Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-03-07, 03:05
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Så det finns alltså en skillnad i risktagande samtidigt som börsen vid var tid kan gå åt båda hållen, vilket var det du påstod från första början?

Självklart varierar risken över tid, förstår du verkligen inte det, då har du mycket att lära. Dessutom kan man minimera risken på flera sätt, inte bara genom att sprida sina investeringar över olika innehav men också genom att sprida investeringarna över tid.

Money management och riskhantering behöver man inte fundera så mycket om man har en månadslön att investera men i takt med att kapitalet ökar blir detta alltmer centralt.
Senast redigerad av rskworpb 2022-03-07 kl. 03:07.
Citera
2022-03-07, 03:14
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Självklart varierar risken över tid, förstår du verkligen inte det, då har du mycket att lära. Dessutom kan man minimera risken på flera sätt, inte bara genom att sprida sina investeringar över olika innehav men också genom att sprida investeringarna över tid.

Jo, jag förstår att risken inte är konstant. Med det följer även att ett köp idag inte kan anses vara mer riskfyllt än ett köp i april.
Citera
2022-03-07, 03:17
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Jo, jag förstår att risken inte är konstant. Med det följer även att ett köp idag inte kan anses vara mer riskfyllt än ett köp i april.

Jo det är klart att risken varierar över tid som sagt, hur kan du ha så svårt att förstå det?
Ta en enskild aktie som exempel, tror du risken är lika hög dagen innan rapport som dagen efter?
Eller för en hel börs, är risken lika hög när Putin hotar med kärnvapen som innan han började med det?
Citera
2022-03-07, 03:23
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Jo det är klart att risken varierar över tid som sagt, hur kan du ha så svårt att förstå det?
Ta en enskild aktie som exempel, tror du risken är lika hög dagen innan rapport som dagen efter?
Eller för en hel börs, är risken lika hög när Putin hotar med kärnvapen som innan han började med det?
Har inga svårigheter med att förstå att risken varierar. Det är du som gör en stor sak av att ingen med säkerhet kan veta riktningen på kursen, därför frågar jag dig igen, är det mindre riskfyllt att köpa i mars än vad det är att köpa i april?
Citera
2022-03-07, 03:27
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Har inga svårigheter med att förstå att risken varierar. Det är du som gör en stor sak av att ingen med säkerhet kan veta riktningen på kursen, därför frågar jag dig igen, är det mindre riskfyllt att köpa i mars än vad det är att köpa i april?

Varför skrev du då detta:
Citat:
Med det följer även att ett köp idag inte kan anses vara mer riskfyllt än ett köp i april.
Om risken är lägre i april än idag får vi se då, det kan vi inte veta nu.
Men även i det fall risken inte skulle variera så kan man minska risken genom att sprida sina köp över tid som sagt.
Citera
2022-03-07, 03:40
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Varför skrev du då detta: Om risken är lägre i april än idag får vi se då, det kan vi inte veta nu.
Men även i det fall risken inte skulle variera så kan man minska risken genom att sprida sina köp över tid som sagt.

I linje med vad du tidigare framhärdat vet varken du eller jag riktningen på börsen. Därmed är din s k balanserade risk mumbo-jumbo och kan lätt avfärdas som svammel i brist på logik.
Kom ihåg att börsen vid varje ögonblick kan gå både upp och ned...
Citera
2022-03-07, 03:43
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
I linje med vad du tidigare framhärdat vet varken du eller jag riktningen på börsen. Därmed är din s k balanserade risk mumbo-jumbo och kan lätt avfärdas som svammel i brist på logik.
Kom ihåg att börsen vid varje ögonblick kan gå både upp och ned...

Jaha varför framförde du då inget konkret som avfärdar det jag skrivit om risk?
Du skrev inte ens vad du inte höll med om angående detta.

Du förklarade heller inte hur du kom fram till detta:
Citat:
Med det följer även att ett köp idag inte kan anses vara mer riskfyllt än ett köp i april.
Senast redigerad av rskworpb 2022-03-07 kl. 03:53.
Citera
2022-03-07, 03:58
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Jaha varför framförde du då inget konkret som avfärdar det jag skrivit om risk?
Du skrev inte ens vad du inte höll med om angående detta.

Börsen kan alltid gå åt två håll. Risk/möjlighet, you tell me...
Du kan inte heller svara på om det är mer eller mindre riskfyllt att handla i mars än i april.
Citera
2022-03-07, 04:00
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Börsen kan alltid gå åt två håll. Risk/möjlighet, you tell me...
Du kan inte heller svara på om det är mer eller mindre riskfyllt att handla i mars än i april.

Att börsen kan gå åt båda håll säger inget om risken, du blandar ihop begreppen här.

Varför undviker du att svara på varför risken inte kan vara lägre i april än idag som du påstod?
Citera
2022-03-07, 04:11
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Att börsen kan gå åt båda håll säger inget om risken, du blandar ihop begreppen här.

Varför undviker du att svara på varför risken inte kan vara lägre i april än idag som du påstod?

Kanske, kanske inte.. Den som har påstått något är du.
Citera
2022-03-07, 04:13
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Kanske, kanske inte.. Den som har påstått något är du.

Nej det var du som skrev att risken inte kan vara lägre i april än idag, hur kom du fram till det?

Citat:
Citera
2022-03-07, 04:21
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Nej det var du som skrev att risken inte kan vara lägre i april än idag, hur kom du fram till det?

Det var något jag påstod för att tydliggöra att du inte heller vet om det är mer eller mindre riskfyllt att köpa i mars, kontra april.
Apropå balanserad risk...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in