2023-02-04, 11:22
Medlem
golden-gooses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redhook
Båda finns på Nordnet. Juniorn dök upp igår.

Sprott Uranium Miners UCITS ETF (URNM)
Sprott Junior Uranium Miners ETF (URNJ)
Det var som fan.. Varför kan inte Avanza trycka upp samma alternativ..?
Citera
2023-02-07, 02:42
Medlem
stickadhalsduks avatar
Köpte på mig lite $URNJ imorse. Tänker fylla på lite veckovis. Ska bli spännande att följa!
Citera
2023-02-13, 09:54
Medlem
Köpte Baseload Energy, Forsys energy metals, Mega Uranium och Goviex.
Citera
2023-02-19, 08:44
Medlem
Jag har under veckan sålt av hälften i de flesta av mina innehav rakt av för att jag behöver få lös pengar till annat.

Är andra gången jag gör så, men nu är det bara vinsten kvar eller vad man ska säga så nu är uranspekulationen riskfri.

Med facit i hand så skulle jag ha sålt av mer i uppgången hösten 2021 eller våren 2022 och enbart köpt Cameco och UPC för det har utklassat allt det andra minde "säkra" och mer volatila. Köpte det mesta hösten 2020 och vår/sommar 2021, utom KAZ som jag fomoade mig in i.

Är i övrigt ganska van stora svängningar sedan tidigare från andra råvarusektorer men det var ju extremt svaj upp och ner, och det är ju det alla varnat om hela tiden. Har märkt att jag är inte så bra på att gå ur aktier vid rätt tidpunkt, så det här var en bra övning.

Så nu hoppas vi att det här tåget rusar vidare.
Citera
2023-02-26, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Jag har under veckan sålt av hälften i de flesta av mina innehav rakt av för att jag behöver få lös pengar till annat.

Är andra gången jag gör så, men nu är det bara vinsten kvar eller vad man ska säga så nu är uranspekulationen riskfri.

Med facit i hand så skulle jag ha sålt av mer i uppgången hösten 2021 eller våren 2022 och enbart köpt Cameco och UPC för det har utklassat allt det andra minde "säkra" och mer volatila. Köpte det mesta hösten 2020 och vår/sommar 2021, utom KAZ som jag fomoade mig in i.

Är i övrigt ganska van stora svängningar sedan tidigare från andra råvarusektorer men det var ju extremt svaj upp och ner, och det är ju det alla varnat om hela tiden. Har märkt att jag är inte så bra på att gå ur aktier vid rätt tidpunkt, så det här var en bra övning.

Så nu hoppas vi att det här tåget rusar vidare.

Rusa vidare kommer det gör så länge som uranpriset behöver gå upp väsentligt innan vi får igång ny och pausad uranbrytning för att täcka efterfrågan.

1 miljondollar frågan är när näst uppgångs period startar..
Jag trodde nu q1, men kanske det tar längre tid, men jag bidar min tid.
Citera
2023-02-27, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnez
Rusa vidare kommer det gör så länge som uranpriset behöver gå upp väsentligt innan vi får igång ny och pausad uranbrytning för att täcka efterfrågan.

1 miljondollar frågan är när näst uppgångs period startar..
Jag trodde nu q1, men kanske det tar längre tid, men jag bidar min tid.

Den där uransäsongen många pratar om verkar också ha uteblivit, nu i två år.
Citera
2023-02-28, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Den där uransäsongen många pratar om verkar också ha uteblivit, nu i två år.

"The stock market is designed to transfer money from the active to the patient"

/Warren Buffett
Citera
2023-03-01, 07:32
Medlem
Citat:
"The stock market is designed to transfer money from the active to the patient"

/Warren Buffett

Eller så här var det nog:
“The stock market is a device for transferring money from the impatient to the patient.” Warren Buffett
Citera
2023-03-03, 19:53
Medlem
Citat:
Eller så här var det nog:
“The stock market is a device for transferring money from the impatient to the patient.” Warren Buffett
Finns nog en del versioner på det där citatet, det där med sköldpadda. Och haren har väl samma mening ungefär.

Man skulle ha lyssnat på Rick Rule och sålt när han sa att juniors blivit lite väl dyra.
Citera
2023-03-15, 19:11
Medlem
thinkagains avatar
Fan vad det gör ont. Sentimentet across the board är jävligt dåligt, ligger ni kvar i era papper?
Citera
2023-03-15, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thinkagain
Fan vad det gör ont. Sentimentet across the board är jävligt dåligt, ligger ni kvar i era papper?

Jag minskade rejält höstas och i januari. Har det mesta i cameco, kazatomprom och SPUT som jag inte är så orolig om det går ner rejält för det löser sig ändå. Men alla Juniors som mest är ett hål med en charlatan överför kan ju skita sig. Fast hur det här utvecklas vet vi ju inte än.

Såg hur någon i råvarutråden citerade nån från Twitter angående att oljan rasar. Precis som med olja så lär uran behövas oavsett hur det går med ekonomin på kort sikt.
Citera
2023-03-15, 21:14
Medlem
smoerreboms avatar
Jag har ju också sålt typ 97 procent för ett halvår sedan och stått emot fomon nu på slutet så jag är ju nöjd nu. Som föregående talare säger kan det bli riktig urblåsning i juniors här. Att man har en massa hål som kan bli en urangruva om tio tjugo år är inte värt något i en liquidity squeeze.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in