2024-03-07, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagMatarHuslimer
Hej!

Jag har aldrig riktigt förstått mig på hatet som riktas mot samer. Bör vi inte vissa större hänsyn till dem? De är ju trots allt ursprungsbefolkning och faktiskt det "mest svenska" vi har.

Jag förstår att en del kan bli lite arga över att de gör anspråk på en del fiskevatten och jaktmark i norr, men då får man ju vända på pannkakan och beakta hur många storbolag som tagit enorma tusentals hektar mark i ägande över hela sverige och begränsar fiske&jakt för majoriteten av Sveriges befolkning i större utsträckning.

Så vad är grejen med hatet? Är det orgundat? Vänligen fakta i tråden och inga konspirationer.

Jag är själv blandad med same och det finna inget hat mot samer. Möjligen de 200 hycklarna som ännu lever på renarna och och sliter på sig lappmössan och rådjursögon o jojkar så fort det kommer en turist eller journalist. Nobody gives a shit om du är same. Dont even try. De som driver renindustrin idag har privata helikoptrar och bidrag och satelliter på industriell nivå. - och är hänsynslösa mot djur och natur. Alla rovdjur mördas. Kom alltså inte och orera om nån jävla kultur. De flesta samerna bor i Stockholm. Spela inte offer - det uppfattas bara som narcissism.

Kom inte orera om att ni fanns först i Sverige och de elaka kom söderifrån. Ingen bodde på inlandsisen. INGEN. Svenskar invandrarede tusen år före samerna. Ni är 2a på bollen. Bli svenskar som alla andra och bete er inte som blodiglar och spela på offerharpan. Riktiga män gör inte så.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2024-03-07 kl. 20:39.
Citera
2024-04-12, 14:17
Samer är inte ursprungsbefolkningen..
Största lögnen någonsin.
Och folk undrar varför det växer hat..
Citera
2024-04-20, 15:53
Medlem
Veniconess avatar
Jag har absolut inget personligt hat mot samer. Jag har vad jag vet endast träffat en enda "riktig" same i verkligheten, under en resa till Lappland (hur pass många av de jag mötte som eventuellt var samer utan att uppenbart visa/säga det kan jag naturligtvis inte veta), men samerna har onekligen en del idéer och privilegier som kan sticka en "sydsvensk" (ser egentligen inte någon anledning att kalla mig något annat än smålänning, "svensk" är egentligen ett från Stockholm och Centralmakten påtvingat begrepp som av många förknippas med den extrema centralisering och motarbetande av regionala maktcentra och identiteter som framförallt Gustav Vasa hade som stark drivkraft och som alltsedan hans uppstigande på tronen 1523 varit karaktäristiskt för uppsvensk/stockholmsk maktutövning. Svensk är egentligen en benämning på en person från Svealand, egentligen nästan bara Uppland-Södermanland, men det är ju inte trådens ämne) i ögonen.

Framförallt deras gräddfil i rovdjurspolitiken, att vargen inte får finnas inom deras så kallade "renskötselområde" är skam och skandal. Jag tillhör inte endera lägret i den polariserade och infekterade vargfrågan, jag är varken vargkramare eller varghatare. Jag tycker att vargen har rätt att existera i den svenska naturen, men den måste också hållas efter, så att stammen hålls på en acceptabel nivå. Jägare, och djurägare bör få utökade och klart definierade rättigheter att skjuta vargar som utgör ett hot mot deras djur, och vargstammarna i älgtäta områden måste hållas efter, så att inte vargarna gör för stor åverkan på älgpopulationerna och det påverkar jägarnas tilldelade kvot negativt.

Men i en mycket stor del av det extremt glesbefolkade Norrland, där vargen skulle ha utmärkta möjligheter att leva och existera utan att människor skulle störas särskilt mycket av det, då området är så glesbefolkat, särskilt i inlandet där stora ytor är i princip obefolkade, där får inte vargen finnas på grund av att dessa samer har lyckats tillskansa sig en gräddfil till "vargfrihet" i sitt så kallade renskötselområde. Så bara för att de inte accepterar att en enda av deras "fjällkossor" faller offer för vargar så ska det mycket mer tätbefolkade Mellan- och Sydsverige få ta hela smällen med vargstammen och de problem som trots allt kommer med denna, istället för att ha en mer utspridd vargstam som kan sprida ut sig i hela riket.

Samerna får gärna ha sina renar om de prompt vill, men det är inte läge att fortsätta strössla bidrag över dem för att de ska kunna upprätthålla denna arkaiska livsstil. Det urvattnade argumentet att turistindustrin tjänar en massa pengar på renskötseln håller nog inte för en närmare granskning. Att kolla på lite renar, åka ackja i vinterklimat bakom dessa hjortdjur, sova i kåtor och lyssna på jojkande samer i tofsprydda utstyrslar står säkerligen inte för mycket av turistsektorns inkomster.

Om vi ska ha varg i Sverige ska den även få finnas i renbetesområdet. Den gör garanterat mindre skada där än i Småland och Skåne (ja, båda dessa landskap har sedan ett par år tillbaka permanenta vargrevir för första gången sedan 1860-talet).
Citera
2024-04-20, 15:57
Bannlyst
Jag älskar samer. Det folkslaget kom efter det svenska nordgermanska folket till fjällen. Därför är jag för mångkultur - för att samer ska bevara sin identitet i lappland. Dom är en av få som har rätt att bo i Svenskarnas land. Det som inte ska vara i Sverige är ett mångetniskt samhälle -tex negrer och araber skall inte vara i Sverige. Samer har frikort och vår respekt - en historiskt del av vårt vackra land Sverige. Fridfulla naturfolk har min fulla respekt.
Citera
2024-04-20, 18:29
Medlem
Pitschkas avatar
Jag är nyfiken på varför det aldrig finns renkött i butiken.
Det förstärker ytterligare sanningen för boende söder om Norrland att dessa lappar är en tärande del av populationen.

Och framöver kommer det bli rätt tufft för de som tar sig en självklar rätt att parasitera i Sverige.
Av ekonomiska och politiska skäl.

Men det fattar inte dumlappen precis som svartskallen, utan fortsätter med sina provokationer.

Det brukar gå dåligt för de som gapar utan att ha täckning för det. Till slut. Lär av historien.
Senast redigerad av Pitschka 2024-04-20 kl. 18:36.
Citera
2024-04-20, 22:30
Medlem
Hatet mot samer är verkligt, och handlar egentligen om vem som har äganderätt till markerna. Renarna följer bara sina urgamla vandringsstråk och tyvärr trampar renarna ner skogsplantor där de går och på åkrarna och på böndernas ängar blir det så kallade isbrännor. Man kan dock fråga sig om det är nödvändigt kunna odla potatis i Arvidsjaur eller Jokkmokk.
Citera
2024-04-22, 17:32
Medlem
Veniconess avatar
Som jag skrev ovan så upplever många att det är helt orimligt att mer än halva Sveriges yta ska vara fri från vargen, enbart med hänvisning till deras så kallade "renskötselområde". Det är löjligt att de ska hålla på och gnälla för att vargen river några av deras "fjällkossor", som de inte ens klarar av att hålla sig med utan bidrag, men bönder och jägare i södra delen av Sverige förväntas utan knot acceptera att vargen river deras får, kalvar och dödar deras jakthundar när de råkar komma in på vargarnas revir under jakt. Visst, en varg är en varg, och de agerar bara i enlighet med sina instinkter, men det vore mycket bättre om vargen tilläts etablera revir i Norrland med, utan att skjutas så fort de beträder det så kallade "renskötselområdet". Förhoppningsvis kommer vi till en punkt då detta blir verklighet, och förhoppningsvis slutar staten strössla bidrag över samerna. Om de nu är så värdefulla för vårt lands turism som de säger sig vara klarar de sig fint utan bidrag. Och om inte tillräckligt många vill turista i Lappland och betala pengar för att uppleva samekultur, så må det vara hänt.
Citera
2025-06-21, 17:44
Medlem
Så länge man ger samer bidrag kommer det att bli såhär. Bara en ren tur (lol,ren) att inte Islam har blivit en kulturarv.
Citera
2025-06-21, 18:02
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Samer är inte svenska. De är etniskt mongoler/inuiter. De anses vara ursprungsbefolkning på grund av att våra skitpolitiker gett dem en sådan status. Vita var före dem i Sverige och borde ha mer rättigheter än sneögonen.

Inte särskilt mycket hat riktas mot samer, men fjälljudarna är duktiga på att dra på sig den stickade offerkoftan konstant. De har särrättigheter som borde vara ett brott mot mänskliga rättigheter.

Jag skulle kanske inte använda ett så laddat språk, men i stort håller jag med. Mina förfäder fanns här före samerna, utgående från DNA. Om en same hör till ett ursprungsfolk så gör jag det också, och då borde vi ha samma rättigheter.

Det som skiljer vissa samer från mig är att de har en större del av sin ursprungliga kultur kvar. Å andra sidan är det inte ursprunglig samisk kultur att ratta fyrhjulingar, terrängmotorcyklar eller köra snöskoter. Man kan liksom inte äta kakan och ha den kvar.

Men inget av det här förklarar hatet, och själv har jag aldrig hatat samer. Däremot tycker jag att de gång på gång försöker använda sin "ursprungsstatus" för egna fördelar, på ett sätt som stör mig, rent moraliskt. Det varken gillar eller respekterar jag, men det är inte ens nära "hat".

Min egen teori är att samerna under lång tid föraktats och behandlats fel (av den svenska staten och dess övriga innevånare) och nu när det rättats till finns det ett latent behov för samer att poängtera sin existens. På alla möjliga sätt och så in-your-face som det bara är möjligt. Litet som när finnarna vann hockey-guld första gången, vid sidan av glädjen och lyckan fanns det också mörkare toner, skadeglädje och värre. Och den sortens mopsande irriterar, och leder till ett "hat".

Personligen tycker jag att Sverige gett samerna för mycket makt. Den form av "självbestämmande" man infört leder bara och enbart till strul, på alla plan (också mellan samer). Finland har skött det bättre, också om de nu är på väg in i samma fälla och ska fixa till nån ny lag efter att FN kritiserat dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in