2021-05-07, 08:48
Medlem
KreugerGulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagMatarHuslimer
Hej!

Jag har aldrig riktigt förstått mig på hatet som riktas mot samer. Bör vi inte vissa större hänsyn till dem? De är ju trots allt ursprungsbefolkning och faktiskt det "mest svenska" vi har.

Jag förstår att en del kan bli lite arga över att de gör anspråk på en del fiskevatten och jaktmark i norr, men då får man ju vända på pannkakan och beakta hur många storbolag som tagit enorma tusentals hektar mark i ägande över hela sverige och begränsar fiske&jakt för majoriteten av Sveriges befolkning i större utsträckning.

Så vad är grejen med hatet? Är det orgundat? Vänligen fakta i tråden och inga konspirationer.
Samer är inte ursprungs befolkning! Gnälliga tattare som så fort det går drar på offerkoftan.
Citera
2021-05-07, 09:11
Medlem
Freeze89s avatar
Fula varelser med ful personlighet och ännu fulare kläder.
Citera
2021-05-07, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BitterFiende
Om du tror att det inte är samer med renar söder om Östersund så kan du inte mycket om aktuellt samiskt renskötselområde!

Dumförklara mig inte utan det är ju precis som jag säger... Vi som inte bor där ska inte ha något att säga om saken. Det är liksom inte vår fråga. Tänk om jag som okunnig är den som har mandat att bestämma hur det ska vara?
Citera
2021-05-07, 09:20
Medlem
PaoloRobertos avatar
Undermänniskor, borde jobba i gruvor åt oss efter allt de fått lappjävlar!!!!!
Citera
2021-05-07, 09:28
Medlem
brajzillas avatar
Tänker på dom som nån slags kringdragande griniga jävla troll, typ som zigenare... som jag kan förstå finns dom väl i norra Norge, Sverige, Finland och Ryssland så egentligen är dom väl "nomads" om sanningen ska fram.
Citera
2021-05-07, 09:47
Medlem
Jag har inget emot att de kallar sig/är Samer. Däremot har jag mycket emot att de ska ha mer rättigheter än oss andra uppe i norr.

Nu i Maj är t ex bästa skotersäsongen i många fjäll, då stänger man ned allt pga Samerna ska "flytta renar". Sen ser man varken till Samer eller renar, men stängt är det och dryga böter om du syns till däruppe.

Sen för att inte tala om fisket, jag vill kunna köpa fiskekort och fiska i sjöarna men icke. Det är bara Samer som ska få göra det.

Nä, ge dem samma rättigheter som oss andra. De som ska rappla på med renar får väl köpa sig mark och ha dem i en inhängnad som man gör med kor osv.
Citera
2021-05-07, 09:54
Medlem
Inkommers avatar
Samer är lyxparasiter. Kräver särrättigheter och skattepengar till dyra leksaker som helikoptrar och senaste skotermodellerna så man kan valla renar.
Det är dags att driva ut det där förbannade packet ur landet!
Citera
2021-05-07, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon_
Dumförklara mig inte utan det är ju precis som jag säger... Vi som inte bor där ska inte ha något att säga om saken. Det är liksom inte vår fråga. Tänk om jag som okunnig är den som har mandat att bestämma hur det ska vara?

Jag delade en karta där det är markerat med blått över vilka områden det pågår renbete just nu. Om du klickar på den länken ser du att gränsen går över ca 50% av landets yta.

Vet inte hur många % som räknas som fjäll, men tror det är max 10%.
Citera
2021-05-07, 10:20
Medlem
over9ks avatar
"Hatet" mot samer grundas i samernas hat mot svenskar. Till och börja med påstår de sig vara ursprungsbefolkning i Sverige, vilket givetvis inte stämmer. Vidare använder de detta påstående för att tillskansa sig rättigheter och tillgångar som svenskar bara kan drömma om. De går även till viss del att jämföras med judar som, när det passar de själva, ser sig som vita (svenskar) och i andra fall när de vill särskilja/ta avstånd sig från dessa (när det passar dem) ser sig som judar (samer). "Vända kappan efter vinden".
Citera
2021-05-07, 11:51
Medlem
De som kallar sig samer är inte hatade i Sverige eller någon annanstans. För att bara begränsa sig till de samer som lever i Sverige så är de svenska medborgare och ofta verksamma inom rennäringen. Något urfolk eller någon urbefolkning i det vi idag kallar Sverige är de inte och har aldrig varit. Men de är de enda som är verksamma inom rennäringen, som är en lönsam och subventionerad industri.

Det finns inga arkeologiska fynd i Skandinavien som stödjer att renskötare och renägare skulle ha varit ett urfolk innan alla andra människor befolkade Skandinavien och Finland. Under den rasbiologiska eran i Sverige så särskilde sig samer från andra genomsitt levandssätt som nomadiserande med sina hjordar och med egna dialekter. Det var svenska och finska akademiker som gav samiska dialekterna ett skriftspråk och ordnade så att barnen fick gå i skola och lära sig läsa, skriva och räkna. Det finns inget som tyder på att detta var grundat på hat. Snarast på omsorg.
Citera
2021-05-07, 12:12
Medlem
C.B.G.s avatar
Än så länge är det nog felaktigt att tala om hat annat än inom begränsade kretsar. Men jag fruktar att det kommer att eskalera om den nuvarande trenden fortsätter att samerna görs till envåldshärskare i fjällvärlden.

Det här drabbar i första hand inte tillresta turister utan först och främst den bosatta icke-samiska befolkningen. Människor som bor i orter som Kiruna gör det därför att dom älskar friluftsliv. Om dom i allt större utsträckning kommer att stängas ute från naturen kommer det till sist att smälla. Tro mig.

Problemet är inte begränsat till människors användande av naturen. Ett ökande problem nere vid kustområdena är att renar som aldrig syntes till förut, numera invaderar kustlanden och trampar ner buskar och blommor på folks hustomter. Samer har plötsligt utan förvarning fått jakträtt på områden där dom aldrig varit tidigare. Och när dom jagar måste övriga jaktlag ta paus. Helt bisarrt men sant.

Det är utan tvivel så att samer genom historien stundtals har behandlats illa men det blir inte rätt om man svänger 360 grader på problemet. Att göra samerna till herre på täppan är säkert välmenande men det kommer att få ett olyckligt slut. Sanna mina ord.
Citera
2021-05-07, 12:34
Medlem
Besticks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagMatarHuslimer
Hej!

Jag har aldrig riktigt förstått mig på hatet som riktas mot samer. Bör vi inte vissa större hänsyn till dem? De är ju trots allt ursprungsbefolkning och faktiskt det "mest svenska" vi har.

Jag förstår att en del kan bli lite arga över att de gör anspråk på en del fiskevatten och jaktmark i norr, men då får man ju vända på pannkakan och beakta hur många storbolag som tagit enorma tusentals hektar mark i ägande över hela sverige och begränsar fiske&jakt för majoriteten av Sveriges befolkning i större utsträckning.

Så vad är grejen med hatet? Är det orgundat? Vänligen fakta i tråden och inga konspirationer.
"De är ju trots allt ursprungsbefolkning och faktiskt det "mest svenska" vi har."

Lol. Sluta sprid desinformation och dynga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in