Flashback bygger pepparkakshus!
2022-12-20, 20:57
Avstängd
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Fast läser man svenska tidningar får man intrycket att efterfrågan på Zyklon B strax kommer skjuta i höjden. De man förlorar på gungorna tar man igen på karusellerna.

Är du kvar i ZIM? Liiiite sugen..
Citera
2022-12-20, 22:12
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Är du kvar i ZIM? Liiiite sugen..

Jodå, drygt hälften ligger kvar och tynger retfullt ned min årsavkastning. Velade länge men någonstans tror jag ändå på att de kommer kunna ta bra betalt för fraktandet (om än inte så extremt som i början av året). Jag vill tro att det finns en botten här någonstans, snart är de ju nere på skeppens skrotvärde.
Men jag får ju också medge att jag är en irrationell känslomänniska som tycker det är lite tråkigt att helt klippa av en aktie i bolag som jag gillar. Därför har jag rätt många halvsålda innehav som bara ligger och skvalpar.

Ska man koppla till topic kan man nog tro att även vid en ”krasch” kommer fraktbolagen frakta på om än i något mindre skala. Vi är så beroende av sjöfarten att vi helt enkelt snällt får betala gubben som äger båtarna. Men jag kör mest på MA (magkänsloanalys).
Citera
2022-12-20, 22:22
Avstängd
Glossuss avatar
Citat:
Jodå, drygt hälften ligger kvar och tynger retfullt ned min årsavkastning. Velade länge men någonstans tror jag ändå på att de kommer kunna ta bra betalt för fraktandet (om än inte så extremt som i början av året). Jag vill tro att det finns en botten här någonstans, snart är de ju nere på skeppens skrotvärde.
Men jag får ju också medge att jag är en irrationell känslomänniska som tycker det är lite tråkigt att helt klippa av en aktie i bolag som jag gillar. Därför har jag rätt många halvsålda innehav som bara ligger och skvalpar.

Ska man koppla till topic kan man nog tro att även vid en ”krasch” kommer fraktbolagen frakta på om än i något mindre skala. Vi är så beroende av sjöfarten att vi helt enkelt snällt får betala gubben som äger båtarna. Men jag kör mest på MA (magkänsloanalys).
Har aldrig sett ett lägre p/e. Vinst per aktie imponerar också.. Fast det är väl hänfört till historiska siffror? Som sagt, jag är riktigt sugen på några ZIM.
Citera
2022-12-20, 22:37
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Har aldrig sett ett lägre p/e. Vinst per aktie imponerar också.. Fast det är väl hänfört till historiska siffror? Som sagt, jag är riktigt sugen på några ZIM.

Pirate Gang, skepp ohoj och böljan blå! Jag är som Smutz, kärat ned mig i ZIM, klarade inte att göra mig av med hela innehavet, har 41 st som ligger och skvalpar, well, gått på grund. Planen är att chilla ett tag till och gå in under nästa år. Tror de kan falla mer. En sak är säker, de är tokcykliska, och jag (vi) skall med på nästa resa upp. (Nuvarande innehav skriver jag av mot utdelningar och vinsthemtagning tidigare, så jag behöver inte gå på plankan).
Senast redigerad av MrLevaLivet 2022-12-20 kl. 22:40.
Citera
2022-12-20, 22:44
Medlem
KJosefs avatar
Ni är fan riktiga vikingar som vågar hålla på med båtar.

Jag tror tyvärr att om man ska köpa den här typen av aktier ska man göra det när dom förlorar pengar, inte när PE-talet är 1. Det är alltid när de ser som mest undervärderade ut som det är farligast att köpa.

Om man å andra sidan köper när de förlorar pengar måste man vara säker på att man orkar hålla till nästa cykel. Väldigt lätt att man ger upp efter några år och köper något annat.

Nej, shipping är djävligt svårt man jag önskar alla inblandade lycka till och hoppas att Flashback-invest blåser storfinansen.
Citera
2022-12-20, 22:51
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
- - - . Jag vill tro att det finns en botten här någonstans, snart är de ju nere på skeppens skrotvärde. - - -

WARNING!!! Riktig recession och låga stålpriser och skeppen har inget skrotvärde! Varför ser det ut så här i länder med en helt annan miljölagstiftning än den gängse...
https://www.atlasobscura.com/places/bay-of-nouadhibou-ship-graveyard

(kidding... men bara nästan...).
Citera
2022-12-20, 23:53
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Ni är fan riktiga vikingar som vågar hålla på med båtar.

Jag tror tyvärr att om man ska köpa den här typen av aktier ska man göra det när dom förlorar pengar, inte när PE-talet är 1. Det är alltid när de ser som mest undervärderade ut som det är farligast att köpa.

Om man å andra sidan köper när de förlorar pengar måste man vara säker på att man orkar hålla till nästa cykel. Väldigt lätt att man ger upp efter några år och köper något annat.

Nej, shipping är djävligt svårt man jag önskar alla inblandade lycka till och hoppas att Flashback-invest blåser storfinansen.

Jag har ju den lilla edgen att jag både är fattig och tjurig, det är helt enkelt för lite pengar som ligger där för att jag ska orka oroa mig. Så hålla ut blir nog inget problem. Fast i den här takten har de väl utdelat varenda spänn de fått in och börjar snart göra specialutdelningar av bultar och stålplattor från själva båtarna.

Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
WARNING!!! Riktig recession och låga stålpriser och skeppen har inget skrotvärde! Varför ser det ut så här i länder med en helt annan miljölagstiftning än den gängse...
https://www.atlasobscura.com/places/bay-of-nouadhibou-ship-graveyard

(kidding... men bara nästan...).

Haha, fan vad coolt. Man borde lappa ihop en sådan skorv, hissa Jolly Roger och montera fast en kanon. Sen kan man visa somalierna att west coast är mest gangsta även på den mörka kontinenten.

Det blir säkert några tråkiga år men båtarna kommer nog puttra på. Eftersom jag inte knarkar eller lajvar guldsamlande bergatroll måste jag ju göra något av mina surt förvärvade slantar.
Citera
2022-12-20, 23:55
Avstängd
Glossuss avatar
Ursäkta mig, alltså... Jag försöker bara köpa på botten. Få klår mig i det gamet..
Toppa anläggningen! https://www.youtube.com/watch?v=4oEqlW58Bco
Citera
2022-12-20, 23:58
Bannlyst
Hur länge till måste jag vänta på kraschen? Tills sommaren 2023 kanske? Tänker investera 100 000 när det är köpläge.
Citera
2022-12-21, 00:07
Avstängd
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suckmyhairyballs
Hur länge till måste jag vänta på kraschen? Tills sommaren 2023 kanske? Tänker investera 100 000 när det är köpläge.
Tisdagar efter kl 14 brukar kunna erbjuda ett skapligt köpläge..
Citera
2022-12-21, 02:03
Medlem
Citat:

kanske mitten på 2024 om det inte blir ett tredje världskrig.
Citera
2022-12-21, 06:30
Medlem
KJosefs avatar
Citat:

Mätt i USD har vi sett femårslägsta på Stockholmsbörsen tidigare i år. Den som inte köpte då blir av med sitt börskörkort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in