Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-23, 15:47
  #3949
Medlem
Yo-Yo-mamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Sluta skriv så mycket skit.

2015-2018 höjdes räntorna och inte fan fick vi en efterföljande lågkonjunktur.

Åter till skolbänken pöjk.


Räntehöjningarna under perioden 2016-2019 skedde över en längre period med en ökning på 25 baspunkter per höjning och EFFR peakade på 2,4 procent i mars 2019.

Dessa marginella höjningar har knappast någon påverkan på ekonomin i helhet för att kunna skapa en lågkonjunktur och björnmarknad.
Särskilt inte när KPI ligger runt Federal reserves målinflation samt att QE är på rimliga nivåer och fortlöper under räntehöjningarna.

Det vi nu ser är ett KPI i USA på 8,3% och kraftiga räntehöjningar på 100 baspunkter per höjning. På 6 månader har vi gått om 2016-2019 räntehöjningar.

Bankernas likvida reserver minskar också för varje dag som går, pga QT, vilket gör dem mindre benägna att skapa nya pengar i form av lån som i sin tur saktar ned ekonomin.

Att stirra sig blind på ett fenomen i världshistorien och sedan dra slutsatser utifrån det utan att ta hänsyn till rådande omständigheter tyder på låg intelligens.
Citera
2022-10-24, 14:17
  #3950
Medlem
Swingexpertens avatar
Det blev ingen börskrasch den här gången heller 😅 Rädslan på börsen är helt borta. FGI är på 47 (Neutral) och VIX är under 30. Jag tror att OMXS30 kommer få ett megarally på +200p till 2100 🚀
Citera
2022-10-24, 14:57
  #3951
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swingexperten
Det blev ingen börskrasch den här gången heller 😅 Rädslan på börsen är helt borta. FGI är på 47 (Neutral) och VIX är under 30. Jag tror att OMXS30 kommer få ett megarally på +200p till 2100 🚀

Ja, OMX får ta och kamma till sig nu, mina Telekom behöver hjälp.
Men det där att VIX på 29,48 (S&P 500) skulle innebära att rädslan är helt borta vete fan. Blir nog fortsatt volatilt med FED-möte i början på Nov, inte fasiken kan FED tillåta okontrollerade rallyn med dessa nuvarande inflationssiffror.
Citera
2022-10-25, 15:52
  #3952
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yo-Yo-mama
Räntehöjningarna under perioden 2016-2019 skedde över en längre period med en ökning på 25 baspunkter per höjning och EFFR peakade på 2,4 procent i mars 2019.

Dessa marginella höjningar har knappast någon påverkan på ekonomin i helhet för att kunna skapa en lågkonjunktur och björnmarknad.
Särskilt inte när KPI ligger runt Federal reserves målinflation samt att QE är på rimliga nivåer och fortlöper under räntehöjningarna.

Det vi nu ser är ett KPI i USA på 8,3% och kraftiga räntehöjningar på 100 baspunkter per höjning. På 6 månader har vi gått om 2016-2019 räntehöjningar.

Bankernas likvida reserver minskar också för varje dag som går, pga QT, vilket gör dem mindre benägna att skapa nya pengar i form av lån som i sin tur saktar ned ekonomin.

Att stirra sig blind på ett fenomen i världshistorien och sedan dra slutsatser utifrån det utan att ta hänsyn till rådande omständigheter tyder på låg intelligens.
Håller med dej där, det som sker nu är nytt fenomen med ett stort skifte på räntemarknaden. Dollar/libor fasas ut den 30,e juni 2023 och ersätts med riskfria räntor. Samt en reglerad derivat marknad, mifid II / mifir.
Antar det kan bli stökigt när vissa kontrakt löper ut.
Men var och när och om dessa spiller över på övriga ekonomin, är den stora frågan.
Citera
2022-10-25, 16:37
  #3953
Medlem
MrLevaLivets avatar
Jag fattar inte vad FED håller på med, varför intar de en ställning nu som marknaden tolkar som att FED är på väg att lätta på trycket. Nu kom GMs rapport ut starkt, och indexen skenar igen. Hur tusan har de tänkt få stopp på inflationsförväntningar med detta velande och ett nytt race. Senaste inflationssiffrorna var ju upp!?

Nä, blir nog att försöka hitta sina balls igen och fylla på björnar i veckan, antar att släggan kommer tas fram snart. Decisions, decisions
Citera
2022-10-25, 17:01
  #3954
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Jag fattar inte vad FED håller på med, varför intar de en ställning nu som marknaden tolkar som att FED är på väg att lätta på trycket. Nu kom GMs rapport ut starkt, och indexen skenar igen. Hur tusan har de tänkt få stopp på inflationsförväntningar med detta velande och ett nytt race. Senaste inflationssiffrorna var ju upp!?

Nä, blir nog att försöka hitta sina balls igen och fylla på björnar i veckan, antar att släggan kommer tas fram snart. Decisions, decisions
Yellenstain yrade något om bond buybacks. Det låter lika sketchy som aktiemarknadens likadana tilltag med lånade pengar.

Innerst inne vet jag att det är vannavågorna från förra veckans opex som spökar och lite shortcovering.
Eftersom ett fåtal rullade putsen blir det såhär.

Blir väl några dagars rally på tillväxtmöget innan verkligheten gör sig påmind.
Citera
2022-10-25, 17:08
  #3955
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Yellenstain yrade något om bond buybacks. Det låter lika sketchy som aktiemarknadens likadana tilltag med lånade pengar.

Innerst inne vet jag att det är vannavågorna från förra veckans opex som spökar och lite shortcovering.
Eftersom ett fåtal rullade putsen blir det såhär.

Blir väl några dagars rally på tillväxtmöget innan verkligheten gör sig påmind.

Visst ja, det hörde jag ju via Mr J. Bravo, hade helt glömt, ny balansräkning på G och to the moon! Why not? Haha. Satan vad med saker det är att ta i beaktelse nu, och jag är fortfarande sur över min korta position i Netflix vid opex och ath shorting, så jäkla dumgirigt och orutinerat, snacka om att pissa bort kunskap. Yes, det blir att avvakta och se vad som händer.
Citera
2022-10-25, 17:08
  #3956
Medlem
smoerreboms avatar
Buy back better!!

Ville bara vara först med den

Känns som att jag har tagit mig vatten över huvudet nu. Hajar inte den här sista nedgången i 10yr alls

Nu är enda hoppet dåliga rapporter och core pce på fredag.
Citera
2022-10-26, 18:33
  #3957
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Buy back better!!

Ville bara vara först med den

Känns som att jag har tagit mig vatten över huvudet nu. Hajar inte den här sista nedgången i 10yr alls

Nu är enda hoppet dåliga rapporter och core pce på fredag.

Hehe, ja nu har björnarna gått i ide. Jävligt fascinerande, Microsoft och Alphabet bommar rapporterna och det varnas för köriga tider framåt. Man undrar ju hur de där algoritmerna är programmerade som köper dippen nu. Oljan skenar, kopparfutures upp nästan 4%, Aluminium 5,55%. Attans inflation. Ähh, Party like its 1999! Så går det när FED släpper guarden och låter marknaden mata på fritt. Motreaktion torde komma, nu får man försöka åka med så gott det går!
Citera
2022-10-27, 16:52
  #3958
Medlem
MrLevaLivets avatar
ECB höjer räntan med ytterligare en 75-poängare. Resultat: DAX är nu upp 0,39%. Ehh...ok. I dont trust this.
Citera
2022-10-27, 17:05
  #3959
Medlem
OM det kommer en skitig bomb i ukraina , DÅ ska ni få se på krasch, men inte förr..
Citera
2022-10-27, 17:12
  #3960
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
ECB höjer räntan med ytterligare en 75-poängare. Resultat: DAX är nu upp 0,39%. Ehh...ok. I dont trust this.
Ha ha! Tja vem vet? Ökar på ändå. Särskilt till stabil utdelning och livsmedel. Men även en del till Lynx Dynamic utifall att! Sen är det tryggt att ha en del likvider. Biotech (de som finns kvar) får stå för överraskningarna. Räntefonden är så tråkig men blir ett förnuftets ljus längst ned där på listan och än är ljuset tänt.
__________________
Senast redigerad av Truefighter 2022-10-27 kl. 17:23.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback