Citat:
Jag kan ha fel, men jag tror att du misstolkar nyheten. Läste lite om det där igår och jag tolkar det snarare som att sprott har avtal med kazatomprom sedan gamla UEC om att köpa viss del av deras produktion. Var försiktiga, Sprott kanske inte kan hålla uppe priset på uran nu när Kazatomprom kommer sälja till dem direkt och där de inte köper på spot-marknaden.
https://www.bnnbloomberg.ca/uranium-giant-in-talks-to-supply-sprott-as-investor-demand-soars-1.1653717
Korthuset kan falla ihop snabbt isåfall.
https://www.bnnbloomberg.ca/uranium-giant-in-talks-to-supply-sprott-as-investor-demand-soars-1.1653717
Korthuset kan falla ihop snabbt isåfall.
Min tolkning är att spotmarknaden är för torr och sprott vill köpa loss lite billigare uran man har köpoptioner på för att neka andra aktörer tillgång till det. SPUTs mekanism hindrar att premium blir för högt och nu måste de köpa uran.
Sprott knackar på, "Du kaz, kommer du ihåg det där uranet jag kunde få köpa ? Vi kör på det!"
Med reservation för att jag kan ha fel som sagt.
Och om mina kokoteorier stämmer kan uuuu, dnn och ccj dippa något i morgon eftersom en massa FDs löper ut på Fredag.
Den som lever får se. Den nya DNN-posten för 1.42 är ämnad att swinga lite med för att ha något att göra medan jag väntar.
Ho Lee Fuk! MÖRKGRÖN KLIMATOMSTÄLLNING PÅ VÄG ATT BLI KOLMÖRK?
Follow the moneypodden på Placera minsann.
Citat:
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Europa stod mitt i en kraftig ekonomisk återhämtning från pandemin när vintern plötsligt nalkades och ett antal sammanfallande faktorer renderade i en energikris. Det var en energikris som många röster inom så väl näringslivet som energilobbyn gastat om i flera år.
Energimixen med allt större andel av grönt i blandningen var del av bekymret, och i den råvarubransch som alltid varit själva mittpunkten för geopolitisk konflikt skramlades med vapen som den här gången antagit gasform. Gaslarm hade nämligen hörts ljuda från hjärtat av Europa, i Tyskland, ända sedan en japansk tsunami utlöst en politisk lavin i kärnkraftsfrågan under 2011.
Men hur blev hela Europa försänkt i krisen, kommer det innebära att invånare och företag snart får uppleva blackouter - och vilken påverkansmakt får energikungen Vladimir Putin om den omstridda gasledningen Nord Stream 2 öppnar?
Det här är FollowTheMoney, en podcast om makt, storfinans och börsen av och med programledare Martin Nilsson och utrikesredaktör Joakim Rönning.
Energimixen med allt större andel av grönt i blandningen var del av bekymret, och i den råvarubransch som alltid varit själva mittpunkten för geopolitisk konflikt skramlades med vapen som den här gången antagit gasform. Gaslarm hade nämligen hörts ljuda från hjärtat av Europa, i Tyskland, ända sedan en japansk tsunami utlöst en politisk lavin i kärnkraftsfrågan under 2011.
Men hur blev hela Europa försänkt i krisen, kommer det innebära att invånare och företag snart får uppleva blackouter - och vilken påverkansmakt får energikungen Vladimir Putin om den omstridda gasledningen Nord Stream 2 öppnar?
Det här är FollowTheMoney, en podcast om makt, storfinans och börsen av och med programledare Martin Nilsson och utrikesredaktör Joakim Rönning.
Skulle inte tro att vi har satsat på fel pålle. Grattis till Putin med valsegern. Gazprom to the moon.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-09-22 kl. 15:12.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-09-22 kl. 15:12.