Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-05, 14:14
  #4165
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Nu var det inte en enskild aktie som rasa utan hela indexet

Det spelar ingen roll resonemanget håller fortfarande. Om man har gigantisk exponering mot något som utgör 1% av världsindex då utsätter man sig för idiosynkratiska risker likt de som finns för enskilda aktier och då kan man inte tala om en generell börskrasch då kan man bara tala om odiversifierade portföljer.

Lika lite som man kan tala om generell börskrasch för att Rysslands-index gick till noll kan man tala om generell börskrasch för att svenska aktier och svensk valuta suger pung. Det spelar ingen roll för diversifierade investerare.

Det finns ingen positiv riskpremie associerad med att satsa stenhårt på sitt hemland. Man tar bara massa onödig risk vilket folk har fått lära sig det här året.
__________________
Senast redigerad av KJosef 2022-12-05 kl. 14:18.
Citera
2022-12-05, 16:21
  #4166
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Om man kollade BOFAs sentimentmätningar tidigare i år så såg man att alla var extremt negativa till aktier och hade jättehöga kassor. Såna tillfällen är alltid köplägen. Jag vet inte varför folk förväntade sig mer nedgång efter att alla redan sålt.

Om du ska syssla med marknadstajming behöver du någon form av signal som säger åt dig vad du ska göra. Antingen gör du som jag och gör precis tvärtemot vad alla andra gör hela tiden eller så använder du trend men du måste ha något ramverk. Du kan inte sitta och gissa vart börsen ska ta vägen.

Någonstans tänkte man ju att kraschen åtminstone skulle vara värre än vad börsen låg på innan corona.

Säg mig. Du vise. bör man bara ta och köpa på sig (all in) och sedan luta sig tillbaka, bör man portionera ut det (köpa över X antal månader).

Känns just nu som att att ränteläget är som bortblåst, Ukrainakriget är passé och inflationen är inget annat än en liten liten prisökning.

Vet inte hur jag ska tänka.
Citera
2022-12-06, 10:35
  #4167
Medlem
Wadis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tommen1
OM det kommer en skitig bomb i ukraina , DÅ ska ni få se på krasch, men inte förr..
Börsen skiter i Ukraina, liksom jag. Det ska till nåt annat nu för att sänka rejält. Och inget vet vad.
Citera
2022-12-06, 12:07
  #4168
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Det spelar ingen roll resonemanget håller fortfarande. Om man har gigantisk exponering mot något som utgör 1% av världsindex då utsätter man sig för idiosynkratiska risker likt de som finns för enskilda aktier och då kan man inte tala om en generell börskrasch då kan man bara tala om odiversifierade portföljer.

Lika lite som man kan tala om generell börskrasch för att Rysslands-index gick till noll kan man tala om generell börskrasch för att svenska aktier och svensk valuta suger pung. Det spelar ingen roll för diversifierade investerare.

Det finns ingen positiv riskpremie associerad med att satsa stenhårt på sitt hemland. Man tar bara massa onödig risk vilket folk har fått lära sig det här året.
Vem har 1% exponering av världsindex?
Citera
2022-12-06, 13:41
  #4169
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Nu var det inte en enskild aktie som rasa utan hela indexet
Bor man i Sverige, får sin inkomst i Sverige och köper det man behöver i Sverige, så är man redan ekonomiskt exponerad mot Sverige.
Investerar man dessutom långsiktigt alla sina besparingar i Sverige, så lägger man alla ägg i samma korg.

För att få en bättre spridning av risk (vinst/förlust) bör man för sitt långsiktiga sparande exponera sig mot något annat än Sverige.
Lättast åstadkomms detta med en globalfond, som i sig investerar i sisådär 1000-olika företag, med global verksamhet.
Vad man känner till idag så är det där som man som vanlig pensionssparare bör lägga större delen av sina besparingar.
Citera
2022-12-06, 13:50
  #4170
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simpeel
Någonstans tänkte man ju att kraschen åtminstone skulle vara värre än vad börsen låg på innan corona.
Många företag går fortfarande bra och lämnar fina vinster.
Citat:
Ursprungligen postat av Simpeel
Säg mig. Du vise. bör man bara ta och köpa på sig (all in) och sedan luta sig tillbaka, bör man portionera ut det (köpa över X antal månader).
Historiskt sett gäller "time in the market beats timing the market".
För en vanlig sparare med lång tidshorisont (+10 år), lönar det sig att lägga in alla pengarna vid ett tillfälle, istället för att sprida ut insättningarna under tex 1 år.
Därimot brukar det kännas bättre att sprida ut invsteringarna och det kan ju vara värt endel.
Citera
2022-12-06, 13:58
  #4171
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wisconsin-Nights
Bor man i Sverige, får sin inkomst i Sverige och köper det man behöver i Sverige, så är man redan ekonomiskt exponerad mot Sverige.
Investerar man dessutom långsiktigt alla sina besparingar i Sverige, så lägger man alla ägg i samma korg.

.
Finns väl ingen som gör så, är det ens möjligt?
Finns det nåt svenskt bolag som inte säljer till hela världen?
Är inte de flesta produkter du köper tillverkade i tex Kina?
Citera
2022-12-13, 14:49
  #4172
Medlem
Känns det inte lite väl optimistiskt att börsen gör glädjeskutt för att inflationen, pga mer gynnsamma jämförelsetal ser ut att minska när den i själva verket fortfarande ökar, om än långsammare? Eller är det jag som tänker fel?
Citera
2022-12-13, 15:26
  #4173
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Känns det inte lite väl optimistiskt att börsen gör glädjeskutt för att inflationen, pga mer gynnsamma jämförelsetal ser ut att minska när den i själva verket fortfarande ökar, om än långsammare? Eller är det jag som tänker fel?
Vilket mått på amerikansk inflation skulle öka? På årsbasis är den positiv men den sjunker. Månad över månad är den också positiv men sjönk denna månaden till 0.3. Menar du att CPI ökar? Det är tanken. 0.16% ökning per månad ger 2% per år. Men inflationstakten är fortfarande över målet på 2%. Kanske *det* du menar?

Jag tycker reaktionen på aktiemarknaden är logisk. Den fallande inflationstakten bekräftas nu ytterligare och ett osäkerhetsmoment till försvinner.
__________________
Senast redigerad av jnilsson 2022-12-13 kl. 15:29.
Citera
2022-12-13, 18:01
  #4174
Avstängd
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Känns det inte lite väl optimistiskt att börsen gör glädjeskutt för att inflationen, pga mer gynnsamma jämförelsetal ser ut att minska när den i själva verket fortfarande ökar, om än långsammare? Eller är det jag som tänker fel?
Ett glädjeskutt blev det, sen sjönk S&P under två timmar.. Fast nu går det uppåt igen. Svårt det här..
Citera
2022-12-13, 18:35
  #4175
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Vilket mått på amerikansk inflation skulle öka? På årsbasis är den positiv men den sjunker. Månad över månad är den också positiv men sjönk denna månaden till 0.3. Menar du att CPI ökar? Det är tanken. 0.16% ökning per månad ger 2% per år. Men inflationstakten är fortfarande över målet på 2%. Kanske *det* du menar?

Jag tycker reaktionen på aktiemarknaden är logisk. Den fallande inflationstakten bekräftas nu ytterligare och ett osäkerhetsmoment till försvinner.
Var nog tankefel från mig där, men jag har svårt att se att nuvarande nivåer och rörelse är något att hurra över, är ju långt ifrån målet.

Nu fick jag ändå rätt ändå då det verkade vara just ett glädjeskutt och inte mer.

Att inflationen ska ner är väl ändå inget det råder osäkerhet om? Är väl mer till vilket pris.
Citera
2022-12-13, 18:43
  #4176
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Nu fick jag ändå rätt ändå då det verkade vara just ett glädjeskutt och inte mer.
Det blir alltid en spik när robotar handlar på nyheten och stoppar löses ut. Det återstår en del av veckan också. FOMC-möte i morgon och quad-witching på fredag.

S&P är fortfarande bara sidledes sedan uppgången vid förra CPI-siffran 11 nov.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback