Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Islamofobi betyder i dagens svenska språkbruk fördomar och hat mot muslimer. Detta kan man tycka är rätt eller fel, men så är det. Och när folk ifrågasätter ordet islamofobi handlar det tyvärr ofta om att man försöker legitimera fördomar och hat mot muslimer. Jag tror inte att det är så i ditt fall, men det finns gott om exempel på det här på Flashback.
Religionskritik är en annan sak, och fullt legitimt, men det får inte bli en kuliss bakom vilken fördomar och hat gömmer sig.
Ja, så är det i dagens media, tyvärr. Hat ingår däremot inte i nationalencyklopedins definition av ordet, huruvida wikipedia är pålitligt i detta fall vet jag inte. Ordet verkar inte finnas med i SAOL.
Hur som helst, det är ett extremt illa valt ord. Islam är en religion/ideologi, muslim är en människa som följer/tror åtminstone en delmängd av denna ideologi. Dessa är väldigt viktiga att skilja på. Så fort man kritiserar religionen islam blir man lätt stämplad som islamofob vilket tydligen likställs med rasist av många. Det är nog svårt att sticka ut hakan med alla extremister som eventuellt vill döda en, och det blir ju inte lättare att man blir stämplad som rasist av media, liberala och vänsterfolk i huvudsak (mina egna fördomar, högern verkar inte lika känslig). Det blir inte bättre av att människor försöker cementera att islamofob = rasist heller, ords betydelse har ändrats i det förflutna och kommer ändras i framtiden.
Som du säger kan rasister kritisera ordet islamofob, bara för att de är rasister betyder inte att de har fel i detta fall. Dessa borde man inte stämpla som islamofober, utan som fördomsfulla muslimhatare. Ideologier, om det är religioner, kommunism eller fascism eller vad det nu kan vara förtjänar och behöver inget skydd mot kritik, människor behöver det.
Citat:
Trollandet inleddes av
Gunillas-bulle som skrev om ISIS/Hizbollah/Saudi som om det var samma sak. Jag försökte bara förklara att så enkelt är det inte.
Därmed inte sagt att jag försvarar allt som Hizbollah eller Iran gör, eller ser Iran som ett föredöme för andra muslimska länder. De är förvisso bättre än Saudiarabien, men det är ju inte så svårt.
Ah, ok det var kanske inte du som var ute och cykla utan jag som inte hängde med.
OnT: Sekulära bloggare sönderhackad i av muslimska extremister i bangladesh
http://america.aljazeera.com/articles/2015/3/30/secular-blogger-hacked-to-death-in-bangladesh.html
Anda sekulära bloggare överväger lämna landet
http://www.chron.com/news/world/article/Bangladesh-secular-writers-fearful-after-2nd-6178754.php
Saudiarabien utövar tryck på kanada så de inte ska kritisera shariastraffet
http://www.washingtonpost.com/blogs/worldviews/wp/2015/04/02/saudi-arabia-warns-canada-to-not-support-blogger-sentenced-to-1000-lashes/?tid=sm_tw
Givetvis är inte alla muslimer så. Men börjar vi tumma på det sekulära samhället och diskutera om sharia kanske inte är så dåligt ändå, så kommer det sannolikt finnas några muslimska nötter som kommer kämpa på ett eller annat sätt för mera och hårdare sharia.