Citat:
Ursprungligen postat av
JagMatarHuslimer
Hej!
Jag har aldrig riktigt förstått mig på hatet som riktas mot samer. Bör vi inte vissa större hänsyn till dem? De är ju trots allt ursprungsbefolkning och faktiskt det "mest svenska" vi har.
Jag förstår att en del kan bli lite arga över att de gör anspråk på en del fiskevatten och jaktmark i norr, men då får man ju vända på pannkakan och beakta hur många storbolag som tagit enorma tusentals hektar mark i ägande över hela sverige och begränsar fiske&jakt för majoriteten av Sveriges befolkning i större utsträckning.
Så vad är grejen med hatet? Är det orgundat? Vänligen fakta i tråden och inga konspirationer.
Kan det ha med att de ser sig som Sveriges indianer trots att svenskarna var först i Sverige som invandrade när istidens istäcke smälte undan söderifrån.
Att de numera inte är 150 cm långa och har mörka ögon, hy och hår, vilket visar på så svår utspädning av svenskt blod att de förmodligen har under 5% gener från de ursprungliga lapparna. Att se en ljus blåögd ”same” ger inga naturfolkvibbar direkt.
Att äkta lappar, som bara kan ses på foton numera, bara var rumpnissar hjälper inte heller precis.