2021-05-21, 21:38
Medlem
aina08s avatar
Från LT.se
Kritiserad grundare portad från Solvikskolan: ”Uttalade sig väldigt inflammatoriskt”.
Efter uttalanden i den omtalade dokumentären ”De utvalda barnen” har Solvikskolans ledning förbjudit grundaren Pär Ahlbom att delta i skolans verksamhet.
https://www.lt.se/logga-in/kritisera...nflammatoriskt

Plus-artikel så har själv inte läst vad den innehåller mer än texten ovan.
Om någon här kan läsa den så dela gärna texten.
Citera
2021-05-21, 21:54
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Men eller hur Schlesien. I de senaste avsnitten har ju Jasper kopplat ihop och knutit ihop påsen om hur han tycker att Solviksskolan är kopplad till waldorfrörelsen.
Eller hur?
Erik Norlin säger aldrig i dokumentärserien att antroposoferna i Järna är extrema. Den Norlinrepliken finns inte så den kan du inte ta vidare. Det Norlin kommenterade var facebookgruppens historier från Solvik, inte från Järna i övrigt. Sladdra inte runt med stulna fjädrar.

Norlin lämnade enligt uppgift Solvik/Nibble 1987, så majoriteten av de traumata som kom fram kommenterade han från läktaren eftersom det hände elever efter hans tid. Det är lättare att göra för honom än för t ex ML och HW. Och för alla de lärare som jag antar avböjt medverkan.
Citera
2021-05-21, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GritGrit
Är det bara jag som tycker att dokumentären går lite för långt i sin närgångenhet? Granska skolan är väl bra, men grejen om Pärs barn kändes bara onödig. Ja, han var en dålig farsa. Angår det hela Sveriges befolkning? Nej.

Klippningen och berättartekniken är också smålöjlig. Tänker man att tittaren är svagbegåvad?

Ämnet är bra, men hade krävt en grävare snarare än känslopjunk.

reagerade också på det här. oavsett vem du frågar kommer allt alltid vara pappas fel oavsett vad det handlar om..pinsamt.
Citera
2021-05-21, 22:02
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Erik Norlin säger aldrig i dokumentärserien att antroposoferna i Järna är extrema. Den Norlinrepliken finns inte så den kan du inte ta vidare. Det Norlin kommenterade var facebookgruppens historier från Solvik, inte från Järna i övrigt. Sladdra inte runt med stulna fjädrar.

Norlin lämnade enligt uppgift Solvik/Nibble 1987, så majoriteten av de traumata som kom fram kommenterade han från läktaren eftersom det hände elever efter hans tid. Det är lättare att göra för honom än för t ex ML och HW. Och för alla de lärare som jag antar avböjt medverkan.

Jag har aldrig sagt att Norlin har sagt att antroposoferna är extrema. Det var jag som sa det.

Däremot sa jag att Norlin sagt att "Solvik spårat ur".
Och det var inte något jag ordagrant citerade. Jag menar på att han "tar avstånd" från oegentligheterna på Solvik på det sättet.
Och ja, han visade sig häpen även i första avsnittet då det gällde det som föregick på Solvik.
Varför ska du gå in och kaxa dig där jag svarar lite svepande på någon annans kommentar?

Dessutom skulle du ju alltså läxa upp om det där att jag tyckte att Jasper lämnat det lite outtalat om kopplingen till Waldorf.

Är det någon som ska skärpa sig med sin otrevlighet och svepande inlägg så är det däremot du kära moderator Schlesien.
Du är vansinnigt onyanserad.
Senast redigerad av dialektiker 2021-05-21 kl. 22:06.
Citera
2021-05-21, 22:18
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiesta76
Ja. Forskningen från Karlstad på Waldorfelever visar bland annat det. Att det är många välutbildade som dras till Waldorfskolorna. https://www.diva-portal.org/smash/ge...FULLTEXT01.pdf

Ja, är det någon som sett dokumentären om Kristofferskolan https://www.svtplay.se/video/22167193/en-skola ?

Jag blev helt fascinerad av hur välartade, väluppfostrade och konventionella eleverna var.
Vilken disciplin!

Det kändes ju som att högborgerliga föräldrar kring Bromma måste ha velat ha sina elever på den skolan för att få disciplin.
Dokumentären är från 1967, men inte sjutton var det så välartat som eleverna är i den skolan, då, på vanliga kommunala skolor?

Visst, lärarna var flummiga där de vandrar vilse i sina psykodynamiska teorier, och ungarna fattar ju inte ens vad de pratar om då de försökt fånga upp lärarnas vilsna teorier.

Samtidigt otroligt uppstyrt och disciplinerat, eller vad har ni att säga om skolan på den tiden?
Citera
2021-05-21, 22:21
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Jag har aldrig sagt att Norlin har sagt att antroposoferna är extrema. Det var jag som sa det.
Du gjorde en fulkoppling så Norlin såg ut att stödja din bild av Järna. Vill du köra allt i samma köksmixer ska du vara tydlig med att det är du och ingen annan som gör det. Det är allt.

Citat:
Dessutom skulle du ju alltså läxa upp om det där att jag tyckte att Jasper lämnat det lite outtalat om kopplingen till Waldorf.
Du kan inte bestämma vad Hallbom & Lake har för ambition och avgränsning, det gör de. Dokumentärserien handlar om vad som hänt på Nibble/Solvik. Vill du sedan ändå extrapolera till alla waldorfskolor eller till antroposofin i gemen så är det ditt ansvar, inte Hallbom & Lakes.
Citera
2021-05-21, 22:25
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien

Du kan inte bestämma vad Hallbom & Lake har för ambition och avgränsning, det gör de. Dokumentärserien handlar om vad som hänt på Nibble/Solvik. Vill du sedan ändå extrapolera till alla waldorfskolor eller till antroposofin i gemen så är det ditt ansvar, inte Hallbom & Lakes.

Har du inte fattat hur Lake knyter ihop påsen och gör en koppling till waldorf överlag, i de sista avsnittet så har du inte fattat mycket.
Du verkar rätt trög Schlesien (förutom att du är otrevlig).

Eller hur kopplar ni andra, vad Lake vill förmedla, med sin dokumentär. Och hur han anknyter till waldorfrörelsen i stort?
Senast redigerad av dialektiker 2021-05-21 kl. 22:28.
Citera
2021-05-21, 22:28
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobboSundgren
Du verkar inte ha läst så många vittnesmål och småskrifter. I prologen till några mysterirdramer har Steiner skrivit att vad han såg av demoner var objektiv sanning. Och på slutet av sitt liv och särskilt efter att trä-Goetheanum hade brunnit, blev han hårdare och mer sekteristisk. Han stormade ut från ett möte med orden: "Så jag är bara en försumbar kvantitet nu!?"

Det säger ju Steiner rakt igenom, att hans beskrivning av kunskapsvägen och andevärlden är en objektiv sanning; samtidigt betonas att inte svälja allt utan kolla upp om det stämmer. Hur beskriver du en färg för någon som ej har varseblivit den? Utsagor misstolkades/missbrukades, även av de som kallade sig antroposofer, och det grämde honom ofantligt. Var han en galning för att han visade svaghet när hans livsverk, Goetheanum, brann ner?

Man kan förstås se allt som mumbo-jumbo och att det är för utflippat för att ens vilja befatta sig med antroposofin, helt ok, men så länge det inte skadar någon har var och en rätt att undersöka vad den behagar. Att barn har farit fruktansvärt illa i Waldorfpedagogikens namn ska självklart upp i ljuset.

Av Steiners visionära tablåer kan, enligt min erfarenhet, fragment undersökas och berika, men hela idékomplexet .. då får jag lämna resten därhän och vara tacksam för de guldkorn jag fann, som trots sin ringhet berikar min existens (gäller förövrigt allt kunskapande som vi människor kan tillägna oss på jorden).
Citera
2021-05-21, 22:32
Medlem
BobboSundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Det säger ju Steiner rakt igenom, att hans beskrivning av kunskapsvägen och andevärlden är en objektiv sanning; samtidigt betonas att inte svälja allt utan kolla upp om det stämmer. Hur beskriver du en färg för någon som ej har varseblivit den?

Det kallas självsuggestion.
Citera
2021-05-21, 22:40
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Om det är något mer som jag ska vara kritisk mot då det gäller dokumentären, är ju att Jasper Lake lämnar lite outtalat om ifall den här andan och pedagogiken är relevant för andra Waldorfskolor.
Där lämnas tittaren med frågetecken.
Citat:
Har du inte fattat hur Lake knyter ihop påsen och gör en koppling till waldorf överlag, i de sista avsnittet så har du inte fattat mycket.
Tycker du att del 3 innefattar waldorfskolorna? Ja, i så fall blev din otillfredsställelse mättad till slut på den punkten.
Citera
2021-05-21, 22:45
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Så är det naturligtvis.

Det är alltid problematiskt att föra in en äldre lära i en modern tid. Jag påstår inte att Pär lärt ut nedanstående till alla barnen. Bara att om Steiners reinkarnationslära stämmer så utesluter jag inte att han idag kommenterar på Flashback.

Du glömmer fortsättningen i blogginlägget som är av betydelse i det här fallet.

Senast redigerad av Passepartout 2021-05-21 kl. 23:03.
Citera
2021-05-21, 22:47
Medlem
cleovarnamnets avatar
Vill förtydliga att det jag såg om vuxna som tillät och till och med i vissa fall verkade delta i mobbning av barn är vidrigt.
Jag tycker dock synd om Pär, en 88-årig lite gaggig gubbe som under ett års tid bjudit in ett filmteam till sitt hem och där timmar och åter timmar av intervjuer sedan klipps och vinklas för att det ska passa filmarens narrativ.
Jag upplever också att Pär blir slängd till vargarna och utses till syndabock. Givetvis var han inte ensam om idéerna.
Under denna tid var också tidsandan i Sverige annorlunda. (Även nu finns det flera som önskar "unschoola" sina barn, tro det eller ej.)
De flesta som satte sina barn i Solvik visste vilken skola det var och valde den just därför. Om Solviks lögner för Skolverket och den pedagogik de trodde på kan man säga en hel del om förstås men majoriteten där måste ha trott att det var det bästa för barnen och att de gjorde dem en tjänst. Så tragiskt att ett långt lärarliv där man försökt hjälpa generation efter generation av barn slutar med att man, i en starkt vinklad dokumentär, blir uthängd.
Många har också älskat sin skoltid där men filmarens vinkel är uppenbarligen att lyfta fram dem som inte har gjort det. Dessa barn finns nog på varenda skola i Sverige. Handen på hjärtat, ni som hatar i tråden, tror ni verkligen att det finns någon skola där man inte skulle kunna hitta en massa missnöjda elever som både utsatts för mobbning och undermålig undervisning? Att elever tilläts kommentera varandra inför klassen var för övrigt vanligt när jag gick i en helt vanlig, kommunal skola på 90-talet. Det var inte unikt för Solvik. Och temperamenten? Tja, jag vet kommunala skolor som hållit workshops för lärare enligt den där "omgiven av idioter"-principen där folk delas in enligt färger. Skulle det vara bättre?
Jag citerar lite ur de låsta artiklarna i Expressen:
Dottern Elsa: "Jag kan i efterhand inte se det som en dokumentär, utan som ett reportage med en mycket tydlig agenda. Ett reportage som tyvärr redan från början är missvisande. Det beskrivs som att skolan är en sluten waldorfskola som ingen tidigare vågat berätta sanningen om trots att de ansvariga varken är slutna eller rädda för sanningen. Utan naivt öppna, ärliga och ocensurerade."
"Som att jag används för att sy ihop ett narrativ som inte stämmer överens med den dokumentära berättelse som förespeglats att jag skulle medverka i."
"Jag trodde att det skulle vara en dokumentär om en komplex historia. Om skolan och oss före detta elever. Om de otroligt höga ambitioner, den naiva drömmen om en utopi. Om vad som sker när man försöker göra något radikalt, hur man misslyckas och lyckas."
Sonen Dylan (Gudmund): "Jag köper det till en viss del. Men det är väldigt mycket fokus på det negativa, det låter som det bara varit ett helvete." "Intervjun när jag är hemma hos honom är galet klippt. Det är lite sensationsjournalistik över det."
Pär: "I filmen säger han att han älskade sin skolgång. Sedan gör han en film som inte får någon att förstå vad det verkligen var han älskade."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in