Citat:
Ursprungligen postat av
Helge.Palmcrantz
Samer är inte svenska. De är etniskt mongoler/inuiter. De anses vara ursprungsbefolkning på grund av att våra skitpolitiker gett dem en sådan status. Vita var före dem i Sverige och borde ha mer rättigheter än sneögonen.
Inte särskilt mycket hat riktas mot samer, men fjälljudarna är duktiga på att dra på sig den stickade offerkoftan konstant. De har särrättigheter som borde vara ett brott mot mänskliga rättigheter.
Jag skulle kanske inte använda ett så laddat språk, men i stort håller jag med. Mina förfäder fanns här före samerna, utgående från DNA. Om en same hör till ett ursprungsfolk så gör jag det också, och då borde vi ha samma rättigheter.
Det som skiljer vissa samer från mig är att de har en större del av sin ursprungliga kultur kvar. Å andra sidan är det inte ursprunglig samisk kultur att ratta fyrhjulingar, terrängmotorcyklar eller köra snöskoter. Man kan liksom inte äta kakan och ha den kvar.
Men inget av det här förklarar hatet, och själv har jag aldrig hatat samer. Däremot tycker jag att de gång på gång försöker använda sin "ursprungsstatus" för egna fördelar, på ett sätt som stör mig, rent moraliskt. Det varken gillar eller respekterar jag, men det är inte ens nära "hat".
Min egen teori är att samerna under lång tid föraktats och behandlats fel (av den svenska staten och dess övriga innevånare) och nu när det rättats till finns det ett latent behov för samer att poängtera sin existens. På alla möjliga sätt och så in-your-face som det bara är möjligt. Litet som när finnarna vann hockey-guld första gången, vid sidan av glädjen och lyckan fanns det också mörkare toner, skadeglädje och värre. Och den sortens mopsande irriterar, och leder till ett "hat".
Personligen tycker jag att Sverige gett samerna för mycket makt. Den form av "självbestämmande" man infört leder bara och enbart till strul, på alla plan (också mellan samer). Finland har skött det bättre, också om de nu är på väg in i samma fälla och ska fixa till nån ny lag efter att FN kritiserat dem.