2018-02-09, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Växjö verkar ju generellt satsa mycket pengar på idrott, det är nog ingen slump att flera individuella stjärnor kommit därifrån och att det är enda kommun utanför storstäderna som har mästarlag i båda de största lagsporterna.

Jo, visst är det så. Tittar du historiskt så är Växjö en stad det satsas något kopiöst med gällande idrott. Utom Lakers så har du:

Östers IF: 4 SM-Guld, 1 Svenska Cupen, tvillingarna Ravelli m.fl. Ny arena.
Växjö Vipers: SM-Final förra året i SuperLigan. Ny arena.
IFK Växjö: Mängder av SM-Guld. Carolina Klüft m.fl. Ny arena.
Växjö TS: Mats Wilander, Magnus Larsson, Jonas Björkman, Jan Gunnarsson osv. Tennis-Mekka. Ny arena.

Finns andra sporter så som pingis, orientering, bandy, simning osv

Så det är helt klart ett ställe som det satsas på, och har länge gjorts.
Citera
2018-02-13, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av failuretoexist
Men nu snackar du massa bull! alla klubbar i SHL har fått kommunalbidrag. FBK som alla andra, lägg ner eller leverera fakta.
Ja, men det är inte alla som säljer gatsten eller gör markaffärer långt under marknadsvärdet. Men istället pekas det på CL-prispengar och tjatas om att alla andra faktiskt också får hjälp av sina kommuner.
Bara Mora, Rögle och Karlskrona bakom sig i publikligan. Sicket luftslott!

Skattebetalarna gick miste om 50 miljoner

Missade miljoner: "Lakers fick betala ett billigt pris. Det är vi medvetna om"

Växjö Lakers gjorde en rejäl hacka genom att sälja mark till Anders Ömans APP Equity.
Citat:
Vinsten har nu delats ut av Lakers – det mesta till ägarbolaget Susab där Anders Öman är största ägare.

Smålandsposten vände sig också till Anders Öman som svarade så här i ett mejl: "Jag (anser) att Susabs och styrelsens primära uppgift är att över tid förvalta de ekonomiska medel som finns tillgängliga på bästa sätt så att Växjö Lakers över tid inte bara är en stabil hyresgäst till Vida Arena utan att föreningen också över tid kan tillhöra det absoluta toppskiktet i svensk och internationell ishockey på alla nivåer. Vad gäller utdelningar så föreslås de av styrelsen i Växjö Lakers Idrott AB (där jag vid tillfället inte satt med), och det har jag därför inga kommentarer till."
Citera
2018-02-13, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tech_85
Ja, men det är inte alla som säljer gatsten eller gör markaffärer långt under marknadsvärdet. Men istället pekas det på CL-prispengar och tjatas om att alla andra faktiskt också får hjälp av sina kommuner.
Bara Mora, Rögle och Karlskrona bakom sig i publikligan. Sicket luftslott!

Skattebetalarna gick miste om 50 miljoner

Missade miljoner: "Lakers fick betala ett billigt pris. Det är vi medvetna om"

Växjö Lakers gjorde en rejäl hacka genom att sälja mark till Anders Ömans APP Equity.

Förstår jag det sista rätt när jag läser att en privatperson (som varit involverad i klubben) kunde på omvägar plocka ut pengar som föreningen tjänat genom sina affärer? Hur har detta inte varit en snackis?
Citera
2018-02-13, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Custemo99
Förstår jag det sista rätt när jag läser att en privatperson (som varit involverad i klubben) kunde på omvägar plocka ut pengar som föreningen tjänat genom sina affärer? Hur har detta inte varit en snackis?
Allt kring Växjö och dess ekonomi är så smutsig. Hela förningen är smutsig. Se bara när deras SC tar av sig i bar överkropp på stadens torg och hans fru för k*k av andra spelare på Guldfesten. Smuts och inget annat.

Anders Öman slår sig på bröstet, saken är den att det bara är idioter som tror på han.
Tycker synd om lag som Södertälje som står vid sidan om och ser hur Växjö smutsar ner sina fingrar och händer mer och mer.

Att fina klassiska föreningar som Färjestad, Brynäs och Djurgården ens ska förknippas med smuts som Växjö är så illa att man vill spy.
Citera
2018-02-13, 19:37
Medlem
Haha. Avundsjukare tråd får man ju leta efter. Alla klubbar har sina storhetstider och just nu står vi på en peak.

Men som ni alla vet kommer det gå upp och ner.
Vi var nära konkurs för ca 10 år sedan och kan snabbt gå utför för alla klubbar, SAIK gick som tåget för några år sedan. Nu har de lite problem med ekonomin om än inte livshotande.

Så tar ni det lite lugnt kommer nog HV, Djurgården eller Malmö få sig en ny storhetstid.
Senast redigerad av MitchRapp 2018-02-13 kl. 19:41.
Citera
2018-02-13, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MitchRapp
Haha. Avundsjukare tråd får man ju leta efter. Alla klubbar har sina storhetstider och just nu står vi på en peak.

Vi var nära konkurs för ca 10 år sedan och kan snabbt gå utför för alla klubbar, SAIK gick som tåget för några år sedan. Nu har de lite problem med ekonomin om än inte livshotande.

Så tar ni det lite lugnt kommer nog HV, Djurgården eller Malmö få sig en ny storhetstid.

Håller med om att alla klubbar har en peak, nu gäller det bara att ni plockar guld efter det också
Tror dock att mitt Dif står i vägen för er i år, lite enögd kanske
Citera
2018-02-13, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zephzpr
Håller med om att alla klubbar har en peak, nu gäller det bara att ni plockar guld efter det också
Tror dock att mitt Dif står i vägen för er i år, lite enögd kanske

Är inte omöjligt, åker vi i kvarten kommer vi med ett ännu bättre lag nästa år med nya tv-pengarna. Även om evertsson sagt spelar budgeten nästa år inte kommer öka så mycket så ska man våga gissa på ca 42 iår (plus någon miljon mer i prispengar kanske) nu och några miljoner mer nästa ca 44-46 kanske.
Citera
2018-02-13, 20:11
Medlem
Citat:
Är inte omöjligt, åker vi i kvarten kommer vi med ett ännu bättre lag nästa år med nya tv-pengarna. Även om evertsson sagt spelar budgeten nästa år inte kommer öka så mycket så ska man våga gissa på ca 42 iår (plus någon miljon mer i prispengar kanske) nu och några miljoner mer nästa ca 44-46 kanske.

Ja alltså hoppas bara inte att lönerna på befintliga spelare ökas mycket med tv-pengarna så man inte kan ta in mer klass...
Nu när Dif inte verkar komma överens med Linus Johansson om nästa säsong, samt att Ljungh går till Hv som det verkar så undrar jag verkligen vad man har på gång in, med tanke på nyemissionen och nya tv-pengar!
Citera
2018-02-13, 20:24
Medlem
brutalares avatar
Att tv-pengarna ökar kommer ju inte leda till bättre spelare eller att vissa lag kan värva mer än dom andra. Det är ju de befintliga spelarna som kommer att få högre lön och att man eventuellt kan få hem någon spelare ifrån NLA.
Citera
2018-02-13, 20:31
Medlem
Citat:

Säg mig varför jag som FBK supporter skulle vara avundsjuk på Växjö? Tycker att du ska visa hur seriös och kunnig du är nu.

FBK sitter med det största kapitalet i SHL utan att kommunen sett till det. Och du din i***** sitter och pratar om att vara avundsjuk. Humor på hög nivå. Tror du Djurgården supportrar är avundsjuka på plastklappor och en ishall där man inte ens säljer ut 5000-6000 åskådare?

Du är en pajas och inget annat.
Citera
2018-02-13, 21:32
Medlem
JoshTees avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Jeremy Roenick
Säg mig varför jag som FBK supporter skulle vara avundsjuk på Växjö? Tycker att du ska visa hur seriös och kunnig du är nu.

FBK sitter med det största kapitalet i SHL utan att kommunen sett till det. Och du din i***** sitter och pratar om att vara avundsjuk. Humor på hög nivå. Tror du Djurgården supportrar är avundsjuka på plastklappor och en ishall där man inte ens säljer ut 5000-6000 åskådare?

Du är en pajas och inget annat.

Det sista jag är är avundsjuk på Växjö. Dessutom slagit de 3 gånger redan denna säsong. Efter de två senaste förlusterna för Växjö mot oss på drygt en vecka så sket Växjö helt ner sig och värvade två spelare direkt. Livrädda för oss i slutspelet!

Inget beteende jag är avundsjuk på direkt.
Citera
2018-02-13, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoshTee
Det sista jag är är avundsjuk på Växjö. Dessutom slagit de 3 gånger redan denna säsong. Efter de två senaste förlusterna för Växjö mot oss på drygt en vecka så sket Växjö helt ner sig och värvade två spelare direkt. Livrädda för oss i slutspelet!

Inget beteende jag är avundsjuk på direkt.
Dom har inget att komma med. Dom tror dom gjort en resa i hockeysverige. Tänk om Borlänge kommunen byggt en arena för hundratals miljoner, haft en lokal entreprenör som lurade kommunen på miljoner och en kommun som gett laget i Borlänge miljoner. Då hade det varit stor chans att Borlänge HF varit ledare av SHL, spelat CHL final och vunnit SM guld.
Vet inte om någon skulle varit så imponerande av Borlänge HF i så fall. Men Mutchkäft tror att man är en Guds gåva till hockeyn och av vi ser avund i deras smutiga verksamhet.

Alla dagar i veckan så hade jag hellre sett "mitt" FBK i en annan serie än SHL om man kunde möta lag som DIF, BIF eller VF alla dagar i veckan.
När SSK spelade i SHL så berörde dom knappast. Så man skulle gärna se klassiska SSK i dom lägre div i sådant fall.

Växjö har 4634 i publiksnitt hemma trotts plastklappor och har bara 3 lag som drar mindre publik borta ( Mora, Rögle och Karlskrona).
Så var avundet finns vet jag inte.

Så själv är jag glad att "mitt" lag byggt sitt kapital med sportslig framgång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in