Citat:
Ursprungligen postat av
BobboSundgren
Du verkar inte ha läst så många vittnesmål och småskrifter. I prologen till några mysterirdramer har Steiner skrivit att vad han såg av demoner var objektiv sanning. Och på slutet av sitt liv och särskilt efter att trä-Goetheanum hade brunnit, blev han hårdare och mer sekteristisk. Han stormade ut från ett möte med orden: "Så jag är bara en försumbar kvantitet nu!?"
Det säger ju Steiner rakt igenom, att hans beskrivning av kunskapsvägen och andevärlden är en objektiv sanning; samtidigt betonas att inte svälja allt utan kolla upp om det stämmer. Hur beskriver du en färg för någon som ej har varseblivit den? Utsagor misstolkades/missbrukades, även av de som kallade sig antroposofer, och det grämde honom ofantligt. Var han en galning för att han visade svaghet när hans livsverk, Goetheanum, brann ner?
Man kan förstås se allt som mumbo-jumbo och att det är för utflippat för att ens vilja befatta sig med antroposofin, helt ok, men så länge det inte skadar någon har var och en rätt att undersöka vad den behagar. Att barn har farit fruktansvärt illa i Waldorfpedagogikens namn ska självklart upp i ljuset.
Av Steiners visionära tablåer kan, enligt min erfarenhet, fragment undersökas och berika, men hela idékomplexet .. då får jag lämna resten därhän och vara tacksam för de guldkorn jag fann, som trots sin ringhet berikar min existens (gäller förövrigt allt kunskapande som vi människor kan tillägna oss på jorden).