Flashback bygger pepparkakshus!
2022-03-07, 09:03
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Hur kom det sig att du hade så svårt att förstå då om det var självklarheter?
Börsen kan gå både upp och ned.. Se nu för fan till att morsan får styra upp saker och ting på Cayman..
Citera
2022-03-07, 09:08
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Att en liten brand vid ett kärnkraftverk fick ner börsen 2% är ju snarare ett tecken på att det råder total hysteri där ute. Gick börsen ner 2% när dammsugaren brann i Ringhals?

Fick kasta mig ur Bullsen, back 30%!
Nu är det på bordet igen sanktioner mot oljan (sanktioner som jag var lack över saknades efter att Ryssarna startade kriget). Jag ligger dock med amerikanska björnar som redan plockat igen denna förlust, men surt att inte ligga med OMX-björnar nu.
Citera
2022-03-07, 09:10
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Man bör kolla på ett brett index som är utdelningsjusterat, inte OMXS30.

Nej. Prisindex är det vanliga.
Citera
2022-03-07, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Fick kasta mig ur Bullsen, back 30%!
Nu är det på bordet igen sanktioner mot oljan (sanktioner som jag var lack över saknades efter att Ryssarna startade kriget). Jag ligger dock med amerikanska björnar som redan plockat igen denna förlust, men surt att inte ligga med OMX-björnar nu.
Ändå underligt, många har redan slutat köpa rysk olja, Iran börjar bli trolig leverantör igen.. Fasiken, sälja nya bränslesnåla lastbilar (Volvo??) borde ju bli hett med dessa oljepriserna...

Tusan att jag hade inte har kvar mina omx-björnar, hade med råge täckt upp förlusterna i mina innehav nu.. Istället kasta man ur sig vid 2100 för att gå break even på dem.

Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Om EVO gått bättre än det som kastades ut så påverkar det ju men själva inkluderingen av EVO i index gör inte att indexet blir värt fler punkter. Det enda som spelar roll är hur EVO går efter inkluderingen.
Jag tror att man fimpade Securitas B och den har gått rätt kasst.

Om indexet är värt 2100 punkter (till exempel) vid stängning när EVO ska inkluderas kommer den att öppna på 2100 nästa dag med EVO i indexet.
Jo det förstår jag, men EVO hoppa ju in med rejäl viktning och gick som tåget efteråt. Hade vi haft samma index nu som 2020 hade vi nog redan legat under pre-corona nivåer, är det som är min tanke.
Senast redigerad av David86 2022-03-07 kl. 09:16.
Citera
2022-03-07, 09:15
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Nej. Prisindex är det vanliga.

Prisindex?
OMXS30 jämför man bara med om man vill låtsas som att man slår index trots att man inte gör det.
Citera
2022-03-07, 09:17
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Ändå underligt, många har redan slutat köpa rysk olja, Iran börjar bli trolig leverantör igen.. Fasiken, sälja nya bränslesnåla lastbilar (Volvo??) borde ju bli hett med dessa oljepriserna...

Tusan att jag hade inte har kvar mina omx-björnar, hade med råge täckt upp förlusterna i mina innehav nu.. Istället kasta man ur sig vid 2100 för att gå break even på dem.

Iran tar tid och marknaden reagerar nu på denna nya info med sanktioner som kom under helgen mot Ryssland.
Aj, ja förstår det. jag fick sälja mina björnar med strax över 50% vinst iaf, men hade såklart hellre haft kvar dem nu.
Citera
2022-03-07, 09:36
Medlem
magicwizards avatar
-4% ned nu. Nu börjar kreti och pleti blir rädda och säljer av sina livsbesparingar. Vi ska ned ännu mer. Skönt att ligga utanför börsen och bli relativt rikare för varje dag som går.
Citera
2022-03-07, 09:42
Medlem
happilappis avatar
Bara några % ner och vi är vid weekly MA, och redan nu är vi i princip vid pre corona toppen och weekly RSI är översålt. Worst case scenario är att vi går ner runt 13% till inom spannet av ett par månader, förväntar mig inte värre än så.

Om man vill in i börsen är det ett guldläge att börja skala in sig.
Citera
2022-03-07, 09:43
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magicwizard
-4% ned nu. Nu börjar kreti och pleti blir rädda och säljer av sina livsbesparingar. Vi ska ned ännu mer. Skönt att ligga utanför börsen och bli relativt rikare för varje dag som går.

Förutom att du blir relativt fattigare pga inflation.
Citera
2022-03-07, 09:44
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Prisindex?
OMXS30 jämför man bara med om man vill låtsas som att man slår index trots att man inte gör det.

Prisindex vs avkastningsindex. Dags att förklara grunderna för dig.

Prisindex är precis som det låter. En lista med bolag som ska följa deras aktiekurser efter en viss viktning. Ett avkastningsindex ska inte bara följa deras kurser utan även lägga till eventuella utdelningar. (Detta är lite förenklat och blir mer komplicerat i vissa specialfall)

Det vanliga är att använda prisindex för det säger något om det man köper. Det gör däremot INTE avkastningsindex. Man köper de trettio största bolagen på börsen X. De kostar t.ex. 1000 punkter jämfört med Y antal år sedan då de kostade 900 punkter. Indexpunkterna säger något om marknadens syn på bolagens förväntade vinst. Till skillnad mot avkastningsindex. Här i tråden använder jag prisindex för att vissa hur pessimistisk marknaden är på framtiden. Skulle jag använda ett avkastningsindex för att visa hur marknaden ser på framtiden skulle jag göra fel.

Sedan börjar du raljera om att spöa index som du alltid brukar göra men det har inget med det jag postade om.

Hoppas du förstår nu.
Citera
2022-03-07, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Förutom att du blir relativt fattigare pga inflation.
Den som sparat på börsen senaste året har ju förlorat både på nedgången och på inflationen.
Citera
2022-03-07, 09:47
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Prisindex vs avkastningsindex. Dags att förklara grunderna för dig.

Prisindex är precis som det låter. En lista med bolag som ska följa deras aktiekurser efter en viss viktning. Ett avkastningsindex ska inte bara följa deras kurser utan även lägga till eventuella utdelningar. (Detta är lite förenklat och blir mer komplicerat i vissa specialfall)

Det vanliga är att använda prisindex för det säger något om det man köper. Det gör däremot INTE avkastningsindex. Man köper de trettio största bolagen på börsen X. De kostar t.ex. 1000 punkter jämfört med Y antal år sedan då de kostade 900 punkter. Indexpunkterna säger något om marknadens syn på bolagens förväntade vinst. Till skillnad mot avkastningsindex. Här i tråden använder jag prisindex för att vissa hur pessimistisk marknaden är på framtiden. Skulle jag använda ett avkastningsindex för att visa hur marknaden ser på framtiden skulle jag göra fel.

Sedan börjar du raljera om att spöa index som du alltid brukar göra men det har inget med det jag postade om.

Hoppas du förstår nu.

Varför vill du fuska och inte jämföra med totalavkastningen som börsen ger, klarar du inte av att hålla jämna steg då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in