2021-09-22, 14:39
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Var försiktiga, Sprott kanske inte kan hålla uppe priset på uran nu när Kazatomprom kommer sälja till dem direkt och där de inte köper på spot-marknaden.

https://www.bnnbloomberg.ca/uranium-giant-in-talks-to-supply-sprott-as-investor-demand-soars-1.1653717

Korthuset kan falla ihop snabbt isåfall.
Jag kan ha fel, men jag tror att du misstolkar nyheten. Läste lite om det där igår och jag tolkar det snarare som att sprott har avtal med kazatomprom sedan gamla UEC om att köpa viss del av deras produktion.

Min tolkning är att spotmarknaden är för torr och sprott vill köpa loss lite billigare uran man har köpoptioner på för att neka andra aktörer tillgång till det. SPUTs mekanism hindrar att premium blir för högt och nu måste de köpa uran.

Sprott knackar på, "Du kaz, kommer du ihåg det där uranet jag kunde få köpa ? Vi kör på det!"

Med reservation för att jag kan ha fel som sagt.

Och om mina kokoteorier stämmer kan uuuu, dnn och ccj dippa något i morgon eftersom en massa FDs löper ut på Fredag.
Den som lever får se. Den nya DNN-posten för 1.42 är ämnad att swinga lite med för att ha något att göra medan jag väntar.

Ho Lee Fuk! MÖRKGRÖN KLIMATOMSTÄLLNING PÅ VÄG ATT BLI KOLMÖRK?

Follow the moneypodden på Placera minsann.
Citat:
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Europa stod mitt i en kraftig ekonomisk återhämtning från pandemin när vintern plötsligt nalkades och ett antal sammanfallande faktorer renderade i en energikris. Det var en energikris som många röster inom så väl näringslivet som energilobbyn gastat om i flera år.

Energimixen med allt större andel av grönt i blandningen var del av bekymret, och i den råvarubransch som alltid varit själva mittpunkten för geopolitisk konflikt skramlades med vapen som den här gången antagit gasform. Gaslarm hade nämligen hörts ljuda från hjärtat av Europa, i Tyskland, ända sedan en japansk tsunami utlöst en politisk lavin i kärnkraftsfrågan under 2011.

Men hur blev hela Europa försänkt i krisen, kommer det innebära att invånare och företag snart får uppleva blackouter - och vilken påverkansmakt får energikungen Vladimir Putin om den omstridda gasledningen Nord Stream 2 öppnar?

Det här är FollowTheMoney, en podcast om makt, storfinans och börsen av och med programledare Martin Nilsson och utrikesredaktör Joakim Rönning.

Skulle inte tro att vi har satsat på fel pålle. Grattis till Putin med valsegern. Gazprom to the moon.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-09-22 kl. 15:12.
Citera
2021-09-22, 15:30
Medlem
Babydolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Vad tror ni om idag? Fortsatt positivt?

Min högst oinsatta gissning är det blir lite blandade utfall. Till skillnad från i måndags då alla var blodröda och i går då alla gick upp, så tror jag på en mix idag. Kanske Isoenergy bland vinnarna igen. Medan exempelvis Cameco gör lite kräftgång. Några bolag bolag landar på rött.
Citera
2021-09-22, 17:59
Medlem
Eu kommer att släppa sin nya taxonomi i höst. Det kommer komma efter det Tyska valet för att inte trampa någon på tårna. Kan man tänka sig att den pågående energikrisen i EU kommer att tippa balansen över till kärnkraftens fördel? Eller är EU-politrukerna sådana mutade rövhattar att de går på Tysklands linje?

Jag tänker lite lika när det kommer till COP 26, FNs stora miljökonferens som går av stapel 12 November. När det är energikris över hela världen borde inte kärnkraft ses som ett perfekt koldioxidneutralt alternativ?
Att Kina gick ut igår med att dom inte ska bygga några mer kolkraftverk utomlands fick mig också att fundera. De bygger ju inte kolkraftverk hos fattiga länder för att vara snälla utan för att stärka sin kontroll över dessa länder. Kan man tänka sig att Xi kommer presentera på COP 26 att han vill göra samma sak med kärnkraft som de tidigare gjort med kol?
Citera
2021-09-22, 18:18
Medlem
sluskjohans avatar
Jag har funderat på sätta mig in i aktier och allt som hör till. Har förstått att jag kommer måste plugga och läsa på extrem mycket. Vad tjänar ni? Går det att tjäna pengar varje månad eller är det bara långa investeringar? Skulle väl vilja tjäna som minst några tusen i månaden för att känna att det är värt att göra. Är det svårt? Förstår att det kanske inte finns något bra svar på om det är svårt eller inte.
Citera
2021-09-22, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sluskjohan
Jag har funderat på sätta mig in i aktier och allt som hör till. Har förstått att jag kommer måste plugga och läsa på extrem mycket. Vad tjänar ni? Går det att tjäna pengar varje månad eller är det bara långa investeringar? Skulle väl vilja tjäna som minst några tusen i månaden för att känna att det är värt att göra. Är det svårt? Förstår att det kanske inte finns något bra svar på om det är svårt eller inte.

Ingen kan svara på det, risken är stor att du förlorar "flera tusen i månaden" oavsett hur mycket du är påläst.

Jag har tröttnat på börsen, jag tillhör de som underpresterar index med råge, och då läser jag ändå på en del... Jag är helt enkelt helt värdelös på att tygla både min fomo OCH min panik...
Citera
2021-09-22, 22:23
Medlem
NirvanAs avatar
Enda av mina som stängde på plus var Uranium Energy Corp, svagt plus, resterande svagt minus förutom isoenergy minus 10...spotpriset legat stilla i flera dagar
Citera
2021-09-22, 22:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Enda av mina som stängde på plus var Uranium Energy Corp, svagt plus, resterande svagt minus förutom isoenergy minus 10...spotpriset legat stilla i flera dagar

3/10 för mig + idag som bäst tror jag 6-7/10 låg + . Ny dag imorgon.
Citera
2021-09-22, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
3/10 för mig + idag som bäst tror jag 6-7/10 låg + . Ny dag imorgon.

3/5 utav mina stängde på pluss, vilket känns positivt med tanke på att jag inte har en aning om vad jag sysslar med

Tråkigt med iso dock, gick ju riktigt fint igår fast stängde med -9.16% idag.. Ligger dock fortfarande på pluss totalt sätt med mina investeringar vilket känns betryggande!
Citera
2021-09-22, 23:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alchemist8
3/5 utav mina stängde på pluss, vilket känns positivt med tanke på att jag inte har en aning om vad jag sysslar med

Tråkigt med iso dock, gick ju riktigt fint igår fast stängde med -9.16% idag.. Ligger dock fortfarande på pluss totalt sätt vilket känns betryggande!

En av dem slutade på 00.00 också . Nej är också allmänt förvirrad ;P men men gäller väll att ha is i magen och hoppas på det bästa ;P

Vilka 3 gick + för dig då?
Citera
2021-09-23, 07:43
Medlem
MittNyaSalivs avatar
Webinar med Sprott Uranium Trust:

https://register.gotowebinar.com/register/3332329890576628752?source=Resource+Maven
Citera
2021-09-23, 10:22
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Jag kan ha fel, men jag tror att du misstolkar nyheten. Läste lite om det där igår och jag tolkar det snarare som att sprott har avtal med kazatomprom sedan gamla UEC om att köpa viss del av deras produktion.

Min tolkning är att spotmarknaden är för torr och sprott vill köpa loss lite billigare uran man har köpoptioner på för att neka andra aktörer tillgång till det. SPUTs mekanism hindrar att premium blir för högt och nu måste de köpa uran.

Sprott knackar på, "Du kaz, kommer du ihåg det där uranet jag kunde få köpa ? Vi kör på det!"

Med reservation för att jag kan ha fel som sagt.

Och om mina kokoteorier stämmer kan uuuu, dnn och ccj dippa något i morgon eftersom en massa FDs löper ut på Fredag.
Den som lever får se. Den nya DNN-posten för 1.42 är ämnad att swinga lite med för att ha något att göra medan jag väntar.

Ho Lee Fuk! MÖRKGRÖN KLIMATOMSTÄLLNING PÅ VÄG ATT BLI KOLMÖRK?

Follow the moneypodden på Placera minsann.

Skulle inte tro att vi har satsat på fel pålle. Grattis till Putin med valsegern. Gazprom to the moon.
Jag har precis som €°π|π^√=√°•|π¶°¥ också hakat upp mig lite på det där uttalandet i sig och har inte hittat någon som har gett någon vettig förklaring av att riktigt. På reddit är alla så jävla nerkärade i caset och säger bara att det där inget att bry sig om.

Förutom kazakens säregna språkbehandling begriper jag inte varför det låter som en stor producent vill snacka ner priset på spotpriset och snackar om att deras motparter inte har någon brådska. Jag fattar det helt enkelt inte.

Grattis Putin ska bajsis flytta till Ryssland och bli en exiloligark kanske när det här är klart.

Känns som att det enda som går att säga nu är att det är viktigt att det fortsätter att flöda in stålar i SPUT nu
Citera
2021-09-23, 16:59
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Tittar man på short-interest för FUU & FUC samt andra tickers på ceo.ca så har de ju ökat rätt så rejält.

https://ceo.ca/fcu
https://ceo.ca/fuu

Jag skulle vara ytterst försiktig nu, ser ut som att detta varit iscensatt genom att skapa ett narrativ.
Reddit-subbar styrs ibland av PR-firmor för att marknadsföra en tes bl.a.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in