Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-04, 13:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Det de främsta investerarna förstår är att köpa billigt i bra kvalitetsbolag när andra säljer. Det är nog något att ha med sig ändå? Jag har mina Biotech bolag i portföljen och är förvånad att de inte gått upp redan nu med flera hundra procent. Så att marknaden ska vara effektiv är skitsnack. Jag ser pengar när andra säljer! Krasch oder nicht!
Har du enskilda bolag eller en fond? Tror man måste jobba inom biotech-branschen för ha en susning om vilka bolag man ska investera i. Tydligen måste man ha tång också 😊
Citera
2022-12-04, 13:22
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Det de främsta investerarna förstår är att köpa billigt i bra kvalitetsbolag när andra säljer. Det är nog något att ha med sig ändå? Jag har mina Biotech bolag i portföljen och är förvånad att de inte gått upp redan nu med flera hundra procent. Så att marknaden ska vara effektiv är skitsnack. Jag ser pengar när andra säljer! Krasch oder nicht!
De har inte gått upp med flera hundra procent för att det är förhoppningsbolag som mest ägs av discordrunkande 20-åringar.
Citera
2022-12-04, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
De har inte gått upp med flera hundra procent för att det är förhoppningsbolag som mest ägs av discordrunkande 20-åringar.
Det är lungt! Olika ägare stora som små men det finns ju inga garantier fast det är spännande så klart. Vi får se men läkemedel är något som verkligen behövs i alla lägen.
Citera
2022-12-04, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wadi
Har du enskilda bolag eller en fond? Tror man måste jobba inom biotech-branschen för ha en susning om vilka bolag man ska investera i. Tydligen måste man ha tång också 😊
Diversifierar men äger inte enbart Biotech. Det intresserar mig och jag tar gärna den risken. Det fina är att se ett nytt läkemedel som hjälper svårt sjuka. Även i en krasch behövs läkemedel.
Citera
2022-12-04, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Biotechföretag är rent sagt skit på börsen. Hade skippat hela den branschen. De flesta går inte ens med vinst. Kanske vettigt om du är läkare men inte annars.
Man måste förstå det man investerar i fast du behöver inte vara läkare för den skull även om det kan hjälpa. Alla gör vi våra val och jag önskar det dig all framgång på börsen.
Senast redigerad av Truefighter 2022-12-04 kl. 14:13.
Citera
2022-12-04, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Har ju gått ned över 30%, du har tappat många hundratusen om du hade nån mille

en krasch som alla skriker sig hesa om är inte en nedgång på 30% efter att ha gått upp ortoligt mycket under de senaste 20 åren. När vi närmar oss en börs på nära 0 då är det en krasch.
Citera
2022-12-04, 21:18
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
OMXSPI stod på 1000 i januari och 706 i september

Om man har alla sina pengar i enskilda aktier eller enskilda regioner eller enskilda råvaror eller enskilda något annat så har man en osund portfölj och får skylla sig själv. Diversifierade portföljer är knappt ner på grund av den inbyggda valutasäkringen i att investera globalt.

Om man bygger en portfölj fylld av idiosynkratisk risk så kan man inte gnälla när de idiosynkratiska riskerna man tagit på sig kommer och sänker ens portfölj.
Senast redigerad av KJosef 2022-12-04 kl. 21:27.
Citera
2022-12-05, 07:48
Medlem
GenusKhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Synitize
Köp XRP.

Du tror väl inte Ripple kommer bli den officiella (över)statliga krypton rakt av och att man får behålla sina "gamla"?
Citera
2022-12-05, 08:24
Medlem
Synitizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenusKhan
Du tror väl inte Ripple kommer bli den officiella (över)statliga krypton rakt av och att man får behålla sina "gamla"?

Jag kan ingenting om Krypto.
Citera
2022-12-05, 12:46
Medlem
Jaha... Vad säger ni gott folk? Börsen går uppåt igen?

OMX upp 12% på 3 månader. Värdet är högre än innan Coronakraschen.

Varför har vi inte en nedåtgående trend? Själv är man likvid och bara väntar men skitet går ju fan upp och inte ner
Citera
2022-12-05, 13:13
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simpeel
Jaha... Vad säger ni gott folk? Börsen går uppåt igen?

OMX upp 12% på 3 månader. Värdet är högre än innan Coronakraschen.

Varför har vi inte en nedåtgående trend? Själv är man likvid och bara väntar men skitet går ju fan upp och inte ner

Om man kollade BOFAs sentimentmätningar tidigare i år så såg man att alla var extremt negativa till aktier och hade jättehöga kassor. Såna tillfällen är alltid köplägen. Jag vet inte varför folk förväntade sig mer nedgång efter att alla redan sålt.

Om du ska syssla med marknadstajming behöver du någon form av signal som säger åt dig vad du ska göra. Antingen gör du som jag och gör precis tvärtemot vad alla andra gör hela tiden eller så använder du trend men du måste ha något ramverk. Du kan inte sitta och gissa vart börsen ska ta vägen.
Senast redigerad av KJosef 2022-12-05 kl. 13:20.
Citera
2022-12-05, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Om man har alla sina pengar i enskilda aktier eller enskilda regioner eller enskilda råvaror eller enskilda något annat så har man en osund portfölj och får skylla sig själv. Diversifierade portföljer är knappt ner på grund av den inbyggda valutasäkringen i att investera globalt.

Om man bygger en portfölj fylld av idiosynkratisk risk så kan man inte gnälla när de idiosynkratiska riskerna man tagit på sig kommer och sänker ens portfölj.
Nu var det inte en enskild aktie som rasa utan hela indexet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in