2021-04-07, 21:39
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GooksInTheWire
Det spelar väl ingen roll. De manliga hjältefigurerna har inget med verkligheten att göra heller. James Bond och Rambo har inga motsvarigheter i den verkliga världen.

Kan man släppa verklighetskontakten och uppskatta en actionfilm med dessa borde man lika gärna kunna uppskatta en film med en totalt orealistisk kvinnlig hjälte.

Jag tror det mest är betamän som stör sig på kvinnliga hjältar. De drömmer om att vara James Bond eller Luke skywalker själva istället för de totala nördar de är i verkligheten.

Ok, Karen!

Ingen av tjejerna jag känner som sett dom här serierna/filmerna gillar dom... "pinsamt jävla skit" tror jag var sammanfattningen.
Senast redigerad av FladderFarfar 2021-04-07 kl. 21:41.
Citera
2021-04-07, 21:41
Medlem
AuticaMinores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Jag är kvinna så jag ser annorlunda på saken. Jag tycker det är kul att se starka kvinnor men kan hålla med om att ibland är det lite överdrivet.
Men visst finns det starka kvinnor irl. Tex Griselda Blanco som var kokaindrottning och var riktigt hård och hade många mördade. Filmen var bra och kan rekommendras fast du inte gillar starka kvinnor https://www.imdb.com/title/tt0380268/
Varför måste någon vara "hård" och/eller åsamka andra skada för att ses som en stark person?

Trådskaparen utgår från ett manligt perspektiv i vad styrka är och jag kan konstatera att männens uppfattning är inte den enda som räknas här.

Finns många starka kvinnofigurer på film och i böcker enligt mig. Men deras styrka tar sig uttryck på olika sätt och de behöver inte bete sig som stereotypen av en man för att ses som starka i mina ögon.
Citera
2021-04-07, 21:42
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AuticaMinore
Varför måste någon vara "hård" och/eller åsamka andra skada för att ses som en stark person?

Trådskaparen utgår från ett manligt perspektiv i vad styrka är och jag kan konstatera att männens uppfattning är inte den enda som räknas här.

Finns många starka kvinnofigurer på film och i böcker enligt mig. Men deras styrka tar sig uttryck på olika sätt och de behöver inte bete sig som stereotypen av en man för att ses som starka i mina ögon.

Har du nått exempel?
Citera
2021-04-07, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar
Ok, Karen!

Ingen av tjejerna jag känner som sett dom här serierna/filmerna gillar dom... "pinsamt jävla skit" tror jag var sammanfattningen.

Klart tjejer hellre kollar på en muskulös man med bar överkropp. Du kanske också tycker det är lite upphetsande?
Citera
2021-04-07, 21:46
Medlem
15minFames avatar
Citat:

Han nämde som exempel en kvinna som sparkar män mellan benen och hur overkligt det var. Så jag tänker då på Griselda som gjorde klart mer än sparka män på riktigt och som de gjorde en film utav.
Men du har rätt, det finns många expempel på olika sorters starka kvinnor i film i tråden som inte bara slåss. När jag läste Dan Browns böcker så var det uppfriskande med starka smarta kvinnor som inte var ögongodis fast de var vackra med.
Citera
2021-04-07, 21:51
Medlem
fethorunges avatar
Citat:

Äntligen någon som förstår. Det är inte sheriffen i Fargo jag tänker på, det där var duktigt spelat och hon var en stark kvinna som en stark kvinna kan tänkas vara. Inte en som glidtacklar mc killar på 100 panner eller sparkar soldater på pungen.
Citera
2021-04-07, 21:53
Medlem
AuticaMinores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar
Har du nått exempel?
Finns massor. Du lär dock hitta fler av dem i s.k. "chickflicks" eller böcker som skrivits av kvinnliga författare.

I genren actionfilm eller filmer baserade på serietidningar finns det inte så många eftersom kvinnor i sådana genres oftast är skapade av män och även riktar sig till en manlig publik i första hand.

Då är det inte heller så konstigt att en del av de kvinnliga actionhjältarna är såpass tuffa och hårdföra. De skildras ju ur ett manligt blickfång.
Citera
2021-04-07, 21:54
Medlem
Citat:

Absolut. Exakt. När jag försökte hävda detta sist på ett amerikanskt forum blev jag påhoppad av hjärntvättade amerikanska identitetsfeminister för att jag var sexist - amerikansk låtsasvänster är sju gånger värre än svensk, de har ingen som helst kultur, bildning, eller erfarenhet av klassorienterat motstånd mot överheten.

Min grundtes var att om man definierar en "stark kvinna" uteslutande som en kvinna som kan banka skiten ur män och hyllar dessa, så gör man hela kvinnosläktet en fenomenal björntjänst, eftersom att bara en försvinnande liten minoritet av kvinnosläktet klarar av det.

Min blygsamma åsikt är att en stark människa är någon som vågar stå för sina åsikter gentemot en förkrossande majoritet av motståndare.
Citera
2021-04-07, 22:05
Medlem
Patrik2108s avatar
TV-serien Revenge, https://www.imdb.com/title/tt1837642/?ref_=fn_al_tt_1 , var väldigt bra väldigt länge. Den tappade mot slutet men Emily Thorne var riktigt bra.
Citera
2021-04-07, 22:06
Medlem
Jag kan inte se nya filmer över huvud taget.
Citera
2021-04-07, 22:11
Bannlyst
Sarah Connor funkar skitbra i T2. Rymningsscenen från mentalsjukhuset

Dänger en kvast i ansiktet på en, tar en annan som gissla med en spruta fylld med någon illblå jävla detergent intryckt i hans hals.

När hon bryter Silbermans arm
- You broke my arm
- The body has 215 bones, that was one

https://www.youtube.com/watch?v=j62u1IBL3O0

Men ja, på senare år har det blivit lite löjligt o krystat. Fungerade inte alls lika bra i Dark Faith tex.
Citera
2021-04-07, 22:16
Medlem
freeriderXIIs avatar
Omväxling förnöjer ibland kan det vara kul att se på Lara Croft, och ibland kan det vara kul att skildra kvinnor som hoppar upp på en stol p.g.a. av en råtta ja mer emotionellt hysteriska sådana.

Inte för att det är förbjudet idag men hela världens spektrum bör skildras inte i varje enskild film givetvis men i utbudet.

Även manliga actionhjältar är givetvis ofta överdrivna av underhållningskäl. Och i John Wick filmer tycker jag det går till överdrift det blir som en robot som avverkar motståndare en masse utan att han förlorar så många t.ex. medhjälpare i kampen vilket skulle göra det hela mer spännande. Men det är klart man kan se det komiska i det hela.

Men pk:ism leder till en trängre korridor för filmen det är inte bra. Man måste kunna skämta med alla folkgrupper och båda könen.

Vore även bra med seriös kritik mot judiska synder i historien i några filmer precis som det är bra att man kritiserar vit narcissism, turkisk & grekisk etnocentrism, kinesiskt spottande, somaliskt lathet och franskt dryghet etc.

Kvinnlig hypergami kanske skulle skildras bättre och oftare på ett kritiskt sätt. Alltså pengahoror. Finns ju många kvinnor som inte är det men de som är det skall skildras och kritiseras ibland.
Senast redigerad av freeriderXII 2021-04-07 kl. 23:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in