2021-04-07, 22:17
Medlem
AuticaMinores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Futurist
Absolut. Exakt. När jag försökte hävda detta sist på ett amerikanskt forum blev jag påhoppad av hjärntvättade amerikanska identitetsfeminister för att jag var sexist - amerikansk låtsasvänster är sju gånger värre än svensk, de har ingen som helst kultur, bildning, eller erfarenhet av klassorienterat motstånd mot överheten.

Min grundtes var att om man definierar en "stark kvinna" uteslutande som en kvinna som kan banka skiten ur män och hyllar dessa, så gör man hela kvinnosläktet en fenomenal björntjänst, eftersom att bara en försvinnande liten minoritet av kvinnosläktet klarar av det.

Min blygsamma åsikt är att en stark människa är någon som vågar stå för sina åsikter gentemot en förkrossande majoritet av motståndare.
Det fetade kan dock även sägas om män. Ytterst få människor - kön oaktat - har förmågan att klå upp en motståndare på det där brutala sättet som ofta syns i slumpmässig actionrulle.

Jag kan dock köpa detta koncept när det handlar om en kvinnlig polis eller liknande då jag antar dessa ofta genomgått fysisk träning på en nivå som inte vanliga civila når upp till.

Håller i övrigt med dig om att den styrka som hålls allra högst är den som utgår ifrån list, intelligens och självständigt tänkande.
Citera
2021-04-07, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AuticaMinore
Det fetade kan dock även sägas om män. Ytterst få människor - kön oaktat - har förmågan att klå upp en motståndare på det där brutala sättet som ofta syns i slumpmässig actionrulle.

Jag kan dock köpa detta koncept när det handlar om en kvinnlig polis eller liknande då jag antar dessa ofta genomgått fysisk träning på en nivå som inte vanliga civila når upp till.

Håller i övrigt med dig om att den styrka som hålls allra högst är den som utgår ifrån list, intelligens och självständigt tänkande.
Det är klart att det är så. De flesta män är inte actionhjältar. Men, de flesta män kan klå upp sina flickvänner. Om man utgår från att allt är jämställt på den punkten hamnar man i en mycket skev värld.

Inte korrigering av ditt påstående, förtydligande.
Citera
2021-04-07, 22:22
Medlem
fethorunges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AuticaMinore

Nej det finns ingen speciell träning en kvinna på 50 kilo kan genomgå så att hon plötsligt kan slå ihjäl män som väger 2 gånger mer. Att slåss handlar, tro det eller ej, förvånansvärt mycket mer om råstyrka (direkt korrelerat med kroppsvikt och muskelmassa) än teknik.
Citera
2021-04-07, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Jag kan inte se nya filmer över huvud taget.
Jag har haft problemet länge pga Hollywoodsk pissliberalism, testa asiatiskt. Kommer med sina egna stereotyper som kan vara dryga men ofta en fräsch fläkt. Rekommenderar Japan och SK.
Citera
2021-04-07, 22:28
Medlem
freeriderXIIs avatar
Blir också lite tragikomiskt då det i varje ubåtsfilm alltid är en svart som är den mest tekniskt kunnige/ledande experten.

Inte för att det inte finns sådana men det behöver ju inte vara så i varje film jag tror det kan vara en björntjänst i längden.

Men visst filmen skall ju inte alltid spegla verkligheten utan underhålla folket också men ibland kan det ju vara bra om den också informerar. Av förklarliga skäl får man inte så mycket information om judiska bankirer i filmens värld och ser man en film som berör kommunismens brott så nämns sällan den judiska faktorn. Däremot speglas med rätta islamisters terrorism som ju också bildar en exotisk fond som kontrast mot vita/halvjudiska huvudrollsinnehavarare.

Tack och lov för etnisk och kulturell mångfald på global nivå utan den så skulle filmens värld bli mycket tråkigare. Men det gäller att den västerländska vita delen också får överleva till allas långsiktiga glädje. Vitas superiority complex och ibland narcissism skall givetvis också få en känga ibland.

Kvinnors ofta ytliga bildning bör kritiseras oftare i film tycker jag. Filmbranschen bör i en idealvärld slå i alla riktningar.

Gärna fler filmer med kvinnliga huvudroller men kanske lite ofta mer komplexa sådana och de får gärna ta hjälp av någon man ibland när de behöver teknisk assistans.
Senast redigerad av freeriderXII 2021-04-07 kl. 23:13.
Citera
2021-04-07, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fethorunge
Nej det finns ingen speciell träning en kvinna på 50 kilo kan genomgå så att hon plötsligt kan slå ihjäl män som väger 2 gånger mer. Att slåss handlar, tro det eller ej, förvånansvärt mycket mer om råstyrka (direkt korrelerat med kroppsvikt och muskelmassa) än teknik.
Det du säger är ju också rätt på så sätt att du mer eller mindre måste vara Buffy The Vampire Slayer (TM) (karaktär uppfunnen av Joss Whedon, en tvättäkta manlig masochistisk feminist som nu blivit ostraciserad av ormgropen som mest älskar att mörda sina egna,) för att kunna spöa en tvåmeters hundrakilos biff om du är en och sexti lång. Bruce Lee sa det bäst när nån pratade om att han skulle slåss mot Muhammad Ali - "are you crazy? Look at my hand. That's a small, Chinese hand. He'll kill me."

Samma självkännedom lyser med sin frånvaro i pseudovänsterdiskursen, och jag tror det är väldigt ohälsosamt för alla inblandade.
Citera
2021-04-07, 22:35
Medlem
fethorunges avatar
Citat:
Det du säger är ju också rätt på så sätt att du mer eller mindre måste vara Buffy The Vampire Slayer (TM) (karaktär uppfunnen av Joss Whedon, en tvättäkta manlig masochistisk feminist som nu blivit ostraciserad av ormgropen som mest älskar att mörda sina egna,) för att kunna spöa en tvåmeters hundrakilos biff om du är en och sexti lång. Bruce Lee sa det bäst när nån pratade om att han skulle slåss mot Muhammad Ali - "are you crazy? Look at my hand. That's a small, Chinese hand. He'll kill me."

Samma självkännedom lyser med sin frånvaro i pseudovänsterdiskursen, och jag tror det är väldigt ohälsosamt för alla inblandade.

Allt detta beror på att 80-talister (milennials) och framåt aldrig slagits själva på skolgården (feministisk uppväxt) och på riktigt tror att bruce lee skulle ha en chans mot muhammed ali, för att lee är teknisk och smidig..... de har ingen uppfattning om vad slagsmål och våld innebär i verkligheten.
Citera
2021-04-07, 22:39
Medlem
AuticaMinores avatar
Citat:
Det är klart att det är så. De flesta män är inte actionhjältar. Men, de flesta män kan klå upp sina flickvänner. Om man utgår från att allt är jämställt på den punkten hamnar man i en mycket skev värld.

Inte korrigering av ditt påstående, förtydligande.

Ja, män kan klå upp sina flickvänner men tjejer kan ju göra detsamma om de använder sig av lite hederlig kvinnlig list (typ droga killen och sedan binda fast honom). Jag förstår inte riktigt din poäng här?
Det var väl filmer vi pratade om och då särskilt kvinnor i actionfilmer som spöar upp män? Låter inte alltför långsökt i mina öron om det är en kvinna med speciella färdigheter.

Citat:
Det där beror väl lite på vad det handlar om för slags kampteknik? Har själv lite svårt att tro att de fysiskt starkaste alltid skulle ha övertaget i ett slagsmål men vill du köra på den teorin så fine. Då tror vi lite olika.
Citera
2021-04-07, 22:41
Medlem
freeriderXIIs avatar
Fast våld i verkligheten kan avgöras med ett slag eller en spark och där har/hade Bruce Lee en chans i en fight utan regler.

Om han som en spetnaz soldat är tillräckligt brutal och attackerar rätt ställe snabbt. Med handskar och regler så vinner dock den större och starkare Ali också med sina längre armar.

Kvinnor som fightas får väl skildras med realism eller överdriven actionkapacitet beroende på filmen i sig. Men det skall ju inte helst vara politiskt och tryckas ner i halsen på tittarna utan det skall vara i filmens storyintresse som detta utformas.
Senast redigerad av freeriderXII 2021-04-07 kl. 23:17.
Citera
2021-04-07, 22:50
Medlem
Groenmans avatar
Citat:

Hur ser ni på saken?

Håller med i stort.

Men hon, tjejen i The Mandalorian känns övertygande. Tänkte det när jag såg serien; att det var första gången som en fightande kvinna var trovärdig. Det var först efter att jag sett serien som jag läste att hon var MMA-fighter.

Sigourney Weaver i Alien 4 är skön också. När hon går lös med eldkastaren på de misslyckade klonerna innan hon själv. Ett eldinferno och krossade glasbehållare med konserverade foster i olika stadier som exploderar ut i rymdskeppslabbet. Ron Perlman noterar: -"What a waste of ammo. Must be a chick thing."
Citera
2021-04-07, 22:53
Medlem
Tjoflos avatar
I Aliens reagerade jag inte ens över att det var en kvinna. Labyrinth är också en bra film med en kvinna i huvudrollen. Kill Bill minns jag bra också. I spit on your grave, var bra den med.

Problemet med dagens filmer där det finns en kvinnlig huvudkaratär är att de i många fall är skrivna enbart för att lyfta fram en kvinnlig skådis, mer än själva handlingen. Detta märker man rätt så snabbt och då suger filmen i princip alltid. Alla nya Marvel filmer där de lyfter fram kvinnor suger, serierna likaså.
Citera
2021-04-07, 22:57
Medlem
Mailmanss avatar
Filmer som hade kunnat vara bra men man har förstört den kvinnliga huvudrollen med PK-trams där hon måste trycka ner män osv i tid och otid är ju redan bevisat att dom blir illa omtyckta av både män och kvinnor.

Remakes på ex. Oceans11, Ghost Buster osv osv har ju hyllats av kvinnor innan det släppt sen har INGEN av dom blivit blockbusters eller knappt gått plus.. varför? Jo för inga kvinnor har velat gå och se dom.

Sen finns det självklart filmer med fantastiska kvinnliga huvudroller, men dessa PK-feminazi grejor som släpps idag är som ett stort skämt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in