Citat:
Ursprungligen postat av
Black-Rat
Två fel blir inte rätt. Dvs 1+1 är inte lika med 0 (ang storföretag kontra samer).
Att samer är vår ursprungsbefolkning, är enligt samtida vetenskapliga upptäckter sannolikt en lögn.
Jag har personligen aldrig sett eller hört nåt hat mot samer. Däremot har jag sett och hört samerna själva bygga på myten om ”samehat”, dock helt ogrundat.
Dessutom handlar inte frågan om betesrätt, jakt och fiske om samer som en grupp. De samer som besitter rättigheter är en rik och extrem minoritet bland samerna. Hatet är betydligt större inom gruppen, riktat mot personer inom gruppen, dvs samer mot samer. Men det skulle dom aldrig erkänna, därför projicerar man hat som ett svenskt koncept.
+1 på den.
Det enda "hatet" jag hört talas om är att markägare har velat haft ersättning för sådant som renarna / rendrivningen medfört.
Som skrämda tamdjur, skador på ungskog mm.
Samer mot samer hör man desto mer om, och samer är mer benägna att ta självmord och ha psykisk ohälsa än genomsnittssvensken.
Samiska består av flera olika språk, dvs olika folkgrupper, och dessa folkgrupper har en hierarki vilka som är bäst/sämst och drar sig inte för att slåss för att upprätthålla hedern.
Att komma ut som homosexuell är att dra vanära över familjen, att sticka ut är inte okej.
Bitterheten över att många samer har lämnat kulturen bakom sig är stor. Men de har ju själva stött ut de som inte varit bra nog.