Citat:
Ursprungligen postat av
JagMatarHuslimer
Hej!
Jag har aldrig riktigt förstått mig på hatet som riktas mot samer. Bör vi inte vissa större hänsyn till dem? De är ju trots allt ursprungsbefolkning och faktiskt det "mest svenska" vi har.
Jag förstår att en del kan bli lite arga över att de gör anspråk på en del fiskevatten och jaktmark i norr, men då får man ju vända på pannkakan och beakta hur många storbolag som tagit enorma tusentals hektar mark i ägande över hela sverige och begränsar fiske&jakt för majoriteten av Sveriges befolkning i större utsträckning.
Så vad är grejen med hatet? Är det orgundat? Vänligen fakta i tråden och inga konspirationer.
Vem hatar? Har aldrig gjort och inte heller mamma och hennes släktingar som bodde uppe i norr.
Samerna anser sig ha blivit dåligt behandlade, bl a för att man förr tvingade dem att gå i svensk skola och att de skulle lära sig svenska i första hand och då tappade många av dem sitt samiska språk. Sedan rasforskades de en hel del på dem förr.
Vet inte riktigt men som jag har förstått det vill de inte vara en del av oss utan ha sitt. Kan ha fel där.
Kan tycka att de på senare har tagit på sig lite väl många offerkoftor men förstår att de vill bevara sin kultur och det är det väl ingen som förvägrar dem på något sätt.
De är inte någon ursprungsbefolkning här men väl ett urfolk. Markerna kräver de av hävdarätt, inget annat.
Vi har inte koloniserat dem och deras plats men det vet jag att en del hävdar.
Själv tycker jag att det bara är positivt att de finns. Hatar - nej inte det minsta. Tvärtom.