2021-05-24, 14:01
Medlem
Scientologys avatar
Achen Bachen
Andlig helighetsupplevelse när antroposofer plötsligt tittar på varandra som en introvert grupps ytterst ytliga bekräftelsesignatur - Det tysta nickandet - Detta är heligt - Detta är Bra - Så jättebra att inget annan behöver sägas. Det tysta suset genom initierade antisar i grupp.

Begreppet är helt självpåhittat efter analys av det introverta pjosk pjollrandet bland de mest initierade och hur plötsligt någon företeelse i ett klassrum kan fånga transmissionssystemet i den pseudoandliga växellådans nickedockor & klockspel: Jing Jing - Hallå.

När klockorna plötsligt stannar (som en orgasmliknande händelse i antis-psyket)
Tycker inte att någon bild av antroposofin blir komplett utan att dessa plötsliga sociala hickups som kan förvåna alla andra tas med i berättelsen. Sedan kan man som andligt insatt också unna sig en blick ut mot det materialistiskas alla materialister. Aaah. Överseendet.
Achen Bachen, Jawohl!
Citera
2021-05-24, 15:52
Medlem
dialektikers avatar
Har ni koll på det där med antroposofer och lego?
(Det har bildats en ren antroposoftråd på flashback så jag kan ta upp det där, men ni verkar vara så många som har koll på verksamheten, som skriver här.)

Jag kan ge mig fan på att antroposoferna inte vill att ungarna ska bygga med lego eftersom det är 90 graders vinkling? (Jag kom bara på att det kan vara den anledningen?)

De får väl skaffa antroposof-lego med runda former.
Citera
2021-05-24, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Har ni koll på det där med antroposofer och lego?
(Det har bildats en ren antroposoftråd på flashback så jag kan ta upp det där, men ni verkar vara så många som har koll på verksamheten, som skriver här.)

Jag kan ge mig fan på att antroposoferna inte vill att ungarna ska bygga med lego eftersom det är 90 graders vinkling? (Jag kom bara på att det kan vara den anledningen?)

De får väl skaffa antroposof-lego med runda former.

Kan även var en anti-plast idé.

För övrigt har jag börjat fundera på skollagens skrivning i 5 paragrafen tredje stycket: "Utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet." Gäller inte det för Waldorf? Har dom fått igenom ett undantag?
Citera
2021-05-24, 16:50
Medlem
Citat:
Alltså om detta stämmer, så är det ju ett problem "i sig" för waldorf-skolorna, att de tar emot massa problembarn, och då kanske det är är därför folk fått en undermålig utbildning på dessa skolor? Allt behöver inte ha med läran att göra?

Lustigt nog pratade jag häromdagen med en bekant som har en unge med besvärlig autism, som inget dagis funkade för. Och då satte hon barnet på en waldorfinspirerad förskola, men tog snabbt ut honom igen "han fick inte bygga med lego" sa hon bland annat.

Edit: Tror ni det här är vanligt inom waldorfinspirerade förskolor att ungarna inte får bygga med lego? Vad taskigt. Det är ju jättebra att bygga med lego.

Iofs, det kanske inte är så farligt om de inte får bygga med lego när jag tänker efter. Det kan ju barnen göra hemma.

Hur som, att föräldrar som har barn med diagnoser testar att sätta ungar på waldorfskolor verkar vanligt?
När inget annat funkar så...
Men detta måste ju bli en jättebelastning på waldorf-skolorna tänker jag?
Ja det blir en jättebelastning för Waldorfskolorna. Som de inte har särskilt bra metoder för att handskas med. Du kan ju bara se på inlägget över om hur Mikaelgården bedrivs... problemet ligger ju i själva pedagogiken och synen med antroposofin- synen på människan. T ex att kommer ett bråkigt barn in i skolan så är det bara så för det har med det och de mötande barnens ”öde” att göra. Och tidigare liv. Och vad man ska utsättas för av prövningar i detta liv. På det viset pratar de bort problemet. Och på det viset blir många barn lidande för en dålig skolmiljö. Inga ”riktiga” waldorförskolor han Lego. Det är bannlyst. Bannlyst även i antroposofiska hem. Det ska vara träklossar att bygga med och träleksaker och tygdockor. Desvärre.
Citera
2021-05-24, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiesta76
Ja det blir en jättebelastning för Waldorfskolorna. Som de inte har särskilt bra metoder för att handskas med. Du kan ju bara se på inlägget över om hur Mikaelgården bedrivs... problemet ligger ju i själva pedagogiken och synen med antroposofin- synen på människan. T ex att kommer ett bråkigt barn in i skolan så är det bara så för det har med det och de mötande barnens ”öde” att göra. Och tidigare liv. Och vad man ska utsättas för av prövningar i detta liv. På det viset pratar de bort problemet. Och på det viset blir många barn lidande för en dålig skolmiljö. Inga ”riktiga” waldorförskolor han Lego. Det är bannlyst. Bannlyst även i antroposofiska hem. Det ska vara träklossar att bygga med och träleksaker och tygdockor. Desvärre.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...svt-dokumentar Rykande färska nyheter från Aftonbladet som jag saxade ut nyss Nu kommer Skolinspektionen att starta en utredning mot Solvikskolan efter TV-serien som har visat missförhållanden på Solvik.

Och när vi är inne på diskussionsämnet vad barn får leka med på antroposofiska Waldorfskolhem så kör nog antroposoferna med sina konservativa regler om att barn enbart ska leka med träklossar och andra träleksaker typ enkla tågbanor,bilar,och andra sorters smörja till träleksaker a.l.a Waldorf och Antroposofi ,tygdockor som föreställer både djur typ katter,hundar,grodor och barn med mera, Kan ge mej farao på att Lego,Dataspel,och andra vanliga leksaker som man köper i leksaksaffärerna är bannlyst på såna där konservativa Antroposofiska internat-Waldorfskolhem och externa Waldorfskolor Men vinterprylar som skidor,skridsko och pulka är tillåten och utesommarprylar som uppblåsbara badpooler ,bollar, och i vissa fall fiskespö typ kastspö/metspö är tillåten i vissa internat -waldorfskolhem ,.Men hur ser de på olika sällskapsspel som monopol,nya finans,tjuv&polis ,yatzy, schack,kortlekar med flera på dessa ställen?
Senast redigerad av Positronbomben81 2021-05-24 kl. 19:35. Anledning: justering
Citera
2021-05-24, 19:49
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiesta76
Inga ”riktiga” waldorförskolor har Lego. Det är bannlyst. Bannlyst även i antroposofiska hem. Det ska vara träklossar att bygga med och träleksaker och tygdockor. Desvärre.

Antiplast. Det är ju iofs något som råder i resten av samhället nu. Plast har ju blivit en hårdvara då vi nu ska plastbanta.
Så på det sättet kan ju antroposoferna ha pluspoäng på att de har "varit föregångare" till antiplast.

Jag var ju mycket för träleksaker då tjejen var liten.
Visst kunde jag ha plast, men jag avskydde att komma in till syskonbarn där lekrummen var så överfyllda med blipp-blipp, skrän och oljudsplastleksaker så släktkalasen var överjävliga.

Jag är nog lite sådär för äkta vara, natur och ursprung, så jag kan platsa lite i själva antroposofstilen.

Men inte till överdrift som sagt.
Jag är lite ledsen över att plastbantningen går till överdrift. Plast är ju praktiskt.

Men jag tror faktiskt inte ens antroposoferna i Järna behöver svälja hela konceptet?

Jag har stött på antroposofer som kan ha en del av koncepten, men avstå från annat.
Senast redigerad av dialektiker 2021-05-24 kl. 20:01.
Citera
2021-05-24, 20:08
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:

Jag har stött på antroposofer som kan ha en del av koncepten, men avstå från annat.

Som uppväxt i Järna kan jag säga att detta är mer regel än undantag.

Antropospofin var en glidande skala som man ofta kunde bedöma på hur folk klädde sig men framförallt inredningen i hemmen. Hos en liten andel såg det ut som Rudolf Steiner spytt ned hela huset, rent från plast, tv osv. Detta var en minoritet, med dystra stackars barn. Lite extrem protestantisk sekt-vibbar.

Sen övergick det glidande i mer moderna påfund och mindre lavendeldoft, laserade väggar och mjuka träleksaker.

Fina bilar har inga antroposofer någonting emot, tvärtom. Antar att Steiner inte hade några åsikter om klimatförändringar.
Citera
2021-05-24, 20:21
Medlem
Citat:
Antiplast. Det är ju iofs något som råder i resten av samhället nu. Plast har ju blivit en hårdvara då vi nu ska plastbanta.
Så på det sättet kan ju antroposoferna ha pluspoäng på att de har "varit föregångare" till antiplast.

Jag var ju mycket för träleksaker då tjejen var liten.
Visst kunde jag ha plast, men jag avskydde att komma in till syskonbarn där lekrummen var så överfyllda med blipp-blipp, skrän och oljudsplastleksaker så släktkalasen var överjävliga.

Jag är nog lite sådär för äkta vara, natur och ursprung, så jag kan platsa lite i själva antroposofstilen.

Men inte till överdrift som sagt.
Jag är lite ledsen över att plastbantningen går till överdrift. Plast är ju praktiskt.

Men jag tror faktiskt inte ens antroposoferna i Järna behöver svälja hela konceptet?

Antroposoferna kommer nog att "köpa" konceptet med plastbantning som föreslagits på hög politisk nivå där man tar steg för steg att avskaffa plastförpackningar i dess olika former och då kommer Antroposoferna att vilja skaffa sig ursäkter för att totalt bannlysa all användning av leksaker,och spel som, är tillverkad av plast .Och då kommer de även att sluta köpa in köksutrustning och bestick samt koppar,muggar med mera i köksväg som är tillverkad helt i plast och även andra hushållsprodukter av plast kommer de att sluta köpa in även plastslangar till bevattning och andra praktiska saker av plast kommer de att upphöra med att köpa in ,och de kommer att helt gå över till att köpa in sånt som är tillverkad av trä,glas,gummi,lergods,gjutgods,metall.
Senast redigerad av Positronbomben81 2021-05-24 kl. 20:29.
Citera
2021-05-24, 21:22
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Som uppväxt i Järna kan jag säga att detta är mer regel än undantag.

Antropospofin var en glidande skala som man ofta kunde bedöma på hur folk klädde sig men framförallt inredningen i hemmen. Hos en liten andel såg det ut som Rudolf Steiner spytt ned hela huset, rent från plast, tv osv. Detta var en minoritet, med dystra stackars barn. Lite extrem protestantisk sekt-vibbar.

Sen övergick det glidande i mer moderna påfund och mindre lavendeldoft, laserade väggar och mjuka träleksaker.

Fina bilar har inga antroposofer någonting emot, tvärtom. Antar att Steiner inte hade några åsikter om klimatförändringar.

Ja, herregud, folk som säger i tråden att antroposofer inte har datorer och sådant. De finns ju på facebook, i mångfald. Hur skulle de fixa det utan datorer och smartphones.
Citera
2021-05-24, 21:36
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ja, herregud, folk som säger i tråden att antroposofer inte har datorer och sådant. De finns ju på facebook, i mångfald. Hur skulle de fixa det utan datorer och smartphones.

Ja, jag beskrev dessutom hur det såg ut på 80- och 90-tal. Idag tror jag det är mycket mycket få som inte har tv, dator och smartphones, och dom hör nog i sin tur snarare till någon subgrupp som utvecklats ur den antroposofiska myllan, typ anarkoprimitivister. Finns ett gäng sådana där ute också.
Citera
2021-05-24, 21:54
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Ja, jag beskrev dessutom hur det såg ut på 80- och 90-tal. Idag tror jag det är mycket mycket få som inte har tv, dator och smartphones, och dom hör nog i sin tur snarare till någon subgrupp som utvecklats ur den antroposofiska myllan, typ anarkoprimitivister. Finns ett gäng sådana där ute också.

Ja, och "antroposof-stilen" livsstilen ligger ju oerhört mycket i tiden, eller hur?

Lajva, back to nature, folkloretrenden, ekolivsstilen, second hand modet osv you name it (även häxkonster, det okända, kristaller, alternativmedicin, pseudovetenskap, läkemedelsindustrin är en bluff osv) har ju folk i gemen typ adopterat från antroposofrörelsen?
Samt att Greta-influensen och second hand-modet även kommer från annat håll, då vi vill vara så miljömedvetna.

Du gick ju på Örjanskolan, kan du säga vad som var positivt där?

Blev ni entusiasmerade på något sätt?
Funkar det där sagoberättandet för att entusiasmera ungar?
Senast redigerad av dialektiker 2021-05-24 kl. 22:00.
Citera
2021-05-24, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Positronbomben81
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...svt-dokumentar Rykande färska nyheter från Aftonbladet som jag saxade ut nyss Nu kommer Skolinspektionen att starta en utredning mot Solvikskolan efter TV-serien som har visat missförhållanden på Solvik.

Och när vi är inne på diskussionsämnet vad barn får leka med på antroposofiska Waldorfskolhem så kör nog antroposoferna med sina konservativa regler om att barn enbart ska leka med träklossar och andra träleksaker typ enkla tågbanor,bilar,och andra sorters smörja till träleksaker a.l.a Waldorf och Antroposofi ,tygdockor som föreställer både djur typ katter,hundar,grodor och barn med mera, Kan ge mej farao på att Lego,Dataspel,och andra vanliga leksaker som man köper i leksaksaffärerna är bannlyst på såna där konservativa Antroposofiska internat-Waldorfskolhem och externa Waldorfskolor Men vinterprylar som skidor,skridsko och pulka är tillåten och utesommarprylar som uppblåsbara badpooler ,bollar, och i vissa fall fiskespö typ kastspö/metspö är tillåten i vissa internat -waldorfskolhem ,.Men hur ser de på olika sällskapsspel som monopol,nya finans,tjuv&polis ,yatzy, schack,kortlekar med flera på dessa ställen?
Stämmer! Yatzy, finans , tjuv och polis osv- allt det är tillåtet - vartfall på den skola jag gick och i hemmet jag växte upp 😅
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in