2022-08-30, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Aja nu verkar vi vara på gång igen. SPUT uppe på premium igen Börjar bara spotten dra så kan vi ha nästa topp i september.

Frågan är hur mycket mer tryck japanerna kan ge på kort sikt

Ser inget vidare ut mot Fed och 10 åringen och den kommande krisen.

Det känns rimligt att den riktiga uppgången kommer sedan i vinter när energikrisen börjar på riktigt

Cameco ligger redan rätt nära ath och uec är inte långt efter.

Enl Derek ska spotten redan vara uppe på 50 men det syns inte på numco än

Är det inte så att taxonomin ”träder i kraft” 1/1 2023 och att större fonder (esg) kan börja handla först efter det? Eller har jag drömt detta?
Citera
2022-08-30, 13:33
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandguld
Är det inte så att taxonomin ”träder i kraft” 1/1 2023 och att större fonder (esg) kan börja handla först efter det? Eller har jag drömt detta?
Ikraftträdandedatumet stämmer men jag har ingen järnkoll på hur det kommer gå till i praktiken eller hur snabba förvaltarbolag kommer vara med att ladda på med stålar i nuclear

Tror ni green energy fonderna kommer ta in Cameco och sånt eller är det snarare att råvarufonderna kan börja plocka in?

Såg att Derek nu har börjat driva tesen att big oil kommer börja satsa på uranbolag eftersom de tydligen gjorde det på 70-talet. De har ju en lite speciell situation där de inte har några incitament att utveckla oljefält längre på sikt, nåt som Rick daddy snackar mkt om så det kanske inte är helt taget ur arslet.
Citera
2022-08-31, 14:45
Medlem
Vad finns det för URAN-aktier som är vettiga idag egentligen? Tråden här är lite några år, men vad gäller idag om man är sugen på att gå in lite och tror på URAN-framntiden?
Citera
2022-08-31, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rampante21
Vad finns det för URAN-aktier som är vettiga idag egentligen? Tråden här är lite några år, men vad gäller idag om man är sugen på att gå in lite och tror på URAN-framntiden?

Många är nog samma som det står skrivet om.

Annars kollar du in de som det tjötas om på youtube och Twitter så träffar du rätt på någon.
Citera
2022-09-02, 21:29
Medlem
Jag har idag sålt av ca 2/5 av min uranportfölj pga rädsla för ett större börsfall ska dra ner uranisarna när jag snart behöver lite extra pengar.

Det tråkiga är att många av bolagen är ju nästan på samma nivå som innan SPUT-racet ifjol. Stora delar av min "vinst" beror på att kronan minskat i värde mot CAD och USD.

Cameco och Nexgen Energy var jag vid ett tillfälle över +200% men får nöja mig med ca 175% och ca 110% ökning. IsoEnergy och UEC var jag även där över runt 200% upp på, men tar nu hem vinst när de är lite över 100%. Andra bolag är mellan 20%-60% upp.

Planen var att sälja av hälften vid 100% upp på hela portföljen men får nu nöja mig ca 50% uppgång. Men det är väl inte jättedåligt på det stora hela.

Sånt är livet, men är man en småsparare, man får vara glad att man inte gör en förlust.

Ångrar skarpt att jag inte tog vinster med de aktier jag har i silver, men har lyckats göra det med guldbolag åtminstone så jag är nöjd. Ska försöka hålla mig från att köpa lite aktier i First Majestic nu när jag fått loss lite, men har en utdelning från guldbolagen snart som går in i bolaget. Jag är just nu nöjd att jag dragit i handbromsen.

Hoppas jag har fel så jag får se det jag har kvar får öka. Aldrig fel med en vinsthemtagning och särskilt inte när jag behöver lite extra kulor.
Citera
2022-09-02, 22:12
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Jag har idag sålt av ca 2/5 av min uranportfölj pga rädsla för ett större börsfall ska dra ner uranisarna när jag snart behöver lite extra pengar.

Det tråkiga är att många av bolagen är ju nästan på samma nivå som innan SPUT-racet ifjol. Stora delar av min "vinst" beror på att kronan minskat i värde mot CAD och USD.

Cameco och Nexgen Energy var jag vid ett tillfälle över +200% men får nöja mig med ca 175% och ca 110% ökning. IsoEnergy och UEC var jag även där över runt 200% upp på, men tar nu hem vinst när de är lite över 100%. Andra bolag är mellan 20%-60% upp.

Planen var att sälja av hälften vid 100% upp på hela portföljen men får nu nöja mig ca 50% uppgång. Men det är väl inte jättedåligt på det stora hela.

Sånt är livet, men är man en småsparare, man får vara glad att man inte gör en förlust.

Ångrar skarpt att jag inte tog vinster med de aktier jag har i silver, men har lyckats göra det med guldbolag åtminstone så jag är nöjd. Ska försöka hålla mig från att köpa lite aktier i First Majestic nu när jag fått loss lite, men har en utdelning från guldbolagen snart som går in i bolaget. Jag är just nu nöjd att jag dragit i handbromsen.

Hoppas jag har fel så jag får se det jag har kvar får öka. Aldrig fel med en vinsthemtagning och särskilt inte när jag behöver lite extra kulor.

Tror också det är smart, även om det kanske kan bli bättre så är känslan att det är ett ras runt hörnet. Jag har inte tömt allt, men plockat lite eftersom, men jag har swingat så mycket att jag vet inte hur mycket jag är plus eller minus. Tveksamt om det är över 50%. Men jag ger inte upp urantesen, men skulle vilja att det blev en urblåsning innan jag återgår till den allokering jag vill ha
Citera
2022-09-02, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Tror också det är smart, även om det kanske kan bli bättre så är känslan att det är ett ras runt hörnet. Jag har inte tömt allt, men plockat lite eftersom, men jag har swingat så mycket att jag vet inte hur mycket jag är plus eller minus. Tveksamt om det är över 50%. Men jag ger inte upp urantesen, men skulle vilja att det blev en urblåsning innan jag återgår till den allokering jag vill ha

Har ju varit en berg- och dalbana det här, blev dock härdad under wuhanpestpandemin. Min portfölj gick inget vidare under coviden, så det här blev lite av min privata revansch. Men borde ha gått ur i april med det jag sålde nu.

Kan nog bli en högre räntehöjning i Amerika till veckan än vad många tror. Powells tal häromveckan antydde att det kommer att bli svårt att komma ur det här. Att inflationen skulle vara övergående helt hux flux tror jag inte på alls. Jag vågar inte chansa nu

Urantesen tror jag bara mer på nu när alla Europas sopiga politruker har förstört så en hel kontinent får frysa i vinter. Hoppas kriget i Ukraina tar slut snart och att Putin, Zelensky och den senila gubben i Amerika dör i apkoppor för allt skit de ordnat

Blir intressant att se hur uranisarna går i den eventuella nedgången/domedagskraschen.

Kan tipsa folk att lyssna på Jeremy Grantham och vad han tror ligger runt hörnet. Kan dock vara så att han ropar väg, fast han gick ur i tid vid både it kraschen och Lehmankraschen.

Är det förövrigt ingen av ni andra som inte är diskreta av er som vill dela med sig i någon solskenshistoria om hur ni gjort många x pengarna i utanet? Jag gillar när det går bra för andra så det vore både roligt och intressant.
Nu blev det visst en hel roman av det här inlägget...
Citera
2022-09-03, 01:09
Medlem
smoerreboms avatar
Till veckan? Nästa Fed möte är väl 20-21 september?

Spotten har ju börjat svaja igen också
Citera
2022-09-03, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Till veckan? Nästa Fed möte är väl 20-21 september?

Spotten har ju börjat svaja igen också

Vet inte hur jag tänkt här😂. Är ju nästan tre veckor dit.

Lyckas åtminstone komma ur med vinsten innan mötet oavsett.

Man kanske kunde ha varit med ett tag till, men har bränt mig två gånger nu.
Citera
2022-09-10, 18:23
Medlem
Jag gjorde mitt första aktieköp efter att jag läste denna tråden strax efter trådstart, och jag sålde hälften av alla aktier nu i veckan med 100% vinst. Så man får tacka för tipsen!

Handlar via Swedbank dock och där har jag bara hittat Cameco USA, men den verkar ju alla vara överens om är ett säkert kort.
Citera
2022-09-10, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mondamorron
Jag gjorde mitt första aktieköp efter att jag läste denna tråden strax efter trådstart, och jag sålde hälften av alla aktier nu i veckan med 100% vinst. Så man får tacka för tipsen!

Gött! Nu är det ju riskfritt för din del beroende på hur man tänker.
Citera
2022-09-14, 16:08
Medlem
bajssprutans avatar
Med tanke på hur indexen käkade grus igår vill jag påstå att uranusarna klarade sig hyfsat. Cameco slutade till och med nån promille upp. Bullish.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in