2023-04-01, 19:26
Medlem
Zebogevos avatar
I torsdags röstade riksdagen mot förslaget att häva förbudet mot uranbrytning i Sverige. Vänligen notera att det redan finns en tråd om uranbrytning i Sverige, men jag tänkte det kunde intressera uraninvesterarna här.
Aktien till kanadensiska gruvföretaget District Metals Corp föll 41% efter beskedet. Tydligen prospekterar dom i bl.a. Sverige.

Tråd om uran i Sverige:
(FB) Bryta uran i Sverige?
Citera
2023-04-01, 22:17
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebogevo
I torsdags röstade riksdagen mot förslaget att häva förbudet mot uranbrytning i Sverige. Vänligen notera att det redan finns en tråd om uranbrytning i Sverige, men jag tänkte det kunde intressera uraninvesterarna här.
Verkar vara punkt 6. M verkar ha röstat med utskottet, mot sina egna partimedlemmars motion.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/mineralpolitik_HA01NU13#stepBeredning

Kan kvitta. Gruvor och Kränkhenistan går inte ihop öht.
Citera
2023-04-01, 22:22
Medlem
Ska något brytas så ska staten sköta om det med svenska arbetare, förädlingen av resultatet kan privata Svenska företag ta hand om. Kvalitet hela vägen.
Citera
2023-04-02, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Den där uransäsongen många pratar om verkar också ha uteblivit, nu i två år.

Nje sista stora uppgångsperioden var hösten 2021 då dubblades (eller mer.) de flesta medelstora eller små bolag på ett par månader.
Citera
2023-04-02, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnez
Nje sista stora uppgångsperioden var hösten 2021 då dubblades (eller mer.) de flesta medelstora eller små bolag på ett par månader.

Jag har fattat det som att uppgången 2021 var utanför "säsongen" och att den skulle ha infallit senare 2021 till tidigt 2022. Det var ju lite uppgångar 2022 efter att dreten i Ukraina eskalerade, så man kan kanske säga att det var den sk säsongen 2021/2022.
Citera
2023-04-02, 10:33
Medlem
Citat:
Jag har fattat det som att uppgången 2021 var utanför "säsongen" och att den skulle ha infallit senare 2021 till tidigt 2022. Det var ju lite uppgångar 2022 efter att dreten i Ukraina eskalerade, så man kan kanske säga att det var den sk säsongen 2021/2022.

Jag vet inte om man kan visa att det är någon direkt "säsong". Det är snarare andra händelser skulle jag vilja säga som får dessa uppgångs perioder att "kick off". Där 2021 var det lanseringen av SPUT som tände gnistan.
Citera
2023-04-02, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnez
Jag vet inte om man kan visa att det är någon direkt "säsong". Det är snarare andra händelser skulle jag vilja säga som får dessa uppgångs perioder att "kick off". Där 2021 var det lanseringen av SPUT som tände gnistan.

Jag har fattat det som att med säsongen så menades det med att det är då många inköpare åt förbrukare förhandlar om kontrakten. Detta har tidigare ofta påverkat priset på spotten att gå upp en del, fast har uteblivit 2021 och 2022.
Citera
2023-04-02, 18:38
Medlem
Citat:
Jag har fattat det som att med säsongen så menades det med att det är då många inköpare åt förbrukare förhandlar om kontrakten. Detta har tidigare ofta påverkat priset på spotten att gå upp en del, fast har uteblivit 2021 och 2022.

Jag har också hört det men om man tex kollar på Cameco ser jag inget sånt mönster på kursen.

https://www.google.se/search?q=cameco+stock&sxsrf=APwXEddoXUrY7-JygIoccgDhnHYvW1c5xA%3A1680453395762&source=hp&ei= E68pZMn2K8WVxc8PiZqD4AU&iflsig=AOEireoAAAAAZCm9I_k toK-Y9fhaXZWGFA-Y9CyqJAqq&oq=cameco&gs_lcp=Cgdnd3Mtd2l6EAEYATIGCCM QJxATMgQIIxAnMgsILhDHARDRAxCABDIHCAAQigUQQzIFCAAQg AQyCwguEIAEEMcBEK8BM gUIABCABDIFCAAQgAQyBQgAEIAEMgUIABCABDoECC4QJzoNCC4 QigUQxwEQ0QMQQzoICAAQgAQQsQM6BwguEIoFEEM6CwguEIAEE LEDEIMBOhEILhCABBCxAxCDARDHARCvAToLCC4QrwEQxwEQgAQ 6CAguEIAEELEDOgcIABCABBAKUABY-hRgszBoAHAAeACAAU2IA akDkgEBNpgBAKABAQ&sclient=gws-wiz
Citera
2023-04-04, 19:31
Medlem
jack.danielss avatar
Vad hände med det här j-a urancaset? Om ser på treårskurvan på mitt innehåll så är det knappt +10% jag skulle ju varit ekonomiskt oberoende nu! Var tog TS vägen förresten? Sitter han i sin källare av blåbetong och gråtrunkar?
Citera
2023-04-04, 19:43
Medlem
UraniumMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Vad hände med det här j-a urancaset? Om ser på treårskurvan på mitt innehåll så är det knappt +10% jag skulle ju varit ekonomiskt oberoende nu! Var tog TS vägen förresten? Sitter han i sin källare av blåbetong och gråtrunkar?

Kom precis upp ur källaren och såg din kommentar.

Vad ska man säga? Jag har inte sålt en aktie. Bara köpt fler. Skitutvecklingen till trots så kvarstår faktumet att caset bara blir starkare och starkare för var dag. Förr eller senare kommer uranpriset att explodera.

"The stock market is a device for transferring money from the impatient to the patient"

- Warren Buffett
Citera
2023-04-04, 19:45
Medlem
UraniumMans avatar
Jag räknar kallt med att fem-sexdubbla från den här nivån.
Citera
2023-04-04, 20:10
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UraniumMan
Jag räknar kallt med att fem-sexdubbla från den här nivån.
Vi kör på det! det är ju bara pengar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in