemmen finns unga med utvecklingsstörning och autism.
Vid flera tillfällen har personalen använt sig av fasthållning och nedhållning. Personalen känner sig osäker på vad som är tillåtet. Föreståndaren menar att hon inte känner till att metoden används.

Socialstyrelsen ser allvarligt på det som sker och menar att det ett missförhållande. De menar också att det är en medveten rutinmässig metod och grundar det på att det finns en färdig blankett som används när personalen dokumenterar hur de agerar när ”destruktivt beteende” förekommer.
Nu kräver Socialstyrelsen att metoden upphör omedelbart. Det är bara i akuta situationer där det finns fara för någons liv och hälsa som det är tillåtet.
Tvångsåtgärder av den typen är dessutom ett sådant allvarligt missförhållande att de ska anmälas enligt Lex Sarah och det har inte gjorts.
Även på andra punkter är Socialstyrelsen kritisk. Till exempel saknar ledningen rutiner för att utveckla och säkra kvaliteten på verksamheten. Dessutom har man upprättat kollektiva regler för de boende som innebär att ungdomarna måste lämna ifrån sig mobil, pengar och SL-kort, vilket inte är tillåtet.
Senast i början av mars måste Mikaelgården redovisa vilka åtgärder som vidtas för att komma till rätta med missförhållandena.""

Om man jämför Mikaelgården och Solvikskolan Finns det mycket likheter med missförhållandena på Mikaelgården i Järna som avslöjades och rullades upp för exakt 10 år sedan 2011 och missförhållanden på Solvikskolan i Järna som avslöjades och rullades upp nu i år 2021?
Senast redigerad av Positronbomben81 2021-05-24 kl. 12:46. Anledning: justering
Citera
2021-05-24, 13:31
Medlem
Scientologys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Positronbomben81
https://overklass.wordpress.com/2010...min-synvinkel/ Här ett utdrag om hör höga skolavgifter som dessa Waldorfskolor tar ut och skribenten till det inlägget jag länkar till berättar om att skolavgiften som Mikaelgården tog ut läsåret 2008-2009 låg på mellan 260000 kronor och upp till 455000 kronor per elev .Sen tar även skribenten upp missförhållandena som var på Mikaelgården som rullads upp år 2011 för 10 år sedan. och det inlägget är exakt 10 år gammalt.
Har dessa Waldorfskolor som drivs i internatform höjt skolavgifterna för varje elev som hemkommuner och Landstingen får betala för varje elev som blir placerad och inskriven hos dem?

Holy Shit
Ack, vad vackert att du tar upp och belyser antroposofiska verksamheters materialistiska hunger och vilja att pungslå systemet på pengar. Det är ju inte precis vad som antis-sagorna går ut på men verkligheten talar ofta ett annat språk. Ett tydligt språk.
Det ser ju betydligt mycket bättre ut att antroposofin hjälper de som inte kan hjälpa sig själva. Vilket iofs är en sekundär sanning då antroposofin primärt alltid försöker hjälpa sig själv främst genom att främja sin världsbild. (det är därför så få andra minnen från verkligheten fastnar kan man tro).

Precis på samma sätt som man kunde blanda bajset från Nibbleskolan & Örjanskolan och pumpa det ut i Järnafjärden om man har några yttre landslingor och en vacker vattentrappa som får vattnet att röra sig i vissa mönster.
Citat:
30 år senare när damm nummer ett var full av bajs (slam) fick de ett åläggande av miljöförvaltningen att före dammen ordna med slamavskiljare (vilket också gjordes) men alltså efter 30 år. Man gjorde också ett nytt dammsystem, Steinerdammarna, där man släppte ut avloppsvattnet mera direkt ut i Järnafjärden.
Vi vill påstå att antroposofernas avloppsreningssystem aldrig har fungerat och det är en stor skam att det fått fortsätta i snart 60 år.
https://www.lt.se/artikel/los-avlopp...a-jarnafjarden
Ytan är allt för antroposofin där den andliga eliten samlas och föraktar det materiella.(så visst kan den vara vacker) Javisst finns det en högborg av motsägelser och de lär växa så länge alla andra yttre faktorer är de enda som levererar en hållbar kritik mot rörelsen. Men döda pratar ju inte och jag undrar vem som var "tjocka Daniels lärare"!

Samt om någon kan berätta mer om bussningen in till rättegången mot läraren.
Vad tog till slut livet av BollOve?
Citera
2021-05-24, 13:37
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid2
Man tänker att barnen ska få mer av kreativitet och självständighet kanske. Äta nyttig vegetarisk mat lagad från grunden i stället för halvfabrikat som fiskpinnar.
Typ skydda barnen från det man upplever som negativt med det moderna samhället kanske? Inte bli distraherade av mobiler hela dagarna etc.
Om jag ska spekulera.

Exakt det där tror jag lockar med antroposoferna i Järna och att föräldrar testar waldorf.

Jag gillar själv mycket av det där, så med min stil så smälter jag typ in med mycket av det där med utseendet ekomaterial, jag älskar ylle och naturmaterial. Jag tycker om stilen med ylletröjor osv (men yllelångkalsonger sticks ju ) iallafall på mig.

Den där stilen du beskriver har ju blivit oerhört populär i samhället nu.
Second hand modet har slagit igenom stort (särskilt second hand:ig är jag inte själv men unga älskar ju stilen). Greta Tunberg-epoken har ju verkligen gjort att fler än antroposoferna har "antroposofisk stil".

Jag gillar det där med äkta, från grunden, det naturliga osv till en viss gräns,
när det blir för mycket tygblöjor, jämt kånka omkring på ungar i sjal, back to nature, föda under en gran så backar jag.

Men just nu, är det extremt trendigt med "antropsofisk stil".

Jag har min smärtgräns, när jag stött på antroposoferna från Järna irl.

Sluta att skälla på vår barnvagn, tyckte jag när en antroposof (från Järna) predikade om hur farligt det var att ha barnet i barnvagn.
Man måste bära barnet intill sig i sjal hela tiden, annars skadas utvecklingen.
Själv hade hon inte barnvagn alls.

Men sådär kan ju vissa "nära-föräldrar" vara också i o f s. Utan att de är antroposofer. "Back to nature" är en stil som lockar många.
Senast redigerad av dialektiker 2021-05-24 kl. 13:46.
Citera
2021-05-24, 13:54
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Jag vet inte exakt. Jag vet bara vad jag iakttagit dels som elev själv under 12 år och dels vad jag sett i Norge när jag bott där under senare år och båda mina föräldrar varit lärare där nu de sista 20 åren. Jag vet skolorna tar in många sånna elever, särskilt i Norge. Kanske får de mer pengar där. Jag menar det är problematiskt då jag tycker synd om de ”normala ” barnen utan problem som får in bråkiga stökiga barn i sina klasser. Särskilt om det blir många sånna barn. Jag upplevde själv när jag gick i 2:a klass på Waldorf i Sverige att vi fick in en ”lärarunge” som nog hade stora uppförandeproblem även i vanliga skolan. Han var som en psykopat och förstörde stämningen i klassen de kommande 8 åren. Han bedrev konstant mobbing av många barn på hela skolan och han klarade alltid manipulera med sig ett gäng av killarna i vår klass. Tragiskt. Skolan gjorde ingenting mer än att de hade möten ibland med föräldrar som krävde det.

Alltså om detta stämmer, så är det ju ett problem "i sig" för waldorf-skolorna, att de tar emot massa problembarn, och då kanske det är är därför folk fått en undermålig utbildning på dessa skolor? Allt behöver inte ha med läran att göra?

Lustigt nog pratade jag häromdagen med en bekant som har en unge med besvärlig autism, som inget dagis funkade för. Och då satte hon barnet på en waldorfinspirerad förskola, men tog snabbt ut honom igen "han fick inte bygga med lego" sa hon bland annat.

Edit: Tror ni det här är vanligt inom waldorfinspirerade förskolor att ungarna inte får bygga med lego? Vad taskigt. Det är ju jättebra att bygga med lego.

Iofs, det kanske inte är så farligt om de inte får bygga med lego när jag tänker efter. Det kan ju barnen göra hemma.

Hur som, att föräldrar som har barn med diagnoser testar att sätta ungar på waldorfskolor verkar vanligt?
När inget annat funkar så...
Men detta måste ju bli en jättebelastning på waldorf-skolorna tänker jag?
Senast redigerad av dialektiker 2021-05-24 kl. 14:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in