2021-04-09, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
inget ovanligt att tjejer i puberteten tänder på äldre män, och inte orimligt att det skildras på film. men det är ju inget sex i filmen, inte ens nära. vad portman så här i efterhand tar avstånd ifrån är troligen just ovan nämnda publik, inte filmen i sig.
Jag förstår inte varför man måste besvära sig med att ta avstånd från en publik bara för att man inbillar sig, tror, eller vet att de sitter och runkar i sin mörka kalla vrå. Jag vet inte hur det skadar människan som runkas till. Jag hade blivit glad över att ge en medmänniska lite nöje by proxy, men jag är ju inte kvinna och ser inte sex som en handelsvara.
Citera
2021-04-11, 02:23
Medlem
AuticaMinores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Futurist
Ja, och om du då tror att kvinnor är särskilt bedrägliga och särkilt benägna att använda detta vapen mot det motsatta könet så pratar vi ju om en skillnad mellan könen.
Jo, helt oavsett vilken teknik du pratar om (ja okej, om vi inte pratar skjutjärn eller dylikt) så kommer den fysiskt starkare statistiskt att vinna - Jiu-Jitsu, Judo, Wing Tsun, Aikido - vilket också är varför våld av män mot kvinnor döms hårdare än våld av kvinnor mot män, vad man nu kan tycka om det.

Märk väl: vi tror inget här, åtminstone borde vi inte göra det. Det finns gott om statistik. Kvinnor får i allmänhet på käften av män när de slåss, och det är en jävligt dålig anledning att pissa på kvinnor som kön.

Vilken tur då att kvinnliga poliser och liknande auktoritetsgestalter har laglig rätt att nyttja just skjutvapen. Bara en sån sak ger ju dem ett givet övertag i situationer med hotfulla män.

Jag har inte sett någon statistik som klargör att rå styrka alltid vinner över teknik. Men även om detta vore sant så är det knappast den bristfälliga realismen på film som folk stör sig på härinne i första hand.

Det finns nämligen redan drösvis av filmer att beskåda där manliga karaktärer klår upp andra, mycket biffigare män än de själva vilket isåfall är precis lika orealistiskt men av någon anledning så ska det gärna klagas och kraxas extra högt när det är kvinnliga rollfigurer som ägnar sig åt samma ting?

I grunden handlar det hela förstås om kvinnoförakt och en inneboende rädsla för kvinnlig styrka och självständighet. Ofta uttryckt av osäkra män med en gissningsvis klen fysik som med eller omedvetet projicerar sin egen svaghet på kvinnor.
Citera
2021-04-11, 11:53
Medlem
Fittheligeandes avatar
Jag har inga problem med det om det görs på ett realistiskt sätt. Det är dock svårt att ta det seriöst om det är en spinkig kvinna som med lätthet spöar manliga bodybuilders.
Citera
2021-04-11, 12:13
Medlem
Jag tycker det blir löjligt hur som, men det är klart störande när ett tjej på 45kg skall slår ner en killen på 120 kg och tjejen har inte ens tillräckligt med kraft för att stuntscenen skall bli det minsta trovärdig.
Citera
2021-04-11, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AuticaMinore
Vilken tur då att kvinnliga poliser och liknande auktoritetsgestalter har laglig rätt att nyttja just skjutvapen. Bara en sån sak ger ju dem ett givet övertag i situationer med hotfulla män.

Jag har inte sett någon statistik som klargör att rå styrka alltid vinner över teknik. Men även om detta vore sant så är det knappast den bristfälliga realismen på film som folk stör sig på härinne i första hand.

Det finns nämligen redan drösvis av filmer att beskåda där manliga karaktärer klår upp andra, mycket biffigare män än de själva vilket isåfall är precis lika orealistiskt men av någon anledning så ska det gärna klagas och kraxas extra högt när det är kvinnliga rollfigurer som ägnar sig åt samma ting?

I grunden handlar det hela förstås om kvinnoförakt och en inneboende rädsla för kvinnlig styrka och självständighet. Ofta uttryckt av osäkra män med en gissningsvis klen fysik som med eller omedvetet projicerar sin egen svaghet på kvinnor.
Vilken fantastiskt oärlig non sequitur plus ad hominem. Ciao.
Citera
2021-04-11, 13:46
Det som oftast är ”problemet” med moderna ”starka” kvinnliga huvudroller är att.

1 de har inga svagheter. De är helt perfekta och har inget att överkomma . Exempel captain marvel, Rey i star wars, mulan i den nya mulan filmen.

2 De har en fientlig attityd mot män och ska straffa män eftersom de är just män.

3 de har inga karaktärsdrag utan är bara ”badass”

4 de är för politiskt skrivna och försöker tröttsamt hamra in PK budskap som blir ointressant i längden.

5 de dömer andra karaktärer för deras sexualitet hudfärg kön framför personlighet.

6 skurkarna de slåss mot är ofta en dimensionella karaktärer ( vita män) som är skrivna som sexitiska egotrippade idioter

Edit

Med det sagt så finns det en rad bra ,starka och välgjorda kvinnliga huvudroller.
Senast redigerad av captengrogg 2021-04-11 kl. 14:14.
Citera
2021-04-11, 22:24
Medlem
AuticaMinores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Futurist

Vilken fantastiskt oärlig non sequitur plus ad hominem. Ciao.
Nej det är det inte. Hur mycket du än försöker brösta upp dig och spela Allan här med hjälp av utnötta gamla fraser på latin.

Förklara istället varför män inte klagar i samma utsträckning på scener där t.ex. boxaren Rocky Balboa besegrar den ryske jätten som är typ ett huvud högre än han själv och dessutom maxad på steroids.

Sådana typer av fajter är vanliga på film och snarare hyllas av män och i vissa fall t.o.m. ses som legendariska trots att de enligt dig då skulle vara så förbaskat orealistiska att de ej går att ta seriöst.

Och liknande kritik mot att kvinnliga rollfigurer skulle skildras som oövervinnerliga och att ingen rår på dem vill jag bemöta med samma undran - varför klagar ni specifikt på kvinnorna när det finns åtskilliga exempel på manliga actionhjältar som framställts lika hårda och orubbliga?

Varför inte bara erkänna att det ej handlar om att vilja se realism (vilket actionfilmer sällan skildrar ändå) utan om er egen förlegade syn på könsroller som ni så ivrigt vill hålla fast vid av någon anledning.

Häng med i utvecklingen istället för att vara såna dammiga gnällstofiler med allt ert uppenbara hyckleri i frågan.
Citera
2021-04-12, 08:13
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AuticaMinore
Nej det är det inte. Hur mycket du än försöker brösta upp dig och spela Allan här med hjälp av utnötta gamla fraser på latin.

Förklara istället varför män inte klagar i samma utsträckning på scener där t.ex. boxaren Rocky Balboa besegrar den ryske jätten som är typ ett huvud högre än han själv och dessutom maxad på steroids.

Sådana typer av fajter är vanliga på film och snarare hyllas av män och i vissa fall t.o.m. ses som legendariska trots att de enligt dig då skulle vara så förbaskat orealistiska att de ej går att ta seriöst.

Och liknande kritik mot att kvinnliga rollfigurer skulle skildras som oövervinnerliga och att ingen rår på dem vill jag bemöta med samma undran - varför klagar ni specifikt på kvinnorna när det finns åtskilliga exempel på manliga actionhjältar som framställts lika hårda och orubbliga?

Varför inte bara erkänna att det ej handlar om att vilja se realism (vilket actionfilmer sällan skildrar ändå) utan om er egen förlegade syn på könsroller som ni så ivrigt vill hålla fast vid av någon anledning.

Häng med i utvecklingen istället för att vara såna dammiga gnällstofiler med allt ert uppenbara hyckleri i frågan.

Bra inlägg, kan bara hålla med. Om det är den påtalade "realismen" som de stör sig på med kvinnliga actionhjältar så finns det ju tiofaldigt fler manliga dito som är minst lika eller mer orealistiska än sina kvinnliga motsvarigheter. Typ Rambo, alla Dolph Lundgren rullar eller valfri kampsportsfilm.
Citera
2021-04-12, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frizzy
det kan jag hålla med om. hon är ju the real deal som f d ufc-fighter och hon har snarare lagt på sig vikt efter det

Jo precis, hon är ju nästan plufsig. Men stark är hon onekligen!
Citera
2021-04-12, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
"rambo" från 2008 är rambo 4. den senaste och förhoppningsvis sista heter "rambo: last blood".

kul trivia: namnet rambo kommer från en äpplesort, framodlad av john gunnarsson rambo, som tagit tillnamnet rambo efter ramberget i göteborg.

Haha, tack för förtydligande!
Det är förvirrande med titlarna och numreringen tydligen. Jag förstår att vi alltså talade om samma film, samt att statistiken jag hade läst inte var så noga med hur många av dödsfallen i filmen som orsakades av Rambo själv, tydligen 87 enligt fans som räknat efter mer noga.

Och, det är kul trivia om ursprunget till namnet! Har för mig jag lärde mig det i ett avsnitt av "Allt för Sverige" på svt. Där en deltagare hette just Rambo och var svenskättling med rötter i göteborg.
Citera
2021-04-12, 14:09
Medlem
mendokses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Bra inlägg, kan bara hålla med. Om det är den påtalade "realismen" som de stör sig på med kvinnliga actionhjältar så finns det ju tiofaldigt fler manliga dito som är minst lika eller mer orealistiska än sina kvinnliga motsvarigheter. Typ Rambo, alla Dolph Lundgren rullar eller valfri kampsportsfilm.

Fast Bruce Lee eller Rambo är fysiskt och mentalt överlägsna alla andra i filmen, det i sig är inte orealistiskt. Sen är det överdrivet att de kan spöa upp 10 pers samtidigt eller skjuta ner 100 pers.
Skillnaden med en kvinna är att hon aldrig kommer vara starkast i rummet oavsett hur mycket hon tränar.

Lite som en film om en björn som spöar upp andra björnar jämfört med en film där en gnu spöar upp björnar.
Citera
2021-04-12, 17:30
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mendokse
Fast Bruce Lee eller Rambo är fysiskt och mentalt överlägsna alla andra i filmen, det i sig är inte orealistiskt. Sen är det överdrivet att de kan spöa upp 10 pers samtidigt eller skjuta ner 100 pers.
Skillnaden med en kvinna är att hon aldrig kommer vara starkast i rummet oavsett hur mycket hon tränar.

Lite som en film om en björn som spöar upp andra björnar jämfört med en film där en gnu spöar upp björnar.

När det gäller Rambo, ja, men Bruce är ju ofta många viktklasser under sina motståndare. Det är liksom en central del i kung-fu-mytologin, att man ska kunna besegra fysiskt överlägsna motståndare. Och det är tyvärr inte realistiskt. Det är ungefär som tanken att en genomsnittlig kvinna ska kunna slå ned en genomsnittlig man.

Bra filmer dock, om man inte låter bristande realism förstöra upplevelsen för en.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in